550watt 80+ guld + GTX560TI = 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Han som blev citerad skrev att ett GTX 570 var i gränsfall, vilket inte var sant. Man kan köra 2st GTX 570s och ändå klara sig utmärkt.

Nej.

Man bör inte heller ligga nära gränsen för vad ett nätagg pallar, så man bör ABSOLUT INTE ha ett system som drar runt 450-550W om man har ett nätagg på endast 550W. Annars går nätagget på fullast så fort du gör något och det är aldrig bra. Man bör nyttja ca 80% av nätaggets anvisade kapacitet.

Så 450W bör ett system dra som mest med 550W agg om man ska ha grejjer som inte skall dö i förtid..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

Och WongFeiHung låter som.....

FSP är nog det mest kända inom nätagg men det tror jag många redan sagt i tråden nu, du som varit medlem här i snart 10år borde väl ändå veta detta

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Nej.

Man bör inte heller ligga nära gränsen för vad ett nätagg pallar, så man bör ABSOLUT INTE ha ett system som drar runt 450-550W om man har ett nätagg på endast 550W. Annars går nätagget på fullast så fort du gör något och det är aldrig bra. Man bör nyttja ca 80% av nätaggets anvisade kapacitet.

Så 450W bör ett system dra som mest med 550W agg om man ska ha grejjer som inte skall dö i förtid..

Om man har ett nätaggregat av hög kvalitet klarar det av en procentuellt hög belastning utan problem. Bra nätagg brukar ofta överdimensioneras.

Jag såg dock inte att det var ett 550Ws nätaggregat som menades, jag trodde det handlade om ett på 650W. Jag håller med om att GTX 570 SLI är lite väl på gränsen för ett 550 watts nätaggregat, då det systemet enligt Sweclockers testar drar cirka 560W.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som moderkortet som felar, korten ska fungera i alla slots. Speciellt eftersom du säger att GPU:n fungerar bra i ett annat system. dock så är det ganska jobbigt att felsöka/byta moderkort men men.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Jag skulle nog skicka tillbaka agget, eftersom 550w ska lätt driva en 560ti.
FSP låter ju inte direkt som kvalite så kan ju bero på det också

yeah right, FSP agget ts äger är bland dem bättre..
Annars så känns det som att TS har fått ett måndags ex, är väl bara att skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Hej

Ja jag är också inne på moderkortet. Det är lite konstigt den översta pci-e slotten fungerar när jag sätter i ett kort i pci-e 2 slotten

/Aragon

Skrivet av Kaksylt:

Tycker det låter som moderkortet som felar, korten ska fungera i alla slots. Speciellt eftersom du säger att GPU:n fungerar bra i ett annat system. dock så är det ganska jobbigt att felsöka/byta moderkort men men.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Tycker det låter som moderkortet som felar, korten ska fungera i alla slots. Speciellt eftersom du säger att GPU:n fungerar bra i ett annat system. dock så är det ganska jobbigt att felsöka/byta moderkort men men.

Var också inne på det spåret men sen så kom jag lite off när jag började svara på andra saker i tråden haha..

Låter i alla fall som moderkortet inte klarar att trycka ur tillräckligt med kräm i vissa fall. Jobbigt fel...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om man har ett nätaggregat av hög kvalitet klarar det av en procentuellt hög belastning utan problem. Bra nätagg brukar ofta överdimensioneras.

Jag såg dock inte att det var ett 550Ws nätaggregat som menades, jag trodde det handlade om ett på 650W. Jag håller med om att GTX 570 SLI är lite väl på gränsen för ett 550 watts nätaggregat, då det systemet enligt Sweclockers testar drar cirka 560W.

