Asus Eee Pad Transformer

Permalänk
Medlem

Fyfan, efter 25 minuters användande var den där blanka idiotiska ytan fylld av fingeravtryck :D. Hatar touch. Skulle vilja ha lite mer jämförelser mot Ipad (2?) i videon, bra och objektivt annars

Skrivet av MarcusW:

Skulle det funka att dra in Ubuntu/Debian på den? Ser riktigt trevlig ut, men hade gärna fått den att fungera som en "riktig dator".

Går säkert, men hur får man då touchen att fungera?

Edit: Där kom den, var på sista minutrarna Skulle tagit Ipad före denna, på samma sätt som jag valde Iphone före Desire

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Fyfan, efter 25 minuters användande var den där blanka idiotiska ytan fylld av fingeravtryck :D. Hatar touch. Skulle vilja ha lite mer jämförelser mot Ipad (2?) i videon, bra och objektivt annars

Går säkert, men hur får man då touchen att fungera?

Edit: Där kom den, var på sista minutrarna Skulle tagit Ipad före denna, på samma sätt som jag valde Iphone före Desire

Vad var det som fick dig att ändra dig?

Sen tycker jag det känns lite orättvist att inte veta hur denna fungerar med dockningstationen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

De e mycket snack om HD upplösning d.v.d 720p och 1024p? Spelar detta verkligen roll på en sådan liten skärm?

Vet ju när jag köpte 50" teven då sa man allmänt att det var svårt att se skillnad på 720p och 1024o på en tv som var 50" eller mindre? Hur är det då med dessa små skärmar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

¤ Nej tack tills 3G modellen kommer ut.
¤ Kudos för fiskdoftmailet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

De e mycket snack om HD upplösning d.v.d 720p och 1024p? Spelar detta verkligen roll på en sådan liten skärm?

Vet ju när jag köpte 50" teven då sa man allmänt att det var svårt att se skillnad på 720p och 1024o på en tv som var 50" eller mindre? Hur är det då med dessa små skärmar?

Det har redan svarats på, läs om. Men kontentan är att det förvisso inte är livsnödvändigt med 720p på en tablet för de flesta. Problemet ligger i att rätt många sitter på en hel del 720p eller högre material.

Så om jag till exempel drar över några egna klipp, eller avsnitt av en tv-serie till en transformer så kommer de klippen att hacka. Det finns förvisso konvertering man kan göra men det känns som ett extra, tidskrävande, och onödigt steg.

Har ett par SD kort liggandes hemma med en hel del material på; och om jag bara kunde trycka in kortet på flyget etc. och köra så vore det avsevärt bättre än att behöva konvertera.

Det som känns extra lamt med det hela är väl det att hårdvaran nog klarar av 720p; det är bristfällig mjukvara som är boven...

Permalänk
Medlem

Kan den agera värd för USB-enheter?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

1024p?

Skrivet av SnowJim:

De e mycket snack om HD upplösning d.v.d 720p och 1024p? Spelar detta verkligen roll på en sådan liten skärm?

Vet ju när jag köpte 50" teven då sa man allmänt att det var svårt att se skillnad på 720p och 1024o på en tv som var 50" eller mindre? Hur är det då med dessa små skärmar?

1080p heter det annars, spelas upp med 24 bilder i sekunden när vi snackar film. Beträffande din 50". Har den 1080p, 720p eller någon udda upplösning. Generellt sett ser uppskalat material ut som crap utan intensiv CPU/GPU behandling, medan nedskalat material i princip alltid ser bra ut.
Fixar Google optimera sin mjukvara för hårdvaruplattformen är det annars ypperligt att spela upp 720p (1280x720(p)) på en skärm som är 1280 på bredden. Som bekant är ju inte många filmer inspelade i 16:9 formatet. Vilket i vanlig ordning medför svarta kanter upp och nedtill. Pixelförhållandet blir dock fortfarande ett till ett, det vill säga full skärpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GenKaan:

Så jag ska suga musten ur två olika enheter för att få internet överallt? Har man en surfplatta behöver man knappast bredband i luren ^^ "the future whoohoo lets drain the phone and the pad"

Nej du, nu får du lugna ner dig. Kör betydligt mycket hellre nät i plattan och luren som en gammal tegelsten. Nuff said

Varför? Jag undrar för att det i så fall krävs två abonnemang, ett mobilt bredband för plattan och ett vanligt för luren. Borde bli billigare att bara ha ett med fri surf till telefonen och köra tether. Det är så jag kör med laptopen idag, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Ju öppnare Asus är med sina "specialare" för tangentbord och touchplatta, ju roligare och bättre funktioner kommer utvecklas för just Transformern.

