Permalänk
Medlem

Mcfrojd: Vilken mjukvara har ditt modem? Comhem har själv skrivit tidigare i tråden att v26 som finns i delar av landet fixar endel problem med wifi. Nu ser det väl ut som den istället hade en annan bugg så har man v23 just nu lär man väl snart få v27~ istället för v26. Därtill verkar adaptrarna snarare än modemet vara en återkommande bov tyvärr.

Sedan finns det endel klart kända dhcp-buggar i vissa iOSversioner till ipad/iphones oxo. Gissar på att det är fixat i senare iOS så se till att du har den senaste. Modemet blir nog inte så glatt om enheterna börjar hogga massvis med 192adresser. Enligt Princton blir tom deras campusnät knäppt. Dock måste man använda sina iOSenhter på ett specifikt sätt för att framkalla fel tex pusha efter epost ofta vilket jag inte vet om du gör...

http://www.net.princeton.edu/apple-ios/ios40-requests-DHCP-to...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Reseta, stäng av NAT och kör vidare

NAT är redan avstängt, likaså Ip Flood Detection.

Permalänk
Skrivet av mcfrojd:

Jag har precis som många här i forumet haft väldiga problem med comhem's modem netgear CG3100
Nu mindre än ett år senare kan jag ännu en gång konstatera att det faktiskt är wifi delen i modemet som är orsaken till att modemet startar om sig stup i kvarten.

Jag kan bara hålla med. Mitt modem har en uptime på 4-5 månader utan omstart och det beror nog på att jag har en D-Link DIR-855 som router/ WiFi Access Punkt bakom modemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Mcfrojd: Vilken mjukvara har ditt modem? Comhem har själv skrivit tidigare i tråden att v26 som finns i delar av landet fixar endel problem med wifi. Nu ser det väl ut som den istället hade en annan bugg så har man v23 just nu lär man väl snart få v27~ istället för v26. Därtill verkar adaptrarna snarare än modemet vara en återkommande bov tyvärr.

Sedan finns det endel klart kända dhcp-buggar i vissa iOSversioner till ipad/iphones oxo. Gissar på att det är fixat i senare iOS så se till att du har den senaste. Modemet blir nog inte så glatt om enheterna börjar hogga massvis med 192adresser. Enligt Princton blir tom deras campusnät knäppt. Dock måste man använda sina iOSenhter på ett specifikt sätt för att framkalla fel tex pusha efter epost ofta vilket jag inte vet om du gör...

http://www.net.princeton.edu/apple-ios/ios40-requests-DHCP-to...

Det här med iOS kan det påverka pingtider också?

Permalänk

WTF COMHEM?

Okej det här är fan sinnessjukt..

Jag hade en inkassoräkning hos ComHem som jag fick en påminnelse om 2 månader efteråt då man borde få det betydligt tidigare.

Jag försöker förklara situationen till dom då jag trodde jag hade betalat den men så var inte fallet och så fort jag fick min lön så betalade jag inkassoräkningen den 26/8 dvs sex dagar sedan och igår natt så stänger de av mitt internet och säger att jag inte har betalat räkningen och att min comhem tjänst är spärrad?

Jag ringer då in och får vänta i en 30min och när jag precis kommer fram så lägger agenten som svarade på direkt och jag får vänta i en 25min till och då får jag svaret att överlämningen mellan sergel inkasso och comhem inte har skett på över SEX DAGAR? Är det bara jag som tycker detta är absurt? Att jag ska behöva betala en öppningsavgift på 150kr när jag redan har betalat räkningen för sex dagar sedan?

Någon som vet om jag kan ta detta vidare? till t.ex konsumentverket?

Detta är inte första gången ComHem behandlar mig som kund som skräp..

Finns det nåt jag kan göra åt detta eller måste jag vänta tills imorgon då de ska ha fått in betalningen efter en VECKAS tid då jag vet att andra bredbandsleverantörer får in deras inkasso fakturor betydligt snabbare, speciellt på en vardag då det sker direkt efter ett dygn.

Snälla hjälp mig med detta då jag blir otroligt frustrerad och arg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thella:

Det här med iOS kan det påverka pingtider också?

Det har jag inte hört/läst nått om och håller det som högst tveksamt men det är ju inte svårt att slå av enheterna och testa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DigitalNinja:

Okej det här är fan sinnessjukt..

Snälla hjälp mig med detta då jag blir otroligt frustrerad och arg.

Konsumentsombudsmannen (KO) är nog den du ska prata med (http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/)

Permalänk
Medlem

Absurt hur jävla dåligt CG3100 är. Går det be comhem felsöka modemet? Känns som det CG3100 jag har här hemma är värre än andras. Dör så fort jag startar något att ladda ner. Torrent, ftp, patch från online spel, vad som helst som använder mycket av linan. Väntar tills skitmodemet drar igång igen, men kan ej surfa direkt, för då dör det igen, så jag måste vänta en stund och låta det vara igång för att ha möjlighet att använda det igen.

Permalänk
Medlem

Gäller buggen i v26, som gör stora filer korrupta, även för uppströmstrafik?
Ex; om jag har en FTP-server från vilken jag tillgängliggör Linux-distributioner, kommer dessa överföringar att bli korrupta för mottagande part (förutsatt att de inte har Com Hem som ISP)?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har även jag haft problem med mitt CG3100 ett tag nu, jag har deras 10mbit tjänst och jag får in 10mbit på bredbandskollen så det är jag nöjd med.

Det jag har problem med är att en dator i nätverket (som har flera datorer igång) kan tappa connection några sekunder medans andra datorer har kvar sin. Känns som att CG3100 kan bli överbelastat om det är 2-3 datorer igång som har lite program igång (obs : ingen tankar ner något).

Jag har läst massor och mitt Ip flood detection är avstängt, skulle idag testa att använda mitt CG3100 som endast modem och använda en netgear WNR1000 som router. Har förstått att detta kanske kan vara en lösning på mitt problem. Som jag förstått det ska man stänga av NAT och sedan koppla in routern, som man sedan kopplar via sladd till datorerna i nätverket. När jag testade att göra detta så började h*lvettet, internetet la av, fick inte heller in det via den nya routern, gick inte att få internet när jag kopplade ut min WNR1000 router och mitt i allt började trådlösa funka men inte via sladd etc etc. Kändes ungefär som att om jag stänger av NAT så funkar inte internet, men när jag läser alla comments så har ju massvis med folk gjort tester med påslaget och avstängt NAT och testat bredbandstester etc? Hur gör ni då?

När jag tröttnat på detta och insåg att jag behöver mer hjälp med vad som ska ställas in för att endast använda CG3100an som modem så startade jag om den helt och det funkade fram & tillbaka, nu verkar dock allt vara löst och tillbaka som vanligt...

Det jag undrar är vad för inställningar som ska göras för att använda CG3100 som endast modem (både i den samt den nya routern) och tror ni detta kan vara en lösning på mitt problem, om inte så kanske ni har någon erfarenhet av vad som kan göras när det känns som att det blir överbelastat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoog:

Har även jag haft problem med mitt CG3100 ett tag nu, jag har deras 10mbit tjänst och jag får in 10mbit på bredbandskollen så det är jag nöjd med.

Det jag har problem med är att en dator i nätverket (som har flera datorer igång) kan tappa connection några sekunder medans andra datorer har kvar sin. Känns som att CG3100 kan bli överbelastat om det är 2-3 datorer igång som har lite program igång (obs : ingen tankar ner något).

Jag har läst massor och mitt Ip flood detection är avstängt, skulle idag testa att använda mitt CG3100 som endast modem och använda en netgear WNR1000 som router. Har förstått att detta kanske kan vara en lösning på mitt problem. Som jag förstått det ska man stänga av NAT och sedan koppla in routern, som man sedan kopplar via sladd till datorerna i nätverket. När jag testade att göra detta så började h*lvettet, internetet la av, fick inte heller in det via den nya routern, gick inte att få internet när jag kopplade ut min WNR1000 router och mitt i allt började trådlösa funka men inte via sladd etc etc. Kändes ungefär som att om jag stänger av NAT så funkar inte internet, men när jag läser alla comments så har ju massvis med folk gjort tester med påslaget och avstängt NAT och testat bredbandstester etc? Hur gör ni då?

När jag tröttnat på detta och insåg att jag behöver mer hjälp med vad som ska ställas in för att endast använda CG3100an som modem så startade jag om den helt och det funkade fram & tillbaka, nu verkar dock allt vara löst och tillbaka som vanligt...

Det jag undrar är vad för inställningar som ska göras för att använda CG3100 som endast modem (både i den samt den nya routern) och tror ni detta kan vara en lösning på mitt problem, om inte så kanske ni har någon erfarenhet av vad som kan göras när det känns som att det blir överbelastat?

Tack på förhand!

Koppla bara in en router i det? Du behöver ju inte ändra något?

Så gjorde jag av en annan anledning: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Mcfrojd: Vilken mjukvara har ditt modem? Comhem har själv skrivit tidigare i tråden att v26 som finns i delar av landet fixar endel problem med wifi.

Kör fortfarande v23 då det inte kommit någon v26 här uppe i dalarna än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rask:

Koppla bara in en router i det? Du behöver ju inte ändra något?

Så gjorde jag av en annan anledning: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Tack för svar, men då är ju fortf min cg3100 router också? Vill ju att den bara ska användas som modem och därmed alltså inte ha två routers? eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt CG3100 som många andra att det dör och bootar om/tappar ip när man tankar torrent. Beställde nytt i förrgår eftersom mitt gamla också krångla. Ska ringa kundtjästen så fort de öpnnar och begära ett nytt, men vad för modem ska man ha, vilka modem från dem fungerar? Är det bättre att välja ett utan inbyggd router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anwes:

Jag har samma problem med mitt CG3100 som många andra att det dör och bootar om/tappar ip när man tankar torrent. Beställde nytt i förrgår eftersom mitt gamla också krångla. Ska ringa kundtjästen så fort de öpnnar och begära ett nytt, men vad för modem ska man ha, vilka modem från dem fungerar? Är det bättre att välja ett utan inbyggd router?

Ska du ha mer än 25mbit finns bara netgear 3100. Om du funderar på ett modem utan router är det ju bara att slå av NAT på ditt nuvarande modem så agerar det enbart modem. Inte hört nån annan klaga på att modemet startat om/tappar ip då man tankar torrents förövrigt. Vad reffererar du till för inlägg?

Kan inte alla som påstår sig ha ett problem skriva vilken mjukvara de har på sitt modem? Underlättar säkerligen för comhem som följer tråden. Det är ju massa korrigerat i v26 och det enda konstaterade felet med v26 är att vissa downloads blir korrupta. Har man alltså v23 kan man i princip lika bra avvakta oavsett problem. Har man v26 och har problem utöver korrupta downloads kan man börja fundera, felanmäla till comhem osv...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ska du ha mer än 25mbit finns bara netgear 3100. Om du funderar på ett modem utan router är det ju bara att slå av NAT på ditt nuvarande modem så agerar det enbart modem. Inte hört nån annan klaga på att modemet startat om/tappar ip då man tankar torrents förövrigt. Vad reffererar du till för inlägg?

Kan inte alla som påstår sig ha ett problem skriva vilken mjukvara de har på sitt modem? Underlättar säkerligen för comhem som följer tråden. Det är ju massa korrigerat i v26 och det enda konstaterade felet med v26 är att vissa downloads blir korrupta. Har man alltså v23 kan man i princip lika bra avvakta oavsett problem. Har man v26 och har problem utöver korrupta downloads kan man börja fundera, felanmäla till comhem osv...

Versionen jag har: 3.9.21.9.mp1.V0026
Miss av mig, kanske ingen annan som sagt att det händer när de tankar torrents, men för mig är det då det händer, enbart. Samma sak inträffade även med mitt gamla Scientific Atlantica-modem, enbart när jag tankade torrent. Har prövat att köra direkt in i modemet, och genom extern router med både gamla och nya modemet och samma resultat.

Min teori är att det brakar ihop när det blir för många connections, inte hastigheten i sig som gör att det dör alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anwes:

Versionen jag har: 3.9.21.9.mp1.V0026
Miss av mig, kanske ingen annan som sagt att det händer när de tankar torrents, men för mig är det då det händer, enbart. Samma sak inträffade även med mitt gamla Scientific Atlantica-modem, enbart när jag tankade torrent. Har prövat att köra direkt in i modemet, och genom extern router med både gamla och nya modemet och samma resultat.

Min teori är att det brakar ihop när det blir för många connections, inte hastigheten i sig som gör att det dör alltså.

Låter klart konstigt om du skulle få samma fel med 2 olika modeller av modem. Dessutom om du kört utan NAT. Du kan ja enkelt bevisa din tes genom att sänka antalet connections i torrentklienten. Försvinner felet kan det kanske vara nått. Beskriv gärna sedan hur du gör för att framkalla felet så kanske comhem kan testa. Beskriv vilka inställningar du har i modemet och vad för enheter som är anslutna med kabel och trådlöst. Beskriv också hur du blir disconnectad, får du typ "nätverkskabeln är inte ansluten"? Optimalt test är ju att factoryresetta modemet, ej aktivera wifi, ansluta en dator med kabel och testa. Jag har då inte sett detta problem hos min kompis. Han blåmaxar sin 200lina med torrents utan disconnects med v26 på netgear 3100.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Funderar på om jag också har problem med mitt modem/min uppkoppling eller vad det kan vara...
Oftast funkar det utan problem - torrents har inte varit några problem - men när jag tankat via HTTP (ubuntu-isos bl.a.) har det blivit korrupta nedladdningar.

Något jag har försökt om och om igen och aldrig lyckas med är följande (kör i kommandoraden om ni har git, failar under både Linux och OS X för mig):
git clone http://git.chromium.org/chromiumos/third_party/kernel.git

Vet inte om det har någon korrelation, men för någon vecka sedan var det som bekant oväder och då var modemet helt nere en stund för att sedan starta om med återställda inställningar på både adminlösenord och wlan... Bor i ett större lägenhetshus och det var inget strömavbrott eller så annars.

Annars är hastigheten bra och det brukar vara helt OK.

EDIT: Och ja, version 26 här då. Bara haft det hela i ett par månader.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legogris:

Funderar på om jag också har problem med mitt modem/min uppkoppling eller vad det kan vara...
Oftast funkar det utan problem - torrents har inte varit några problem - men när jag tankat via HTTP (ubuntu-isos bl.a.) har det blivit korrupta nedladdningar.

