AMD FX-special med Jonas och Emil

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Det snackas om att Bulldozer skulle vara bra för server.
Hur då undrar jag?
Ok för att det kan leverera i flertrådiga miljöer, men ett monster som äter så pass mycket ström och genererar så mycket värme kan väl knappast vara lämplig för en servermiljö.

Enda applikationen denna processor verkar ha är för hemmapularen som sitter och kodar video, eller rendrerar. Det kommer dock krävas en kylning som heter duga.

Jag undrar ju hur fan AMD kan ha tänkt?

Fast den höga strömförbrukningen uppkom ju vid överklockning. Original drar Bulldozer inte mycket mer än andra i samma klass. Kan inte så mycket om servrar men inte tror ja de överklockar dem.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Hade jag inte köpt SB 2500k så skulle jag köpt en FX8120 , och överklockat den då de räcker gott o väl. Sen att den inte når upp till 2600 etc, det är som de är.

Sitter på Intel men hejar på AMD. Best för konsumenten.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Fast den höga strömförbrukningen uppkom ju vid överklockning. Original drar Bulldozer inte mycket mer än andra i samma klass. Kan inte så mycket om servrar men inte tror ja de överklockar dem.

Den sjukt höga beror på överklockning ja, MEN den drar ca dubbelt så mycket som SB även vid standardfrekvens. Ska se om jag kan hitta var i videon de nämner det.

Edit: Om du kollar videon från typ 25:40 och kansek 1 min fram pratar de om den sjukt höga strömförbrunkingen och om du spolar till 28:45 så nämner de att utan överkklockning drar den 100W mer än SB..vilket jag uppskattar vara mer än dubbelt så mycket faktiskt. Men iaf...ca dubbelt. Jag har byggt ITX SB på jobbet med 2500K och 2600K och de drar då ca 60W. (visst..inte under hög belastning utan vid ingen till låg, men ändå intressant)

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Hade jag inte köpt SB 2500k så skulle jag köpt en FX8120 , och överklockat den då de räcker gott o väl. Sen att den inte når upp till 2600 etc, det är som de är.

Sitter på Intel men hejar på AMD. Best för konsumenten.

8120 kostar ett par hundra mer än 2500K och klockar väl lika bra som SB vad jag förstått..men drar massa mer ström. Ett enkelt system skulle dra 450W med BD.
Har inte exakta siffror att backa upp detta med nu utan menar mest på att du bör göra lite research så du är säker på hur du vill göra...eller ja..hade velat, med tanke på att du redan har en 2500K.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Skrivet av ec96joan:

Den sjukt höga beror på överklockning ja, MEN den drar ca dubbelt så mycket som SB även vid standardfrekvens. Ska se om jag kan hitta var i videon de nämner det.

Där har du en stapel med strömförbrukningen Sant att BD drar mycket mer!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2490?k=2d4f2e21c019f...

Där har du en stapel med strömförbrukningen Sant att BD drar mycket mer!

Ja, som de sa i videon, 450W vid överklockning. ca 250W icke-OC (SB 150-160W), 100W vs 80W i idle.
Min redigering ovan var alltså lite fel på vissa siffror. jag jämförde idle med load, men poängen kvarstår dock.

Edit: Men som jag också sa i min redigering...jag har byggt system som dragit 50-60W med 2500K. Och de hade t.o.m diskret grafikkort. typ 430 dock så inget tungt, och det var ITX-kort.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Skrivet av ec96joan:

8120 kostar ett par hundra mer än 2500K och klockar väl lika bra som SB vad jag förstått..men drar massa mer ström. Ett enkelt system skulle dra 450W med BD.
Har inte exakta siffror att backa upp detta med nu utan menar mest på att du bör göra lite research så du är säker på hur du vill göra...eller ja..hade velat, med tanke på att du redan har en 2500K.

jo kommer inte köpa då jag uppgraderade i våras Men hade jag köpt nu hade jag trots allt köpte AMD för att boosta för dem o jag gillar amd fast jag inte sitter på de.

Sitter även på 2 460 men nästa gång blir de amd istället.

Måste juh satsa på "the little guy" istället för de big evil corp

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

AMD kommer få det svårt med försäljning av FX-8150 modellen, även om priserna dyker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ETK-TIS:

Jag är på G att handla delar till mitt nya bygge , och helt otroligt , så är BD ett bättre alternativ för mig , bättre prestanda än P2X6 och SB .

Nackdelen är strömförbrukningen .

Så för mig är inte BD ett misslyckade , allt beror på vad den används till .

Som arbetsstations dator så kanske BD hittar en bortglömd marknad , som länge har dominerats av Intel.

Som en arbetsstation så är ju en 2600k fortfarande ett bättre alternativ. Lägre strömförbrukning och 4 riktiga kärnor med 8 trådar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av ec96joan:

Problemet är att hemanvändare som kör dessa program mycket är förmodligen ganska ovanligt. Sen har vi serversidan..som nån sa; Vem vill ha en hel serverfarm där CPU:n drar typ dubbelt så mycket. Det omvända är sant..alltså...om en cpu drar kanske 5-10% mindre ström, det spelar ingen roll på hemmamarknaden, men om man har en serverfarm med 50st så gör det.

Så det känns lite som att BD bara skulle tilltala en snäv hemmamarknad och ev en snäv servermarknad. Ingen bra

Varning för väldigt grov särskrivning och misshandel av det svenska språket så läs inte mer ifall du är känslig för allvarlig särskriveri.

Nu är det ju dock så att server varianterna är betydligt lägre klockade och drar mindre ström.
Nu vet jag inte hur säker denna sidans källor är men kolla specsen här :
http://www.cpu-world.com/news_2011/2011100701_Pre-order_price...

16 kärniga som ligger imellan 85-140 watt och 8 kärniga imellan 65-95 watt.
Men sen är ju server processorer betydligt lägre klockade. Och var väl först när dem börjar överklocka FX 8150 som strömförbrukningen skenade iväg helt och hållet? Säger ju inte att bulldozer är bra för det men server varianterna verkar ju inte riktigt lida av samma problem när det gäller ström förbrukningen så dem kanske kan lyckas någolunda endå?
Dem har visst redan sålt en jädra massa 16 kärniga till nåt superdator bygge

Tycker sweclockers kunde gett sig på nordbryggan/IMC och ram minnet lite mer när dem överklockade bulldozer.
Visst den blir ju ingen mirakel processor för det men vad jag sett på lite andra sidor så blev det liiiite ljusare iaf
Enligt denna recensionen så skalade prestandan rätt okej när man pressade upp nordbryggan och ram minnena : nordbryggan http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...
Ram timings http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...
Ram hastighet http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...

Nu är det så att har jag har ingen aning om hur ''väl'' utförd ovanstående recension är så gnäll inte i fall det inte stämmer

Men i vilket fall så får vi hoppas att AMD tar lärdom av detta och rättar till så mycket det bara går till ''piledriver''
och Varianterna efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

Varning för väldigt grov särskrivning och misshandel av det svenska språket så läs inte mer ifall du är känslig för allvarlig särskriveri.

Nu är det ju dock så att server varianterna är betydligt lägre klockade och drar mindre ström.
Nu vet jag inte hur säker denna sidans källor är men kolla specsen här :
http://www.cpu-world.com/news_2011/2011100701_Pre-order_price...

16 kärniga som ligger imellan 85-140 watt och 8 kärniga imellan 65-95 watt.
Men sen är ju server processorer betydligt lägre klockade. Och var väl först när dem börjar överklocka FX 8150 som strömförbrukningen skenade iväg helt och hållet? Säger ju inte att bulldozer är bra för det men server varianterna verkar ju inte riktigt lida av samma problem när det gäller ström förbrukningen så dem kanske kan lyckas någolunda endå?
Dem har visst redan sålt en jädra massa 16 kärniga till nåt superdator bygge

Tycker sweclockers kunde gett sig på nordbryggan/IMC och ram minnet lite mer när dem överklockade bulldozer.
Visst den blir ju ingen mirakel processor för det men vad jag sett på lite andra sidor så blev det liiiite ljusare iaf
Enligt denna recensionen så skalade prestandan rätt okej när man pressade upp nordbryggan och ram minnena : nordbryggan http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...
Ram timings http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...
Ram hastighet http://www.madshrimps.be/articles/article/1000220/AMD-FX-8150...

Nu är det så att har jag har ingen aning om hur ''väl'' utförd ovanstående recension är så gnäll inte i fall det inte stämmer

Men i vilket fall så får vi hoppas att AMD tar lärdom av detta och rättar till så mycket det bara går till ''piledriver''
och Varianterna efter.

Jag trodde du syftade på mitt inlägg..fattade inte var särskrivningarna var..haha.

Ja, men det är ju bra om Server-BD funkar bättre. Men 8150 är varken lämpad för hem- eller företagsanvänding isf. Sånär som på de väldigt snäva områdena.

Angående strömförbrukningen...kolla grafen postad lite ovan denna. Där ser du: idle/load 8150=97/243 och 2500K=82/148. Bägge oklockade.
Så nä, inte bara vid överklockning.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

16 kärniga som ligger imellan 85-140 watt och 8 kärniga imellan 65-95 watt.

140W är mer än vad våra blades drar totalt, och det med 12(+12) cores 48Gb RAM etc.
När de (iallfall 2x12-core varianten) dessutom har sämre prestanda så är det inte direkt mycket att hänga i julgranen.

Och det skulle inte förvåna mig om de gör som de gjorde tidigare.
Vi fick rabatt på CPU:erna om de fick gå ut med att säga att vi hade såna (det var flera år sedan, dock).

Permalänk
Skrivet av ec96joan:

Jag trodde du syftade på mitt inlägg..fattade inte var särskrivningarna var..haha.

Ja, men det är ju bra om Server-BD funkar bättre. Men 8150 är varken lämpad för hem- eller företagsanvänding isf. Sånär som på de väldigt snäva områdena.

Angående strömförbrukningen...kolla grafen postad lite ovan denna. Där ser du: idle/load 8150=97/243 och 2500K=82/148. Bägge oklockade.
Så nä, inte bara vid överklockning.

Mjo men menade ju just ''interlagos-opteron'' för server. att desktop versionen är riktigt horribel ström mässigt vet jag Men lär ju tyvärr finnas dom som inte tänker så långt förens dem ser elräkningen
Dem skulle skickat med ett element ist för en radiator till vattenkylningen så hade man kunnat värma huset med den på samma gång

Men jo känns som du har rätt just det där med användnings området. För Ej server varianten så lär det vara väldigt snevt faktiskt. Skulle vara om dem prisdumpar den ordentligt. Så pass att man kan leva med ström förbrukningen

Prestandan räcker ju till någorlunda om det varit ett lägre pris eller lägre förbrukning. Tråkigt att AMD inte riktigt har dem marginalerna som krävs för sätta ett attraktivt pris då den lär kosta en del att tillverka med tanke på storleken och mängden transistorer.

Men lär dock skaffa en själv tids nog. Inte för det finns några direkta rationella skäl till det. utan snarare för jag är fanboy Får bara hoppas priset på el störtdyker även om det inte är så troligt.

Men undrar hur många moderkort som kommer reklameras när FX8150 väl kommer ut till folket och alla börjar överklocka.
Har redan själv råkat ut för billighets mosfets på billigare AM3 moderkort och denna är ju till och med värre när det gäller suga i sig ström än Phenom2orna. Lär inte bli skoj med 4+1 fas till 8150/8120 Eller som det finns på vissa kort 3+1 fas Lär bli en och annan rökpuff ifrån folks moderkort

Permalänk
Skrivet av cardeci:

140W är mer än vad våra blades drar totalt, och det med 12(+12) cores 48Gb RAM etc.
När de (iallfall 2x12-core varianten) dessutom har sämre prestanda så är det inte direkt mycket att hänga i julgranen.

Och det skulle inte förvåna mig om de gör som de gjorde tidigare.
Vi fick rabatt på CPU:erna om de fick gå ut med att säga att vi hade såna (det var flera år sedan, dock).

Du har förmodligen helt rätt. Har ingen direkt kunskap om servrar så
Fanns ju dock snålare varianter men lär väl prestera där efter?
Men är det Mangy cours ni har nu då? Om du jobbar med sånt.. Du råkar inte veta om några benchmarks på server varianterna? Har inte sett några nämligen
Men antar du dem presterar sämre än det ni har nu pågrund av hur desktop varianten presterade. Eller har du ''sett'' skillnaden? Ifråga sätter dig inte utan bara nyfiken
Men vi får hoppas nästkommande varianter av arkitekturen blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Den sjukt höga beror på överklockning ja, MEN den drar ca dubbelt så mycket som SB även vid standardfrekvens. Ska se om jag kan hitta var i videon de nämner det.

Vad jag förstår så verkar den vara klart strömsnål vid lägre frekvenser, men går de över en viss nivå så skenar det.
Llano som ligger strax under 3 GHz och tydligen haft en del problem med att få fram processorer visar väl att de behöver jobba med tillverkningen. Hade det inte varit problem hade det säkerligen kommit Llano's på över 3 GHz (kanske 4).

http://hardforum.com/showpost.php?p=1037877439&postcount=72

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bävra jävel:

Du har förmodligen helt rätt. Har ingen direkt kunskap om servrar så
Fanns ju dock snålare varianter men lär väl prestera där efter?
Men är det Mangy cours ni har nu då? Om du jobbar med sånt.. Du råkar inte veta om några benchmarks på server varianterna? Har inte sett några nämligen
Men antar du dem presterar sämre än det ni har nu pågrund av hur desktop varianten presterade. Eller har du ''sett'' skillnaden? Ifråga sätter dig inte utan bara nyfiken
Men vi får hoppas nästkommande varianter av arkitekturen blir bättre

Magny Cours verkar bättre än Interlagos, faktiskt.

Vi provade med ett Valencia testblade (supermicro moderkort), och extrapolerade till att 12 "cores" är exakt lika effektivt som 8, per core, i princip. Det var fortfarande inte direkt bra.

http://openbenchmarking.org/s/AMD%20Eng%20Sample%20ZS182045TG...
har en del benchmarks för dem, men inte allt för många.

http://openbenchmarking.org/result/1103229-IV-1103227IV51 t.ex., 32 core bulldozer vs 24 core magny cours

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Som en arbetsstation så är ju en 2600k fortfarande ett bättre alternativ. Lägre strömförbrukning och 4 riktiga kärnor med 8 trådar.

Inte i mitt fall , 2600K ligger snäppet efter . Men i stora hela en väldigt jämt kamp , om man räknar bort el räkningen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Wingdings:

Älskar er våldsamma ärlighet i dagens video! Känslor överallt, och Jonas verkar vara på bristningsgränsen. Härligt med lite dramatik i hårdvarubranschen!

AMD FX-special får fem av fem toasters! Kanonkul!

http://www.youtube.com/watch?v=BILAFuSi-i0
menar du såna här?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

En sak som förvånar mig och som gör mig mer negativt inställd än den tveksamma prestandan i sig är att man verkar ha satsat på låg IPC och hög klockfrekvens.
Någonting som känns helt idiotiskt efter erfarenheterna Intel hade med sin Netburst arkitektur. Det kan också delvis förklara Bulldozers höga strömförbrukning, tillsammans med dess storlek så klart.

Låg IPC och hög klockfrekvens känns verkligen som helt fel väg framåt, iaf så länge vi kör på kisel.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra extrapanel, riktigt trevligt avslut på en riktigt bra helg. Jag kan inte annat än hålla med om att en krympt Thuban med eventuellt lite mer cache hade varit ett mycket mer attraktivt alternativ än... ja, det ni hade på bordet. Jag har trivts bra med AMD i flera år och hängde kvar länge vid 939-sockeln, minns mer än väl hur man dreglade över FX-57. Detta är ju allt annat än likvärdigt vad gäller prestanda för sin tid. Det enda AM3+ FX har gemensamt med 939 FX är väl i stort sett en överdriven prislapp?

Jag har nu en fråga: Hur intressant ter sig SB-E? Som panelen nämnde så är ju Ivy Bridge mer eller mindre runt hörnet och som jag har uppfattat det så ska SB-E släppas innan dess. Vad är det som säger att man hellre skulle köpa en SB-E än en Ivy som kommer vara krympt och förmodligen ha fler kärnor och stöd för nya instruktionsset?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ang. min server kommentar.
Det är ju inte bara strömförbrukningen, utan värmen skall ju ledas bort också. Något som kan ställa till problem i serverhallarna.
Nä,, vi får hoppas på att AMD kan fixa till designen, och komma ut med något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Sjukt bra extrapanel, riktigt trevligt avslut på en riktigt bra helg. Jag kan inte annat än hålla med om att en krympt Thuban med eventuellt lite mer cache hade varit ett mycket mer attraktivt alternativ än... ja, det ni hade på bordet. Jag har trivts bra med AMD i flera år och hängde kvar länge vid 939-sockeln, minns mer än väl hur man dreglade över FX-57. Detta är ju allt annat än likvärdigt vad gäller prestanda för sin tid. Det enda AM3+ FX har gemensamt med 939 FX är väl i stort sett en överdriven prislapp?

Jag har nu en fråga: Hur intressant ter sig SB-E? Som panelen nämnde så är ju Ivy Bridge mer eller mindre runt hörnet och som jag har uppfattat det så ska SB-E släppas innan dess. Vad är det som säger att man hellre skulle köpa en SB-E än en Ivy som kommer vara krympt och förmodligen ha fler kärnor och stöd för nya instruktionsset?

SB-E är för SB vad 1366 sockeln är för 1156. En markant snabbare men markant dyrare version.

IB är ju ersättaren till SB och kommer då ligga på ungefär det priset SB ligger på nu, medan SB-E kommer ligga markant över (och SB-E bygger på SB arkitektur).
T.ex ligger nuvarande i7-980 på ca 5000 kr men presterar också kanske sådär 50% bättre än 2500/2600.
Nån som kanske kan lite mer kan ju expandera..men enkelt uttryckt skulle man kunna säga att de tar SB och nästan dubblat antalet pins (1155 vs 2011) vilket hänger ihop med transistorerna på nåt sätt...CPU:n är större rent fysiskt, kostar mer och presterar bättre.

Så, ja...den 3 år (tror jag) gamla 1366 har cpuer som spöar SB rätt rejält i prestanda. (effektiviteten åsidosatt)
Men så kostar den därefter också. IB är helt enkelt normal klass och ett normalt pris men ändå bättre för den är nyare...på samma sätt som de långsammaste som säljs idag är snabbare än de långsammaste för 10 år sen..och kostar på ett ungefär detsamma.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Ang. min server kommentar.
Det är ju inte bara strömförbrukningen, utan värmen skall ju ledas bort också. Något som kan ställa till problem i serverhallarna.
Nä,, vi får hoppas på att AMD kan fixa till designen, och komma ut med något bättre.

Så först får man betala extra för cpu:erna drar extra..sen måste man betala extra för bättre AC..

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

Så först får man betala extra för cpu:erna drar extra..sen måste man betala extra för bättre AC..

Jo, och i de flesta fall är el (både för datorerna och kyla) den stora kostnaden (åtminstonde om man kommer upp i några servrar, typ 1k+).

En annan detalj man inte får glömma är att de flesta datorhallar har en begränsning på hur mycket el man får dra per rack (typ 15kW).

Så om datorerna drar för mycket måste man även ha fler rack, och därmed dyrare hyra.

Permalänk
Medlem

Djupt tragiskt att AMD har failat så katastrofalt. Dock oroade jag mig för detta, amd har ju gått dåligt i flera år så de har väl fått begränsa utvecklingen av bulldozer rent ekonomiskt.

Jag kan verkligen inte förstå hur amd har hamnat där de är idag? När jag började intressera mig av datorer så var AMD kungarna. De var underdogs och alla skulle ha AMD athlon 64 i sina speldatorer. De presterade bättre än intels processorer och överklockade bättre.

Sen kom ju athlon 64 x2, har för mig det var den första dubbelkärniga processorn? Jag dräglade över den men jag fick köra på budget - INTEL pentium D , en slags låtsas dualcore. Det var lite så det var då, AMD var på toppen och INTEL hängde inte med utan det fick sälja budget-processorer.

Lustigt att det har svängt så fruktanvsärt!

Har Intels panik-mutor påverkat AMD så fruktansvärt negativt att de inte haft råd med utveckling?

Eller är Amd ett för litet företag för att egentligen kriga mot Intel, och athlon 64 var bara ett lyckoskott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Har Intels panik-mutor påverkat AMD så fruktansvärt negativt att de inte haft råd med utveckling?

Med så mycket mer pengar kan man nog anställa en hel del duktiga och man har dessutom råd och begå misstag (exempelvis larrabee). AMD har inte råd med misstag. Största problemet med bulldozer verkar dock vara att den drar för mycket ström i de klockfrekvenser den är byggd för på desktop sidan

Permalänk

amd fx 4100 på 4,94ghz
http://www.youtube.com/watch?v=XpPv3tpU8Z4
Den får nästan samma poäng som en upplåst athlon II x3 på 3,1 ghz som får 3,2pts

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ec96joan:

SB-E är för SB vad 1366 sockeln är för 1156. En markant snabbare men markant dyrare version.

IB är ju ersättaren till SB och kommer då ligga på ungefär det priset SB ligger på nu, medan SB-E kommer ligga markant över (och SB-E bygger på SB arkitektur).
T.ex ligger nuvarande i7-980 på ca 5000 kr men presterar också kanske sådär 50% bättre än 2500/2600.
Nån som kanske kan lite mer kan ju expandera..men enkelt uttryckt skulle man kunna säga att de tar SB och nästan dubblat antalet pins (1155 vs 2011) vilket hänger ihop med transistorerna på nåt sätt...CPU:n är större rent fysiskt, kostar mer och presterar bättre.

Så, ja...den 3 år (tror jag) gamla 1366 har cpuer som spöar SB rätt rejält i prestanda. (effektiviteten åsidosatt)
Men så kostar den därefter också. IB är helt enkelt normal klass och ett normalt pris men ändå bättre för den är nyare...på samma sätt som de långsammaste som säljs idag är snabbare än de långsammaste för 10 år sen..och kostar på ett ungefär detsamma.

Ahh, makes sense. Så i slutändan är det ändå Ivy man vill åt om man vill ha en ny arkitektur och inte betala höga priser för en uppgradering. Ivy kör väl dessutom vidare på 1155, eh?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ahh, makes sense. Så i slutändan är det ändå Ivy man vill åt om man vill ha en ny arkitektur och inte betala höga priser för en uppgradering. Ivy kör väl dessutom vidare på 1155, eh?

Exakt så är det. Ja, IB är bakåtkompatibel, vilket är ett stort plus. Dels slipper jag t.ex köpa nytt MK och dels slipper jag installera om, vilket man vanligtvis får med nytt MK.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Relik 📜

Bara för sakens skull körde jag lite snabba benchar med Gigabyte 990FXA-UD7.

Tänker inte köra alla tester och kommer inte lägga mer tid på just den här frågan i nuläget, så det är ingen idé att tjata.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S