Permalänk
Proffsmoddare

Nu vet jag iofs inte vilken klient du använder, men det kan ju vara om du satt den amerikanska farmen som backup (SABNzbd), då blir det givetvis lite långsammare om den inte hittar vissa äldre delar på de europeiska servrarna (jag har dock inte märkt av några hastighetsproblem).

Finns det för tillfället nått bättre erbjudande än Astrawebs $11/Månad? Har haft det ett bra tag nu så man tycker ju att det borde vara lite konkurrens på usenet området.

Skulle också väldigt gärna vilja ha en Newzbin invite om någon har en att bjuda på, har suttit med binsearch och nzbs.org hittills så det hade varit roligt att se om det är värt pengarna.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
Ok varför skulle disken få högre belastning? för att det är 20 skrivningar till den? själv märker jag inte direkt av något på datorn alls.. det som belastar är när paritets-check görs samt unrar.. men det går ju inte att komma ifrån..

nej jag vet inte.. är verkligen tydligt.. får DIREKT typ 11.4mb/sec på en relativt ny fil/filer.. men äldre går det lite långsammare med..

förstår inte riktigt heller hur detta är möjligt.. men åldern på filerna på unenet är det enda jag har kunnat hitta som anledning :S någon som har någon tanke på vad detta beror på? har alla samma speed på alla åldrar av filer?

Ju fler connections man har öppna utifrån till sin dator desto fler skrivningar görs till hårddisken under nedladdningstiden. Nu är Usenet förvisso mycket mildare mot hårddisken än utorrent, där antalet connections per default är satt till 750, har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Nu vet jag iofs inte vilken klient du använder, men det kan ju vara om du satt den amerikanska farmen som backup (SABNzbd), då blir det givetvis lite långsammare om den inte hittar vissa äldre delar på de europeiska servrarna (jag har dock inte märkt av några hastighetsproblem).

Finns det för tillfället nått bättre erbjudande än Astrawebs $11/Månad? Har haft det ett bra tag nu så man tycker ju att det borde vara lite konkurrens på usenet området.

Skulle också väldigt gärna vilja ha en Newzbin invite om någon har en att bjuda på, har suttit med binsearch och nzbs.org hittills så det hade varit roligt att se om det är värt pengarna.

Astraweb hade för några månader sen ett erbjudande på unlimited DSL, 8 USD/mån, men detta erbjudande slogs å andra sidan ut på ett år så det var en klumpsumma på 96 USD man behövde betala.

PMa din mailadress för invite.

Permalänk
Medlem

http://www.news.astraweb.com/specials/kleverig-11.html

Dom har erbjudande på $11 nu, helt klart en acceptabel summa pengar.

edit: doh, måste läsa mer av tråden innan jag svarar. Nämndes ju precis..

Permalänk
Medlem

Supernews finns som alternativ.

Edit: glömde länken till supernews

http://www.supernews.com/superspecial.html

$9.99
SSL
350 Retention
30 Connections

Ägs av Giganews och gör man en traceroute mot "news.supernews.com" så ser man att de även andvänder sig av deras servrar.

Laddar man bara det senaste så kan man spara in $1 på att köra Supernews istället för Astraweb men ska man ha lite äldre material så är nog Astraweb att föredra.

Gällande connections så ser jag inte riktigt vitsen med att ha fler än 20.

Använder bara 10 connections och maxar min 100mbit pipa men jag antar att om man är flera personer som delar på samma uppkoppling så kan man dela upp connections sinsemellan

Obs funkar inte att dela på ett konto och köra från olika IP.'

Gällande skrivningar mot disk så kan jag säga att flera connections kan påverka när man laddar större filer då kan pausa ibland för att hinna med att skriva allt, detta är då i mitt fall när jag kör på en bärbar med sata1 disk på 5400rpm, brukar inte vara några problem annars.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepcid
Supernews finns som alternativ.

Edit: glömde länken till supernews

http://www.supernews.com/superspecial.html

$9.99
SSL
350 Retention
30 Connections

Ägs av Giganews och gör man en traceroute mot "news.supernews.com" så ser man att de även andvänder sig av deras servrar.

Laddar man bara det senaste så kan man spara in $1 på att köra Supernews istället för Astraweb men ska man ha lite äldre material så är nog Astraweb att föredra.

Gällande connections så ser jag inte riktigt vitsen med att ha fler än 20.

Använder bara 10 connections och maxar min 100mbit pipa men jag antar att om man är flera personer som delar på samma uppkoppling så kan man dela upp connections sinsemellan

Obs funkar inte att dela på ett konto och köra från olika IP.'

Gällande skrivningar mot disk så kan jag säga att flera connections kan påverka när man laddar större filer då kan pausa ibland för att hinna med att skriva allt, detta är då i mitt fall när jag kör på en bärbar med sata1 disk på 5400rpm, brukar inte vara några problem annars.

Bra tipps!

Tror dock att Astraweb fortfarande är det bättre valet om man jämför pris ($11), prestanda (20 connections) och retention (460 dygn idag och ökande, de har inte nämnt något specifikt tak). Jag tycker i alla fall att det är värt de 7 kronor mer som aw kostar i månaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Jag använder Newsbin Pro, version 5.54 och har ett problem:

När jag ska lägga till nya grupper, speciellt grupper som innehåller väldigt många poster, så segar det ner min dator något väldigt, CPU-användningen går ofta över 50% och jag tvingas stänga ner Newsbin och starta om det.

Saken är den att jag har för mig att det inte var lika illa på tidigare versioner. Men det kan lika gärna vara att jag har andra inställningar nu än jag hade tidigare. Är det någon som har samma problem med Newsbin? Kan jag ändra på några inställningar för att komma runt detta? Skulle det göra någon skillnad om jag skaffade mer minne? (Har 2GB nu).

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thobbs
Hej! Jag använder Newsbin Pro, version 5.54 och har ett problem:

När jag ska lägga till nya grupper, speciellt grupper som innehåller väldigt många poster, så segar det ner min dator något väldigt, CPU-användningen går ofta över 50% och jag tvingas stänga ner Newsbin och starta om det.

Saken är den att jag har för mig att det inte var lika illa på tidigare versioner. Men det kan lika gärna vara att jag har andra inställningar nu än jag hade tidigare. Är det någon som har samma problem med Newsbin? Kan jag ändra på några inställningar för att komma runt detta? Skulle det göra någon skillnad om jag skaffade mer minne? (Har 2GB nu).

Varför lägger man till grupper egentligen?

Aldrig något jag gjort/tänkt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför lägger man till grupper egentligen?

Aldrig något jag gjort/tänkt på.

Du måste väl ändå ha lagt till grupper från början? Annars har du ju inget att ladda ner från.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thobbs
Du måste väl ändå ha lagt till grupper från början? Annars har du ju inget att ladda ner från.

Nix, inga grupper.

Filernas sökväg finns ju i *nzb:n som du laddar ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför lägger man till grupper egentligen?

Aldrig något jag gjort/tänkt på.

För att hålla reda på innehållet i gruppen, istället för att manuellt behöva leta upp gruppen i fråga och se om det tillkommit nytt material. Jag har exempelvis skapat en grupplista i Newzbin vid namn "Nordiskt material", där jag lagt till grupperna alt.binaries.nordic.semesterbilder, alt.binaries.semesterbilder.swedish och alt.binaries.semesterbilder.swedish, och det är mest en bekvämlighetsgrej. Vill jag veta om det tillkommit en ny semesterbild i någon av dessa grupper klickar jag bara in mig där under "My Grouplists". Antar att tillvägagångssättet är detsamma i Newsbin Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det på något lätt sätt går att ta bort filer från en NZB som man inte vill ska ladda ned? Ibland är det ju stora paket med många filer som kanske inte behövs, om man t.ex. bara är intresserad av ett avsnitt med semesterbilder (gotlandsresan, eller nått ) i ett paket med hela sommarsäsongen av bilder. I uTorrent går det ju att ta bort mappar med alla filer som tillhör ett specifikt avsnitt, men det är olidligt att behöva ta bort fil per fil i Sabnzbd? Någon som har tips?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Någon som vet om det på något lätt sätt går att ta bort filer från en NZB som man inte vill ska ladda ned? Ibland är det ju stora paket med många filer som kanske inte behövs, om man t.ex. bara är intresserad av ett avsnitt med semesterbilder (gotlandsresan, eller nått ) i ett paket med hela sommarsäsongen av bilder. I uTorrent går det ju att ta bort mappar med alla filer som tillhör ett specifikt avsnitt, men det är olidligt att behöva ta bort fil per fil i Sabnzbd? Någon som har tips?