Bah, jag vil inte vänta på den här, vill ha den i går helst. Enda caveaten håller jag med om är att det inte har en usb (3.0) port direkt på plattan. Annars är den i det närmaste perfekt.

@Asus, jag vill ha en med en speciell färgsättning på med mjuk, vänlig text... "Don't Panic".

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Avstängd

Hej Asus. Fixar ni eller Google så det går att spela upp 720/1080p utan komplikationer är det här ett givet köp. Surfplattan i övrigt motsvarar i månt och mycket precis det jag letat efter så vore tråkigt om den ska falla på en sak den hårdvarumässigt klarar.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Mycket bra och utförlig videorecension.
Dock saknade jag test av hur den är att läsa på och framför allt hur den hanterar pdf:er.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det är ju framförallt dockan som gör detta till en intressant produkt för mig.

Om jag köper en surfplatta nu måste jag ändå köpa en laptop också vilket är helt idiotiskt.

En kombinerad laptop/surfplatta för under 5000 känns som ett rätt vettigt köp.
Om nu dockan fungerar så bra som jag vill.

Det är väl i stort sett enda anledningen att jag föll för denna: två apparater till priset av en.
Men jag väntar med köp till 3G-versionen kommer

Skrivet av Corran:

@Asus, jag vill ha en med en speciell färgsättning på med mjuk, vänlig text... "Don't Panic".

Gärna inlindad i en handduk vid köp eller?

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormrwlr:

Gärna inlindad i en handduk vid köp eller?

Handduk är ju gjutet, annars blir det inget Heck, man fick ju en på premiären av Liftar'n så det kan ju Asus kosta på sig tycker jag. Om de nu får för vilka som nu sköter HHGTTG-copyrighten...

(Oh, nu fick jag flashback till kuddarna jag tvingade min mamma att sy av tygkartorna som hängde med Ultima-serien till 64an och STn )

the smell of nostalgia is bittersweet
Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaver:

Hej Asus. Fixar ni eller Google så det går att spela upp 720/1080p utan komplikationer är det här ett givet köp. Surfplattan i övrigt motsvarar i månt och mycket precis det jag letat efter så vore tråkigt om den ska falla på en sak den hårdvarumässigt klarar.

Skrivet av JesperT:

Mycket bra och utförlig videorecension.
Dock saknade jag test av hur den är att läsa på och framför allt hur den hanterar pdf:er.

Jag håller med dessa två herrar fullständigt!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension!

Är det någon som vet hur det fungerar när man köper datorer och liknande utomlands?
Jag funderar på att beställa endast eee Transformern från England och sedan när det kommer ut i Sverige tänkte jag köpa dockan här. För med själva Transformern är det väl bara att göra någon inställning för att få det på svenska med åäö? på dockan med fysiska tangentbordet blir det ju jobbigare eftersom den saknar knapparna...

Skulle vilja ha någon som kan bekräfta mina hypoteser
Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av zaver:

Hej Asus. Fixar ni eller Google så det går att spela upp 720/1080p utan komplikationer är det här ett givet köp. Surfplattan i övrigt motsvarar i månt och mycket precis det jag letat efter så vore tråkigt om den ska falla på en sak den hårdvarumässigt klarar.

Skrivet av JesperT:

Mycket bra och utförlig videorecension.
Dock saknade jag test av hur den är att läsa på och framför allt hur den hanterar pdf:er.

Vi jobbar på det! Och Google med, hoppas vi.

Ang. PDF:er - vi bifogar med applikationen Polaris Office från Infraware (för er som vill läsa mer om appet) som har stöd för att läsa PDF, samt de vanligaste 'office-formaten'.

