AMD FX-special med Jonas och Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Folk verkar inte tänka på att intel måste konkurrera med Sandy Bridge när de släpper en ny serie. Det kommer inte att sälja bra om det är en 10% prestandaökning till en fördubbling av priset. Pris/prestanda måste sjunka (eller så måste prestanda skjuta upp i taket) annars är de ur en marknadssynpunkt inte attraktiva.

Du tänker lite kortsiktigt, en ny plattform är ett bra läge att både sänka eller höja priserna. Att allt skulle bli billigare stämmer inte, men gamla grejer blir sänkta i pris eftersom och nya kommer med ordinarie pris så att priset hoppar upp igen. Priset justeras upp och ned, och det är det normala. Det är mest när det gäller nya produktsegment vi kan se lägre priser, t ex CULV-processorer istället för traditionella ULV-processorer som kostar mer än en billiga laptop bara för processorn. Sen tävlar inte Intel mot sin förra generation eller sig själva, de slutar ju tillverka de äldre varianterna och är snart det enda som säljs, men konkurrens har inte varit ett skäl till att Intel sänkt priserna på senare år, Intel har aldrig haft någon konkurrens att tala om i sitt populäraste segment bärbara datorer. Utbud och efterfrågan är dessutom inte så förenklat eller drivs av de faktorer folk brukar lägga vikt vid, även om sk frimarkandsförespråkande politiker är värst på den fronten och inte förstår något.

Prestanda kommer aldrig vara något större argument mellan två generationer, det är ju bara något år i mellan, men en dator består av fler komponenter än processorer och nya features blir ofta användbara eftersom och då argument för den plattformen sen är det svårt att vid uppgradering/köp tävla mot något som inte säljs och Intel har ju varit del i trenden där det inte längre skiljer så fruktansvärt över några år och de arbetar ju istället iterativt. Beg kommer inte kunna tävla mot nytt för det och det är inget alternativ för många eller för företag. Det är inte dåligt för kunderna för det. Även om återförsäljare säkert tycker annorlunda, men de är bara en tärande del av marknaden till att börja med.

Köper jag Ivy Bridge nästa år så kommer mitt köp (en bärbar) ju helt enkelt inte konkurrera med SNB eller förra årets modeller som inte längre säljs. Däremot mot Piledriver som förhoppningsvis har prestanda över C2D/Q eller Stars-kärnorna (Llano) vid det laget, fast man kan ju undra hur en arkitektur med skadad frontend och cache-system ska tävla mot ens quadcore phenom för bärbara, handlar ju om 2-modulsvarianter. Det enda som är snabbare där är ju grafiken. Hade jag haft en fräsch SNB-bärbar som fungerar fint hade det inte funnits någon anledning att uppgradera till SNB vilket som och marknaden drivs ju inte av de som måste testa det senaste. Hade jag däremot suttit på en Nehalem-baserad sak hade det funnits anledning och merit att uppgradera till en ny hela plattformen hade ju varit mer än 2 år gammal. Sen beror det ju på vad man är ute efter. Intel tjänar ju på att få bort gamla produkter och ta till sig ny tillverkningsteknik även om det inte är några prestandaskillnader. Och det är marknadsekonomi. Merom/Conroe-baserade arkitekturen med Core 2-serien höll ju i sig med närmast identiskt prestanda i nästan 4 år (på bärbara) och folk uppgradera som bara den och fann många anledningar att göra det under tiden. Visst kan du få betala mer för samma cpuprestanda de närmsta åren, det är ju vad AMD siktar på helt ärligt och öppet. Intel med till viss grad, en krympning eller mindre förändring betyder inte massor på prestandafronten, men de jobbar ju även med grafikdelen och chipset/plattform också.

En SNB 32nm är inte billigare än en Westmere/Arrandale 32nm. Prestandan är i stort sett identisk med bara några nya features, arkitekturen inte jättestort förändrad i säg, men för Intel själva är det en stor förändring där de kör minneskontroller och GPU on-die på SNB till skillnad mot MCM-package på Arrandale. För många av kunderna blir det hela också dual-core>quad-core i samma veva. Processorpriset gick också upp för de vanligaste modellerna eller låg ungefär samma Ivy Bridge behöver bara leverera så förtroendet upprätthålls, dvs från tekniskt håll i stort sett bara förbättra GPU-prestandan. För konsumenternas del behöver bara 22nm processen fungera (så de finns tillgängliga) och för producenternas och Apple/Mac-kundernas del betyder det också inbyggt USB3. Det är ingen som går från SNB>IvyBridge bara på grund av upp till 20% snabbare CPU. För tillverkare/konsument är det mer intressant hur lösningarna blir för strömsnålare varianter också eftersom det betyder mindre bärbara och bättre batteritid utan att snåla på prestanda eller bli fattig och betala för mycket och alltså i helhet attraktiva produkter. Saker som PCI-e 3.0 är förmodligen inte så viktigt nu.

Permalänk
Entusiast

Jag läste någonstans, för ett litet tag sedan, att Intel har gått ut med en aningen aggressivare prissättning för att hålla sina marknadsandelar. Intels senaste prissänkningar har suddat ut den fördel som AMD haft hittills: Mer prestanda per prisenhet.
Jag tror inte AMD kan åtgärda så mycket i FX-processorerna. Det som AMD nu måste åtgärda är priserna, för att komma in i "Mer prestanda per prisenhet" igen.

Som det ser ut nu, är Intel det bästa valet, i både prestanda och budget -segmenten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Förklara gärna, jag förstår inte vad du försöker få fram.

Alla är inte ute efter det bästa alltid.
Lämna tråden då om du inte vill förstå

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Bottennapp och 10 självmål av AMD - finns ingen konkurrens längre - Intel regerar ensam och har ingen anledning att prisa till sig marknadsandelar - vi betalar.

AMD får gå hem med svansen mellan benen och göra om + göra rätt. Skamligt!

PS
Skulle vilja se grabbarna recensera/testa rakhyvlar nästa gång.
DS

Jasså, du vill börja jobba på aftonbladet?

AMD har gjort en processor som är bra i flertrådiga applikationer.. och är sämre i singeltrådade applikationer.
Om du exempelvis skall spela starcraft 2, så är bulldozer en flopp, men skall du istället redigera en film så är det ett grymt allternativ.

Att du bedömmer en processor utefter ditt eget användarmönster är realtivt komiskt.

Ser inte heller vad någon kan vara "chockerad" över, Sen de första riktiga bevisen för några månader sedan så har det varit klart att Bulldozer Fx-8150 skulle prestera någonstans mellan 2500k och 2600k, i vissa scenarion bättre än 2600k. Den är lite väl högt prissatt.. men that's it.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Alla är inte ute efter det bästa alltid.
Lämna tråden då om du inte vill förstå

Det dyker alltid upp en massa intelanhängare, som alltid vill klanka ner på folk som vill använda AMD
Det intelfolket inte vill förstå är att det faktiskt finns folk som inte vill använda intel av olika anledningar.
Samtidigt som det finns folk som inte vill använda AMD av olika anledningar.

AMD är bra för mig och en del andra, vi klagar inte på intel, så fort vi kommer åt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Ja, detta med Bulldozer var lite av en tragedi, och ja, priserna på Sandy Bridge-E och Ivy Bridge kommer nog åka upp en hundring eller två, men det kommer nog inte bli en prisfördubbling eller något liknande.

I övrigt så konkurrera aldrig första varianten av den nya arkitekturen Bulldozer med Ivy Bridge överhuvudtaget, inte med SNB-E heller. Förhoppningen från egen sida var bara att det skulle bli något icke K8/Stars att bygga vidare på, inte att det skulle vara någon überkrets som faktiskt inte förväntades. Så det är en bra jävla fråga varför Intel skulle behandla de annorlunda än en Llano eller liknande. IvyBridge-bärbara kommer finnas på en marknad med AMD Piledriver-bärbara, vad AMD gör av AM3+ har väl ingen egentligen någonsin brytt sig om. Det händer ganska mycket kring 2013/Haswell/Steamroller dessutom. De som vänta på en AM3+ processor väntade för inget som helt förväntat. Vi visste ändå att det inte var något flaggskepp. Sen kan du såklart inte stoppa in över 16MB cache i mainstream och bärbara processorer. Det är helt enkelt inget framgångsrecept. 4 x 16-kärnor Interlagos eller samma sak med 20-kärnor Enhanced-Bulldozer/Terramar om något år i en server är en annan sak. Xeon E7/E5 är fortfarande Westmere-baserade där och upp till 10-kärnor nu. Där har de nog en nisch. Priserna kommer vara helt annorlunda mellan de plattformarna också, inte för att cpuer är stor del av kostnaden i större system. Fyra 16-kärnor Interlagos kostar således 64 kärnor Opteron förmodligen inte mer än en (1 st) 4-way/4-socket kapabel Intel E7-processor, eller kan jämföras med en 6-kärnor Xeon i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det dyker alltid upp en massa intelanhängare, som alltid vill klanka ner på folk som vill använda AMD
Det intelfolket inte vill förstå är att det faktiskt finns folk som inte vill använda intel av olika anledningar.
Samtidigt som det finns folk som inte vill använda AMD av olika anledningar.