Som det ser ut nu så vet jag ingen applikation till varken Windows eller Mac som låter en göra det. Men du kan öppna NZB-filen med valfri text-editor (Notepad på Windows och TextEdit på Mac) och editera den. Det är egentligen en XML-fil. Så du tar bort de filer du inte vill ha genom att ta bort allt mellan (inklusive) följande "taggar":

<file poster="poster@usenet.suplier.com" date="1261106535" subject=""Filnamnet här""> ... </file>

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Någon som vet om det på något lätt sätt går att ta bort filer från en NZB som man inte vill ska ladda ned? Ibland är det ju stora paket med många filer som kanske inte behövs, om man t.ex. bara är intresserad av ett avsnitt med semesterbilder (gotlandsresan, eller nått ) i ett paket med hela sommarsäsongen av bilder. I uTorrent går det ju att ta bort mappar med alla filer som tillhör ett specifikt avsnitt, men det är olidligt att behöva ta bort fil per fil i Sabnzbd? Någon som har tips?

Klicka inte på plustecknet till vänster, utan på filnamnet så slussas du till:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Klicka inte på plustecknet till vänster, utan på filnamnet så slussas du till: http://pici.se/pictures/eKEcOVslJ.png

Awesome. Tack usb!

Permalänk
Medlem

Får återuppliva här lite, har börjat browsa runt lite på usenet-groups, tänkte se om det fanns några kul trådar i programmerings-sektionen.
Prövade först med alt.binz, där hittade jag hur man får hem grupplistan, men inte hur man senare laddar hem innehållet i en grupp.
Sedan körde jag GrabIt, som jag får att fungera och så, men det är himla bökigt att navigera då alla filer laddas ner som .txt som jag måste(?) öppna manuellt.

Eller ja, att dem laddas hem som .txt är väl smidigt egentligen, men att navigera gruppen och läsa är jobbigt. Så, några tips på hur jag ska göra (eller vilken läsare) för att göra grupp-bläddrandet lite smidigare?
Kanske någon som sorterar bort all spam och reklam medans den ändå håller på? =O

Använder astraweb + ssl, om det nu spelar någon som helst roll.

Tack på förhand!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Newzbin verkar ha slagit igen nu. Riktigt trist! =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Newzbin verkar ha slagit igen nu. Riktigt trist! =/

Nej de har inte slagit igen. Läs om nyheterna på sidan och läs rätt.

De blockerar dock alla nya rapporter i film- och tv-kategorierna per default (krav ifrån domstolen). Dessa måste nu (tills nästa sammanträde i rätten) manuellt godkännas utav Newzbin. De har också fryst hur mycket "credits" varje premium-användare har (tillsvidare) samt öppnat upp så att vem som helst kan registrera sig, någon inbjudan krävs med andra ord inte längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket i praktiken innebär att de slagit igen.
Att domstolen kommer att tillåta fortsatt verksamhet kommer givetvis inte vara aktuellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Nej de har inte slagit igen. Läs om nyheterna på sidan och läs rätt.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta och liva upp tråden.

Någon som möjligtvis kör iPhone-appen myNZB? Rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga ett tips om Newsdemon
Om man går till:
http://www.newsdemon.com/150gb.php
så får man redan där ett schysst erbjudande 150GB / månad för 6.74EUR
MEN det finns också en kupongkod: "retmenot30" utan citat-tecken
med den får man 30% rabatt livet ut ... (eller tills man slutar sitt konto)
alltså blir det bara 4.72EUR i månaden... det är ju mindre än ett Max orginalmål!
(SSL, 50 connections ... och säkert något mer jag missade men bra är det skulle jag säga)

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Ett litet "knep" som underlättar vardagen för oss flitiga Usenetanvändare är att utnyttja en mapp i Dropbox som en så kallad watched folder i SABnzbd. Supersmidigt om man är på jobbet och vill ha något nedladdat och klart vid hemkomst!

Permalänk
Sötast
Skrivet av mounte:

Tänkte lägga ett tips om Newsdemon
Om man går till:
http://www.newsdemon.com/150gb.php
så får man redan där ett schysst erbjudande 150GB / månad för 6.74EUR
MEN det finns också en kupongkod: "retmenot30" utan citat-tecken
med den får man 30% rabatt livet ut ... (eller tills man slutar sitt konto)
alltså blir det bara 4.72EUR i månaden... det är ju mindre än ett Max orginalmål!
(SSL, 50 connections ... och säkert något mer jag missade men bra är det skulle jag säga)

Och om man vill ha unlimited så:

news.astraweb.com - Signup with us

Unlimted för 11USD/mån ~80 kr

Permalänk
Medlem

Japp! Astraweb funkar fint.
Maxxar alltid min 100-lina via dem. (via wlan t.o.m).

