Permalänk
Medlem

Tråden om Usenet

Om jag förstått det rätt behöver man en provider (Astraweb t ex), en newsreader (SABnzbd t ex) och sedan går man in på en indexing site och laddar en .nzb-fil vars innehåll ens newsreader i sin tur laddar ner från providerns servrar.

Säkerheten då? Vissa providers erbjuder SSL för en mindre summa pengar (ibland ingår det dessutom i abonnemanget). Det enda ens ISP då kan snappa upp är att en mängd paket skickats mellan din dator och en server belägen i tjotahejti.
Säg att APB vill ha reda på IP-adressen till någon de misstänker laddar ner upphovsrättsligt material? Då kan man ställa sig frågan hur tusan de i första taget fått reda på att denna Usenetanvändare laddat ner upphovsrättsligt material. Omöjligt? Hur som helst, för att få reda på IP måste APB första begära ut trafikinformation från Usenetleverantören (som inte sparar den) och första därefter från ISP. Mao är det så säkert det bara kan bli.

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Hittade en bra förklaring på hur det hela fungerar:

Citat:

Över hela världen finns det flera tusen news servrar, alla har på något sätt kontakt med varandra.

Server A,B,C,D,E,F

En person laddar upp en film till server A, server A skickar i sin tur vidare filmen till server C, som i sin tur skickar vidare till server F som skickar.... Ja du förstår.

När du blir en medlem på en usenet tjänst, tex Giganews, så får du möjlighet att ladda ner från deras servrar. Du kan inte ladda ner från olika servrar. Giganews får tillgång till det material genom anslutningar till andra servrar, och där igenom skickas information fram och tillbaka. Om nu inte någon laddade upp direkt mot Giganews.

Ibland kan det ta en tid innan det som laddas upp har spritt sig mellan servrarna, men det tar max någon h. När det gäller dom stora leverantörerna som jag har listat här så tar det några minuter endast. Dom har oftat ett flertal riktigt kraftigt anslutningar.

Någon som har ett konto på Usenet och kan dela med sig av egna erfarenheter?

Permalänk

Förut erbjöd ju i princip alla ISP's sina kunder tillgång till usenet servrar. Har det blivit helt ute med det nu ?

Gamla algonet kunder verkar fortfarande ha tillgång till usenet:
http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/Abonnemang2/Insta...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Usenet är trevligt. Aldrig mer P2P!

Maxxar 100Mbit oavsett vad jag laddar.
Kör Giganews.

De påstår att de inte lagrar några trafikloggar alls, om detta stämmer är det ju ganska säkert också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Förut erbjöd ju i princip alla ISP's sina kunder tillgång till usenet servrar. Har det blivit helt ute med det nu ?

Gamla algonet kunder verkar fortfarande ha tillgång till usenet:
http://kundservice.glocalnet.se/Kundservice/Abonnemang2/Insta...

Moralpanik sen de upptäckte att barnporr hade spridits.

Tror det var så att de enbart erbjöd tillgång till de mer textbaserade diskussionsgrupperna och inte binariesgrupperna.

Permalänk
Medlem

I Ivacy ingår abonnemang på usenet. Själv tycker jag det är rätt rörigt jämfört med de eminenta namngivningsreglerna i torrentvärlden, samt att en mängd av filerna på usenet är konverterade till .exe-filer, vilket känns en smula osäkert att hämta hem.

Är man torsk på att ha det senaste så hamnar förstås materialet ruskigt fort på usenet dock..

BiffKo

Permalänk
Medlem

Inte lika osäkert som att nedladdning av serier på TvTorrents är i formatet .avi medan man på andra trackers laddar ner en mängd .zip-filer. Dessutom är sannolikheten stor att du hittar samma konverterade .exe-fil i ett annat format. I "värsta" fall får man göra en request.

Nej, på måndag ska ett abonnemang på Astraweb köpas!! De har för närvarande ett erbjudande på 11 USD som ger en unlimited access, ingen speed limit + SSL.

Permalänk
Medlem

Hej.

Kan tipsa om http://www.newshosting.com
Det kostar 15$/mån för unlimited.
Funkade kanon när jag körde det.
Sen en bra sökmotor för usenet är : http://www.binsearch.info/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den funkar säkert bra den med.
Bara testa vilken fart man får.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Usenet är trevligt. Aldrig mer P2P!

Maxxar 100Mbit oavsett vad jag laddar.
Kör Giganews.

De påstår att de inte lagrar några trafikloggar alls, om detta stämmer är det ju ganska säkert också.

Håller på och testar lite nu.
Kör du med deras Giganews Accelerator och NewsBin?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Själv tycker jag det är rätt rörigt jämfört med de eminenta namngivningsreglerna i torrentvärlden

Vad menar du med det här?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett account hos Astraweb och SABnzbd+, som för övrigt är väldigt simpel att använda. Nedladdningshastigheten är konstant på max och i princip allt jag sökt efter på diverse indexeringssidor har jag funnit. Uhm, man känner ju sig något korkad som aldrig gett den här typen av tjänst en chans tidigare.

11 USD är vad bakismat brukar gå på och den summan lägger jag med gott samvete ut på en tjänst som Usenet.

Är det något ni undrar så fråga på. Kan bidra med hjälp så gott som det går.

Permalänk

Vad är "max" hastighet för dig ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Vad är "max" hastighet för dig ?

Sitter på en 10/10 lina och får ut 1 Mb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Sitter på en 10/10 lina och får ut 1 Mb/s.

Kan du röra till det lite mer?

Sitter i en bil som kan gå 200kMpH och får ut 120mPh.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Kan du röra till det lite mer?

Sitter i en bil som kan gå 200kMpH och får ut 120mPh.

Störde du dig på att jag skrev Mb och inte MB?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Sitter på en 10/10 lina och får ut 1 Mb/s.

Det var ju inte alls dumt.
Undrar hur pass mycket man skulle få ut av sin 100/100 lina....

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Störde du dig på att jag skrev Mb och inte MB?

Om du har 10/10 lina så borde du väl säga att du får ut 10.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du har 10/10 lina så borde du väl säga att du får ut 10.

Då framgår det man vill få fram väldigt tydligt. Att jag inte tänkte på det.

Permalänk
Medlem

Jag maxxar 100mbit med en thread mot giganews utan accelerator, koer med klienten hellanzb.
nzbmatrix.com aer en bra sida, har aldrig lyckats komma in newzbin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det var ju inte alls dumt.
Undrar hur pass mycket man skulle få ut av sin 100/100 lina....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Jag maxxar 100mbit med en thread mot giganews utan accelerator, koer med klienten hellanzb.
nzbmatrix.com aer en bra sida, har aldrig lyckats komma in newzbin

Japp, och tillsammans med http://www.nzbsrus.com/ och http://www.tvnzb.com/index.php/ har man innefattat i stort det mesta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Japp, och tillsammans med http://www.nzbsrus.com/ och http://www.tvnzb.com/index.php/ har man innefattat i stort det mesta.

köpte nyss 1 månad unlimited dsl, men får det inte att fungera :S.
Använder SABnzbd+ 0.4.8. Verkar inte få någon connection ligger på
Download Dir: 344.99 GB - Complete Dir: 344.99 GB - Download speed: 0.00 KB/s - Queued: 400.84/400.84 MB ?

skickade dig ett pm

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
köpte nyss 1 månad unlimited dsl, men får det inte att fungera :S.
Använder SABnzbd+ 0.4.8. Verkar inte få någon connection ligger på
Download Dir: 344.99 GB - Complete Dir: 344.99 GB - Download speed: 0.00 KB/s - Queued: 400.84/400.84 MB ?

skickade dig ett pm

Under Config --> Servers, har du angett rätt hostname och port? Har du SSL aktiverat ska hostname vara ssl-eu.astraweb.com och portnummer 443 eller 563. Ha dessutom inte ett alltför lågt värde på antal connections. Börja med exempelvis 4 och öka stegvis tills du når max nedladdningshastighet. Dessutom ska SSL-rutan vara ikryssat, så klart.

Permalänk

Tack för svaren usb!.

Dock dåligt av astraweb att inte inkludera host och port för ssl i deras lilla text:

Citat:

Account **** successfully created.

Please setup your newsreader with these settings:

General Server: news.astraweb.com
European Server: europe.news.astraweb.com
Ports: 119, 23, 1818 or 8080

Please ensure you enter your username/password in the correct case. Our server is case sensitive.

Thank you!

Back to our Main page

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Tack för svaren usb!.

Dock dåligt av astraweb att inte inkludera host och port för ssl i deras lilla text:

Inga problem.

Information om hostname och portnummer vid användning av SSL står med under rubriken Setup Configuration när du loggar in på deras hemsida.

Permalänk

Download speed: 6735.02 KB/s

där tog det stopp för mig iaf

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Download speed: 6735.02 KB/s

där tog det stopp för mig iaf

Där ser man. Vad sitter du på för lina?

Permalänk
Medlem

SKa man köra alt.Binz eller SABnzbd?