Problem Med Plötsliga Fps Drop I Alla Möjliga Spel !

Permalänk
Medlem

Problem Med Plötsliga Fps Drop I Alla Möjliga Spel !

Hejsan !

Jag har nyligen fått ett problem med att få FPS Drop när jag spelar olika spel. Det spelar ingen roll vilket spel det är det kan vara från Minecraft och Counter Strike till BFBC2 och Oblivion. Såhär ligger det till när jag går in på ett spel t.ex Minecraft så fungerar spelet helt normalt i ca 5-10min och sen helt plötsligt åker min fps som brukar ligga på ~50+ fps på alla spel åka ner till ungefär 1-5 fps i 3min ungefär.

Detta är väldigt frustrerande kan jag garantera er och detta problemet har jag haft i några månader nu och jag har gjort lite sökningar på det men hittar inga svar. Jag har bl.a ominstallerat min dator någon gång och även diskfragmenterat det men utan att det försvunnit, har även uppdaterat grakkortets drivrutiner men utan något resultat.

Men jag har också läst att några har sagt att det kan bero på att datorn är för varm och jag är inte så duktig på datorer så jag vet vad jag skulle behöva byta. Jag kan också tillägga att jag haft datorn i 1,5- 2år nu och den är i ganska bra skick bortsett från Fps Dropsen man får i spelen ibland.

GPU Värmen är väldigt hög också den brukar ligga på runt 90C enligt "SpeedFan". Om felet ligger där hur ska jag sänka värmen ?

Här är mina dator delar säg gärna till om det behövs bytas något som ni tror det kan vara fel på:

Chassit: Cooler Master Elite 334

Processor: AMD Athalon 64 X2 5000+

Moderkort: ASUSTeK M2N68-CM

Ramminne: Kingston DDR2, PC2-5300 (333MHz) 2GB

Grafikkort: NVIDIA Geforce 9500GT

Tack för att ni tog er tid att läsa det !

MVH

Permalänk

hade det på min gamla dator, kanske dags att köpa nytt grafikkort, eller nåt.

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3,Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB,Fractal Design Newton R2, 1000W,Fractal Define XL Svart,Optiarc AD-7263S LabelFlash Svart SATA, OEM,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,Corsair SSD Nova Series 32GB
,1.5TB Samsung Ecogreen F3EG,Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
,LG 23" TFT W2363D-PF 120hz,

Permalänk
Hedersmedlem

Städat burken från damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad du än uppgraderar så kommer det ändå flaska , du måste nog köpa ny rigg från scratch

Permalänk

Städat topic från versaler? (sorry, kunde inte låta bli när jag såg kommentaren från Jalle64)

OnT: Det låter ju som värmeproblem. Kan du posta temperaturer på CPU, GPU och VRM?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Defrag?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter utan tvekan som värmeproblem. Speedfan är inget särskilt pålitligt program att kolla temperaturer med, men att problemen börjar efter en stunds spelande får mig att misstänka överhettning av grafikkortet. Öppna datorn och se till att få bort allt damm, speciellt ur grafikkortskylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Städat burken från damm?

Japp, det har jag också gjort glömde nämna det dock !

Mm jag tänkte också på att det skulle vara värme problemen där eftersom jag sökt och provat ganska mycket annat.

Speedafan säger att bara GPU:n ligger på ca 90C. Resten ser bra ut !

Men hur ska jag lösa värme problemet tycker ni ?
Borde jag köpa en helt ny dator från Scratch som någon ovanstående nämnde, eller finns det bara något jag kan snabbt köpa och byta ut.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då borde du titta på hur ditt luftflöde i lådan ser ut. Har du någon extrafläkt i det? Isf var och hur blåser/suger den/de?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Kabba:

Japp, det har jag också gjort glömde nämna det dock !

Mm jag tänkte också på att det skulle vara värme problemen där eftersom jag sökt och provat ganska mycket annat.

Speedafan säger att bara GPU:n ligger på ca 90C. Resten ser bra ut !

Men hur ska jag lösa värme problemet tycker ni ?
Borde jag köpa en helt ny dator från Scratch som någon ovanstående nämnde, eller finns det bara något jag kan snabbt köpa och byta ut.

MVH

Du måste börja med att bekräfta att det är värmeproblem.

Ladda ner http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html för CPU och GPU temp.

Jag skulle också vilja se VRM eller VDDC temp, så ladda ner http://www.techpowerup.com/gpuz/

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

kör med öppen låda en stund och se om det blir samma då

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma problem med min gammla burk, och jag var tvungen att byta processor o efter det funka det prima.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*