Permalänk

Jag har använt Usenet seriöst sen början på 2008. Sen har jag iofs testat det lite enkelt några år innan dess.

Jag brukar inte maxa min 100Mbit/s lina med Astraweb däremot men jag kan hamna kring 6MB/s. Jag minns att jag kunda maxa den innan. Jag hade tidigare en Bubba 2 (333Mhz PPC) inkopplad i nätverket med installerad sabnzbd där jag fick ut ca 1-2MB/s men nu har jag en Qnap TS-259 Pro Turbo NAS med en Atom 1.8Ghz dual core cpu, 1GB DDR2 ram och 8TB så jag har tänkt att testa Sabnzbd där. Den är förövrigt mycket snabb till skillnad från min Bubba 2.

Det finns bra indexeringssidor men jag vet inte om jag får länka. Jag använder mig av nzbs för det "fräscha/nya" och nzbmatrix/binsearch om jag vill ha något sällsynt. Usenet är ganska hopplöst utan en bra indexeringssida. Som program kan jag rekommendera sabnzbdplus. OSX versionen är mycket bra. Ubuntu versionen är också väldigt bra.

Jag minns att folk kunde bli väldigt aggressiva om jag nämnde Usenet förut men nu verkar det ha lugnat sig. Bittorrent använder jag inte så mycket längre.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kör med usenetexplorer, det har en intern söktjänst om man inte vill prenumerera på grupper, mycket kraftfullt och man kan göra filter och automatisera saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Som en liten uppdatering så kan jag säga att jag INTE Rekommenderar Astraweb längre.

Senaste månaden så har jag haft problem med incomplete files, i av c:a 60 nerladdningar så har jag haft problem med incomplete files på ungefär 40 av dessa, varav endast c:a 10 har gått att reparera.

Alltså har c:a 50% av mina nerladdningar varit brutna.

Inte nog med det så har min hastighet sakta dalat över året från c:a 8MB/s ner till nu senaste tiden allt från 100KB/st till 2MB/s .

Idag fick jag tuppjuck då jag än en gång fick incomplete och gjorde en "sign up" på http://www.supernews.com/index.html

En prisökning på 1$ per månad

Jag var lite osäker då det inte finns en Trial, men jag har hört gott om dem och provade tillsist.

Första nerladdningen för kvällen: 100% completion och 9.8MB/s stabilt som berget.

Nu får jag bara hoppas att det håller sig såhär

Från 78H kvar på nerladdningen med Astraweb (Vilken ändå var missing files alltså broken)
Till 2H kvar på nerladdningen med Supernews (100%)

Permalänk
Medlem

Håller med, bytte också till Supernews för några dagar sedan.
Kunde få incomplete på 4 dagar gammalt material, Astraweb har stora problem.

Supernews och Giganews verkar var samma, har laddat hem +400 dagar utan några som helst problem.
( http://www.supernews.com/superspecial.html )

Permalänk

Låter inte så skoj det där! Kan dock säga att jag ännu inte drabbats av något av era problem, tankar i ~11.5-12 MB/s (10 anslutningar) och har behövt använda mig av par2 filerna en gång de senaste två månaderna. Det var dock på nytt material (<24h), problemet i sig var att rar inte kände igen vilken teckenkodning filerna hade i övrigt var datan korrekt. Använder alltså Astraweb, får hoppas att era problem inte drabbar även mig.

Håll oss gärna uppdaterade på hur supernews funkar, alltid bra att ha ett alternativ!

Edit: Vad har ni för ISPs förresten? (Jag har BBB.)

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kör astraweb just nu, har varit runt på många andra servrar o testat också, jag har märkt att de uppdaterar sina headers innan bodiesen finns, så man kan få prova några gånger innan man får ner "bodiesen" men de brukar gå att få ner efter några försök, hastigheten är väl hyffsad, råkade ladda ner nått ikväll och det låg runt 40mbit trådlöst till en laptop, jag brukar inte ha mycket mer en bra dag mot bredbandskollen heller på den plats jag satt jag var uppkopplad via comhem 100mbit.
Jag undrar om det är nån som provat ue 64 via wine och kan tipsa om hur det gick i så fall, eller nått linux program som är likvärdigt, jag tycker ue är helt i en egen klass och det är väl det programmet som håller mig kvar i win, annars hade jag nog migrerat till linux för allt som inte har med spel att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.