Gorilla glas - Hur reptåligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem

Gorilla glas - Hur reptåligt är det egentligen?

Visst, jag har sett klippen på Youtube där folk ger sig på skärmen med kniv osv. Men nu är jag ganska rädd om grejerna, så risken för att jag ska ha en kniv med bladet tillgängligt i närheten av min telefons skärm är inte skitstor. Eller, ja, det är kanske mest eftersom jag brukar ha telefonen i bakfickan, och en kniv där riskerar att spetsa min högra skinka. Helt bortsett från att det skulle bli kladdigt på telefonen, så skulle det nog göra förbannat ont. Alltså, inga knivar. Men en aktiv livsstil gör ju tyvärr att man får ett eller annat sandkorn i samma ficka. Från gång till annan eventuellt slipdamm eller spånor från metall bearbetning.

Så frågan som uppstår, ni som har lurar med gorilla glas, hur repfritt är glaset egentligen? Ska man satsa på en screen protector och byta den när man tycker det ser för jävligt ut, eller klarar det sig i verkligheten likväl som i teorin?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tja, min HTC Sensation har inte fått en repa eller skada på glaset, men en och annan liten repa på höljet som är gjort av metall, det kanske säger sig självt då

Permalänk

jag har haft galaxy s1 och galaxy s2 nu och har itne haft en enda repa på någon av mina mobiler
Och jag är inte så super rädd om mina saker

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy S2 som jag vid köp även köpte ett skärmskydd till. När jag kom hem och började leka med telefonen så insåg jag rätt snabbt att jag vill fan inte ha något skämrskydd då jag tycker det förstör så himla mycket av känslan på skärmen så jag sket i att sätta på det. Nu 2 månader senare så kan jag konstatera att jag inte har en enda repa på skärmen och är mycket nöjd.
Och då jobbar jag dessutom som bilmekaniker och har telefon i fickan på jobbet där det kan gå ganska vilt till med mycket smuts och stötar. Har även tappat den ett par gånger dock aldrig direkt i asfalten men överlag så är jag som sagt mycket nöjd över gorillaglaset och kommer nog aldrig köpa en mobil utan detta igen.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Det låter ju som om man borde klara sig utan "repskydd" då. Jag har en Nokia 5800 i dag, och skärmen till dem är som ni kanske vet inte mer reptålig än att håren man har i öronen gör den disig över tid... Vilket var orsaken till att jag frågade. Hjärtligt trött på att telefonens skärm ser ut som en radarbild över månens yta när luren är släkt.

Ni ska ha ett stort tack.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har min i en "tygpåse", då får den även skydd om man tappar den, eller om det regnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har varit ute och sprungit med våran hund och min SGS(1) har flugit ur fickan ner i asfalt; och det var andra gången jag tappat den i asfalt. Skärmen har då fått glaset lite chippat(ca 0,5mm) men det är inget som syns om man inte letar efter det. Märker aldrig av det vid användning. Jag upplever det som extremt tåligt glas.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en telefon med gorilla glas men jag har aldrig haft en repa i mina telefoner med aluminiumsilikat/mineral etc. glas. Så jag kan lugnt påstå, med samma resonemang, att de flesta andra glas är minst lika bra som en med "Gorilla Glas". Ni är bara lättsålda som går på Cornings marknadsförings trick med Gorillan...
Dessutom: Screen protector är bara skit.. Det förstör den fina beläggningen på skärmen,så efter några månader med plast på glaset så blir glidet som på ett suddgummi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Har aldrig haft en telefon med gorilla glas men jag har aldrig haft en repa i mina telefoner med aluminiumsilikat/mineral etc. glas. Så jag kan lugnt påstå, med samma resonemang, att de flesta andra glas är minst lika bra som en med "Gorilla Glas". Ni är bara lättsålda som går på Cornings marknadsförings trick med Gorillan...
Dessutom: Screen protector är bara skit.. Det förstör den fina beläggningen på skärmen,så efter några månader med plast på glaset så blir glidet som på ett suddgummi.

Jag trodde det var mer "krosssäkert" än vanligt glas som var syftet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Så jag kan lugnt påstå, med samma resonemang, att de flesta andra glas är minst lika bra som en med "Gorilla Glas". Ni är bara lättsålda som går på Cornings marknadsförings trick med Gorillan...

Jag bryr mig faktiskt inte om vad det kallas, jag vill ha ett ythärdat glasskikt som är reptåligt, så jag slipper att skärmen på telefonen ser ut som fan efter ett par månaders användande.

Skrivet av omega:

Dessutom: Screen protector är bara skit.. Det förstör den fina beläggningen på skärmen,så efter några månader med plast på glaset så blir glidet som på ett suddgummi.

Vid vilken tidpunkt screen-protectorn i alla fall är sunkig som fan och behöver bytas?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag trodde det var mer "krosssäkert" än vanligt glas som var syftet.

Jag är då definitivt mer ute efter reptålighet, än kross skydd. Det är inte som om jag lämnar mina telefoner där de blir utsatta för kross påverkan i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är då definitivt mer ute efter reptålighet, än kross skydd. Det är inte som om jag lämnar mina telefoner där de blir utsatta för kross påverkan i alla fall.
B!

Tänk dig att du har telefonen i framfickan på byxorna med skärmen utåt och sedan går in hårt i ex ett bordshörn eller liknande, då kan det vara bra med lite extra säkerhet. Jag tänkte inte att du brukar lägga telefonen i smedjan direkt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vid vilken tidpunkt screen-protectorn i alla fall är sunkig som fan och behöver bytas?

Vet inte om det är vad omega menar men jag anser att "screen-protectorns" yta som är kass redan från start, fingret glider inte lika smidigt som på rena glaset. Jag har inga repor på min iPhone 4 och inte varit överdrivet försiktig. Skulle aldrig få för mig att sätta på en plastfilm på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tänk dig att du har telefonen i framfickan på byxorna med skärmen utåt och sedan går in hårt i ex ett bordshörn eller liknande, då kan det vara bra med lite extra säkerhet. Jag tänkte inte att du brukar lägga telefonen i smedjan direkt

Som jag tidigare skrev, så har jag möjligen telefonen i bakfickan, vidare sitter jag aldrig på den, och jag lämnar inte den på taket till bilen. Jag är primärt intresserad av ett härdat ytskikt för att undvika repor, eventuell skyddsförmåga det ger i form av kross-skydd känns inte relevant, men om du vill, får du gärna se det som en bonus.

Skrivet av S_Z:

Skulle aldrig få för mig att sätta på en plastfilm på skärmen.

Nä, att känslan av skärmen är sämre än det rena glaset känns naturligt, och finns inte behovet att skydda ytan känns det som slöseri. Min Nokia 580 skulle mått bra av en plastfilm från början, men det är så dags i dag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Haft min SGS2 ifrån lanserings-dagen i Sverige. Lustigt nog har jag lyckats göra en liten repa i skärmen utan att riktigt veta hur. Men då repan är minimal och skärmen i övrigt ser som ny ut så är det inte mkt att bråka om.

Det är en oerhört tålig skärm, men den är inte omöjlig att repa. Fixa ett skydd om du verkligen är rädd om mobilen och om skyddet i sig inte stör din användning av mobilen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Samsung Galaxy s i typ ett år och jag har inte en ända repa. Jag satte först på en screenprotector men det förstör hela kvalitén i bilden, så jag tog av den och fortfarande ingen repa.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Gorillaglas - någonstans mellan 5 och 6 på hårdhetsskalan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju ha en liten annan infallsvinkel på det hela.
Man kan ju faktiskt börja sortera ut telefonkandidater utifrån reservdelsmarknaden.

Dessutom heter det "enda", inte "ända".
Ända: http://rumpans.blogg.se/images/2010/big-butt-grande-bunda-sto...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tappat min Samsung galaxy S2 i stengolv/asfallt flera gånger, haft pengar och nycklar i fickorna och allt möjligt annat. Gorillaglaset verkar rätt bra för det är bara något spår av skada på det. Helt perfekt, repfritt och spricker inte lätt. Min kollega tappade sin Iphone och skiten sprack direkt. Värdelös kvalitet. Gorillaglaset verkar klart bättre och i princip helt repfritt. Man kan göra märken i det. Min SamsungGSII har en konstruktion där skärmen är en halv millimeter innanför kanterna så den skyddas en del.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Jag har använt min Galaxy S sedan Juni 2010. Har nu fått en liten repa. Har ingen aning hur jag fått den. Måste vinkla ytan och titta noga för att se den. Den är tappad ett ganska stort antal gånger, är ganska imponerad överlag.

Nu ska den strax bytas ut mot en Galaxu Note. Pennan går inte ihop med skärmskydd har jag hör, så jag fortsätter köra oskyddat...
Däremot funderar jag över ett kantskydd, kanske av silikon eller liknande.

För att tilläga, andra glas är inte alls lika bra. Tidigare telefoner som jag haft så länga har varit en repfest utan dess like efter ett par år när det är dags att byta. Min SGS går vidare till dottern och ser ut som ny i stort sett...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Om man nu har skärmskydd på och nu vill ta bort det, hur gör man det då lättast?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades krossa mitt gorilla glass på min galaxy S, så jag har prövat att repa lite med gaffel, knivar etc själv och det är jäkligt reptåligt minsann, kunde böja gaffeln mot skärmen utan ett märke. Meningen med gorillaglass är inte att vara mer reptålig än andra glas, utan mer krossäker mot stötar etc. Att få repor kräver otur, det är mer sannolikt att du råkar krossa glaset när mobilen åker i marken.

Permalänk
Medlem

Min sgs2 har ett par repor.. =(

De dåliga med gorilla glas är att det rä så jävla flexibelt, tappar du mobilen på tex en sten. Så böjs glaset så pass mycket att du kan spräcka skärmen istället

Permalänk
Medlem

Jag har en ZTE Blade som mig veterligen har vanligt fönsterglas i skämen, haft den i snart ett år och enda synliga repan jag har är ifrån när jag jobbade en hel natt i ösregn på en grusplan och det letade sig in grus precis överallt, lite fastnade i byxfickans öppning som jag drog mobilen fram och tillbaka över. Den syns bara om man vinklar telefonen mot ljus och inte vid normalt användande när skärmen är tänd. Kan ju då tillägga att telefonen är med och åker mountainbike i skogen, varit med på vasalopp och lite annat blandat.

Om gorillaglas är minsta lilla mycket mer reptåligt tror jag inte du behöver vara speciellt orolig.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag använder något skärmskydd av märket Ringbo.
Satte fast skyddet direkt när jag packat upp telefonen(gs2), lyckades ändå få in några dammkorn under plasten, där det blev små luftbubblor.
Använde sedan ett plastkort (enligt instruktionerna) för att trycka ut en del luft.
Skyddet blev helt översållat med repor.
Fail...

Skippa skärmskyddet om du har "gorilla glas"
Kantskydd eller fodral är säkert bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Jag använder något skärmskydd av märket Ringbo.
Satte fast skyddet direkt när jag packat upp telefonen(gs2), lyckades ändå få in några dammkorn under plasten, där det blev små luftbubblor.
Använde sedan ett plastkort (enligt instruktionerna) för att trycka ut en del luft.
Skyddet blev helt översållat med repor.
Fail...

Skippa skärmskyddet om du har "gorilla glas"
Kantskydd eller fodral är säkert bättre.

Har hört att Copter displayfilm ska vara ganska bra när det gäller att tåla repor.

Permalänk

Tjenare, har en SGS2 och till den köpte jag ett av de tunnare skärmskydden och det upplever jag inte förstör känslan. Jag köpte också till ett hölje av skinn med tunn plasthållare för telefonen och det var nog ett av de bättre köp jag gjort. Har tappat telefonen i golvet otagliga gånger, har varit ute i regnet med den och sprungit, har tappat den i regnet utan att märka det förräns 2 minuter senare, sett telefonen flyga ett tiotal meter framför mig i luften och fullkomligt kraschlanda i asfalten...

Idag har jag itne en enda repa på telefonen någonstans, däremot mitt skinnskydds plast har börjat ta stryk så får väl kanske byta den som kostar cirka 275 kr.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

De dåliga med gorilla glas är att det rä så jävla flexibelt, tappar du mobilen på tex en sten. Så böjs glaset så pass mycket att du kan spräcka skärmen istället

Det där saknar helt sammanhang. Om skärmen är väldigt böjlig är ju risken MINDRE att den spräcks. Vad menar du egentligen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det där saknar helt sammanhang. Om skärmen är väldigt böjlig är ju risken MINDRE att den spräcks. Vad menar du egentligen?

att själva skärmen istället för glaset är det som ger sig men jag har hällre en reptålig skärm inte direkt vanligt att telefonen böjs så det går sönder om den är rejält byggd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Själva LCD'n kommer ju förr eller senare tryckas mot det flexande skyddsglaset, so det beror ju helt enkelt på vilket utrymme man lämnat när man designade telefonen. Men det känns som om jag fått svaret på min fråga flera gånger om. Extra repskydd ska inte behövas till en lur med "tufft" glas, oavsett vilken tillverkare det än är som levererar. Större nytta att investera i ett skydd runt resten av telefonen i stället.
Tack.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

att själva skärmen istället för glaset är det som ger sig men jag har hällre en reptålig skärm inte direkt vanligt att telefonen böjs så det går sönder om den är rejält byggd.

Ah, du menar så. Fast jag håller inte med riktigt. Kan inte se det påverka då mobilen i övrigt inte är minsta böjlig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather