Permalänk

Datorn fryser, ljudet loopar.

Hallå!

När jag kör tyngre spel så hänger sig datorn. Högtalarna fortsätter låta men loopar ca. tio gånger i sekunden så det låter ungefär som ett maskingevär. Har datorn varit på ett tag hänger den sig snabbare, men om jag spelar direkt efter en omstart så varar den upp till några timmar. Den har hängt sig en gång i Windows på samma vis.

Temperaturerna verkar hyfsade. Grafikortet toppar på 60 grader och processorn på 80 i spel. (Körde prime95 och då hamnade alla fyra kärn-temperaturerna på 92-97 men datorn hängde sig inte)

Vet någon på rak arm vad som är fel så är det extremt tacksamt. Annars tar jag gärna tips på diagnostikverktyg och liknande. Har vissa möjligheter byta komponent för komponent med en polares dator, men det är krångligt, så om det går att slutleda till vad som är fel ändå så är det bättre.

Intel Core i7 2600 (med fläkten som följde med)

Gigabyte GTX 580

Asus P8P67 PRO

Corsair 8GB 1600MHz/CL9/XMS3

2TB Seagate

Silent Pro M850 850W

Permalänk
Medlem

Drivrutin, nätagg, mobo, minne. Svårt att veta på rak arm när det gäller datorer och fel som detta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Umm, vänta här nu - processorn ligger på 80C? Vad har du för hårdvara i datorn?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

händer exakt samma sak för mig i BF3 dock.. :(( processorn ligger på 40c högst i load.. 20-22 i idle

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alltså, ska ni ha någon hjälp behöver vi betydligt mer information om era datorer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hände för mig i BF3 också. Det var för nvidia's HD Audio kom jag fram till. Avinstallerade dessa i felsäkertläge sedan fungerade det.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk

Uppdaterade första inlägget.

Permalänk
Medlem

Processorn ligger lite väl högt, ska inte överstiga 73C vid belastning. Kolla att kylaren sitter som den ska.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Mitt löste sig när jag laddade ner nya drivrutiner till det inbyggda ljudkortet.

Permalänk

Tog ur och satte in fläkten igen med ny kylpasta. Temperaturerna verkar vara exakt samma nu.

Skrivet av l4nky:

Mitt löste sig när jag laddade ner nya drivrutiner till det inbyggda ljudkortet.

Jag kör också inbyggt, men jag installerade om drivrutinerna för bara någon vecka sen utan effekt.

Går att benchmarka ljudkortet? Vill gärna ha tips på olika benchmarks för att se om jag kan få datorn att hänga sig mer på kommando.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cu Chullainn:

Hallå!

När jag kör tyngre spel så hänger sig datorn. Högtalarna fortsätter låta men loopar ca. tio gånger i sekunden så det låter ungefär som ett maskingevär. Har datorn varit på ett tag hänger den sig snabbare, men om jag spelar direkt efter en omstart så varar den upp till några timmar. Den har hängt sig en gång i Windows på samma vis.

Temperaturerna verkar hyfsade. Grafikortet toppar på 60 grader och processorn på 80 i spel. (Körde prime95 och då hamnade alla fyra kärn-temperaturerna på 92-97 men datorn hängde sig inte)

Vet någon på rak arm vad som är fel så är det extremt tacksamt. Annars tar jag gärna tips på diagnostikverktyg och liknande. Har vissa möjligheter byta komponent för komponent med en polares dator, men det är krångligt, så om det går att slutleda till vad som är fel ändå så är det bättre.

Intel Core i7 2600 (med fläkten som följde med)

Gigabyte GTX 580

Asus P8P67 PRO

Corsair 8GB 1600MHz/CL9/XMS3

2TB Seagate

Silent Pro M850 850W

Jag har haft många sådana krascher och nästan alltid är det grafikkortet som spökar, testa att uppdatera drivrutinerna för ditt 580

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

skulle hålla med griid_83 testa att uppdatera drivisar och testa om det går att inaktivera ljudet på grafikkortet..kan kanske gå..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

händer exakt samma sak för mig i BF3 dock.. :(( processorn ligger på 40c högst i load.. 20-22 i idle

Vad har du för kylning och temp i rummet?

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaihai123:

Vad har du för kylning och temp i rummet?

Kylning är Ett Haf 932.. och en processor fläkt -> http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s... med någon kylpasta som jag inte kommer ihåg vad den hette
18-20 grader.. är ett ganska kallt rum på vintrar..

Visa signatur

Citera för svar!