AMD är bra för mig och en del andra, vi klagar inte på intel, så fort vi kommer åt.

Det är säkrast att citera sig själv så man får bra svar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AMD_PERA:

Alla är inte ute efter det bästa alltid.
Lämna tråden då om du inte vill förstå

Skrivet av AMD_PERA:

Det är säkrast att citera sig själv så man får bra svar

Han ville ju, det var därför han frågade, men det du kastar ur dig är inte direkt logiskt och när han bad om en förklaring så svarar du ju inte nu heller utan uppmanar honom bara att dra härifrån.
Det kanske är du som borde lämna tråden och fortsätta citera dig själv i din monolog någon annanstans där du slipper dessa jobbiga uppmaningar om att motivera dina påståenden som i nuläget totalt saknar argument och istället kan fortsätta ge dina "bra svar" till dig själv där.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Entusiast

Liten kakburk

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Alla är inte ute efter det bästa alltid.
Lämna tråden då om du inte vill förstå

Därför jag försökte fråga väldigt vänligt vad du försöker få fram. Men du verkar ju helt insnöad och otrevlig så det är nog bäst att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Angående den där h.264-encodingen så verkar de flesta glömma att nämna Intels "Quick Sync" som ju kör encoding på grafikdelen i processorn i Sandy Bridge med H- eller Z-chipset(och med Lucid Virtu om man har ett separat grafikkort). Quick Sync i Media Espresso krossar ju tydligen allt, inte ens encoding på de biffigaste ATI/Nvidia-grafikkorten är i närheten.

Så var den fördelen borta också.

Men sen har ju quicksync fortfarande en bit att gå. Har man lite högre krav på sin H.264 encoding där man lägger vikt på bildkvalitet (dvs vill ha CABAC, speciell typ av motion search, ställa in antal B-frames, etc) så duger ju inte media espresso eller liknande. Men det kommer väl något höjdarprogram så småningom, vad jag förstår så pallar quicksync allt avancerat H.264 upp till Profil 5.1, bara det att tredjepartsmjukvaran hittils inte utstrålat kvalitet.

Men redan utan att räkna in quicksync, några extra sekunder sparade i encoding (för skillnaden till och med i H.264 var ju knappt mätbar) till en bekostnad på markant högre strömförsörning.. inte värt det ens för en dedikerad H.264-burk.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det måste jag hålla med om. Om AMD inte kan leverera, och Intel drar upp priserna. Vad tror ni då händer med siffrorna på folk som köper speldator vs konsol om en komponent gör PC ännu dyrare? Jo så klart, alla lär väll köpa konsolerna, även fast dom kommer att gå upp i pris dom med då. Och vad händer när fler köper konsoler och spel? Flera konsol-kramare!

Entusiastmarknaden är väldigt liten om man jämför med jobbdator och servrar.

Och iallafall på servermarknaden är sabbare och/eller effektivare CPU:er direkta besparingar.

En 10% effektivare CPU är inte så intressant hemma, men om man har 10.000 servrar med två CPU:er var så sparar man in mer än 20 miljoner på bara elkostnaden.

Så jag tvivlar på att intresset för snabbare CPU:er avtar bara för att spel inte behöver dem längre.

Citat:

Men sen har ju quicksync fortfarande en bit att gå. Har man lite högre krav på sin H.264 encoding där man lägger vikt på bildkvalitet (dvs vill ha CABAC, speciell typ av motion search, ställa in antal B-frames, etc)

Just CABAC påverkar inte direkt bildkvaliten, det är en ren entropikodning. Men annars kan jag hålla med.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

I övrigt så konkurrera aldrig första varianten av den nya arkitekturen Bulldozer med Ivy Bridge överhuvudtaget, inte med SNB-E heller. Förhoppningen från egen sida var bara att det skulle bli något icke K8/Stars att bygga vidare på, inte att det skulle vara någon überkrets som faktiskt inte förväntades. Så det är en bra jävla fråga varför Intel skulle behandla de annorlunda än en Llano eller liknande. IvyBridge-bärbara kommer finnas på en marknad med AMD Piledriver-bärbara, vad AMD gör av AM3+ har väl ingen egentligen någonsin brytt sig om. Det händer ganska mycket kring 2013/Haswell/Steamroller dessutom. De som vänta på en AM3+ processor väntade för inget som helt förväntat. Vi visste ändå att det inte var något flaggskepp. Sen kan du såklart inte stoppa in över 16MB cache i mainstream och bärbara processorer. Det är helt enkelt inget framgångsrecept. 4 x 16-kärnor Interlagos eller samma sak med 20-kärnor Enhanced-Bulldozer/Terramar om något år i en server är en annan sak. Xeon E7/E5 är fortfarande Westmere-baserade där och upp till 10-kärnor nu. Där har de nog en nisch. Priserna kommer vara helt annorlunda mellan de plattformarna också, inte för att cpuer är stor del av kostnaden i större system.

