Permalänk
Medlem

Kollar runt lite och är nyfiken på hur många som skulle vara intresserad av ett svenskt alternativ. Att då servrarna skulle stå i sverige skulle då mao både innebära att det skulle vara snabbare och även billigare.

PM, hojt i tråden eller mail till news@edgebooster.com vid intresse skulle uppskattas.
Måste ju ha lite att visa för potensiella investerare

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ är "bäst" prismässigt då men som samtidigt erbjuder schysst hastighet och SSL?

Kan man "dela" på ett konto med några vänner? T.ex. giganews tillåter 20 anslutningar, kan jag ta 10 och min kompis 10?

Slutligen ... såg en länk här på Swec till en svensk sida som hade en schysst tutorial på hur man kom igång med usenet ... vore trevligt att ha den till hands då en massa kompisar börjat fråga om Usenet.

Tack

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
Vilka alternativ är "bäst" prismässigt då men som samtidigt erbjuder schysst hastighet och SSL?

Kan man "dela" på ett konto med några vänner? T.ex. giganews tillåter 20 anslutningar, kan jag ta 10 och min kompis 10?

Slutligen ... såg en länk här på Swec till en svensk sida som hade en schysst tutorial på hur man kom igång med usenet ... vore trevligt att ha den till hands då en massa kompisar börjat fråga om Usenet.

Tack

Astrawebs 11 USD / månad unlimited med ssl erbjudande är väll ett av de billigare i alla fall. Och de är en av de bra vad jag förstått (de och giganews anses vad jag förstått vara bäst) http://www.news.astraweb.com/specials/kleverig-11.html

Om man väljer ett unlimited abonnemang så brukar det vara så att endast en IP-adress kan använda kontot åt gången. Så är det i alla fall med astraweb och giganews. Så nej du hade inte kunna dela anslutningen med en kompis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du bra upload är det ju fullt möjligt att dela kontot om att du ger din vän access till SABNzbd's webbinterface samt en FTP-server där han kan ladda ner materialet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
Kan man "dela" på ett konto med några vänner? T.ex. giganews tillåter 20 anslutningar, kan jag ta 10 och min kompis 10?
Tack

Permalänk
Medlem

Saxat från Astrawebs FAQ:

Citat:

Are we allowed to share accounts?

Account sharing is not allowed on our Unlimited use accounts. We limit access to 1 IP address per account at any one time.

Notera att det bara gäller sk unlimited accounts. Köper du ett paket utan tidsbegränsning med ett antal GB får du dela ditt account med andra.

Nybörjarguide:
http://flashbackusenet.wikidot.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Saxat från Astrawebs FAQ:

Notera att det bara gäller sk unlimited accounts. Köper du ett paket utan tidsbegränsning med ett antal GB får du dela ditt account med andra.

Nybörjarguide:
http://flashbackusenet.wikidot.com/

haha klockren sida:

Citat:

Varför ska jag betala för att tanka warez?

he he he

Hur som helst, konton med quota kan ju va lite sneaky att dela på.. Störande om polarn leechar upp 95% av quotan

Sen beror det ju på hur mkt semesterfilm man ska ha ner, men GB/priserna var ju grymt dyra jämfört med ett unlimited-konto.

Bästa idén är som depeo säger, köra ett unlimitedkonto och sen ftp-server hos han/hon med snabbast lina.

Och angående accountshare är det ju rätt självklart att dom begränsar till 1 IP... Annars skulle ju det ni vill fungera, 50 pers köper ett konto och delar på kostnaden och tankar sönder servrarna... Känns ju rätt självklart att det inte fungerar så? :>

edit:
har aldrig haft koll på usenet, men av det jag läst här i tråden verkar det ju vettigare att lägga $$$ på ett sådant konto istället för en VPN-tunnel+torrents om det nu är wärsch man är ute efter. . .

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte GB priserna var dyra jämfört med unlimited. Om man bara har några få gigabyte per månad i trafik blir det ju mycket dyrare med ett unlimited-konto... Räknade att man måste ha en trafik på minst 53 GB/månad för att det ska löna sig med unlimited för 11$ jämfört med 120 GB för 25$ som för min del kanske räcker i ett halvår (då blir det 4,17$ för 20 GB per månad). Men det är ju olika vad man har för behov förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag tycker inte GB priserna var dyra jämfört med unlimited. Om man bara har några få gigabyte per månad i trafik blir det ju mycket dyrare med ett unlimited-konto... Räknade att man måste ha en trafik på minst 53 GB/månad för att det ska löna sig med unlimited för 11$ jämfört med 120 GB för 25$ som för min del kanske räcker i ett halvår (då blir det 4,17$ för 20 GB per månad). Men det är ju olika vad man har för behov förstås.

Nä förlåt, jag uttryckte mig lite dumt.
Jag menar om man har tankar på att dela på ett konto, då blir det ju fort inte så mycket kvar av quotan...

Permalänk
Medlem

Att ha en server i Sverige är ingen ide då den står under svensk lag etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Gratis Usenet med IPv6:
http://filesharingtalk.com/vb3/p-free-ipv6-news-servers-post3...

Funkar bra här, hoppade dock över share connection-delen.

Permalänk
Medlem

Jag är ny när det gäller Usenet och har inte så mycket kunskap inom det, men har ett par frågor. Använder just nu Astraweb.

1. Vilken klient är bäst lämpad för Astraweb? Dem har ju en komprimeringsteknik som NewsBin programmet har men som jag inte ser på features sidan för SABnzbd+, bör jag ändå byta? NewsBin kostar så.

2. Jag har nyss kopplat upp mig på Astraweb genom NewsBin och håller på att hämta grupper jag har valt, men det tar så FÖRBANNAT lång tid och då är ändå komprimeringen igång. Finns det inget snabbare sätt? Har ADSL 13mbit, har väntat över en timme på grupperna ska bli hämtade.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har personligen klarat mig fint utan någon komprimeringsteknik. Med SABnzbd+ behöver du bara knappa in användarnamn, lösenord, serveradress, portnummer och antalet connections. Därefter laddar du ner valfri .nzb-fil från en indexeringssida och pekar ut denna via klienten. Har själv skapat en mapp som klienten var 5:e sekund kontrollerar om någon .nzb-fil finns där och påbörjar i så fall nedladdning av filen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Har personligen klarat mig fint utan någon komprimeringsteknik. Med SABnzbd+ behöver du bara knappa in användarnamn, lösenord, serveradress, portnummer och antalet connections. Därefter laddar du ner valfri .nzb-fil från en indexeringssida och pekar ut denna via klienten. Har själv skapat en mapp som klienten var 5:e sekund kontrollerar om någon .nzb-fil finns där och påbörjar i så fall nedladdning av filen.

Okej så att köra på Headers är inte att rekommendera? Vilken indexsida rekommenderar du? Jag har valt för stunden att köra med Alt.Binz då det har relativt enkelt GUI.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

http://www.nzbs.org/ är bland de bättre imo.

Listar de jag använder mig av:
http://mytvnzb.foechoer.be/ - Välj dina favoritserier och skapa en .rss så meddelas du automatiskt när ett nytt avsnitt dyker upp och kan ladda ner det direkt.
http://www.nzbsrus.com/
http://nzbmatrix.com/ - Måste dock vara VIP-medlem (10 USD) för att få tillgång till material med <20 dagars retention.

På topp ligger Newzbin men för att kunna registrera där sig krävs att man blir inbjuden av någon som varit medlem ett x antal månader. Finns dock ett annat sätt att få en invite dit för ynka 3 USD. Har inte tid att förklara hur just nu men dra iväg ett PM till mig så ser jag till att svara i morgon.

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Tänkte på det här med SSL, om man fyller i usenet-providerns SSL-adress som host i SABnzbd, kommer man då ha en SSL-anslutning till dem? Eller måste man ställa in något mer?

För det står såhär
ssl-eu.astraweb.com:"port" "antal connections"

Thread #1 -> "långt nummer"@europe.news.astraweb.com
Thread #2
Osv...

Har jag då SSL fastän mina thread's inte har med SSL i adressen?

Blev lite rörigt, men hoppas det går att förstå vad jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OxyGenious
Tänkte på det här med SSL, om man fyller i usenet-providerns SSL-adress som host i SABnzbd, kommer man då ha en SSL-anslutning till dem? Eller måste man ställa in något mer?

För det står såhär
ssl-eu.astraweb.com:"port" "antal connections"

Thread #1 -> "långt nummer"@europe.news.astraweb.com
Thread #2
Osv...

Har jag då SSL fastän mina thread's inte har med SSL i adressen?

Blev lite rörigt, men hoppas det går att förstå vad jag menar

Ja det har du. Förutsatt att du kör på rätt port också då, men jag antar att man inte kan ansluta på 119 på astraweb utan ssl.

Permalänk
Medlem

Precis. Har du knappat in rätt hostname och portnummer och får en anslutning så att du därmed också kan ladda ner något så fungerar allt som det ska.

Permalänk

Ok, tackar för hjälpen!

Dock har jag en lite fundering till, nämligen hur jag vet vad som finns på astraweb? Tittar jag på nzbs.com får jag ju upp allt som släppts, men vad av detta finns på astraweb, kan man se det nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OxyGenious
Ok, tackar för hjälpen!

Dock har jag en lite fundering till, nämligen hur jag vet vad som finns på astraweb? Tittar jag på nzbs.com får jag ju upp allt som släppts, men vad av detta finns på astraweb, kan man se det nånstans?

Till att börja med; allting som "släppts" listas inte på nzbs.org. Från deras FAQ: "This site is 100% automated and only indexes a fraction of Usenet". Du får söka på binsearch.info för att hitta allting.

Sen för att besvara din fråga. Allting som finns på usenet finns på astraweb. Alla newsservrar synkroniserar all information med varandra. Däremot så kan du inte komma åt information som laddades upp till usenet för längre tid sedan än den retention som din usenet provider erbjuder. Alltså 250 dagar för astraweb.

Permalänk
Medlem

Jag upplever http://www.nzbclub.com/ vara mer "expanderad" då den har funnit mer än dem andra indexsidor jag använt, men jag använder även ett par andra.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag tar väldigt gärna emot en invite till Newsbinz om någon har. zajben @ hotmail.com

Permalänk
Medlem

Ser att ni är fixerade vid nzb filerna. Tror det beror på torrrent vanan.
Vad jag vill upplysa om är att det finns massor med diskussionsgrupper, och grupper för binära filer.

exempel: alt.binaries.nordic.mp3 Innehåller bara nordisk musik. Vill ni ha annat så får ni gå till en annan grupp.
Och det är inte alla som postar (laddar upp)nzb filer.

För att få hem filerna på en grupp så lägg till gruppens namn T.ex"alt.binaries.nordic.mp3"i nyhetsläsaren. Ta "Get New Headers".
Det kan ta en stund beroende på inställningarna. Har man gjort det en gång så går nästa gång snabbare.

Glöm ej att ge tillbaka.

Visa signatur

MichiG

Permalänk
Medlem

Väldigt många svenska TV-serier har på sistone börjat dyka upp:
https://www.bintube.com/search/g/alt.binaries.tv.swedish/b/5/...

Svenskt material går även att få tag på i alt.binaries.nordic.dvdr:
http://bintube.com/search/g/alt.binaries.nordic.dvdr/b/5/opt/...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Att ha en server i Sverige är ingen ide då den står under svensk lag etc.

Och på vilket sätt är Holländska lagar bättre? Eller tom Amerikanska?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Och på vilket sätt är Holländska lagar bättre? Eller tom Amerikanska?

Uppenbarligen så hostas ju många trackers i Holland, men det kan ju också bero på att de är modigare än svenskarna

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Hur är pre-tiderna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raWpackeT
Hur är pre-tiderna?

Indexeringssidorna är bemannade av människor och inte bots, jämfört med diverse torrenttrackers. Kan därför hända att amerikanska TV-serier exempelvis inte finns tillgängliga på Usenet vid samma tidpunkt som på en tracker med bra pre-times, men jag skulle vilja påstå att skillnaden inte är vidare märkbar. Annars kan du alltid söka direkt på Usenet och skapa egna .nzb-filer om du vill ha vissa saker snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Uppenbarligen så hostas ju många trackers i Holland, men det kan ju också bero på att de är modigare än svenskarna

Och för att dom är en nätverkshub i Europa. Typ alla fiber leder till holland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Och för att dom är en nätverkshub i Europa. Typ alla fiber leder till holland.

En tracker kräver dock inte några extrema bandreddsmängder för att det ska vara någorlunda viktigt att placera den så "optimalt" som möjligt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.