SVT svarar om kritiserat Gamex-reportage

Permalänk
Medlem

När fan ska folk lära sig att det aldrig nånsin ska vara spelens fel att en del människor inte kan skilja på fantasi och verklighet?

Det är den som spelar som ska se till att ha fått lära sig skillnaden mellan fantasi och verklighet.

Jag kan verkligen rage'a loss på detta diskusisonämnet... jag blir så otroligt jävla förbannad så jag vet fan inte vad...

LÄR ER FÖR FAN SKILJA PÅ FANTASI OCH VERKLIGHET!!!

God................

Permalänk
Medlem

Jag är snart 40... När jag var 14 så hade min kompis som eg inte var min kompis C64. Där var det ett spel där det satt folk på plank. Man drog fram en kulspruta och avrättade dom... Efteråt dör det upp en skyllt där det stod This is fun.

Ja inte blev jag tokig för det?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Bra med ett seriöst svar från SVT men känns lite "too little, too late". Skadan är redan gjord och nu är hela PK-Sverige rädda för ett Columbine ute i nån glesbyggd.

Permalänk
Medlem

Givetvis har de en poäng i att åldersgränserna är till för att följas. Det är inte de brutalaste våldsspelen som är de värsta bovarna i dramat videovåld, utan snarare barnspelen som härmar våld. Jag tänker främst på de otaliga StarWarsspel som finns som riktar sig till barn. Själv ser jag treåringar som springer runt och slår varandra väldigt hårt för att de leker tv-spel. Klart det alltid funnits barn som slagit andra barn, men det är föräldrarnas uppgift att skydda dem så mycket som möjligt från det till det att de kan skilja verkligheten från tv-spel. Och det kan de inte förrän de är minst 10-12 år i mina ögon. Och krigsspel är rimligt att det är 15-årsgräns på, precis som för våldssfilmer. Varje år läser man om barn som utövar våld på andra barn utan att förstå innebörden av vad de gör. Det är på tiden att någon tar ansvar för dem också.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

Jag är snart 40... När jag var 14 så hade min kompis som eg inte var min kompis C64. Där var det ett spel där det satt folk på plank. Man drog fram en kulspruta och avrättade dom... Efteråt dör det upp en skyllt där det stod This is fun.

Ja inte blev jag tokig för det?

Spelet Du syftar på hette Commando Libya och kom ngn gång på mitten utav 80 talet. Planket var igentligen inget plank utan en stenmur och det var en liten bonus mellan varje level att få skjuta fångar uppställda framför denna stenmur.

Det kunde också stå "you are better than Rambo" samt "that where Khaddafis Children"

När man skulle skriva in sitt namn så fick man halshugga tre persononer.

I vilket fall, detta var lite ot. Det roliga är följande, kommer ihåg det än i dag som om det var igår. För ca 25 år sedan så var det en nyhetssändning på svt där man diskuterade dataspelsvåld och hur farligt det var för barnen. Just detta spel commando libya hade man spelat in och spelet fick ngn eller flera minuters rampljus i svenska tv rutan. Man ojade sig hur hemsk det var och att barnen kunde ta skada utav detta hemska våld.

Man visade även bilder från ett spel som hette jumping go eller ngt liknande. Ett fånigt bilspel som man ansåg var bättre underhållning och mindre skadligt. Hur som haver, här har ni en länk till det "brutala och fruktansvärda" Commando Libya som svt ägnade ett helt rappotage om. Har för mig att även ngn psykolog pratade en massa trams.

http://www.youtube.com/results?search_query=commando+libya+c6...

Permalänk

Bla bla, jag lekte krig med polarna på gården innan jag ens börjat dagis, lekte vilt med leksaksbilar så delar lossnade.
Jag spelade cabal på C64 när jag gick i grundskolan.. Inget har påverkat mig negativt i vuxet ålder, okej kanske piratkopiering från C64 tiden, fast då var det privatkopiering.
Nu har man barn själv, son på 6år och han är inte våldsam fast han spelar GTA 3,SA.. Just cause, final fight med mera, leker krig med sina polare.
Han är väldigt lugn, och smart.. Petar mycket på sin Android mobil som en proffs..
Allt handlar om föräldrars ansvar att upplysa om vad som är rätt och fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Grattis SVT, ni prickade in de mest förvirrade ungdomarna på mässan till era intervjuer.

Permalänk
Skrivet av Saya:

Portal 2 använder samma spelmotor som Half-Life 2 som använder en uppdaterad version 90-talets GoldSrc...

Om SVT nu för en gångs skull försöker vara till allmännytta är det väl ursäktbart att de rapporterar om sådant som föräldrar vill veta.

