AMD FX-special med Jonas och Emil

Permalänk
Medlem

jävla gubbar, gå och raka er

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Där blev det väl sagt det mesta som behövde sägas för att ta kål på ett gäng onödiga trådar i forumet. Bra video, som sagt är det endast bra för Intel att Bulldozer underpresterar och är varm, men det är så läget är idag, bara att bryta ihop och komma igen för AMD.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Man skulle iofs kunna säga att Bulldozer har en förhållandevis låg strömförbrukning med tanke på att den har dubbla mängden transistorer som SB, tråkigt bara att det inte avspeglas i prestandan förutom då möjligtvis i flertrådade applikationer.

Refererar till mitt inlägg: #11463628

Vid överklockning så drar BD mer än dubbelt så mycket som SB. Och BD har fortfarande katastrofalt dålig IPC.

Och så är detta relevant:

Skrivet av Anandtech:

http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/rev...

The quad-core desktop Sandy Bridge die clocks in at 995 million transistors. We’ll have to wait for Ivy Bridge to break a billion in the mainstream. Encompassed within that transistor count are 114 million transistors dedicated to what Intel now calls Processor Graphics.

Så själva processorn är egentligen 881M transistorer, och grafikdelen är även en ganska stor del av kretsen.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

sweclockers levererar som vanligt, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Hehe jag tycker det är galet att folk köper snacks och läsk för detta, själv njuter jag bäst med len aphroaig ^^

Inget nytt men ni slår huvudet på spiken.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Trevlig video som sammanfattar läget på ett bra sätt... Tror nog ni vände på de flesta stenarna faktiskt Känner mig bara så ledsen över detta, då jag ändå har hejjat lite på AMD genom åren...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Wow, ett spel där dom har 1fps mer i ett test ingen annan kan verifiera. Känns som jag stryker den.
Sen har AMD fiskat upp hela 3 program som är extremt välfungerande i en multithreadad miljö. Pja, bulldozer presterar faktiskt bättre där.

Sen har vi det viktiga, helheten. Var inget som AMD riktigt tog upp där av någon anledning men 95% av dagens applikationer presterar bättre på sandy bridge samtidigt som sandy bridge drar ungefär hälften så många watt.

Men om processorn är skräddarsydd för sitta och encoda x264 hela dagarna missade jag visst den informationen innan, man tycker AMD borde gått ut med det från början så ingen ska bli besviken.

Har inte sett på swe:s testresultat ännu men tror inte att de har jämfört program om har varit speciellt gjorda för den nya processorn. Kör man ett standardprogram för sina tester som inte tar tillvara nyheterna så blir också resultatet därefter. Det är inte första gången tester har redovisats så och lär inte heller bli den sista. I exemplet så är det ett nytt program där kompilatorn är anpassad för de nya delarna som är bra. Att då Intel:s I7 2600K inte blir så bra visar då att intel har en del mer att göra. Det är samma standardfel som brukar dyka upp lite då och då när det kommer något nytt, historien upprepar sig igen.
Om det är så att du vill köra samma program livet ut och inte införa något nytt så ska du naturligtvis behålla intel 2600K och tycka att allt är bra. Kan du tänka dig att saker kan förändras och göras på annat sätt så är BD förmodligen ett bra alternativ för att få ut lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Wow, ett spel där dom har 1fps mer i ett test ingen annan kan verifiera. Känns som jag stryker den.
Sen har AMD fiskat upp hela 3 program som är extremt välfungerande i en multithreadad miljö. Pja, bulldozer presterar faktiskt bättre där.

Sen har vi det viktiga, helheten. Var inget som AMD riktigt tog upp där av någon anledning men 95% av dagens applikationer presterar bättre på sandy bridge samtidigt som sandy bridge drar ungefär hälften så många watt.

Men om processorn är skräddarsydd för sitta och encoda x264 hela dagarna missade jag visst den informationen innan, man tycker AMD borde gått ut med det från början så ingen ska bli besviken.

Jo BD har 1 fps mer än 2600K.
2600K har också en halv fps mer än AMD:s 1100T, utslagen eller lika bra ?

Permalänk
Medlem

Bra video, får nån känsla av att senare i höst kommer det bli många trådar där folks moderkort brinner upp, kombinationen billigt AM3+ moderkort och dessa 2 bulldozzer verkar inte bra, kanske funkar stock, men lite överklockning POFF.....eller så säger allt bara ifrån, men klart verkar vara ska man köra 8120/8150 behövs bra moderkort med rejäl strömförsörjning, och vill man överklocka bra, så behövs det bästa man kan köpa i moderkort

Tråkigt, hoppas AMD rättar till det värsta snarast

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det är en höjdpunkt när man kan luta sig tillbaka i 40min och bara njuta av lite färsk info som någon redaktion skramlat ihop. Lite som att kika på nyheterna, fast varannan (för det mesta) vecka. Keep up the good work!

Visa signatur

Senior

Permalänk
Inaktiv

Bra video! Bulldozer känns i min mening rätt katastrofal. Om AMD inte fixar till sina processorer snabbt tror jag att de snart är ute ur leken. Intel går som tåget (nu iaf när de har "konkurrens").

Permalänk
Medlem

Angående den där h.264-encodingen så verkar de flesta glömma att nämna Intels "Quick Sync" som ju kör encoding på grafikdelen i processorn i Sandy Bridge med H- eller Z-chipset(och med Lucid Virtu om man har ett separat grafikkort). Quick Sync i Media Espresso krossar ju tydligen allt, inte ens encoding på de biffigaste ATI/Nvidia-grafikkorten är i närheten.

Så var den fördelen borta också.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns lagstiftning för hur många watt en vanlig cpu får dra, likt förbudet mot 60watts glödlampor. Då hade AMD varit tvungna att tänka till innan de släppte bulldozer. Prestanda:strömförbrukning förhållandet är nästan lika viktigt som ren skär prestanda idag. Att ladda på med upp till 1.5v känns riktigt primitivt. Det har man inte gjort sen Northwood tiden. Bra att ni lyfte störmförbrukningen specifikt den här fredagen. Kan tänka mig att det är något som inte alla reflekterar över så mycket innan köp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Delar er besvikelse, verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

Ibland undrar man ju om folk ens läser/ser på videon innan dom skriver och kladdar sin fanboyism.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har inte sett på swe:s testresultat ännu men tror inte att de har jämfört program om har varit speciellt gjorda för den nya processorn. Kör man ett standardprogram för sina tester som inte tar tillvara nyheterna så blir också resultatet därefter. Det är inte första gången tester har redovisats så och lär inte heller bli den sista. I exemplet så är det ett nytt program där kompilatorn är anpassad för de nya delarna som är bra. Att då Intel:s I7 2600K inte blir så bra visar då att intel har en del mer att göra. Det är samma standardfel som brukar dyka upp lite då och då när det kommer något nytt, historien upprepar sig igen.
Om det är så att du vill köra samma program livet ut och inte införa något nytt så ska du naturligtvis behålla intel 2600K och tycka att allt är bra. Kan du tänka dig att saker kan förändras och göras på annat sätt så är BD förmodligen ett bra alternativ för att få ut lite mer.

Jamen vafan, tur att du sa det. Låt mig bara vänta en 2-3 år på att fler program blivit flertrådade, då kommer Bulldozer rocka rejält. Satans tur också att det inte kommer ha hunnit komma några andra CPUer under den tiden utan att marknaden och användarna alla sitter i spänn och väntar på Bulldozers tid i solskenet.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

Hoppas AMD hör av sig till er innan fredags panelen

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Tur att man har en Corsair H100 och AX1200w, om det blir aktuellt med BD för min del.
ASUS Crosshair V Formula (1800:-) och Gigabyte GA-990FXA-UD3 (670:-) väntar på test.
Jag tror att priserna kommer att falla 5-600:- innom ett par veckor efter släpp.
De som är kloka kommer att vänta på att FX-8120 hamnar runt 1200:-
Ibland kan det löna sig att vänta, de som inte orkar eller förstår köper ändå en SB istället för BD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt
Tur att man har en Corsair H100 och AX1200w, om det blir aktuellt med BD för min del.
ASUS Crosshair V Formula (1800:-) och Gigabyte GA-990FXA-UD3 (670:-) väntar på test.
Jag tror att priserna kommer att falla 5-600:- innom ett par veckor efter släpp.
De som är kloka kommer att vänta på att FX-8120 hamnar runt 1200:-
Ibland kan det löna sig att vänta, de som inte orkar eller förstår köper ändå en SB istället för BD.

Inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

saken som är att när väll piledriver kommer ut så kommer ivy bridge att vara ute med 22nm och tirgate vilcket kommer öka prestandan och sänka ström förbrukningen ännu mer. och har man lästa alla ivy bridge posterna om ivy bridge och så har det gått väldigt lätt för intel att krympa till 22nm och lägga till trigate så dom har haft tid att optimera ivy bridge ännu mer.

det ser inte speciellt bra ut för oss som konsumenter just nu :/

Ivy bridge kommer bli en cpu som sopar
mattan med allt när den kommer till våren,
Frågan är vad hur mycket Intel kommer ta betalt för den??
De kan nog ta bra betalt då de är utan konkurens,
3-5000kr för en ivy kanske?
Att ivy kommer prestera har jag inga tvivel om
funnits fullt fungerande enheter ett tag nu och optimeringen
till lanseringen kommer göra sitt i prestandan!
Ivy i burken till våren? Ja
Om den kostar massor då?Börja spara nu!!!

Permalänk

Denna videon passar till amd bulldozer HAHAHAHA!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=lhUbrBe5o-A

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

När kan vi se CPU:er som inte flaskar i upplösning 1920x1080 och uppåt mot dagens grafikkort i de högre prestandaklasserna ? Ivy bridge ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd

hardwareheaven som använda asrock 990fx extreame 4 får betydligt bättre resultat. vi tar f1 2011 som exempel, där är fx8150 8% snabbare än 2600k när hardwareheaven tester meden processorn är ca 30% långsammare när tomshardware testar.

detta talar för att en biosuppdatering hade kunnat ge kanske 30% bättre prestanda. det intressanta är att amd skälva verkar köra på chrosshair V formula och verkar använda det moderkortet när de testar processorn och har även dessa resultat i sina idiotiska reklamfilmer på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

När kan vi se CPU:er som inte flaskar i upplösning 1920x1080 och uppåt mot dagens grafikkort i de högre prestandaklasserna ? Ivy bridge ?

Hur menar du nu? De sa ju till och med i videon att det räcker med en gammal Core 2 quad för att köra spel utan att det är CPUn som flaskar när du kör.
Så då har vi ju redan CPUer som inte är flaskhalsar, eller?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt

Ja fast... Den är ju färdig. Det är ju det som är det knepiga.

Jag "gillar" AMD precis som du, men du har har sagt precis så ("Det blir nog bra när det blir färdigt") under hela utvecklingsstadiet av BD, och på varenda nyhet på SweC som visade dåliga testresultat på BD.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är själv lite ledsen för att BD inte levererat, inte för att jag tänkt köpa en utan för att jag gillar att se utvecklingen gå framåt. Det bästa BD gjort för mig är att se till att Intel höll ner priset på SB och att min 2600K nu kommer ligga bra till längre i prestandaräjset.

Att AMD mörkar fel är dock inte första gången. En gång i tiden svor jag att aldrig skaffa AMD, just på grund av att de vägrar erkänna misstag. Min pappa arbetade med mjukvaruutveckling och de på hans labb upptäckte att en AMD-processor räknade fel. AMD blånekade väldigt lång tid tills de helt plötsligt gav ut en ny version utan felet. Detta var i vändan då Pentium visade sig räkna fel och Intel erkände detta. Vet inte hur villigt Intel erkände det, men de gjorde det i alla fall. Så inte förvånad över att de mörkar fel.

Sen så bör väl tilläggas att jag har en Fusion-HTPC och har haft en AMD-laptop som jag var väldigt nöjd med, så jag har brutit mot min ed att inte köpa från dem. Härligt vad ekonomi kan påverka ens heder..

Men summan av det hela är att jag inte tycker synd om AMD, de får vad de förtjänar om de inte kan göra ett bättre jobb, men jag tycker lite synd om konsumenterna. Dock tror jag att om AMD kroknar kan ARM eller liknande ta marknadsandelar som kommer pressa Intel ändå. Kanske inte i högsta segmenten, men för att öka prestanda/watt i alla fall.

Och ska man vara sån så är inte AMDs förfall den största farhågan för processorutveckling till PC, ett mycket större problem är att speltillverkarna går över till konsoll. I mångt och mycket är det spelen som drivit upp utvecklingstempot tidigare.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Och ska man vara sån så är inte AMDs förfall den största farhågan för processorutveckling till PC, ett mycket större problem är att speltillverkarna går över till konsoll. I mångt och mycket är det spelen som drivit upp utvecklingstempot tidigare.

Det måste jag hålla med om. Om AMD inte kan leverera, och Intel drar upp priserna. Vad tror ni då händer med siffrorna på folk som köper speldator vs konsol om en komponent gör PC ännu dyrare? Jo så klart, alla lär väll köpa konsolerna, även fast dom kommer att gå upp i pris dom med då. Och vad händer när fler köper konsoler och spel? Flera konsol-kramare!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir en dyr historia att uppgradera datorn i framtiden om inte amd hittar på något snart. Vilket inte verkar så troligt.
Fermi vad inte bra när den kom. Bra prestanda med hög effekt och värme. Bulldozer har värdelös prestanda i förhållande till en processor som är 1 år gammal (SB) och har ändå katastrofalt hög effekt och värme. Känns ändå som man måste ha nån av dessa för att rätta till en arkitektur som fermi trots allt gjorde? Nä det kommer bli dyrt att ligga på topp i framtiden..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Skrivet av f.a:

Ivy bridge kommer bli en cpu som sopar
mattan med allt när den kommer till våren,
Frågan är vad hur mycket Intel kommer ta betalt för den??
De kan nog ta bra betalt då de är utan konkurens,
3-5000kr för en ivy kanske?
Att ivy kommer prestera har jag inga tvivel om
funnits fullt fungerande enheter ett tag nu och optimeringen
till lanseringen kommer göra sitt i prestandan!
Ivy i burken till våren? Ja
Om den kostar massor då?Börja spara nu!!!

Ivy Bridge kan lika gärna hamna på 8000kr..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Gillar Emils logik angående de där bluescreens
"Det e ändå lite oroväckande att en CPU på nåt sätt kan få hela datorn att blåskärma, asså utan att det e nåt fel på den egentligen utan för att nånting e fel"

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]