Begagnad Nintendo 3DS - kan jag bli lurad?

Permalänk
Medlem

Begagnad Nintendo 3DS - kan jag bli lurad?

Tjena alla monsterdiggare,

tänker köpa en begagnad Nintendo 3DS till min son i 6års present.
Har hittat en på blocket för ok pris, kvitto, original kartong etc finns - ett spel medföljer.
Jag ska träffa säljaren för att göra upp affären "face-to-face"

Finns det någon "hake" i detta? Finns det något jag bör se upp med?
Någon som blivit lurad i en sån här affär?

Tickelitackar!
//Stebo

PS Är ett 3DS en bra present till en 6åring? Han önskar sig ett sånt.... eller en XBOX 360 - som jag av religiösa skäl vägrar köpa DS

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Haken är väl att OM den skulle dö dagen efter du köpt den så har du ingen rätt att få ersättning från säljaren, och kvittot gäller egentligen bara första köparen, som om du har köpt den i andra hand så har du egentligen ingen rätt till garanti eller reklamation.

De flesta butiker bryr sig inte om att kolla detta, och om köparen köpt 3DSet kontant så finns ju inget sätt att se vem första köparen är, men säger bara att om du inte är första köparen så KAN det bli problem.

Jo, ett 3DS är nog en väldigt bra present till en 6åring, speciellt om han får något mario-spel med

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

Tjena alla monsterdiggare,

tänker köpa en begagnad Nintendo 3DS till min son i 6års present.
Har hittat en på blocket för ok pris, kvitto, original kartong etc finns - ett spel medföljer.
Jag ska träffa säljaren för att göra upp affären "face-to-face"

Finns det någon "hake" i detta? Finns det något jag bör se upp med?
Någon som blivit lurad i en sån här affär?

Tickelitackar!
//Stebo

PS Är ett 3DS en bra present till en 6åring? Han önskar sig ett sånt.... eller en XBOX 360 - som jag av religiösa skäl vägrar köpa DS

När du träffar den som säljer så kan du ju testa att den funkar. Gör den det och kvittot verkar vara ok så är det nog inget fuffens med det. De som luras har ofta riktiga lockpriser och vill endast ha förskottsbetalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Tipsar om att du bör köpa en R4 (Inte för att pirata spel, utan för att köpa spel och sedan föraöver dom till r4) eller så, så jävla skönt att slippa byta "chip" hela tiden
ONT, se till så att den inte är trasig eller att knapparna inte låser sig

Permalänk
Medlem

NABB

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

Tjena alla monsterdiggare,

tänker köpa en begagnad Nintendo 3DS till min son i 6års present.
Har hittat en på blocket för ok pris, kvitto, original kartong etc finns - ett spel medföljer.
Jag ska träffa säljaren för att göra upp affären "face-to-face"

Finns det någon "hake" i detta? Finns det något jag bör se upp med?
Någon som blivit lurad i en sån här affär?

Tickelitackar!
//Stebo

PS Är ett 3DS en bra present till en 6åring? Han önskar sig ett sånt.... eller en XBOX 360 - som jag av religiösa skäl vägrar köpa DS

?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Be carefull and dont go there.

Hur som, till trådskaparen. En 3ds är ett väldigt bra val till en 6'åring jämfört med tex en krysslåda/ps3'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

Tjena alla monsterdiggare,

tänker köpa en begagnad Nintendo 3DS till min son i 6års present.
Har hittat en på blocket för ok pris, kvitto, original kartong etc finns - ett spel medföljer.
Jag ska träffa säljaren för att göra upp affären "face-to-face"

Finns det någon "hake" i detta? Finns det något jag bör se upp med?
Någon som blivit lurad i en sån här affär?

Tickelitackar!
//Stebo

PS Är ett 3DS en bra present till en 6åring? Han önskar sig ett sånt.... eller en XBOX 360 - som jag av religiösa skäl vägrar köpa DS

Undrar bara vad är det som inte/är religiöst med en xbox 360?

Men i "face to face" affärer så gäller inte distans avtalet. Så du har ingen laglig rätt att få pengar tillbaka om du hittar ett fel efter att du lämnat över pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Undrar bara vad är det som inte/är religiöst med en xbox 360?

Det är väl ganska lätt förklarat skulle jag tycka. Jag menar, tycker man inte om Microsoft så undviker man deras produkter så gott det går.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

@Wully: Okej - grymt bra tips - R4 verkar bra!
@swesen: det är nog mer historia än religion... gillade inte deras affärsmetoder när det begav sig.... det sitter i...

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

@Wully: Okej - grymt bra tips - R4 verkar bra!
@swesen: det är nog mer historia än religion... gillade inte deras affärsmetoder när det begav sig.... det sitter i...

Citera/eller pma mig om du behöver hjälp med den (om du köper en)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Undrar bara vad är det som inte/är religiöst med en xbox 360?

Men i "face to face" affärer så gäller inte distans avtalet. Så du har ingen laglig rätt att få pengar tillbaka om du hittar ett fel efter att du lämnat över pengarna.

Distansavtalslagen gäller bara mellan näringsidkare och konsument i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem

Gångjärnen som slits mest tror jag, och skärmen med repor. Tvivlar på att batteriet i ett 3Ds är så pass dåligt, finns kinabatteri billigt annars! Kolla så båda skärmarna fungerar och att det inte är något fel med touchpaden.

Angående ROM-kort, du måste ha rätt version för att det ska fungera, vet inte om dom har fixat senaste men om den är uppdaterad så kan man inte gå tillbaks till en äldre version för att få kortet och fungera. Med andra ord uppdatera den inte!

Permalänk
Medlem

Be att få testa konsolen innan ni genomför affären så ser du ju om det är några konstigheter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Citera/eller pma mig om du behöver hjälp med den (om du köper en)

Hygglo - vicken polare - kanske blir så att jag gör det! Tickelitackar!

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Det finns ju alltid en liten risk att den har råkat ut för fukt, typ läsk, och att det kanske visar sig först efter ett tag. Men det är väl en risk man får väga mot de extra pengarna ett nytt kostar.

Det som jag tycker är synd med DS är att trots ett stort utbud av barnspel så är i princip alla på engelska. En 7-årig släkting fick ett i julklapp och väldigt, väldigt simpla spel tyckte hon var roligt men så fort man skulle läsa instruktioner/story eller karaktärernas dialoger så blev det ju svårt/tråkigt.

Permalänk
Medlem

Bra present till en 6åring? Nja det finns ju en hel del sagor att läsa om folk som får framkallad migrän eller synfel av att spela 3DS (med 3d på dvs). Så jag skulle fundera på det ordentligt om jag vore du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

@Wully: Okej - grymt bra tips - R4 verkar bra!
@swesen: det är nog mer historia än religion... gillade inte deras affärsmetoder när det begav sig.... det sitter i...

Skrivet av Wully:

Citera/eller pma mig om du behöver hjälp med den (om du köper en)

Jag är relativt uppdaterad, och inget flashkort (R4 som exempel) klarar av att köra 3DS-spel i dagsläget. Däremot finns det flashkort som klarar av att spela gamla vanliga NDS-spel och DSi ware.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stebo:

Är ett 3DS en bra present till en 6åring?

Nedan länkar jag till lite info som kan vara av intresse.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1343056/Ninten...

Personligen hade jag nog väntat tills ungen är minst 8 år gammal. Mest för att vara på den säkra sidan. Better safe than sorry. =0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stebo:

PS Är ett 3DS en bra present till en 6åring?

En högst personlig åsikt: Med tanke på din sons ålder så tycker jag det vore en god idé att göra spelandet till något ni gör tillsammans, istället för något han kan göra när du är upptagen med annat. Med detta i åtanke torde ett xbox360 (eller wii/ps3) vara ett bättre alternativ än en 3DS (eller annat handhållet/bärbart alternativ). Att göra spelandet till något som hör ihop med dig som förälder underlättar troligtvis även när det gäller att begränsa speltiden, då det inte lika tydligt blir ett beslut "från ovan".

Som sagt, det var en högst personlig åsikt. Oavsett vad du väljer att köpa önskar jag er lycka till, både vad gäller köpet och din sons "spelkarriär".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Testa spelet ordentligt.
Fungerar alla knappar, glappar skärmen när man rör på den medans ett spel är igång?
Går enheten att ladda?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

1. Går den att ladda, och gör den detta direkt när kontakten sätts i isåfall.
2. Är det några problem med att öppna och stänga ner skärmen? (Gångjärnen)
3. Repor på skärmen, och funkar alla knappar utan att vara tröga/klibbiga.

Är väl dem tre punkterna jag hade fokuserat mest på.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]