Det är som om dom tror att Frostbite för BF3 är en helt ny motor för att DICE slängt dit en tvåa! Hitta på något annat skäl till att MW3 suger. Finna många som inte gör att ni låter helt bakom flötet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är imponerad av att så många medlemmar faktiskt kollar på aktuellt och nyheterna...
...det hade jag aldrig kunnat ana.

Själv ägnar jag inte en sekund åt skit som TV-nyheter, dom frågar jämt en massa nollor om deras åsikter och bygger "nyheter" och "fakta" kring dessa påståenden... knappast informativt...

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem

jäg känner mej inte nöjd med svaret från svt ..... tycker vi ska slå lite mer på frågan tills dom ber om ursäkt i tv vid nyhetsändningen 18:00 som är då flest folk glor på den

Permalänk
Inaktiv

Vilken fjolla som inte låter sina barn lira medan han själv kör på! Låter lagom schysst.. Eller försöker man bara vara "politiskt korrekt" utåt igen? Ser bilden framför mig när en vuxen man sitter och spelar datorspel och samtidigt nekar sina barn underhållningen för att de är för "unga".

För övrigt en hel hög titlar han har lirat själv, är man inte upptagen och jobbar mest dygnet runt som redaktör på SVD? Eller det kanske är just på arbetstid man spelar? SVD är ju trots allt betalat med skattepengar så lär kanske inte vara någon större prestationspress där....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vilken fjolla som inte låter sina barn lira medan han själv kör på! Låter lagom schysst.. Eller försöker man bara vara "politiskt korrekt" utåt igen? Ser bilden framför mig när en vuxen man sitter och spelar datorspel och samtidigt nekar sina barn underhållningen för att de är för "unga".

Jamen man förstår ju tänket. Om du skulle låta en unge spela Oblivion och tro att han/hon blir osynlig när dom hukar och kan då sno vad som helst utan att folk 3m ifrån dom reagerar, hur i hel**** ska dom klara av att snatta riktiga saker?!

Eller Mass Effect. Tänk om dom skulle få en glimt av Fornax?!

Permalänk
Skrivet av murklor:

Jamen man förstår ju tänket. Om du skulle låta en unge spela Oblivion och tro att han/hon blir osynlig när dom hukar och kan då sno vad som helst utan att folk 3m ifrån dom reagerar, hur i hel**** ska dom klara av att snatta riktiga saker?!

Eller Mass Effect. Tänk om dom skulle få en glimt av Fornax?!

Om det finns barn som drar de kopplingarna mellan spel och verklighet, har de tappat så mycket verklighetsuppfattning att de förmodligen inte spelar någon roll vad de spelar längre.

De tuttar nog eld på hus för de har spelat sims, eller slår folk på gatan för de har spelat GTA. Jag tror utan tvekan (De studier som gjorts inom ämnet tyder också på just detta) att det är mängden tid som spenderas framför datorn/Tvn som separerar dig från hur verkligheten faktiskt ser ut, inte att du spelar våldsspel. Finns det barn som reagerar så underligt på spelen är de förmodligen väldigt instabila och har bakomliggande orsaker att bete sig underligt (problem hemma med mera). Det är lätt att mörka ett problem genom att skylla på något annat, det är inte första gången det görs heller.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Vilken fjolla som inte låter sina barn lira medan han själv kör på! Låter lagom schysst..

Jag gör antagandet att den dagen du eventuellt sitter där med egna barn så kommer du givetvis låta dem göra allt du gör oavsett ålder på dem för att det blir orättvist annars?
Det handlar ju inte överhuvudtaget om huruvida det är schysst eller inte utan om det faktum att allt inte är lämpligt för barn, detta oavsett om det är spel, tv-program eller vad det nu kan tänkas vara för något.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon56869:

Vilken fjolla som inte låter sina barn lira medan han själv kör på! Låter lagom schysst.. Eller försöker man bara vara "politiskt korrekt" utåt igen? Ser bilden framför mig när en vuxen man sitter och spelar datorspel och samtidigt nekar sina barn underhållningen för att de är för "unga".

För övrigt en hel hög titlar han har lirat själv, är man inte upptagen och jobbar mest dygnet runt som redaktör på SVD? Eller det kanske är just på arbetstid man spelar? SVD är ju trots allt betalat med skattepengar så lär kanske inte vara någon större prestationspress där....

Personligen har jag spelat spel sedan 6 år ålder. Fast när jag var ung så var spelen inte riktigt lika realistiska som idag då VIC20, ZX Spectrum, CMB64 inte riktigt hade den kapacitet som idag. Ett spel som skapade lite debatt på 80-talet för sin våldsamhet var Barbarian, titta runt 1:30 när huvuden rullar

Ett annat spel som man inser hur illa det kan uppfattas idag efter de skjutningar som varit är Schoolyard slaughter som vi spelade som tonåringar. Och även själv kan jag tycka att det är rätt dålig smak att göra ett sådan spel, men kommer ihåg att vi skrattade när vi spelade detta då det var så absurt. Ingen av oss har dock gjort någon skolskjutning efter detta...

Jag är en sådan som spelar med mina barn. Men tycker det är väldigt svårt att veta hur barn uppfattar dagens spel. Har en 6-åring som älskar spel som Uncharted och InFamous. Anledningen till att han spelar dessa är därför att det är en av de få spel som jag fortfarande spelar (man har inte så mycket tid som vuxen ) Men har fått lite 2:nd thoughts om det verkligen är vettigt att han spelar dessa då vissa av hans jämnåriga kompisar kan bli rädd när de ser dessa spel. Så frågan för mig är inte om jag ska spela dessa men inte barnen, utan det fungerar bara om jag också låter bli att spela (och köpa) dessa typer av spel.

Det är inte helt lätt att göra dessa val som förälder. Å ena sidan finns en rekommenderad ålder, å andra sidan är risken att ungarna spelar spelen när man inte har koll om man förbjuder det...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Nu har jag inte läst särskilt mycket av vad som sagts här och annat kring ämnet men något som jag funderar på är om det inte finns situationer där barn/ungdomar som spelar snarare avskräcks från att bruka våld på riktigt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är horribelt att jämföra klippen från wikileaks med bf3 pga kanon kameran... Det argumentet är som att jämföra columbine skjutningen med vilket fps spel som helst bara för att det är samma vapen som används?

Hade de visat det klippet lite längre så hade 3-4 fiender ploppat upp som sköt med rpg's. Istället tar de den biten när man bara tittar genom den för att maximera likheten..

Tycker detta svaret var dåligt som många andra skrivet, det här svaret kommer ju knappast upp under visningstid? När den här ursäkten visas i tv, då kan jag fundera på att acceptera det. Men då måste hon som var på plats och ställde ledande frågor till 12 åringar ge ett svar på varför hon valde ut dem och varför hon ger ledande frågor till barn som säger vad som helst för att inte göra bort sig / va med på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Sant men det är ju bra att SVT upplyser föräldrarna lite, hur många föräldrar har liksom ens en aning om vad ungarna gör vid datorn?

Det är inte SVT's uppgift att hålla reda på vad barn gör på datorn. Än mer upprörade är att föräldrarna har fräckheten att bli upprörda över det våldsamma dataspelet, när det enda de har rätt att uppröras över är hur dålig koll de har haft.

Rubrikerna som idag lyder "Dataspel gör ditt barn till massmördare" borde istället lyda "Det faktum att du hellre sitter men en folköl framför tipslördag än att spendera tid med ditt barn gör ditt barn till massmördare", men nej då... Det är såklart aldrig föräldrarnas fel att ett barn får dålig uppfostran... Jag menar... Hur skall man kunna vara en bra förälder när de visas så mycket hemskheter på tv?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SVT får 1 up! Fint med snabba svar och ett bra sådant!

Permalänk
Medlem

Hata TV-spel på sändningstid och få massa tittare (mkt för SVT).
Be om ursäkt på ett forum ingen läser.

Profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte SVT's uppgift att hålla reda på vad barn gör på datorn. Än mer upprörade är att föräldrarna har fräckheten att bli upprörda över det våldsamma dataspelet, när det enda de har rätt att uppröras över är hur dålig koll de har haft.

Rubrikerna som idag lyder "Dataspel gör ditt barn till massmördare" borde istället lyda "Det faktum att du hellre sitter men en folköl framför tipslördag än att spendera tid med ditt barn gör ditt barn till massmördare", men nej då... Det är såklart aldrig föräldrarnas fel att ett barn får dålig uppfostran... Jag menar... Hur skall man kunna vara en bra förälder när de visas så mycket hemskheter på tv?

På vilket sätt är det inte SVTs uppgift att belysa föräldrar om visst våld som kan liknas verkligheten och förekomma i vissa spel?
Jag har aldrig sagt att det är någon annan än föräldrarnas fel, dock är det svårt för en förälder att veta vad barnen spelar.
Har du visat dina föräldrar alla dina spel eller är de också såna som sitter o dricker folköl och skiter i dig?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Personligen har jag spelat spel sedan 6 år ålder. Fast när jag var ung så var spelen inte riktigt lika realistiska som idag då VIC20, ZX Spectrum, CMB64 inte riktigt hade den kapacitet som idag. Ett spel som skapade lite debatt på 80-talet för sin våldsamhet var Barbarian, titta runt 1:30 när huvuden rullar

Ett annat spel som man inser hur illa det kan uppfattas idag efter de skjutningar som varit är Schoolyard slaughter som vi spelade som tonåringar. Och även själv kan jag tycka att det är rätt dålig smak att göra ett sådan spel, men kommer ihåg att vi skrattade när vi spelade detta då det var så absurt. Ingen av oss har dock gjort någon skolskjutning efter detta...

Jag är en sådan som spelar med mina barn. Men tycker det är väldigt svårt att veta hur barn uppfattar dagens spel. Har en 6-åring som älskar spel som Uncharted och InFamous. Anledningen till att han spelar dessa är därför att det är en av de få spel som jag fortfarande spelar (man har inte så mycket tid som vuxen ) Men har fått lite 2:nd thoughts om det verkligen är vettigt att han spelar dessa då vissa av hans jämnåriga kompisar kan bli rädd när de ser dessa spel. Så frågan för mig är inte om jag ska spela dessa men inte barnen, utan det fungerar bara om jag också låter bli att spela (och köpa) dessa typer av spel.

Det är inte helt lätt att göra dessa val som förälder. Å ena sidan finns en rekommenderad ålder, å andra sidan är risken att ungarna spelar spelen när man inte har koll om man förbjuder det...

Riktigt bra skrivet!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Jag gör antagandet att den dagen du eventuellt sitter där med egna barn så kommer du givetvis låta dem göra allt du gör oavsett ålder på dem för att det blir orättvist annars?
Det handlar ju inte överhuvudtaget om huruvida det är schysst eller inte utan om det faktum att allt inte är lämpligt för barn, detta oavsett om det är spel, tv-program eller vad det nu kan tänkas vara för något.

Hela argumentet låter ju från början helt sjukt! Barnen ser ju isf att en själv spelar och ser därigenom vad som händer = opassande.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Förvisso ett seriöst svar men inte mycket nämns om deras oseriösa inslag av moralpredikande utan vetenskaplig grund.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

som har samma spelmotor som cod4 , som har samma spelmotor som cod 2

Som har samma spelmotor som Quake III.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett mycket begåvat svar som tillfredställer de flesta (och man får väl hoppas på att en chef på ett mediaföretag skall vara duktig med ord) men som är ett nonsenssvar.

Han svarar snabbt (viktigt för att mota olle i grind)
Han ser till att skapa lite samhörighet med spelare genom att namedroppa lite spel.
Han friskriver sig själv genom att säga att han inte var inblandad (men i slutändan är det ända han som chef som sätter ribban)
Han kör lite rökridå genom att säga att andra program tagit upp andra aspekter.
Han säger att dom rättat de uppenbara faktafelen (vilket egentligen bara var ett syftningsfel och ingen stor grej alla vi förstod ju ändå att det handlade om serierna)

Men det han inte ens nämner är den fula ihopklippningen med wikileaksmaterialet eller utfrågningen av barn och det är där de stora felen är och det som gör att det inte alls var ett objektivt inslag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Intressant att de hävdar att tv-avgiften är till för att det ska finnas en åsiktsfri kanal men de förvränger gärna sitt eget syfte för att främja vissa åsikter inom företaget. Tycker inte hans wall of text ger mycket svar, bara en massa svammel och undanflykter utan att gå in på problemet i fråga och inte heller ställa det till rätta. Enbart deras faktafel blir tillrättavisat men allt annat ignoreras, trodde inte vi hade FOX här i Sverige...

Permalänk
Medlem

Det hade kanske vart vettigt om SVT faktiskt tagit in någon som är erfaren på spelfronten. Det första våldsspelet jag spelade var, "Blood", när jag var typ 7 och det tack vare att min moder spelade det. Sedan dess har man inte följt åldersrekommendationer för fem öre. Jag kan inte komma på att mina polare heller har någonsin inte fått spela ett spel för att det är för våldsamt.

Permalänk
Medlem

Bra att man tar sig tid att svara och man lyckas ju ändå motivera varför man valt denna (otroligt uttjatade) inriktning på inslaget. Ett tipps till SVT, om ni vill föra en seriös diskussion kring ämnet kanske ni ska intervjua personer som gått ut grundskolan för ett vuxnare perspektiv. En annan sak som irriterat mig otroligt sedan inslaget om BF3 i SVT är att man ingenstans nämnde DICE vid namn, varför gör man inte det? I ett inslag om Volvo pratar man ju inte direkt om "en svensk biltillverkares försäljning på den Kinesiska marknaden ökar kraftigt". DICE är något vi borde vara stolta över, inte något att kritisera eller dölja.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Skriver han verkligen "mkt" och "han" istället för "honom"? Annars bra skrivet:D

Visa signatur

I5 2500k @ 4.5ghz | 8gb ddr3 | Fractal Design Arc | Gigabyte 670oc | ASUS P8P67 PRO B3 | Antec Kuhler H2O 620 |