Något jag har försökt om och om igen och aldrig lyckas med är följande (kör i kommandoraden om ni har git, failar under både Linux och OS X för mig):
git clone http://git.chromium.org/chromiumos/third_party/kernel.git

Vet inte om det har någon korrelation, men för någon vecka sedan var det som bekant oväder och då var modemet helt nere en stund för att sedan starta om med återställda inställningar på både adminlösenord och wlan... Bor i ett större lägenhetshus och det var inget strömavbrott eller så annars.

Annars är hastigheten bra och det brukar vara helt OK.

EDIT: Och ja, version 26 här då. Bara haft det hela i ett par månader.

Vet inte om du redan har hunnit titta lite längre bak i tråden men en del av oss andra har också uppmärksammat Comhem om detta.

När Comhem tittade närmare på det hela visade det sig att det finns en bugg i NAT i senaste mjukvaran (v26) till CG3100 som orsakar att HTTP och FTP-nedladdningar blir korrupta. Lösningen ska vara att stänga av NAT i modemet (och koppla till en extern router om man behöver NAT) tills dess att Netgear fixat ihop en ny uppdatering.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Låter klart konstigt om du skulle få samma fel med 2 olika modeller av modem. Dessutom om du kört utan NAT. Du kan ja enkelt bevisa din tes genom att sänka antalet connections i torrentklienten. Försvinner felet kan det kanske vara nått. Beskriv gärna sedan hur du gör för att framkalla felet så kanske comhem kan testa. Beskriv vilka inställningar du har i modemet och vad för enheter som är anslutna med kabel och trådlöst. Beskriv också hur du blir disconnectad, får du typ "nätverkskabeln är inte ansluten"? Optimalt test är ju att factoryresetta modemet, ej aktivera wifi, ansluta en dator med kabel och testa. Jag har då inte sett detta problem hos min kompis. Han blåmaxar sin 200lina med torrents utan disconnects med v26 på netgear 3100.

Väldigt intressant det du skriver.
Om din polare inte har några problem, och jag hade samma problem med mitt gamla modem, låter det ju inte som det är modemet i sig som har problem. Jag har funderat lite, och för ett år sen när jag bodde i en annan lägenhet tror jag inte jag hade problem heller (har inte tankat så mycket torrent i mellan).

Jag ska göra en factory reset, och tanka lite och se vad som händer med 3100:an... men just nu är min teori att det antingen är nåt hos Comhem som går ner/stänger ner mig, alternativt någon basstation i huset, som blir arg. Ska göra lite tester och återkommer.

Permalänk
Medlem

Jag läste igenom svaren i tråden angående CG3100 och jag har nu kommit på varför torrents inte är påverkade.

Både FTP och HTTP kollar inte av CRC checksumman under download, så när filen dumpas till disk efter så hamnar de korrupta paketen tillsammans med de godkända paketen. Kollar jag av utorrents loggar så ser jag massiva mängder med meddelanden om att paket är korrupta, men eftersom utorrent kollar av crc hela tiden och skickar resend requests så fixar den det själv i slutändan.

Jag drog igång utorrent och började titta på vad som händer i trafiken med wireshark. Tydligen så är det ett fel i modemets nat funktion som comhem sagt på det sätt att dess buffert hänger sig intermittent och sen blockar trafiken temporärt genom att issua ett "buffer full" TCP zero window paket till din klient. Din klient säger givetvis "sure... jag väntar", men sen kommer det intressanta, av någon anledning så funkar inte bufferten sen efter, för det första TCP/UDP paketet som kommer efter brukar oftast bli korrupterat och sändas igen som et dup paket som då OCKSÅ är korrupterat, WTF?

Seriöst, det här är otroligt slarvlig programmering, det är inte liksom någon råkat glömma en char eller så, utan det här visar på en fundamental brist på kunskap kring nätverksprotokoll i allmänhet. Fixar inte Comhem denna buggen snart så kommer jag se mig om efter en annan ISP som inte använder otestad firmware som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönster:

Jag läste igenom svaren i tråden angående CG3100 och jag har nu kommit på varför torrents inte är påverkade.

Både FTP och HTTP kollar inte av CRC checksumman under download, så när filen dumpas till disk efter så hamnar de korrupta paketen tillsammans med de godkända paketen. Kollar jag av utorrents loggar så ser jag massiva mängder med meddelanden om att paket är korrupta, men eftersom utorrent kollar av crc hela tiden och skickar resend requests så fixar den det själv i slutändan.

Jag drog igång utorrent och började titta på vad som händer i trafiken med wireshark. Tydligen så är det ett fel i modemets nat funktion som comhem sagt på det sätt att dess buffert hänger sig intermittent och sen blockar trafiken temporärt genom att issua ett "buffer full" TCP zero window paket till din klient. Din klient säger givetvis "sure... jag väntar", men sen kommer det intressanta, av någon anledning så funkar inte bufferten sen efter, för det första TCP/UDP paketet som kommer efter brukar oftast bli korrupterat och sändas igen som et dup paket som då OCKSÅ är korrupterat, WTF?

Seriöst, det här är otroligt slarvlig programmering, det är inte liksom någon råkat glömma en char eller så, utan det här visar på en fundamental brist på kunskap kring nätverksprotokoll i allmänhet. Fixar inte Comhem denna buggen snart så kommer jag se mig om efter en annan ISP som inte använder otestad firmware som denna.

Det var ett jävla gnäll. Stäng av NAT och håll ut bara.. Comhem gör förmodlgien allt dom kan för att hotfixa denna bugg, har väldigt svårt att tro något annat....

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem

Gnäll? Pojken har gjort en adekvat felsökning, presenterat sina resultat på ett konstruktivt vis och spytt galla där galla bör spys.
Nu kan det tänkas att Netgear redan funnit både problemorsak och lösning, men om ärendet är lågprioriterat kan det ha sparat dem (och därmed oss) värdefull felsökningstid, vilket snabbar på processen att pumpa ut en korrigerad firmware.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara kolla rent allmänt vad folk tycker om Comhem?

Funkar det bra? Stabilt?

Vet att en del polare har haft problem med att hosta servrar o annat med Comhem, dom är dock inte särskilt beresta i att ändra nätverksinställningar o dylikt.

Har BBB just nu men skall kanske flytta och då kommer jag inte att ha fast telefoni så jag måste få lite kött på benen innan jag bestämmer mig..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man i CG3100 modemet se när man fick eller hur länge man haft anslutning mot Comhem utan att den gått ner?

Permalänk
Medlem

Någon annan som just fick DNS problem med comhem? 14:00 och dnserna verkar nere, kommer fram med IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berreh:

Det var ett jävla gnäll. Stäng av NAT och håll ut bara.. Comhem gör förmodlgien allt dom kan för att hotfixa denna bugg, har väldigt svårt att tro något annat....

Anledningen till att jag felsökte denna buggen var för att jag själv är trött på att vänta på att en ny firmware ska komma ut. Och nej, jag tror inte comhem har speciellt stor prio på denna bugg eftersom den tydligen bara påverkar ett mindre antal kunder, annars hade det funnits och stå på Aftonbladet eller IDG vid det här laget.

Att stänga av NAT löser dessutom inte felet med window 0 paket och orsakar fortfarande att vissa paket blir manglade, så det är troligtvis något i bufferthanteringen som det är fel på här och inte specifikt NAT som comhem gått ut med. Som det ser ut nu så även om du stänger av NAT så kommer du få en del resends vilket innebär att om du laddar ner större filer så kommer dom fram korrupterade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Tänkte bara kolla rent allmänt vad folk tycker om Comhem?
Funkar det bra? Stabilt?
Vet att en del polare har haft problem med att hosta servrar o annat med Comhem, dom är dock inte särskilt beresta i att ändra nätverksinställningar o dylikt.
Har BBB just nu men skall kanske flytta och då kommer jag inte att ha fast telefoni så jag måste få lite kött på benen innan jag bestämmer mig..

I mitt fall har det fungerat relativt smärtfritt. Jag får oftast god hastighet och stabiliteten är god.
Dock tycker jag tjänsten är för dyr. Speciellt när man jämför vissa fiber/LAN-tjänster.
Jag skulle gärna se bättre uploadhastigheter och att ComHem skulle säga "äääh, fuck DOCSIS, lets go fiber all the way". Jag tror att trots den enorma kostnaden för en sådan förvandling (som iofs skulle kunna ske högst successivt) så skulle det ge dom en riktig edge. Dom har en stor kundbas, dom har dessutom vad jag förstår exklusivitet i vissa bostäder där fastighetsägarna lovat att inte ha några andra leverantörer än ComHem under en viss tid, dom skulle kunna ge högre hastigheter och därmed kunna konkurrera på andra sätt än "monopol" (ja, jag räknar faktiskt inte in xDSL här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

I mitt fall har det fungerat relativt smärtfritt. Jag får oftast god hastighet och stabiliteten är god.
Dock tycker jag tjänsten är för dyr. Speciellt när man jämför vissa fiber/LAN-tjänster.
Jag skulle gärna se bättre uploadhastigheter och att ComHem skulle säga "äääh, fuck DOCSIS, lets go fiber all the way". Jag tror att trots den enorma kostnaden för en sådan förvandling (som iofs skulle kunna ske högst successivt) så skulle det ge dom en riktig edge. Dom har en stor kundbas, dom har dessutom vad jag förstår exklusivitet i vissa bostäder där fastighetsägarna lovat att inte ha några andra leverantörer än ComHem under en viss tid, dom skulle kunna ge högre hastigheter och därmed kunna konkurrera på andra sätt än "monopol" (ja, jag räknar faktiskt inte in xDSL här).

Är det inte det dom gör?

iTUX som är en del i comhem koncernen

Citat:

iTUX vinnare i Sveriges största upphandling av öppet bredbandsnät!

Pressmeddelande 2010-10-12

Bostadsföretagen ingående i Förvaltnings AB Framtiden i Göteborg; Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och HjällboBostaden samt GöteborgsLokaler, som förvaltar kommersiella lokaler, har i den fram tills nu största enskilda upphandlingen av öppna bredbandsnät valt iTUX Communication AB som leverantör. Ca 70 000 hushåll samt koncernens kommersiella lokaler i Göteborg kommer därmed att få tillgång till iTUX unika öppna nätlösning som innebär att nya alternativ tillförs det redan befintliga utbudet och att hyresgästerna på så sätt kan välja mellan ett stort antal attraktiva tjänster inom bland annat bredband, digital-tv och telefoni från såväl nya som väletablerade operatörer

Permalänk
Medlem

Vart bor du och vad har du tänkt använda det till? Mitt Internet från Comhem funkar till att surfa och ta hem mindre filer men när det gäller att spela pingkrävande spel så skulle jag hellre valt en annan operatör. Som det är för mig idag så har jag inte kunnat spela mellan 18-23 de senaste fyra månaderna (dvs sen 200Mbits tjänsten lanserades.....)

Skrivet av tivook:

Tänkte bara kolla rent allmänt vad folk tycker om Comhem?

Funkar det bra? Stabilt?

Vet att en del polare har haft problem med att hosta servrar o annat med Comhem, dom är dock inte särskilt beresta i att ändra nätverksinställningar o dylikt.

Har BBB just nu men skall kanske flytta och då kommer jag inte att ha fast telefoni så jag måste få lite kött på benen innan jag bestämmer mig..

This is hrPING v3.12 by cFos Software GmbH -- http://www.cfos.de

Source address is 10.244.0.2; using ICMP echo-request
Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18]
with 32 bytes data (60 bytes IP):

Reply from 192.36.125.18: seq=0001 time=24.271ms TTL=250 ID=6856
Reply from 192.36.125.18: seq=0002 time=64.883ms TTL=250 ID=6bbd
Reply from 192.36.125.18: seq=0003 time=71.492ms TTL=250 ID=6ced
Reply from 192.36.125.18: seq=0004 time=77.792ms TTL=250 ID=6cee
Reply from 192.36.125.18: seq=0005 time=21.635ms TTL=250 ID=6cf0
Reply from 192.36.125.18: seq=0006 time=10.127ms TTL=250 ID=6cf2
Reply from 192.36.125.18: seq=0007 time=36.389ms TTL=250 ID=6cf4
Reply from 192.36.125.18: seq=0008 time=7.819ms TTL=250 ID=6cf7
Reply from 192.36.125.18: seq=0009 time=21.218ms TTL=250 ID=6cf8
Reply from 192.36.125.18: seq=000a time=9.346ms TTL=250 ID=6d00
Reply from 192.36.125.18: seq=000b time=9.486ms TTL=250 ID=6d02
Reply from 192.36.125.18: seq=000c time=8.521ms TTL=250 ID=6d03
Reply from 192.36.125.18: seq=000d time=8.627ms TTL=250 ID=6d04
Reply from 192.36.125.18: seq=000e time=93.442ms TTL=250 ID=6d05
Reply from 192.36.125.18: seq=000f time=35.048ms TTL=250 ID=6d06
Reply from 192.36.125.18: seq=0010 time=86.623ms TTL=250 ID=6d07
Reply from 192.36.125.18: seq=0011 time=24.442ms TTL=250 ID=6d08
Reply from 192.36.125.18: seq=0012 time=30.326ms TTL=250 ID=6d10
Reply from 192.36.125.18: seq=0013 time=10.783ms TTL=250 ID=7027
Reply from 192.36.125.18: seq=0014 time=14.366ms TTL=250 ID=7394
Reply from 192.36.125.18: seq=0015 time=58.306ms TTL=250 ID=76fc
Reply from 192.36.125.18: seq=0016 time=56.307ms TTL=250 ID=7a69
Reply from 192.36.125.18: seq=0017 time=10.295ms TTL=250 ID=7dd1
Reply from 192.36.125.18: seq=0018 time=44.309ms TTL=250 ID=013e
Reply from 192.36.125.18: seq=0019 time=10.874ms TTL=250 ID=049f
Reply from 192.36.125.18: seq=001a time=21.595ms TTL=250 ID=080c
Reply from 192.36.125.18: seq=001b time=25.093ms TTL=250 ID=0b73
Reply from 192.36.125.18: seq=001c time=10.817ms TTL=250 ID=0eda
Reply from 192.36.125.18: seq=001d time=11.064ms TTL=250 ID=1247
Reply from 192.36.125.18: seq=001e time=14.754ms TTL=250 ID=15ae
Reply from 192.36.125.18: seq=001f time=11.609ms TTL=250 ID=191b
Reply from 192.36.125.18: seq=0020 time=12.725ms TTL=250 ID=1c82
Reply from 192.36.125.18: seq=0021 time=44.616ms TTL=250 ID=1fef
Reply from 192.36.125.18: seq=0022 time=30.948ms TTL=250 ID=2356
Reply from 192.36.125.18: seq=0023 time=18.989ms TTL=250 ID=26c3
Reply from 192.36.125.18: seq=0024 time=122.754ms TTL=250 ID=2a2a
Reply from 192.36.125.18: seq=0025 time=28.513ms TTL=250 ID=2d91
Reply from 192.36.125.18: seq=0026 time=13.590ms TTL=250 ID=30fe
Reply from 192.36.125.18: seq=0027 time=93.411ms TTL=250 ID=3465
Reply from 192.36.125.18: seq=0028 time=16.800ms TTL=250 ID=37d2
Reply from 192.36.125.18: seq=0029 time=102.078ms TTL=250 ID=3b39
Reply from 192.36.125.18: seq=002a time=17.911ms TTL=250 ID=3ea0
Reply from 192.36.125.18: seq=002b time=35.445ms TTL=250 ID=4201
Reply from 192.36.125.18: seq=002c time=21.304ms TTL=250 ID=4568
Reply from 192.36.125.18: seq=002d time=71.229ms TTL=250 ID=48d5
Reply from 192.36.125.18: seq=002e time=14.300ms TTL=250 ID=4c3c
Reply from 192.36.125.18: seq=002f time=13.952ms TTL=250 ID=4fa9
Reply from 192.36.125.18: seq=0030 time=34.663ms TTL=250 ID=5310
Reply from 192.36.125.18: seq=0031 time=10.328ms TTL=250 ID=567d
Reply from 192.36.125.18: seq=0032 time=30.231ms TTL=250 ID=59e4
Reply from 192.36.125.18: seq=0033 time=38.217ms TTL=250 ID=5d4c
Reply from 192.36.125.18: seq=0034 time=34.213ms TTL=250 ID=60bd
Reply from 192.36.125.18: seq=0035 time=49.401ms TTL=250 ID=6424
Reply from 192.36.125.18: seq=0036 time=10.220ms TTL=250 ID=6791
Reply from 192.36.125.18: seq=0037 time=10.206ms TTL=250 ID=6afa
Reply from 192.36.125.18: seq=0038 time=11.068ms TTL=250 ID=6e61
Reply from 192.36.125.18: seq=0039 time=18.590ms TTL=250 ID=71cb
Reply from 192.36.125.18: seq=003a time=48.290ms TTL=250 ID=7538
Reply from 192.36.125.18: seq=003b time=48.823ms TTL=250 ID=789b
Reply from 192.36.125.18: seq=003c time=10.566ms TTL=250 ID=7c0a
Reply from 192.36.125.18: seq=003d time=8.295ms TTL=250 ID=7e2a
Reply from 192.36.125.18: seq=003e time=50.538ms TTL=250 ID=7e2e
Reply from 192.36.125.18: seq=003f time=18.466ms TTL=250 ID=7e32
Reply from 192.36.125.18: seq=0040 time=8.604ms TTL=250 ID=7e33
Reply from 192.36.125.18: seq=0041 time=9.685ms TTL=250 ID=7e35
Reply from 192.36.125.18: seq=0042 time=8.530ms TTL=250 ID=7e37
Reply from 192.36.125.18: seq=0043 time=39.281ms TTL=250 ID=7e38
Reply from 192.36.125.18: seq=0044 time=8.499ms TTL=250 ID=7e3a
Reply from 192.36.125.18: seq=0045 time=24.670ms TTL=250 ID=7e3b
Reply from 192.36.125.18: seq=0046 time=8.648ms TTL=250 ID=7e3c
Reply from 192.36.125.18: seq=0047 time=19.847ms TTL=250 ID=7e3d
Reply from 192.36.125.18: seq=0048 time=8.643ms TTL=250 ID=7e3e
Reply from 192.36.125.18: seq=0049 time=8.878ms TTL=250 ID=7e3f
Reply from 192.36.125.18: seq=004a time=53.940ms TTL=250 ID=7e40
Reply from 192.36.125.18: seq=004b time=19.994ms TTL=250 ID=7e47
Reply from 192.36.125.18: seq=004c time=78.811ms TTL=250 ID=012f
Reply from 192.36.125.18: seq=004d time=25.982ms TTL=250 ID=049c
Reply from 192.36.125.18: seq=004e time=48.322ms TTL=250 ID=0804
Reply from 192.36.125.18: seq=004f time=58.429ms TTL=250 ID=0b6b
Reply from 192.36.125.18: seq=0050 time=10.980ms TTL=250 ID=0ed8
Reply from 192.36.125.18: seq=0051 time=25.235ms TTL=250 ID=123f
Reply from 192.36.125.18: seq=0052 time=18.590ms TTL=250 ID=15a6
Reply from 192.36.125.18: seq=0053 time=27.635ms TTL=250 ID=1913
Reply from 192.36.125.18: seq=0054 time=23.452ms TTL=250 ID=1c7a
Reply from 192.36.125.18: seq=0055 time=20.728ms TTL=250 ID=1fe8
Reply from 192.36.125.18: seq=0056 time=13.627ms TTL=250 ID=22ee
Reply from 192.36.125.18: seq=0057 time=15.260ms TTL=250 ID=2662
Reply from 192.36.125.18: seq=0058 time=10.695ms TTL=250 ID=29c9
Reply from 192.36.125.18: seq=0059 time=11.254ms TTL=250 ID=2d31
Reply from 192.36.125.18: seq=005a time=34.742ms TTL=250 ID=309e
Reply from 192.36.125.18: seq=005b time=16.069ms TTL=250 ID=3407
Reply from 192.36.125.18: seq=005c time=57.176ms TTL=250 ID=3775
Reply from 192.36.125.18: seq=005d time=21.063ms TTL=250 ID=3adc
Reply from 192.36.125.18: seq=005e time=8.876ms TTL=250 ID=3e43
Reply from 192.36.125.18: seq=005f time=23.355ms TTL=250 ID=41b0
Reply from 192.36.125.18: seq=0060 time=12.936ms TTL=250 ID=451d
Reply from 192.36.125.18: seq=0061 time=42.539ms TTL=250 ID=4884
Reply from 192.36.125.18: seq=0062 time=9.379ms TTL=250 ID=4bec
Reply from 192.36.125.18: seq=0063 time=15.536ms TTL=250 ID=4f59
Reply from 192.36.125.18: seq=0064 time=9.278ms TTL=250 ID=52c0
Reply from 192.36.125.18: seq=0065 time=13.844ms TTL=250 ID=562d
Reply from 192.36.125.18: seq=0066 time=9.982ms TTL=250 ID=5994
Reply from 192.36.125.18: seq=0067 time=9.118ms TTL=250 ID=5cfb
Reply from 192.36.125.18: seq=0068 time=14.495ms TTL=250 ID=6068
Reply from 192.36.125.18: seq=0069 time=41.193ms TTL=250 ID=63cf
Reply from 192.36.125.18: seq=006a time=10.173ms TTL=250 ID=6736
Reply from 192.36.125.18: seq=006b time=14.507ms TTL=250 ID=6aa3
Reply from 192.36.125.18: seq=006c time=11.696ms TTL=250 ID=6e0a
Reply from 192.36.125.18: seq=006d time=15.128ms TTL=250 ID=7177
Reply from 192.36.125.18: seq=006e time=15.420ms TTL=250 ID=74de
Reply from 192.36.125.18: seq=006f time=37.563ms TTL=250 ID=7845
Reply from 192.36.125.18: seq=0070 time=13.646ms TTL=250 ID=7bb2
Reply from 192.36.125.18: seq=0071 time=23.426ms TTL=250 ID=7f19
Reply from 192.36.125.18: seq=0072 time=22.107ms TTL=250 ID=028c
Reply from 192.36.125.18: seq=0073 time=25.032ms TTL=250 ID=05f3
Reply from 192.36.125.18: seq=0074 time=11.958ms TTL=250 ID=095a
Reply from 192.36.125.18: seq=0075 time=9.646ms TTL=250 ID=0cc8
Reply from 192.36.125.18: seq=0076 time=10.004ms TTL=250 ID=0f6b
Reply from 192.36.125.18: seq=0077 time=42.288ms TTL=250 ID=0f6c
Reply from 192.36.125.18: seq=0078 time=22.813ms TTL=250 ID=0f6d
Reply from 192.36.125.18: seq=0079 time=29.335ms TTL=250 ID=0f6e
Reply from 192.36.125.18: seq=007a time=7.626ms TTL=250 ID=0f6f
Reply from 192.36.125.18: seq=007b time=31.215ms TTL=250 ID=0f70
Reply from 192.36.125.18: seq=007c time=9.012ms TTL=250 ID=0f71
Reply from 192.36.125.18: seq=007d time=9.197ms TTL=250 ID=0f72
Reply from 192.36.125.18: seq=007e time=9.752ms TTL=250 ID=0f73
Reply from 192.36.125.18: seq=007f time=24.298ms TTL=250 ID=0f74
Reply from 192.36.125.18: seq=0080 time=10.848ms TTL=250 ID=0f75
Reply from 192.36.125.18: seq=0081 time=9.503ms TTL=250 ID=0f76
Reply from 192.36.125.18: seq=0082 time=11.557ms TTL=250 ID=0f77
Reply from 192.36.125.18: seq=0083 time=69.776ms TTL=250 ID=0f78
Reply from 192.36.125.18: seq=0084 time=11.748ms TTL=250 ID=0f79
Reply from 192.36.125.18: seq=0085 time=48.897ms TTL=250 ID=0f7a
Reply from 192.36.125.18: seq=0086 time=7.175ms TTL=250 ID=0f7c
[Aborting...]
Reply from 192.36.125.18: seq=0087 time=44.796ms TTL=250 ID=11d9

Statistics for ping.sunet.se:
Packets: sent=135, rcvd=135, error=0, lost=0 (0.0% loss) in 13.444758 sec
RTTs of replies in ms: min/avg/max/dev: 7.175 / 26.668 / 122.754 / 22.283
Bandwidth in kb/sec: sent=0.602, rcvd=0.602

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15