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Intressant och rolig recension (både fiskmejlet och Bill Gates-kontakten fick mig att smilea upp). Det jag tänker på här är att det inte är så mycket nytt från det vi har sett från t.ex. Motorola xoom. Android 3.0 är inte riktigt färdigt. Det har inte samma mjuka flyt som t.ex. iPad. Jag blir lite förvånad faktiskt för jag hade förväntat mig mer av designen eftersom Google plockat in Matias Duarte. Titta bara på designen i Webos! Den är verkligen helt genialiskt. Android 3.0 kommer säkert att blomma ut tids nog, och det är naturligtvis en annan sak att leka själv med det mot att se en video på Youtube. Men som det ser ut nu är jag lite tveksam. Känns som att dom tagit en del intryck av Windows (med startmenyn t.ex) som jag inte är säker på passar i sammanhanget pekplatta. Multi taskingen hanteras av en enkel lista och det undrar jag om det är lika intuitivt som WebOS med dess "cards" system t.ex?

Jag saknade verkligen tangenbordet till Eee Paddan. Det känns lite som att det är den som skiljer Eee Pad från skaran av Android pekplattor. Hur funkar den? Kan man koppla in en mus till den så att det funkar mer som en laptop? Kan man koppla in USB-minnen eller hårddiskar? Ni får gärna lägga upp en ny video när ni lägger väntarna på den Sweclockers!

Annars igen bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Är en av dom där också ;-)

Skrivet av ASUS.Sverige:

Vi jobbar på det! Och Google med, hoppas vi.

Ang. PDF:er - vi bifogar med applikationen Polaris Office från Infraware (för er som vill läsa mer om appet) som har stöd för att läsa PDF, samt de vanligaste 'office-formaten'.

Jag är också en av dom där som har allt videomaterial i 720p eller högre, och har verkligen ingen lust att sitta och konvertera om allt, så det låter bra att ni verkligen vill lösa detta för oss.
I mitt fall så är Asus plattan den enda plattan jag har satt stora förhoppningar på, har nämligen alltid köpt Asus produkter och då väldigt många moderkort genom årens lopp, och har aldrig blivit besviken.
Riktigt sjyst och lockande pris har ni också lyckats sätta på plattan, så när ni fixat ovanstående så blir det ett köp, och tålamodet tryter inte i första taget, men jag skulle nog allt vilja kunna hämta den imorgon om det går bra

Några frågor:
Varför är det bara 16GB minne till den med keyboard dockan ? kommer man att kunna få den med 32 eller mer längre fram?

Går det att använda tangentbordet utan att plattan sitter i dockan ?

Och om man köper plattan utan tangentbordet, går det då att köpa dockan vid ett senare tillfälle ?

Är plattan och tangentbordet sammankopplade genom bluetooth eller genom kontakten i dockan ?

Går det att koppla in en vanlig mus till plattan, och hur är detta tänkt att fungerar i så fall ?

Kan man koppla in en extern USB hårddisk i dockan för att utöka lagringsutrymmet ?

Permalänk

Känns lite som att ni fullständigt missade poängen med deras hybrid. Tangentbordet (som har extra batteri) Visar ni inte alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdasd123123:

Känns lite som att ni fullständigt missade poängen med deras hybrid. Tangentbordet (som har extra batteri) Visar ni inte alls?

Men nu säger dom ju faktiskt att dom inte lyckades få tag på det, så det får man väl leva med en stund, man kan väl kanske inte få allt på en gång, hur gärna man än vill.
Såg du video recensionen överhuvudtaget ?

Permalänk
Skrivet av Jersey:

Några frågor:
Varför är det bara 16GB minne till den med keyboard dockan ? kommer man att kunna få den med 32 eller mer längre fram?

Går det att använda tangentbordet utan att plattan sitter i dockan ?

Och om man köper plattan utan tangentbordet, går det då att köpa dockan vid ett senare tillfälle ?

Är plattan och tangentbordet sammankopplade genom bluetooth eller genom kontakten i dockan ?

Går det att koppla in en vanlig mus till plattan, och hur är detta tänkt att fungerar i så fall ?

Kan man koppla in en extern USB hårddisk i dockan för att utöka lagringsutrymmet ?

1. Plattan som kommer med dockan har 16GB för att vi vill hålla totalpriset så rimligt som möjligt.
Dockan kommer att kunna köpas separat senare under vår/sommarkanten och fungerar självklart med plattan som har 32GB lagring.

2. Tangentbordet/Dockan måste vara kopplad till paddan (dockad) för att den ska fungera.

3. Ja. Detaljerna är just nu inte 100% klara - mer information inom kort!

4. Genom kontakten i dockan/under plattan. Data och ström går via den kontakten - så dockan laddar upp plattan!

5.Det finns en touchpad på dockan. Google har inte byggt in stöd för USB-enheter i Android 3.0 så vi jobbar på att stödja så mycket vi kan, återkommer med svar på vad som kan tänkas fungera vid lansering.

6. Se ovan. Men vi har ännu en extra SD-kortplats (vanlig storlek, inte microSD) i dockan också! Så totala lagringsutrymmet kan man öka ännu mer! Sitter en microSD-plats i själva plattan redan.

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk

Som det nämnts så har vi inte kunnat få dockan till sverige i tid för Sweclockers video-preview.
Vi jobbar febrilt på att få hit färdiga massproduktions-exemplar, med docka och allt. Förhoppningsvis vill Sweclockers även testa den skarpa produktionsmodellen!

Varmt välkomna till vår monter på Dustin Expo idag - vi kör live-demo med Eee Pad Transformer och ni får möjlighet att känna, klämma och testa alla funktioner!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Som det nämnts så har vi inte kunnat få dockan till sverige i tid för Sweclockers video-preview.
Vi jobbar febrilt på att få hit färdiga massproduktions-exemplar, med docka och allt. Förhoppningsvis vill Sweclockers även testa den skarpa produktionsmodellen!

Varmt välkomna till vår monter på Dustin Expo idag - vi kör live-demo med Eee Pad Transformer och ni får möjlighet att känna, klämma och testa alla funktioner!

Mvh
Asus Sverige

Var just där och lyssnade och testade lite.
Den verkade klart lovande och gav inte något halv b intyck som många andra Ipadkonkurrenter gör.
Just det rimliga priset gör nog att det blir en sådan framåt våren när dockan också släpps.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vet man när den ska släppas i Sverige?
Jag har varit inne på en del sidor som tex komplett och där står det beräknad leverans 31maj. Stämmer detta eller är det bara som dom gissar?
Sen priset verkar också lite udda, såvitt jag vet så är det i andra länder så att 16GB v. + plattan kostar lika mycket som 32GB v. gör, men här tycks 32GB versionen vara ca 500 kr billigare.

Permalänk
Medlem

Skulle helst vilja se lite större platta så att det faktiskt kan kännas som ett alternativ till en vanlig bärbardator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Skulle helst vilja se lite större platta så att det faktiskt kan kännas som ett alternativ till en vanlig bärbardator.

Det var ju meningen att deras större windows 7 modell, ep 121 skulle få keyboards docka men det verkar som att de skrotat de planerna. Eller? Om Asus Sverige följer tråden kanske de skulle kunna skina lite ljus över det?

Kommer EP 121 släppas med en docka (såsom transformerns) eller kommer det släppas en dylik docka i efterhand?

Permalänk
Medlem

Nån som sett några uppgifter om vad tangentbordsdockan kommer att kosta separat sen? Smått sugen på att köpa 32Gb varianten och sen en dock när den kommer.

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

HD hysteri

Det är lite lustigt att det råder sådan HD hysteri när det gäller Android. Genast gnälls det på att det inte går att spela upp film i HD, men ärligt talat, det går ju inte ens att köpa film i HD för nerladdning så vad är problemet. Visst kan man tanka film på Piratbukten, men kan man verkligen begära att alla produkter ska vara anpassade för uppspelning av illegal film i MKV-format?

Själv tycker jag mest att det är bedrövligt att man stressar ut Android tablets trots att operativsystemet inte är färdigt på långa vägar.

Permalänk

Jag vill ha den där live-bakgrunden "My water" men hittar den ingenstans Någon som vet var man kan få tag på den? Eller vem som utvecklat den? Asus själva?

Permalänk

Hej!

Vi kommer fortsätta informera om EeePad Transformer i forumet (surfplattor), eftersom det redan finns en tråd skapad sedan tidigare. Detta för att inte fragmentera informationsflödet.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!