Oj, nu skrev du en jäkla massa, jag ska försöka förklara vad jag menade.
Intel har hållit i prestandrakronan för de allra flesta den Sandy Bridge släpptes, och folk som ville ha nånting cutting edge har antingen köpt Sandy Bridge eller väntat på Bulldozer.
Nu när Bulldozer faktiskt har släppts, och inte nått upp till förväntningarna så kommer de flesta nog fortfarande köpa en Sandy Bridge, vänta på Sandy Bridge-E eller vänta på Ivy Bridge.
Även när de nya plattformerna släpps så kommer det att gå att få tag på Sandy Bridge i retail, vilket kommer leda till att de måste ha försäljningspunkter som står över Sandy Bridge. En liten prestandakick, utan flera funktioner eller högre klockbarhet, till ett mycket högre pris kommer inte någon, företag eller privatkonsument att köpa.
Sandy Bridge har tillräckligt med krut i sig för att räcka till de absolut flesta applikationer i ett bra tag till.
Just därför så kommer både Sandy Bridge-E och Ivy Bridge konkurrera mot Sandy Bridge. Och Bulldozer. Och piledriver.
Nu handlar dock allt detta om stationära datorer där all den nya teknologi faktiskt finns och inte hämmas av småsaker som strömförsörjning och värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Därför jag försökte fråga väldigt vänligt vad du försöker få fram. Men du verkar ju helt insnöad och otrevlig så det är nog bäst att inte försöka.

Ursäkta tonen
Detta får bli svar till alla som hakar upp sig på mig.
Jag är bara trött på alla som klagar på AMD och som sedan köper en intel iallafall.
Det dyker alltid upp en massa folk som vill klanka ner på oss som använder AMD.
Om nu inte Bulldoozer uppfyller de krav som vissa har, så är det ju valfritt att köpa.
Det jag försöker få fram, är att det finns folk som inte vill förstå att det finns folk som inte använder intel.

Jag vill bara tro att det blir bra i slutändan, och att AMD har en framtid iallafall.

Det finns ingen anledning till hårda ord, så fort som en tråd skapas om AMD.
Jag går inte in i en inteltråd och klagar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ursäkta noobfrågan men vill bara vara helt säker Är en FX-8120 exakt likadan som en FX-8150 om man klockar upp FX-8120 till 3,6ghz? Vet inte vilken av dom jag ska köpa...

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaluku:

Ursäkta noobfrågan men vill bara vara helt säker Är en FX-8120 exakt likadan som en FX-8150 om man klockar upp FX-8120 till 3,6ghz? Vet inte vilken av dom jag ska köpa...

Så sades i videon, samma kisel men olika multipel som fabrikstandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Oj, nu skrev du en jäkla massa, jag ska försöka förklara vad jag menade.
Intel har hållit i prestandrakronan för de allra flesta den Sandy Bridge släpptes, och folk som ville ha nånting cutting edge har antingen köpt Sandy Bridge eller väntat på Bulldozer.
Nu när Bulldozer faktiskt har släppts, och inte nått upp till förväntningarna så kommer de flesta nog fortfarande köpa en Sandy Bridge, vänta på Sandy Bridge-E eller vänta på Ivy Bridge.
Även när de nya plattformerna släpps så kommer det att gå att få tag på Sandy Bridge i retail, vilket kommer leda till att de måste ha försäljningspunkter som står över Sandy Bridge. En liten prestandakick, utan flera funktioner eller högre klockbarhet, till ett mycket högre pris kommer inte någon, företag eller privatkonsument att köpa.
Sandy Bridge har tillräckligt med krut i sig för att räcka till de absolut flesta applikationer i ett bra tag till.
Just därför så kommer både Sandy Bridge-E och Ivy Bridge konkurrera mot Sandy Bridge. Och Bulldozer. Och piledriver.
Nu handlar dock allt detta om stationära datorer där all den nya teknologi faktiskt finns och inte hämmas av småsaker som strömförsörjning och värmeproblem.

Två radbrytningar krävs för att du ska få in ett nytt stycke. Forummjukvarna stödjer ju inte indrag eller liknande.

