Permalänk

Ny dator för BF3 17k~

Tjenare

Skall troligen köpa en ny dator innan denna månadens slut och har ca 17k att lägga på det, vill dock inte lägga mer än 13-15k just nu och och det är ett andra grafikkort som gör att den kommer upp i 17k så får det grafikkortet bara vänta lite (kommer spendera 17k+- totalt, vill bara inte lägga allt nu så kommer köpa en dator med 1 grafikkort kort till att börja med)

men tror ni denna setupen skulle kunna fungera?

Nya datorn!

Och är ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 Mycket sämre än: ASRock Z68 Extreme7 GEN 3?

Skall jag satsa på 2x 6970 Eller 1x 6990 och kanske ett till senare?

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Om du bara är ute efter fps kan du lika gärna köra på detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/936498/2011-09-30
Satsa på två 6970 de kommer kunna maxa bf3 om du inte kör med extrema upplösningar.

Troligtvis ingen prestanda skillnad mellan korten, är kanske lite mer "lull lull"(fler usb 3, dubbelt nätvek etc) på 7:an.

Fick även med en ssd i mitt paket. Varför vill du ha ett sådant dyrt chassi?
Varför så dyrt moderkort, vill du köra Ivy Bridge senare eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Tjenare

Skall troligen köpa en ny dator innan denna månadens slut och har ca 17k att lägga på det, vill dock inte lägga mer än 13-15k just nu och och det är ett andra grafikkort som gör att den kommer upp i 17k så får det grafikkortet bara vänta lite (kommer spendera 17k+- totalt, vill bara inte lägga allt nu så kommer köpa en dator med 1 grafikkort kort till att börja med)

men tror ni denna setupen skulle kunna fungera?

Nya datorn!

Och är ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 Mycket sämre än: ASRock Z68 Extreme7 GEN 3?

Skall jag satsa på 2x 6970 Eller 1x 6990 och kanske ett till senare?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/993630/2011-10-15

Motivation till val av delar:

Processor: Optimal processor för gaming, god klockningspotencial.
Processor-kylning: Inte så mycket att säga, stabil kylning helt enkelt.

Moderkort: Anledning till att jag valde detta moderkort var för att det är 3 platser mellan pci x8/x16 platserna.(där grafikkorten sitter) Detta gör så att det blir ett bra mellanrum mellan grafikkorten och därmed bättre luftflöde mellan korten. Har allt ett gaming-moderkort behöver.

Chassit: Detta är det optimala gaming-chassit. Smarta kabeldragnings-lösningar och gott om utrymme. Det är byggt för effektiv kylning. (Det är alltså inte särskilt tyst)

Ram-minne: Finns inte mycket att säga om dom. standard ram-minnen helt enkelt.

grafikkort(en): Två högpresterande kort. Dessa kort har visat sig vara riktigt effektiva i Crossfire. http://www.sweclockers.com/recension...eta/3#pagehead, Här kan du se att de presterar lika bra som 580 SLI.(som kostar 4k stk) Det är referenskylare på grafikkorten( betyder att de skjuter ut luften från chassit istället för att blåsa "uppåt". Om de blåser uppåt så kommer det undre kortet blåsa varmluften på det övre och det blir varmare. Slutsats: Bra kort att köra i Crossfire. (Du får med en brygga för att koppla ihop dem)

Nätaggregat: Ett riktigt kvalite nät-agg från Corsair. Har 80+ certifikat och är modulärt.

Hårddisk: En 7200 rpm:are på 1 TB.

tre140mm fläktar: Du har redan en fläkt från början framme i chassit, sätt 1 av dessa 140mm fläktar så har du 2 där framme. (Du får riktigt bra flöde genom chassit)

Nr2 Botten av chassit. Den kommer att skjuta upp luften som kommer från de 2 front-fläktarna. Luften kommer att skjutas ut genom toppen.

Nr3 sätter du på sidan av chassit, den kommer blåsa på moderkortet/grafikkorten. Luften från denna fläkt kommer att skjutas upp till toppen av botten-fläkten.

Fläkten/radiatorn på h80:n kan du sätta i toppen.

(Slutsats: Skaffa ett headset som isolerar ljud bra, för denna dator kommer låta som en orkan då du spelar hårt,hehe)

Du får max prestanda för pengarna med denna kundvagn, och är du inte rädd för högt ljud så är detta riktigt bra. Sätter du fläktarna som jag sa så kommer du få ett riktigt kallt system. Om du vill ha ett tystare system så köp bara en 140mm fläkt, som du sätter i botten eller sidan.

Jag reserverar mig för felstavningar!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Tack för svaren, intressanta att läsa dem, men såg att båda valde I5an, e skillnaden inte så stor att i7:an e värd dem extra pengarna?

och glömde berätta förut, har både en ssd disk och normal disk hemma och lägger hellre lite mer på delarna för dem pengarna ;P

Mitt uppdaterade kitt: Nya kittet

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Tack för svaren, intressanta att läsa dem, men såg att båda valde I5an, e skillnaden inte så stor att i7:an e värd dem extra pengarna?

och glömde berätta förut, har både en ssd disk och normal disk hemma och lägger hellre lite mer på delarna för dem pengarna ;P

Mitt uppdaterade kitt: Nya kittet

i7:an är bättre än i5:an om du skall redigera bilder/filmer, komprimera etc till spel har den extra prestandan ingen eller mycket liten betydelse.

EDIT: du har glömt att byta cpu i det nya paketet.

Permalänk
Skrivet av neot:

i7:an är bättre än i5:an om du skall redigera bilder/filmer, komprimera etc till spel har den extra prestandan ingen eller mycket liten betydelse.

EDIT: du har glömt att byta cpu i det nya paketet.

bytte inte cpu då jag inte visste om den var mkt bättre/sämre, men Jag tänkte spela in samtidigt som jag spelar och sedan redigera ihop till 2-5min filmklip på Youtube, rekommenderas fortfarande i5 under dessa krav?

Uppdaterade datorn igen!

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Kör på Asrock Extreme4 GEN 3 du, skulle själv inte välja H67/P67 chipset när Z68 är en kombination av båda de andra chipsets fördelar och ska ju även funka bra med PCIe 3.0 och IVYBridge när du vill uppdatera i framtiden. Dessutom har du 24+8 pins & ytterligare en molex strömförsörjning på moderkortet vilket är mycket bra om man kör SLI/CF och ska klocka.

Utrymmet mellan 16 & 8 lanen är lika stort på Asrock kortet som på MSI kortet vad jag ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

bytte inte cpu då jag inte visste om den var mkt bättre/sämre, men Jag tänkte spela in samtidigt som jag spelar och sedan redigera ihop till 2-5min filmklip på Youtube, rekommenderas fortfarande i5 under dessa krav?

Uppdaterade datorn igen!

Du kommer klara dig på i5:an

Permalänk

Tack alla som hjälpt mig med detta och nu har jag valt delarna jag skall köpa !!!Det utvalda kittet!!!

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Tack alla som hjälpt mig med detta och nu har jag valt delarna jag skall köpa !!!Det utvalda kittet!!!

Jag kör fractaldesign core 300 chassi, och fick lov att ta bort ett hdd rack för att få plats med mitt grafikkort. Tips är att undersöka om du verkligen kan köra CF i det chassit. Kanske skriva till inet och fråga el försöka googla fram det.

peace

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk
Skrivet av anilzor:

Jag kör fractaldesign core 300 chassi, och fick lov att ta bort ett hdd rack för att få plats med mitt grafikkort. Tips är att undersöka om du verkligen kan köra CF i det chassit. Kanske skriva till inet och fråga el försöka googla fram det.

peace

Ahh ok, tänkte inte på det så skall kolla, Tack för att du sa det!

Tror du ---->Detta<---- skulle kunna vara ett bättre chassi? (har velat ha detta länge, men ville gå ner lite i pris men detta har 5stjärnor och det verkar bra och kostar bara 500 mer

I så fall Uppdaterat kundlistan igen!

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Ahh ok, tänkte inte på det så skall kolla, Tack för att du sa det!

Tror du ---->Detta<---- skulle kunna vara ett bättre chassi? (har velat ha detta länge, men ville gå ner lite i pris men detta har 5stjärnor och det verkar bra och kostar bara 500 mer

I så fall Uppdaterat kundlistan igen!

Ja jag tror att det är ett säkrare alternativ för CF. Jag har ingen erfarenhet av CF, men 850W's nätagget kan vara i det klenaste laget. Speciellt om du tänkt överklocka grafiken,cpun och kör många hdds.

Enlight corsairs hemsida "power supply finder" rekommenderar de 950W om man kör 2 hdds och CF på 6900 serien. 850 Borde starta systemet, frågan är om datorn somnar vid högbelastning/överclickning. Kan inte svara på det med säkerhet, men du bör undersöka saken närmare.

Annars ser det ut att vara ett fint system!
Lycka till!

Visa signatur

Coore 3000, i5 2500k, GTX 570, Corsair 700 W, 8gb vengance 1600mhz, Crucial 128gb SSD, Samsung spinpoint F1 1T, Dell UltraSharp 23'' U2312HM IPS LED.

Permalänk