Jag kan hålla med om att man kan ha dessa belastningar utan problem men man vill alltid försöka undvika att sätta för mycket press på nätagget då man inte vill ligga nära gränsen pga olika skäl. Även om det är överdimensionerat så pratar jag för den generelle användaren som kanske inte alltid köper ett kvalitetsagg och vet vad för agg dom egentligen bör köpa och sedan sitter där med ett nätagg med ett häftigt namn och tusentals watt som är underdimensionerat istället hehe ..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Min dator i sign funkar ju alldeles utmärkt med 600W, och då är inte nätaggets ens ansträngt.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Hej! Fungerar det om du kopplar ur din Bluray-spelare? Optiska enheter brukar i min erfarenhet ta upp en lite för stor del av ett nätaggregats kräm.

Hur har du kommit fram till denna "lärdom"??

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Hur har du kommit fram till denna "lärdom"??

Finns en gammal saga som löd: Ty BlueRay äro nytt, då de finnes de som ikke vet. Dem språkar om ting de ikke vet!

Nej, men har man inte hundra koll, så kan det bli lite fel ibland

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Hur har du kommit fram till denna "lärdom"??

Hej!
Nu antyder du att jag säger någonting jag inte säger.
Jag har helt enkelt prövat, därav, enligt egen erfarenhet. Min dator drar mindre ström utan att ha en ström-SATA i min optiska enhet, och mina notebooks har märkbart högre batteritid med mina optiska enheter urplockade (DVDRW och DVDRW/Bluray respektive i notebooks).

Sedan kan man förstås ifrågasätta min sample size. Men därav skrev jag också i min erfarenhet och inte så här är det.

Permalänk
Medlem

Anandtech, debunking powersupply myths.

Optical drives on the other hand stop spinning when idle, requiring only about 5W, while during read or write operations they need around 18W.

Permalänk
Medlem

Hej

japp jag har testat att koppla ur allt utan c disken (fläktar,dvd,andra hdd.)

Men det fungerar som sagt om jag sätter i 1 grafik kort till.

/aragon (har felanmält till inet nu får se vad dom säger)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har nu testat att koppla in ett Ax 850watt corsair 80+ guld psu utan resultat,
Men jag såg att i bios så visar den x0 med ett kort och sätter jag i ett andra kort står det 8x.

Kan vara så att grafikkorten inte stödjer 16x som den porten har original

/Aragon

Skrivet av aragon:

Hej

japp jag har testat att koppla ur allt utan c disken (fläktar,dvd,andra hdd.)

Men det fungerar som sagt om jag sätter i 1 grafik kort till.

/aragon (har felanmält till inet nu får se vad dom säger)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Och nu skäms jag, inet ringde för en stund sedan och meddelade att så många som 11 pinnar var böjda på CPU sockeln (vilket nartuligtvis förklarar varför det var lite struligt)

Anledningen till att jag skäms är att när jag först fick kortet och titta på sockeln så såg det ut som ett mönster (ska nämna att jag jobbat mycket med dator reprationer men då med endast bärbara ) så jag tänkte att ok mysko mönster men det ska väl vara så på nya socklar;-). Det skulle det tydligen inte utan mönstret jag såg var helt enkelt böjda pinnar Fasan vad idiotisk man känner sig får polarna reda på detta kommer jag för höra detta i årtionde framåt ( jag är duktig på att vara dryg när andra gör fel)

Så det var vara be inet kassera kortet och beställa ett nytt igen.
Tydligen var det ytligare någon skada men jag fick inget grepp om vad han menade.

Sedan måste jag fråga är det någon annan som köpt ett asus kort som haft böjda pinnar i sockeln? (Nej jag försöker inte skylla i från mig eller försöka få ett nytt kort tycker själv det är mer pinsamt att trott att böjda pinnar är ett mönster som ska vara där).

Lite tufft endå att det fungerar med så många böjda pinnar och det enda problemet var att en pci-e strular.

Så nu ska jag gå och ställa mig i skammvrån och träna på ödmjukhet (kanske ett syntest med)

/Aragon

Skrivet av aragon:

Har nu testat att koppla in ett Ax 850watt corsair 80+ guld psu utan resultat,
Men jag såg att i bios så visar den x0 med ett kort och sätter jag i ett andra kort står det 8x.

Kan vara så att grafikkorten inte stödjer 16x som den porten har original

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.