Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

De senaste felande produkterna jag köpt av iNet har ju alltid kommit tillbaka hela eller ersätta emot nya. Utan krångel eller gnäll, så råd och rön måste antingen vara självmant idioter som vägrar förstå att datorer är mer än en bil, vi har ett par tusen olika anledningar till de kan gå i sönder och man ska kunna ge servicepersonalen en fingervisning i vilken riktning som problemet är i. Utan beskrivning inget jobb, bara neka skiten och be kunden att göra en felsökning själv så servicepersonalen har något att gå på. Be inte en blind man att korsa vägen som det heter.

Du menar att en bil inte har flera tusen anledningar till att gå sönder? Vill påstå att det är lättare att fixa en dator.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt, jag får ofta hem laptops från vänner och bekanta som jag får laga och vist fasen är bland det första jag gör att öppna alla luckor på undersidan och inspekterar samt rengör maskinen.

Sedan om den inte startar så är det väll ännu viktigare att ta och titta att allt sitter i vilket jag inte fattar att inet inte kollade, sen mbr fel är inget man missar..

Jag personligen är lite besviken på inet, som tur är lagar och felsöker man själv och slipper lämna iväg något.

Men tyvärr är sånt här inte ovanligt man har ofta fått hem burkar att laga som div lokala firmor gett.dödsdom på och väldigt kostsamma förslag vad som skall bytas som man själv konstaterat är befängda, även om samma symtom kan uppkomma vid deras dom är det ofta ett enklare fel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Inte så mycket nytt under solen, va? Eller är det nån som menar att det finns en branch där "ovetande Svensson" inte blir blåst?

Du blir i princip blåst överallt, från frisören till bilmeken, banken eller till och med den lokala vårdcentralen...

I en annan debatt så ställer sig 90% av er bakom just allt detta med en massa förklaringar om -"man måste ta betalt för att gå runt" "alla vill ju tjäna pengar"....finns massor av argument som dyker upp då!

Den välpolerade killen i vitskjorta på Siba/Inet har en huvuduppgift: S Ä L J!
Det är accepterat och vi vet om det, varför blir folk förvånade?
I en annan världsordning så hade väl många snubbar här från "SweC" varit "tekniker" hos ovan nämnda firmor, men de med kunskapen söker sig ju högre än så i hackordningen, eller hur?
Strävan efter personlig framgång är ju helt rätt, men leder inte nödvändigtvis till rätt person på rätt plats!
jag har inget emot att vi alla försöker tjäna vår beskärda del av kakan, men sluta hyssja om att det har lett till vissa brister.
Folk klagar på snickaren som tar 420:-/timme ink moms
bilmeken tar 750:-/timme
datortekniker kanske tar 500:-/timme???
räkna efter själva vad det kostar om de ska felsöka plus åtgärda

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Varför kunde Råd & Rön inte kommit med en NY dator??? Det hade gett mycket mer realistiskt resultat.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Inet har en duktig PR-strategi för sin målgrupp. Jättesmart av dem att reagera snabbt och berätta att de "ändrat sina rutiner", vad nu det kan betyda. Det är annars en typisk grej att säga för att gjuta olja på vågorna. Jag tycker det är rätt tydligt att deras marknadschef försöker blanda bort korten och få den här fadäsen att framstå som mindre pinsam än den är. Han skriver:

"Råd & Rön lämnade in en sex år gammal dator med vad som sades vara ett självförvållat fel."

Hur blev datorn sex år gammal? Enligt den första artikeln har Råd & Rön lämnat in en bärbar dator som är från 2007. Om den är från januari 2007 så är den precis fem år gammal. Men den kan lika gärna vara från december 2007 och därmed bara drygt fyra år gammal. Många i den här tråden högg på marknadschefens krok...

"att det troligtvis skulle bli billigare att köpa en ny dator än att gå igenom hela processen med felsökning och reparation"

... och svalde inte bara betet med hull och hår utan förde själva vidare osanningen om att datorn är sex år gammal.

När jag går med en dator till en reparatör och han säger att det kostar 600 spänn för att undersöka den då förutsätter jag att han också undersöker den. Det måste ändå vara det minsta man kan begära. Bli dumförklarad med att datorn är för gammal, det är nog det sista jag vill betala 600 spänn för.

Och vilka väntetider! Här måste det ju finnas en enorm nisch för företag som tar kunderna och sitt jobb på allvar.

Permalänk
Avstängd

Men kära sweclockers-medlemmar, 90% av er skriver ju fanboy kommentarer.
"R&R kom säkert in 5 min innan stängning" "Det är svårt att hitta fel i butiksmiljö" "6år gammal Dell - nej tack"

Jag gillar Inet och handlar det mesta där men va fan, Inet skötte detta dåligt nuff said. Kan man inte hitta ett fel när ett ramminne inte sitter i och skramlar runt i datorn har man inte mer datorkunskap än min mormor.

Infocare ville ni mer än gärna gnälla på men inte Inet, tsk.

Har förövrigt arbetat på Infocare men det är ett företag som är kvar i 80-talet, tycker att deras Dell-service är bra men då betalar kunden 0:-
På användarservice och företagskunden köper de delar av ett dotterbolag som tar inköpspris + 20%, lägger på moms, sen lägger InfoCare till ytterligare 20% på totalen - så nej jag skulle själv aldrig lämna något till Infocare.

Permalänk
Medlem

Ja detta var ju tråkigt. Mina serviceärenden har iaf inet felsökt och ersatt med nya grejor - gratis. Men nu blir man ju lite fundersam... Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Mitt bet ligger på att killarna (och eventuellt tjejerna) på inet hade mycket att göra och ansåg att det bara vore bättre för kunden om den köpte en ny dator istället! 6 år gammal är knappt användbar idag!

Vilket skitsnack. En gammal bärbar kan man ha till mycket; bojsänke, brevpress, ja det är bara fantasin som sätter gränser

Utan större insyn i händelsen än det lilla i "artikeln" här på SweC och hört på TV så hade även jag rekommenderat, eller åtminstone, varnat för att det kan/lär kosta mer än det smakar att laga en sex år gammal dator utan att skämmas. Bara arbetskostnaden överstiger värdet, för att inte tala om eventuella reservdelar. Dessutom är det omöjligt att veta vad som döljer sig bakom "självförvållat" och vilka eventuella konsekvenser det i sin tur kan leda till. ESD och en skruvmejsel genom moderkortet kan också vara självförvållat. Tror en stor anledning till uppståndelsen är dålig kommunikation helt enkelt och att R&R medvetet utnyttjar detta för att få lite publicitet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är inte bara Inet eller siba eller någon annan aktör som gör detta! Detta är allmänt känt att de flesta reparatörer felsöker inte datorer utan lämnar in helt otroliga prisförslag ...
Jobbar nämligen på ett företag som har outsourcat reparation till ett annat företag (vilket är enligt min åsikt vääldiiiigt dum ide , men ingen lyssnar ändå på mig så.. ). Oftast får vi galna prisförslag på olika grejer... Förra veckan fick vi in en datorn som en person lyckades spilla juice på den och HDD-n gick sönder. Efter "noggrann " undersökning fick vi ett prisförslag på över 13800 SEK. Om vi säger att själva datorn kostar runt 5000 så ser ni vart jag vill komma till.

På prisförslaget skrev de att de måste byta alla grejer inklusive plasten (hölje) både i datorn (undre delen) samt skärmen (övre cover där själva skärmen sitter)

Efter detta så kollar jag varje datorn innan jag skickar på reparation så att jag kan stoppa sådana försök att lura folk!

Permalänk
Medlem

hur mycket är en 6 år gammal dator värd? 1000:- ??
i min bransch är ska man avråda reparation om kostnaden överstiger 50% av värdet, allt enligt konsumentverket.

så redan kostnaden för felsök borde ge en avrådan....

Visa signatur

nörd

Permalänk

Visst har Inet varit slarviga i det här fallet men HALLÅ! -6 år gammal laptop?? -Vem f*n skickar in sånt?? -FÖR REPARATION!!??

Gör man det ska man nog hålla sej till dagstidningar/snailmail...*suck*

Storm i ett vattenglas....

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

Visst har Inet varit slarviga i det här fallet men HALLÅ! -6 år gammal laptop?? -Vem f*n skickar in sånt?? -FÖR REPARATION!!??

Gör man det ska man nog hålla sej till dagstidningar/snailmail...*suck*

Storm i ett vattenglas....

Nån som inte spelar BF3 kanske.... tänkt på det ?
Att Inet som fått så möe gott... Inet..hur tänkte ni ?
Skönt att man inte behöver lämna in sin burk för felsök, man felsöker själv, men alla har inte tid, kunskap, mm för det och dom lämnar in.
Bra att Råd&Rön testar sånt här...det behövs.

Permalänk
Medlem

SVT-play Rapport

02:13 "större fokus på att laga grejor å inte bara kränga kränga..."
För ända uti h-vete, R&R tappade inte bara 1 poäng här.

Ni uppmanar företag på att istället få ny dator för 3k så repar man en gammal för samma summa med ½ prestanda samt bonus att gammal hårdvara har avsevärt högre % chans att börja fallera.

Citat:

MIN annalys:
1: Inet / Elgiganten gör korrekt bedömning "produktens ålder/rep kostnad överstiger nyköp"
2: Media Markt ger en mer korrekt bedömning av vad det kan kosta, dock klarar inte av backup.
3: Expert / Siba gör bedrägeri. För den summa som dom angett skulle kund fått avsevärt bättre ny dator.

EDIT: Lägg märke till hur han handskas med so-dimm, uppenbar risk för ESD på både mobo/minne där.
MYCKET oseriöst test av R&R!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

herregud vad folk är okritiska!!!

Om en kund kommer med en dator från 2007 (inte sex år för gammal för er som kan räkna) och säger att de vill ha den felsökt etc, så bör personen som skulle ta emot datorn meddela om att daton har några år på nacken och att det troligen lönar sig att köpa ny, samt att de kan fixa säkerhetskopiering av hårddisken för en liten avgift. Om kunden fortsätter med den definitift vill ha datorn lagad så är det bara att göra det. Att inet försöker göra en pettetiss av detta för att alla fanboys på swec ska börja kritisera råd och rön är bara sorgligt

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det är rena skitsnacket. Man kan inte fiffla sig ett fel man vållat och sedan inte heller ge en ordentlig förklaring till felet och förväntar sig att allt ska gå bra. Att de erbjöd om att köpa en ny iställe för att laga en 6 år gammal laptop är fan toppen iställe för bara byte av processor och moderkort för 11t från elgigantens lösning. Och vem fan är R&R? första gg jag hört talas om de, var de sugna på lite be in the spotlight?

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan då inte klaga på inet, jag har haft in grejer som dom inte hittat felet på (som dom fortfarande inte gjort, men är nog mest mitt problem) och supporten i telefon kunde gå och prata direkt med den som haft hand om mina grejer så jag fick svar på mina frågor, ja har då inget som helst problem alls med inet!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Har precis haft en liknande fall med Alina. Jag visste att cpu eller mobo var trasigt. Svaret jag fick vara att allt var helt utom cpu och/eller mobo... 395:-... Det löste sig bra för mig tack vare en viss Tallroth. Syns bara att man ska behöva dra i rätt trådar för att det ska lösa sig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

gillar inet både före och efter denna dagis journalistik

hade en polare kommit över med en laptop från 2006 hade jag sagt åt han att det är inte äns värt å lämna in den på lagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Och vem fan är R&R? första gg jag hört talas om de, var de sugna på lite be in the spotlight?

Om du inte vet vad Råd & Rön är för några måste du antingen vara född på 90-talet/00-talet eller bott under en sten i hela ditt liv.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Antielefant

Det Inet gjorde fel var alltså att de inte skickade ett SMS när teknikern var klar, och läser jag det rätt är det de gjort nu alltså att se till att SMS:et skickas automatiskt vid klarrapport.

Nåja.

Något få om några här verkar förstå är att bärbara datorer ofta är både bökiga att felsöka (komplicerade att montera isär etc) samt har en mycket större förmåga att gå sönder än stationära. Är den dessutom fem år gammal måste man dessutom räkna med vissa "självklara" felkällor. Risken är också överhängande att den inte har stöd för boot via USB, vilket försvårar felsökningen då nya bärbara dels har det, dels i många fall saknar DVD-enhet.

Har de både sabbat partitionstabellen samt lossat ett minne skulle jag också direkt och på stående fot avråda från en reparation. Risken att ett minne bara lossnar i en tidigare fungerande dator är... noll? Mja, såvida den inte är tappad i backen, vilket är vad jag skulle gissa på om jag fick den datorn framför mig.

Har den dessutom SAMTIDIGT fått problem med hårddisken går vilken erfaren tekniker som helst på just den gissningen. Troligen tappskada.

Chansen att man träffat rätt bara på den gissningen är ungefär 75% eller så med tanke på felsymptomen, och inkluderar man överhettningsproblem i sina kvalificerade gissningar är chansen att träffa rätt kanske till och med 99% på en 5 år gammal dator. På en sådan gammal burk är överhettningsrisken är betydligt högre pga damm och skit i fläktar och flänsar.

Nåja. Varför ska man INTE ta in den på felsökning och reparation?

Enbart den grundläggande felsökningsavgiften på en bärbar tenderar att ligga kring 600:-, ibland mer och ibland mindre. Normalt brukar man säga att 480 kr per timme + moms (600 mot privatperson) är en vettig summa att fakturera. Det motsvarar i runda siffror en timmes arbete för en normalavlönad person plus en ganska smal vinstmarginal. Vi är alltså redan uppe i 40% av datorns marknadsvärde bara i felsökningen.

De två saker som inte fungerade i burken var alltså hårddisken och ett minne. Gissar man på tappskada måste man kallt räkna med att hårddisken gjort sitt, återigen speciellt i en fem år gammal dator. Ens normal användning i fem år och felande hårddisk gör att man nästan direkt räknar med utbyte. Kostnaden blir ca 800:- bara i disken (250 GB HDD eller 60 GB SSD, kostar samma) vilket är det billigaste Inet har i 2,5"-storlek.

800 i disk + 600 i felsökning = 1400:-... av ett marknadsvärde på ~1500:- Den sista hundringen försvinner direkt i enbart en enda minneskrets.

Ens om det är överhettning är det svårt att komma undan billigt. Reservdelspriset på bara en centralfläkt till en bärbar dator brukar ligga kring 300 + moms och det går åt mycket tid att dissekera en bärbar för att komma åt dem. Du måste inte sällan montera ut moderkortet ur chassiet för att få loss kyl-assemblyn, och fläktskruvarna är ta mig f*n nästan alltid skruvade underifrån (från moderkortets sida) på assemblyn. Plus pasta, plus nya kylkuddar, etcetera.

Slutsats: Köp en annan bättre begagnad (och fungerande) bärbar, eller hellre en helt ny. Inet gjorde helt rätt, synd bara att teknikern inte skickade sitt SMS.

Vad gäller billigare än så...

Enbart den direkta lönekostnaden ligger på kring 240 kr per timme för en person med en lön om 20000 i månaden.
(Månadslön + 40% arbetsgivaravgift + 12% semesterlön + 25% moms dividerat på 163 timmar snittarbetstid per månad avräknat rast)
Redan här ser man att några 200:-/timmen inte ens är i närheten av att räcka, och då är det enbart killens som reparerar lön vi pratar om. Allt annat tillkommer.

Ibland kan man se lägre siffror, exempelvis brukar byggare/elektriker etc kunna ta ca 480 ink moms, men då tillkommer ofta en fast grundkostnad också.

*Edit: Såg just att Inet tar just dessa 599:-/timme, vilket som sagt landar precis på standarddebitering.

Skrivet av lang666:

Dom flesta butiker har undersökningskostad på 199kr/ timmen. Hur ofta tar det dom mer än en timme att felsöka felen. Tar det längre tid är det ju nått fel. 600 kr för en felsökning är skamligt högt. Speciellt när dom inte ens fixar skiten. Varför försvarar du dålig service? när man kan få tio ggr bättre service hos achmed data ab. tex.

Finns inte ett enda företag som klarar av att överleva på 200 kr timmen, den enda en sådan kostnad fungerar för är någon svartarbetande privatperson.

Skrivet av Mnemozyne13:

Kan man få se beräkningen, hur kom du fram till det svaret?

Jämför andra normala timkostnader för personal med ungefär samma utbildningsnivå, exempelvis just bilmekaniker, elektriker, byggare, målare etcetera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

SVT-play Rapport
http://ladda-upp.se/files/2012/b3917.jpg

02:13 "större fokus på att laga grejor å inte bara kränga kränga..."
För ända uti h-vete, R&R tappade inte bara 1 poäng här.

Ni uppmanar företag på att istället få ny dator för 3k så repar man en gammal för samma summa med ½ prestanda samt bonus att gammal hårdvara har avsevärt högre % chans att börja fallera.

EDIT: Lägg märke till hur han handskas med so-dimm, uppenbar risk för ESD på både mobo/minne där.
MYCKET oseriöst test av R&R!

Menar du på att det kostar 3000 kr att sätta i minnen på en bärbar dator?
Eller att det kostar 3000 kr att fixa partitionstabellen?

Nej, folk ska nog vara lite mer kritiska här.
Det är JÄVLIGT dålig stil att inte någon löser dessa enkla problem.
Är lite som standardsvaren i många trådar här på Sweclockers: Ominstallation (istället för att lösa ett enkelt problem).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Knashatt:

Menar du på att det kostar 3000 kr att sätta i minnen på en bärbar dator?
Eller att det kostar 3000 kr att fixa partitionstabellen?

Nej, folk ska nog vara lite mer kritiska här.
Det är JÄVLIGT dålig stil att inte någon löser dessa enkla problem.
Är lite som standardsvaren i många trådar här på Sweclockers: Ominstallation (istället för att lösa ett enkelt problem).

Javisst är det enkla problem - OM man vet att det är de problemen och inte behöver lämna garanti på reparationen.

Felsökningen tar tid, och du kan inte bara reparera partitionstabellen och lämna ut datorn heller eftersom det är regelmässigt att lämna 3 månaders garanti på utförd reparation, och INGEN lämnar frivilligt ut en 5 år gammal hårddisk med garanti att den fungerar felfritt 3 månader framåt!

Hårddisken i det fallet byts. Oavsett om felet går att laga eller inte måste man räkna man med att felet är nativt, dvs att disken är slut. Ska man ta chansen att annat är fallet måste användaren påtala att han "lekt med systemfiler" eller liknande, vilket R&R inte gjorde.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Javisst är det enkla problem - OM man vet att det är de problemen. Felsökningen tar tid, och du kan inte bara reparera partitionstabellen och lämna ut datorn heller eftersom de flesta lämnar 3 månaders garanti på utförd reparation, och INGEN frivilligt lämnar ut en 5 år gammal hårddisk med garanti att den fungerar!

Man lämnar tre månaders garanti på utförd reparation av just det specifika felet.
Samma som jag gör på mitt jobb. Och om kunden kommer inom tre månader med en denna gång TRASIG hårddisk så gäller ej denna garanti.

Att felsöka minnena tar ca 2 minuter. Om jag hör något skramla och kunden säger att dom själva har öppnat lite så skulle jag först öppnat just minnesluckan och sedan hårddiskluckan. Detta hade jag som tekniker gjort PÅ PLATS!!! Och t.o.m. bjudit detta till kund.

När det gäller partitionstabellen tar det heller inte direkt lång tid. Jobbar man inom yrket så har man sina små USB-minnen, CD-skivor och disketter.
Bootar inte hårddisken upp kör man snabbt igång en LIVE-skiva med Linux och konstaterar snabbt att hårddisken verkar 100% hel då man kan läsa på hårddisken. Då hade jag direkt kopplat detta till något fel med boot:en till OS:et.

Tycker det är bedrövligt att ni försvarar ett sådant här dåligt utförd service från nämnda företag. Speciellt när dom drar upp att byta moderkort och annan trams. Lägger man en timma på felsökning så hade man både hittat felen och löst problemen och då t.o.m. haft tid kvar.

EDIT:
Det är uppenbart att det finns en sjukt massa dator-"tenkinker" där ute som inte kan ett jävla piss.
Träffar nätverks"tekniker" nästan dagligen via mitt jobb och undrar hur i helvete dom fått jobb som just tekniker.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte tror en sekund på att RAM-minnena skramlade? Om nu alla inblandade har missat det vid 5 olika tillfällen, då kan de skramlat särskilt högt om man nu inte börjar skaka datorn som en hjärndöd zombie

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Tänker mig att Sweclockers-redaktionen har en dedikerad direkt-telefonlina till Inets huvudkontor.
Tänk dig en sån här gammal telefon med snurra och med etiketten "Inet" utskriven med Dymo-apparat

http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/glo1/1/167587-tel...

Haha, har du sett den gamla batman tv-serien från 60-talet ?
Det skulle alltså då vara ungefär som den stora röda telefonen där som commissioner Gordon har för att direkt kunna ringa till Batman ?

Nostalgiklipp från serien :
http://www.youtube.com/watch?v=RLZQ3OLEJWE

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Du menar att en bil inte har flera tusen anledningar till att gå sönder? Vill påstå att det är lättare att fixa en dator.

Beror på din specialisering. Kan du datorer kan du laga en dator. Kan du bilar kan du laga en bil. Jag kan inte laga en bil, jag kan byta, ladda och koppla ett batteri, koppla in en stereo, byta tändstift, olja och de olika vätskorna. Jag kan se skillnaden mellan vit, blå och svart rök när den kommer ur avgasröret, men jag kan inte laga vad dessa rökfärgerna innebär. Men faktum är att en dator som kan ha flera hundra program, få ett av flera tusen virus, kan ha ett av ett tiotal fysiska fel bör enligt mig ha fler sätt att gå sönder än en bil. Då talar jag något äldre säg 1970-tal, något utan datorn och som är helt mekanisk. För självklart bärs stora delar av problemen med sig in i bilar när du tar in en dator där. Vi gör det bara för att kunna jämföra själva det som är bilen och det som är själva datorn.

Låt oss säga så här, din dator startar inte det är något av X antal fel. Nämn hur många dessa kan vara. Gör det samma för en bil. Jämför värdet. För mig är det en hypotetisk jämförelse för jag kan mycket lite om bilar men mycket mer om datorer. Även om min kunskap i jämförelse med din eller annan medlems är mycket högre eller lägre i båda ämnena. Men vi kan byta till en vetenskaplig miniräknare och en cykel om du känner för det. Ena är helt mekanisk andra är helt digital, vilken kan ha flest fel? Sen vilket är enklast att laga? Vi kan gå till en lägre nivå, jämför en våg som använder vikter och en som använder en digital krets vilken kan ha flest fel och vilken är enklast att laga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

joråsatte

Tycker tyvärr att marknadschefens uttalande är för mycket av desperat krystande fraser ur skolboken. Synd.
Personalen i Stockholmsbutiken på sveavägen har dock varit kompetenta och trevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vi kan gå till en lägre nivå, jämför en våg som använder vikter och en som använder en digital krets vilken kan ha flest fel och vilken är enklast att laga?

Den digitala vågen kan ha flest fel.
Men den digitala vågen är lättare att laga genom att sonika byta ut kretsen, LCD-displayer etc.

Jag tror den "analoga" vågen är svårare att laga för där är det mycket mer detaljer som måste stämma. Blir en axel eller ett hål utnött kan den visa fel tex. Och då måste man antingen byta ut delarna och sedan kalibrera in vågen igen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Zakalwe:

MEN JAG HADE JU TAGIT FRAM HÖGAFFLARNA OCH FACKLORNA REDAN!

Jag vet... *snyft*

Men bra jobbat inet!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Den digitala vågen kan ha flest fel.
Men den digitala vågen är lättare att laga genom att sonika byta ut kretsen, LCD-displayer etc.

Jag tror den "analoga" vågen är svårare att laga för där är det mycket mer detaljer som måste stämma. Blir en axel eller ett hål utnött kan den visa fel tex. Och då måste man antingen byta ut delarna och sedan kalibrera in vågen igen.

Jag håller inte med, jag tror den analoga vågen är enklara så länge man har tillgång till ett vattenpass.

Sen kom jag att tänka på en till sak. En bilsdelar har tillgänglighet som vara upp emot 30-40 år kanske även längre för vissa modeller. Kan man hitta reservdelar färdiga till en dator ifrån 1990 i en butik idag(Vi säger att en person nu skulle vilja ha en sådan gammal dator för att dom exempelvis samlar på det)? Men det är en spekulation även detta. Dock är det en faktor som är värd att tillägga när det kommer till reperations frågor/problem.

Visa signatur