Det handlar inte om någon påhittat marknad och ingen med vett gick och väntade in Bulldozer, det är lite som att vänta sig Ivy Bridge till Socket 775 om man ska ha sådana fantasier. Upprepa AM2/+ historien leder knappast någon att tro att det ska bli någon prestandaledare. Intel har hållit i prestandakronan sen Pentium-M gick att köra i desktopsystem, och i mainstreamsystem sedan Core 2 Duo-serien med Conroe/Merom och efterföljare. Visst om du som entusiast väntade in SNB-E eller Ivy Bridge, men hade du ett snabbt system satt du knappast och vänta på vad AMD skulle göra på en död plattform som inte tillförde något nytt. Emil B är väl för övrigt bra exempel på person som satt på äldre Nehalembaserad historia. Visst är han besviken, men inte ens AMD försökte få det som något som skulle ens avlägset tävla mot SNB-E och nästa generations processorer. Intel klarar sig bra i handeln med sin iteration av prestandaförbättringar de har klarat Conroe/P965, Kentsfield/P965/P35/X38, Yorkfield/P35/P45/X48/X38, och x58/LGA1366/Nehalem-Bloomfield, x58/LGA1366/Westmere-Gulftown, P55/LGA1156/Lynnfield, P55/LGA1156/Clarkdale, P|Z67/LGA1155/SandyBridge och entusiaster kommer inte köpa kvarglömda system av äldre generation till överpriser inte heller har de något förhållande till färdigbyggda system i elladorna. Vilket jävla perspektiv och översikt har du egentligen?

På bärbara är det samma historia i stort sett Core Duo/Yonah/GM965, Core 2 Duo/Merom/GM965, Core 2 Duo/Penryn/GM965-GM45, Core 2 Quad/Penryn/GM45 och Core iX/Arrandale/HM55 mot Core iX/Sandybridge/HM65. Just nu händer det knappast mycket på relaterade områden som grafikkort osv heller, så finns ingen anledning för någon med ett par år gammal prestandaburk att uppgradera. Inte för att kunna köra de senaste liren fint eller så iaf. Men det är inte på de premisserna man släpper nya system som sagt. Och du kan som sagt ha noll prestandaskillnad och folk kommer köpa. Utbud och efterfrågan fungerar inte som du sätter upp det. Inte ens bland entusiaster och inte behöver Intel heller sälja några SNB-E men dom visar gärna upp vad dom kan göra. Och alla kommer inte sitta på jämförbara system. Men det produceras inte för att sälja massor och på marknadsmässiga grunder i ett isolerat universum som sagt.

Teknikinvesteringar i allmänt görs på bredare plan Intel tar fram en CPU-arkitektur som används i servrar, bärbara, inbyggnad och deskop, Nvidia tar fram en GPU-arkitektur som kan användas i high-end-desktopkort, mainstreamdesktop, och i bärbara datorer i mycket större volymer. Dagens high-endgrafikkort är ett bra bevis på att de inte behöver sälja för hur bra tro du egentligen HD6990 och GTX590 säljer? Tror du de inte lanserar en ny arkitektur/grafikkort om de inte har en prestandaledare av första versionen av ny arkitektur? Skulle ATI helt gett upp R600 och lagt ner företaget? Deras mainstreamkort säljer bra för det precis som Merom, Penryn, Arrandale, Sandybridge eller Conroe, Yorkfield, (Nehalem/Bloomfield, Westmere/Gulftown,) Nehalem/Lynnfield, Nehalem/Clarkdale, Sandybridge/LGA1155. SNB-E är givetvis en ersättare av x58-plattformen, men det är ingen framtidsplattform som att nya processor lär komma till den. Så grejerna säljs ändå. IvyBridge ersätter mainstream Sandybridge-LGA1155 och Sandybridge-mobile/bärbara. Som ersättare säljer det säkert hur fint som helst utan 200% prestandaförbättring för det är så marknaden fungerar. Och det mesta kisel är bärbara. Vad dom har för svar (eller inte) till exklusiva high-end desktoplösningar är tämligen ointressant över tiden. Säljer gör både AMD och Intel för det, utan mjukvara som tvingar till uppdatering (osannolikt när spel utvecklas för konsoller och de flesta inte är powerusers, och mjukvaror är bättre på att utnyttja existerande resurser) så finns det ingen prestanda som är ett måste att uppgradera för. Visst märks det i försäljningen, men samtidigt tjänar Intel som företag pengar på den trenden då de kan sälja bärbara med god prestanda de (kunderna) är nöjdare med och servrar istället. Det är bara återförsäljarna som har anledning att bry sig att de inte kan sälja dyra stationära speldatorer med skärmar och köret det innebär. Marknadskrafterna och kunderna kan inte bry sig mindre dock. Däremot lär inte så många vara sugna på Bulldozer som det ser ut idag, men som det ser ut idag var det inte ens menat att nå den bredare marknaden med. Det påverkar sen inte plattformar som den ändå inte tävlade mot prestandamässigt. Sen påverkar knappast prestanda 10% hit eller dit om folk köper nya grejer eller inte, Bulldozer hade inte varit über ens om den slog 990X. Så raserade förväntningar eller inte gör inte mycket i det hela. Men det finns mer som händer här i världen än stagnerande desktop-prestanda och någon fantasi att alla redan sitter på det snabbaste systemet möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Liten kakburk

AMD vill nog inte att man ska käka för mycket kakor vid datorn

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

automatic loose for humanity. bg /surrender

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Två radbrytningar krävs för att du ska få in ett nytt stycke. Forummjukvarna stödjer ju inte indrag eller liknande.

Det handlar inte om någon påhittat marknad och ingen med vett gick och väntade in Bulldozer, det är lite som att vänta sig Ivy Bridge till Socket 775 om man ska ha sådana fantasier. Upprepa AM2/+ historien leder knappast någon att tro att det ska bli någon prestandaledare. Intel har hållit i prestandakronan sen Pentium-M gick att köra i desktopsystem, och i mainstreamsystem sedan Core 2 Duo-serien med Conroe/Merom och efterföljare. Visst om du som entusiast väntade in SNB-E eller Ivy Bridge, men hade du ett snabbt system satt du knappast och vänta på vad AMD skulle göra på en död plattform som inte tillförde något nytt. Emil B är väl för övrigt bra exempel på person som satt på äldre Nehalembaserad historia. Visst är han besviken, men inte ens AMD försökte få det som något som skulle ens avlägset tävla mot SNB-E och nästa generations processorer. Intel klarar sig bra i handeln med sin iteration av prestandaförbättringar de har klarat Conroe/P965, Kentsfield/P965/P35/X38, Yorkfield/P35/P45/X48/X38, och x58/LGA1366/Nehalem-Bloomfield, x58/LGA1366/Westmere-Gulftown, P55/LGA1156/Lynnfield, P55/LGA1156/Clarkdale, P|Z67/LGA1155/SandyBridge och entusiaster kommer inte köpa kvarglömda system av äldre generation till överpriser inte heller har de något förhållande till färdigbyggda system i elladorna. Vilket jävla perspektiv och översikt har du egentligen?

På bärbara är det samma historia i stort sett Core Duo/Yonah/GM965, Core 2 Duo/Merom/GM965, Core 2 Duo/Penryn/GM965-GM45, Core 2 Quad/Penryn/GM45 och Core iX/Arrandale/HM55 mot Core iX/Sandybridge/HM65. Just nu händer det knappast mycket på relaterade områden som grafikkort osv heller, så finns ingen anledning för någon med ett par år gammal prestandaburk att uppgradera. Inte för att kunna köra de senaste liren fint eller så iaf. Men det är inte på de premisserna man släpper nya system som sagt. Och du kan som sagt ha noll prestandaskillnad och folk kommer köpa. Utbud och efterfrågan fungerar inte som du sätter upp det. Inte ens bland entusiaster och inte behöver Intel heller sälja några SNB-E men dom visar gärna upp vad dom kan göra. Och alla kommer inte sitta på jämförbara system. Men det produceras inte för att sälja massor och på marknadsmässiga grunder i ett isolerat universum som sagt.

Teknikinvesteringar i allmänt görs på bredare plan Intel tar fram en CPU-arkitektur som används i servrar, bärbara, inbyggnad och deskop, Nvidia tar fram en GPU-arkitektur som kan användas i high-end-desktopkort, mainstreamdesktop, och i bärbara datorer i mycket större volymer. Dagens high-endgrafikkort är ett bra bevis på att de inte behöver sälja för hur bra tro du egentligen HD6990 och GTX590 säljer? Tror du de inte lanserar en ny arkitektur/grafikkort om de inte har en prestandaledare av första versionen av ny arkitektur? Skulle ATI helt gett upp R600 och lagt ner företaget? Deras mainstreamkort säljer bra för det precis som Merom, Penryn, Arrandale, Sandybridge eller Conroe, Yorkfield, (Nehalem/Bloomfield, Westmere/Gulftown,) Nehalem/Lynnfield, Nehalem/Clarkdale, Sandybridge/LGA1155. SNB-E är givetvis en ersättare av x58-plattformen, men det är ingen framtidsplattform som att nya processor lär komma till den. Så grejerna säljs ändå. IvyBridge ersätter mainstream Sandybridge-LGA1155 och Sandybridge-mobile/bärbara. Som ersättare säljer det säkert hur fint som helst utan 200% prestandaförbättring för det är så marknaden fungerar. Och det mesta kisel är bärbara. Vad dom har för svar (eller inte) till exklusiva high-end desktoplösningar är tämligen ointressant över tiden. Säljer gör både AMD och Intel för det, utan mjukvara som tvingar till uppdatering (osannolikt när spel utvecklas för konsoller och de flesta inte är powerusers, och mjukvaror är bättre på att utnyttja existerande resurser) så finns det ingen prestanda som är ett måste att uppgradera för. Visst märks det i försäljningen, men samtidigt tjänar Intel som företag pengar på den trenden då de kan sälja bärbara med god prestanda de (kunderna) är nöjdare med och servrar istället. Det är bara återförsäljarna som har anledning att bry sig att de inte kan sälja dyra stationära speldatorer med skärmar och köret det innebär. Marknadskrafterna och kunderna kan inte bry sig mindre dock. Däremot lär inte så många vara sugna på Bulldozer som det ser ut idag, men som det ser ut idag var det inte ens menat att nå den bredare marknaden med. Det påverkar sen inte plattformar som den ändå inte tävlade mot prestandamässigt. Sen påverkar knappast prestanda 10% hit eller dit om folk köper nya grejer eller inte, Bulldozer hade inte varit über ens om den slog 990X. Så raserade förväntningar eller inte gör inte mycket i det hela. Men det finns mer som händer här i världen än stagnerande desktop-prestanda och någon fantasi att alla redan sitter på det snabbaste systemet möjligt.

Meningslöst babbel, Q is how long did that take to write?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Faktakoll?

Härlig video och delar era åsikter men nu till något helt annat.

Man kan inte sitta och yttra sig på ett hårdvaruforum om att kyla ner till -280.... Antingen kommer ni att vinna nobelpriset i fysik, eller så har ni noll koll på kylning Gör om och gör rätt! Ungefär -273,15 Celsius, sen blir det inte kallare, det SKA man veta om man ska snacka kylning

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Som tröst till att de misslyckades med Bulldozer hittade jag en annan trevlig processor av AMD.

En fyrkärnig Llano utan integrerad grafik som ska vara lätt att överklocka till ca 5 ghz, för 800 spänn! Intressant

Här: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1049879-athlon2-x4-63...

EDIT: Någon som vet mer om denna "smyglansering"?

EDIT: Den är kanske inte funkar så bra i spel eftersom den saknar L3 cache så den är kanske inget att ha för gamers. Jag hoppas att AMD kommer ta igen detta nu, men de ligger så långt efter...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Så sant så sant =<

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Denna videon passar till amd bulldozer HAHAHAHA!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=lhUbrBe5o-A

aha nu fattar jag värför det heter "Bulldozer/traktor" ^^

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Härlig video och delar era åsikter men nu till något helt annat.

Man kan inte sitta och yttra sig på ett hårdvaruforum om att kyla ner till -280.... Antingen kommer ni att vinna nobelpriset i fysik, eller så har ni noll koll på kylning Gör om och gör rätt! Ungefär -273,15 Celsius, sen blir det inte kallare, det SKA man veta om man ska snacka kylning

Det är ju iallafall inte lika pinsamt att slänga iväg en siffra i runda slängar som att tex inte kunna matte alls som SD flickan råkade ut för http://www.youtube.com/watch?v=pPpcdTzALWE

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Om man fick drömma lite så skulle VIA släppa en världsnyhet på processorfronten och bräcka Intel, nu när AMD uppenbarligen saknar den förmågan.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag är på G att handla delar till mitt nya bygge , och helt otroligt , så är BD ett bättre alternativ för mig , bättre prestanda än P2X6 och SB .

Nackdelen är strömförbrukningen .

Så för mig är inte BD ett misslyckade , allt beror på vad den används till .

Som arbetsstations dator , så kanske BD hittar en bortglömd marknad , som länge har dominerats av Intel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Enligt Amd piskar FX8150 en SB 2600k med några fps, och 1100t är inte långt bakom 2600k. detta är ett nytt spel, och om vi ska spekulera i deras win8 10% bättre så borde det väl piska ännu mera, tänk också på att priset är waay lower än vad intel nånsin kommer att ha för samma prestanda.

http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Läs o lär också vad processorn är tillför.

Jag har nog inte skrattat så mycket pga ett forum inlägg tidigare.
Jag hoppas du är runt 13-14år och inte har en aning om hur företag vrider och vänder på saker och ting för att rädda sitt eget skin.

"Läs o lär också vad processorn är tillför" VAAA? Det är en AMD CPU som har en FX stämpel, det betyder att den ska spöa skiten ur de andra CPU´erna på marknaden inte i vissa program utan i princip alla. Det är vad jag förväntar mig iallafall när jag läser eller hör AMD och FX i samma mening.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Det snackas om att Bulldozer skulle vara bra för server.
Hur då undrar jag?
Ok för att det kan leverera i flertrådiga miljöer, men ett monster som äter så pass mycket ström och genererar så mycket värme kan väl knappast vara lämplig för en servermiljö.

Enda applikationen denna processor verkar ha är för hemmapularen som sitter och kodar video, eller rendrerar. Det kommer dock krävas en kylning som heter duga.

Jag undrar ju hur fan AMD kan ha tänkt?

Permalänk
Medlem

Har länge kört med AMD, men gick över till Intel för några månader sen pga att mitt företag säljer mest intel och var enklast så.
Jag köpte ett Zotac MK först (SB) och körde det i syrrans dator ett tag..sen ville jag uppgradera BIOS på det...det gick inte..datorn vägrade starta..läste att det var ett vanligt problem med vissa zotac-kort. Ok, jag RMA:ade det till vår leverantör... Tog 3 veckor. Fick nytt..som inte ens drog igång fläktarna. Fick RMA:a det igen..vid det laget köpte jag ett Intel-kort till syrran istället. Funkade fint. 3 veckor senare fick jag nytt Zotac-kort. Men orka vänta så länge.
Intel har nämligen så att man som företag kan anmäla en Intel-produkt som trasig och de skickar ut en ny med DHL-express så man får en ny dagen efter, och sen skickar man tillbaka den gamla. Bara det gör att många företag (däribland mitt jobb) hellre kör på Intel. Färre förseningar med datorer de säljer.
Nu verkar det som HDMI-kontakten på syrrans intelkort gått sönder. Ska anmäla det till Intel imorgon och kommer ha ett nytt kort på tisdag istället för om 3 veckor ifall jag hade kört på Zotac igen.

Anyway..jag har som jag sa alltid haft AMD innan och hade vissa förhoppnignar om Bulldozer, men de flesta tidiga testerna var oroväckande.
Nu har de levererat en processor som generellt sett drar jämnt med 2500K. (10 månader efter 2500K kom), kostar 300 kr mer, saknar grafikkrets och drar dubbelt så mycket ström. Då säger vissa "men den är bättre i detta programmet"...ok...den är bättre i ett par program men sämre i alla andra. Ska vi vara logiska så ja...den har bättre prestanda i vissa program så ska du nästan enbart köra dem så har du lite att vinna.

Problemet är att hemanvändare som kör dessa program mycket är förmodligen ganska ovanligt. Sen har vi serversidan..som nån sa; Vem vill ha en hel serverfarm där CPU:n drar typ dubbelt så mycket. Det omvända är sant..alltså...om en cpu drar kanske 5-10% mindre ström, det spelar ingen roll på hemmamarknaden, men om man har en serverfarm med 50st så gör det.

Så det känns lite som att BD bara skulle tilltala en snäv hemmamarknad och ev en snäv servermarknad. Ingen bra utgångspunkt.
Den är alltså alldeles för nischad för att kunna tävla mot Intel. Det är som 6990 och 590..de säljer inte själva så mycket, utan mer symboliserar prestandakungen som i sin tur leder till försäljningar av de lägre segmenten. 6850/70 och 6950/70 är de som drar in pengar.
AMD har haft massa förseningar av BD. Först pratades det om Juni, sen augusti, osv.. De hade problem med att få upp frekvenserna.
De verkar inte ha fått till den ordentligt men behöver få ut den på marknaden innan Intel släpper fler.
Intel däremot har haft bra exemplar av IB sen en tid tillbaka och har fortfarande tid att optimera den.

AMD-lägret pratar också om Win8. UPP TILL 10%, men SB uppvisar ca 4-6% bättre prestanda i Win8 i genomsnitt...vilket troligtvis är vad BD kommer ligga på också. Överklockningen? Ja, med flytande kväve...hur många sitter med det hemma?

Angående mina priser så tar jag aldrig det billigaste från prisjakt om jag inte känner till butiken väl. Jag brukar kolla den billigaste av Dustin och Komplett, pga av fusket med priserna på Prisjakt.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim