Ingen bild på datorn, testat på två skärmar. Nybyggd dator!

Permalänk

Ingen bild på datorn, testat på två skärmar. Nybyggd dator!

Okej, jo. Nu har jag byggt min första dator.
Men! Jag får ingen bild. Och vad beror det på?
Jag har testat att starta om datorn, se till att kabeln är i, olika skärmar.
Nada.
Väntat i över 30 sek på att få se bild, men nej.
Vad är problemet? Vad är lösningen?
Hjälp!

560 TI Asus
Corsair Vengeance 4GB 2 st stickor
650 TX corsair
Athlon x4 630
En gammal CD läsare
Och någon WD hårddisk.

OCH! Asus M5A78L LE som moderkort.
Tack för den som påpekade det. x)

För att slippa få mer av samma fråga: Nej, jag har INTE inbyggd grafik i CPU:n eller Moderkortet.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Kopplat strömmen till grafikkortet?
Samt all ström till moderkortet?

Permalänk

Har du inbyggd grafik på moderkortet? Kolla om det är inställt så att den visar enbart på det isf.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Iofs, han verkar inte ha något moderkort, kanske är det som är felet?

Permalänk
Medlem

Vart köpte du 560 ti asus?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så startar datorn och är igång, inga omstarter eller dylikt utan det är bara att det inte visas någon bild...

Kolla isåfall så att grafikkortet är korrekt kopplat och intryckt i pci:n samt att det får tillräckligt med ström. Om din processor har inbyggd grafik så kan du koppla ur ditt grafikkort och testa enbart med processorn för att utesluta eventuella fel på grafikkortet...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Vart köpte du 560 ti asus?

Inet.se!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Som jag förstår det så startar datorn och är igång, inga omstarter eller dylikt utan det är bara att det inte visas någon bild...

Kolla isåfall så att grafikkortet är korrekt kopplat och intryckt i pci:n samt att det får tillräckligt med ström. Om din processor har inbyggd grafik så kan du koppla ur ditt grafikkort och testa enbart med processorn för att utesluta eventuella fel på grafikkortet...

Okej, hm. Den är faktiskt lite lös i PCI:n sloten. Men den vill inte fastna mer... Och ja, jag har distanser skruvade i moderkortet.

Har dock en skruv i expansion plåtarna som går igenom grafikkortet mitt.
Men nu när jag tog bort den, sitter den ännu mindre löst. (Själva graffekortet.)
Aja, ska testa starta. Peace!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

När jag byggde min första dator hade jag också detta problem, då hade jag glömt att koppla strömen till CPUn på moderkortet.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Okej, hm. Den är faktiskt lite lös i PCI:n sloten. Men den vill inte fastna mer... Och ja, jag har distanser skruvade i moderkortet.

Har dock en skruv i expansion plåtarna som går igenom grafikkortet mitt.
Men nu när jag tog bort den, sitter den ännu mindre löst. (Själva graffekortet.)
Aja, ska testa starta. Peace!

När du sätter i grafikkortet så måste du skruva bort två stycker expansions plåtar så grafikkortet kan sättas fast och när det sitter fast ordentligt så hörs ett litet klick ljud då den lilla spärren längst ut till höger på pci:n på moderkortet låser fast grafikkortet så det sitter fast i moderkortet sedan sätter man i skruvarna som satt i expansions plåtarna i grafikkortet för att stadga upp det.

Om det är gjort rätt och grafikkortet får tillräckligt med ström så är det inte felet...

Strömmen borde ju vara rätt kopplad då du säger att datorn startar men du inte får någon bild... Men iallafall, kolla så du har kopplat in strömmen längst upp till vänster om cpu:n (tror det ska sitta en 8pins där) sedan moderkortets 24 pins såklart samt alla mindre kablarna längst ner till höger på moderkortet...

Då ska grafikkortet samt all ström vara korrekt...

Återkom om du inte får igång den så får vi felsöka lite mer.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

När du sätter i grafikkortet så måste du skruva bort två stycker expansions plåtar så grafikkortet kan sättas fast och när det sitter fast ordentligt så hörs ett litet klick ljud då den lilla spärren längst ut till höger på pci:n på moderkortet låser fast grafikkortet så det sitter fast i moderkortet sedan sätter man i skruvarna som satt i expansions plåtarna i grafikkortet för att stadga upp det.

Om det är gjort rätt och grafikkortet får tillräckligt med ström så är det inte felet...

Strömmen borde ju vara rätt kopplad då du säger att datorn startar men du inte får någon bild... Men iallafall, kolla så du har kopplat in strömmen längst upp till vänster om cpu:n (tror det ska sitta en 8pins där) sedan moderkortets 24 pins såklart samt alla mindre kablarna längst ner till höger på moderkortet...

Då ska grafikkortet samt all ström vara korrekt...

Återkom om du inte får igång den så får vi felsöka lite mer.

Okej! Allt funkar nu. Förutom DVD läsaren...
Dock var den väldigt gammal så.
Men aja, tack för hjälpen!
Mkt av det du skrev visste jag, men ändå. Tack!:)
All hjälp uppskattades!

Föresten, när man kommer in i BIOS så kan man välja om DVD läsaren och hårddisken ska vara " master " och " slave. "
Ska hårddisken vara master, och DVD läsaren som slave?

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Okej! Allt funkar nu. Förutom DVD läsaren...
Dock var den väldigt gammal så.
Men aja, tack för hjälpen!
Mkt av det du skrev visste jag, men ändå. Tack!:)
All hjälp uppskattades!

Föresten, när man kommer in i BIOS så kan man välja om DVD läsaren och hårddisken ska vara " master " och " slave. "
Ska hårddisken vara master, och DVD läsaren som slave?

Hade en gammal dvdläsare som bara slutade så det kan vara att den är gammal.
Jag är kass på det med bios men är nästan övertygad om att den ska vara slave

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Skrivet av m4goo2:

Hade en gammal dvdläsare som bara slutade så det kan vara att den är gammal.
Jag är kass på det med bios men är nästan övertygad om att den ska vara slave

Ah, okej. Tack!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE