Allriskförsäkring på Dustinhome.se?

Permalänk

Allriskförsäkring på Dustinhome.se?

Tänkte köpa en ny laptop, men tillverkaren (HP) lämnar bara 1 års garanti. Funderar därför på dustinhome's allriskförsäkring som komplement, med det blir ju nästan 2000 kr extra. Är det värt det när man har en hemförsäkring? Nån som har erfarenhet av den, utnyttjat den vid fel/skada/stöld och vet om de fullföljer sitt åtagande korrekt?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Dustin AB
Skrivet av DanTheMAN!:

Tänkte köpa en ny laptop, men tillverkaren (HP) lämnar bara 1 års garanti. Funderar därför på dustinhome's allriskförsäkring som komplement, med det blir ju nästan 2000 kr extra. Är det värt det när man har en hemförsäkring? Nån som har erfarenhet av den, utnyttjat den vid fel/skada/stöld och vet om de fullföljer sitt åtagande korrekt?

Om du bara vill utöka datorns garantitid så finns det i regel alltid möjlighet att köpa till ett HP CarePack (deras egna garantiförlängningar/förstärkningar som utökar garantitiden till 3-5 år). Annars har du i egenskap av konsument givetvis även möjligheten att göra en andra- eller tredje-års reklamation på datorn ifall den går sönder under år 2- eller 3 efter köp.

Dustin Allriskförsäkring är en renodlad försäkring med låg självrisk (500kr inkl moms till privatpersoner) (se villkor).

Så kort och gott - man kan välja att nöja sig med ett års garanti och göra reklamationer på år 2- och 3, införskaffa sig ett CarePack och förlänga garantin, eller se till att man har - eller komplettera med en giltig försäkring om man känner att man behöver det.

Maila mig gärna om du behöver mer information om något av ovanstående.

Mvh,
Jüri Martoja (jm@dustin.se)
Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Entusiast

Jämför villkoren på de olika försäkringarna. Oftast täcker hemförsökringen samma sak som tilläggsförsäkringar och då är det meningslöst att betala massa extra pengar på det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Moderator

Hemförsäkringen täcker generellt inte skador du själv orsakar om du inte har allrisktillägg på den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Antielefant

...och självrisken på hemförsäkringens allrisk brukar ligga högt, oftast 1400-1800:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hemförsäkringen täcker generellt inte skador du själv orsakar om du inte har allrisktillägg på den.

Skrivet av Zcenicx:

...och självrisken på hemförsäkringens allrisk brukar ligga högt, oftast 1400-1800:-.

Om man har drulleförsäkring (vilket alla/de flesta hemförsäkringar har) så täcks skador DU själv orsakar (tex spiller kaffe över dator). Självrisken brukar väl snarare ligga på 1200-1500?

Edit: För att svara på OP´s fråga. Händer det ofta att du förstör dina egna grejer? Jag tror de flesta tjänar på att strunta i alla extra-försäkringar och bara använda sig av hemförsäkring med drulle. I längden tjänar man nog på det.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Tweak:

Om man har drulleförsäkring (vilket alla/de flesta hemförsäkringar har) så täcks skador DU själv orsakar (tex spiller kaffe över dator). Självrisken brukar väl snarare ligga på 1200-1500?

Edit: För att svara på OP´s fråga. Händer det ofta att du förstör dina egna grejer? Jag tror de flesta tjänar på att strunta i alla extra-försäkringar och bara använda sig av hemförsäkring med drulle. I längden tjänar man nog på det.

Nej, drullen måste normalt läggas till hemförsäkringen. Iaf gäller detta LF, Folksam, If och Trygg-Hansa.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för er input. Tror jag struntar i extra försäkring trots allt - har ju drulle.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Elektronikförsäkring

Hej!

Själv har jag en försäkring hos ATAVA som är som en drulleförsäkring samt en generell försäkring ifall något i elektronikväg hemma går sönder.
Försäkringen kostar 29:- i månaden och har en självrisk på 300:-

Försäkringen täcker alla elprodukter du köper så som vitvaror och brunvaror, tex tv, laptop osv det enda den inte täcker är bärbara mediaspelare samt mobiltelefoner tror jag.

Försäkringen har ingen värdeminskning utan du får ut en likvärdig produkt, 3 år för brunvaror och 5 år för vitvaror har jag för mig att det är.

Min platt tv gick sönder fick en död pixelrad i ovankant och för 300:- i självrisk hade jag en ny hemma på bänken inom 2 veckor.

Adressen är www.atava.se och skadeanmälan och allt sker via internet.

EDIT : Jag såg precis att dom slutat sälja försäkringar. Sorry!

Permalänk
Medlem

Samt att "drulle" är värde minskande så kolla vad dustin har där om man får ut samam värde man gav eller om det tappar efter tid.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hemförsäkring (drulle)
+ Du har det redan
- Dyr självrisk ~1500kr
- Hög värdeminskning (efter 1 år är det upp mot 50%)

Extra försäkring från Dustin
+ Du får en ny likvärdig produkt om den blir totalskadad
+ De betalar reparation om något mindre händer
- Kostar extra i samband med köp

Bara att välja

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Hemförsäkring (drulle)
+ Du har det redan
- Dyr självrisk ~1500kr
- Hög värdeminskning (efter 1 år är det upp mot 50%)

Extra försäkring från Dustin
+ Du får en ny likvärdig produkt om den blir totalskadad
+ De betalar reparation om något mindre händer
- Kostar extra i samband med köp

Bara att välja

Vilka försäkringsbolag inkluderar drulle i hemförsäkringen? Nu menar jag inte speciella rabatter/erbjudanden till t.ex. studenter eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag vill råda alla att inte ta Dustins allriskförsäkring. De påstår bland annat att den gäller för hårdvarufel efter garantitid men det gör den inte, har själv försökt utnyttja detta. Aon, som säljer försäkringen gör verkligen sitt bästa för att slippa reparera/ersätta något. Det är långsamt, jobbigt och drygt.