Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Båda mina päron kör XP. Körde själv XP fram till för ca ett halvår sedan. Fick en bra deal så jag köpte Win 7. Men för de som inte har några problem eller inte spelar nyare spel som kräver DX10 eller senare ser jag ingen anledning att uppgradera. XP är ett OS som klarar det mesta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

IE8 är inte IE7.. dessutom finns alternativ för de som inte sålt sitt liv till "micro-satan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Båda mina päron kör XP. Körde själv XP fram till för ca ett halvår sedan. Fick en bra deal så jag köpte Win 7. Men för de som inte har några problem eller inte spelar nyare spel som kräver DX10 eller senare ser jag ingen anledning att uppgradera. XP är ett OS som klarar det mesta

Farsan ska bygga en dator senare i sommar eller i höst. Han har aldrig gjort det förut men han har ju chassi och ett hyfsat grafikkort hemma och det är ju tanken att användas. Bygget är för äldre spel och han har ju Win XP professional kvar (och ett XP home) och det är ju helt perfekt. Som du sa XP är skitbra om du bara ska spela äldre spel eller kanske göra andra saker som inte kräver ett nyare OS

Permalänk
Medlem

PR trick deluxe

Permalänk
Medlem

Jag använder faktiskt Explorer 7 ibland.... När jag precis har installerat om XP och ska ladda ner Google Chrome!

Permalänk
Medlem

På jobbet gick vi från IE7 till IE8 för bara några månader sedan.

Chrome är jag inget fan av heller, tycker det är konstigt den vuxit så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengenocide:

Du köpte en produkt.
Din och dina föräldrars gick sönder på samma sätt.
Du klagar på alla produkter som är nyare än 10 år och påstår att dessa är sämre.
Du har inget bevis bortsätt från ditt kylskåp som uppenbart har ett produktionsfel.

Vart är det du vill komma med detta?

Jag tror han trollar för jag blir lika irriterad som du på hans argument.

Skrivet av Kazutoyo:

På jobbet gick vi från IE7 till IE8 för bara några månader sedan.

Chrome är jag inget fan av heller, tycker det är konstigt den vuxit så mycket.

Det är hemskt att företag kan vara så sega med något så enkelt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Skåpet var bland det dyraste och finaste som fanns att få tag i. Tillverkat i Sverige. Dubbla kompressorer. Kraftig stålstomme. Jag köpte just den modellen därför att det INTE skulle vara ett skitskåp.
Om kylskåp inte håller mer än några år år det omöjligt att räkna hem det ekonomiskt.

Skrivet av Ravengenocide:

Du köpte en produkt.
Din och dina föräldrars gick sönder på samma sätt.
Du klagar på alla produkter som är nyare än 10 år och påstår att dessa är sämre.
Du har inget bevis bortsätt från ditt kylskåp som uppenbart har ett produktionsfel.

Vart är det du vill komma med detta?

som sagt, uppenbart produktionsfel.

Ger du dig nu?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengenocide:

Du köpte en produkt.
Din och dina föräldrars gick sönder på samma sätt.
Du klagar på alla produkter som är nyare än 10 år och påstår att dessa är sämre.
Du har inget bevis bortsätt från ditt kylskåp som uppenbart har ett produktionsfel.

Vart är det du vill komma med detta?

Du har inte hängt med i diskussionen. Man har infört nya regler som förbjuder effektiva köldmedier eftersom de är svåra mot ozonskiktet om de läcker ut. Man får inte sälja äldre bra kylskåp längre.

Jag påstår inte att alla produkter (bilar, tv, båtar mm) nyare än 10 år är sämre än andra. Har aldrig påstått något sådant. Hur skulle man kunna det?

Vart vill jag komma? Jag påpekade bara i förbigående en uppenbar felaktighet om nya kylskåps förträfflighet som någon nämnde. Allt som är nytt är ju faktiskt inte nödvändigtvis bättre än det som är gammalt.

Nu tycker jag att vi lägger ner kylskåpsdiskussionen eftersom den inte hör till ämnet och har skenat iväg bortom rimliga proportioner.

OCH jag använder INTE Explorer 7 om någon undrar. Kör senaste Firefox.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Att använda ett bokföringsprogram från dos tiden är inte att rekommendera eftersom programmen uppdateras kontinuerligt i och med nya lagar etc. Det är väl ett par enstaka som vrålat ut sig i sanna troll-manér att även XP ska fasas ut. Jag skulle nog inte ta de så seriöst och dem kan knappast ligga som grund till den största historiska händelsen i Sweclockers historia

Har under det senaste året själv nedgraderat 3 nya datorer till XP. Orsak: Bokföring program från början av 90-talet som inte fungerar i Windows 7. Du kan ju försöka att få en lantbrukare eller snickare att använda ett nytt bokförings program. Pressa vatten ur gråsten är lättare ! Och så länge deras revisorer godkänner programmet så använder de dem. Tror personligen att revisorerna godkänner användningen av programmen för slippa lära ut de nya.

De flesta av de nya lagarna rör kontant hantering. Många företag har idag slutat med kontanter. (och en del andra vill absolut inte ha bokföring när det kommer till kontanter .)

Ok lite troll var det i mitt förra inlägg men orsaken var att försöka väcka upp en del "muppar" som inte har en aning hur det ser ut utanför skolan. Fakta är att större delen av de maskiner och system som jag kommer i kontakt med varje dag är beroende XP. Bakåt kompatibilitet är mycket viktig, något som många här inte verkar att förstå.

Beträffande IE6/7 så förstår jag orsakerna till att de finnes kvar men anser att oftast kunde de uppgraderas till IE8. Problemet är dock tid. De flesta IT-avdelningarna är idag uppbokade till 150%.

Personligen har jag ett XP system och 4st W7 system. XP har jag av nostalgiska själ och för att inte "tappa touchen". 99% görs i W7.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

ALDRIG FÖRUT I SWECLOCKERS HISTORIA HAR SÅ MÅNGA AVSLÖJAT ATT DE VET SÅ LITE FÖR ALLA ANDRA!

I den stora riktiga världen så är XP fortfarande kung. Orsak: Bakåt kompatibiliteten. Nästan alla program från dos tiden fungerar i XP! Och det inbegriper tidiga Windows varianter som var baserat på dos.
Industrin älskar dos. Styr och service program för Lastbilar, hjullastare, truckar, lyftkranar/traverser mm mm är nästan alltid skrivna i dos. För att inte tala om robotar och andra automatiska maskiner. Över 90% av dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_technologies är baserade på dos eller Unix/Linux .
Böndernas traktorer och skördetröskor, små tryckeriernas tryckpressar, snickerifabrikernas automat hyvlar, automat truckar i stora lager hallar mm mm. Listan är nästan oändligt lång med maskiner och system som "kräver" dos.

Många småföretag använder bokföring program från dos tiden. Och varför skall Nisse på snickeri firman, Kalle på målarfirman etc tvingas byta när de har ett utmärkt system som gör allt de behöver bara för MS har gått över till Windows 7. Jag har personligen träffat på ca 20-30 program som bara går att köra i tidiga versioner av dos eller XP. Faktum är många program som inte fungerade i Windows 95/98 fungerade utmärkt i XP.

Och man behåller IE6/7 av praktiska skäl. Det gör vad det skall och skapar inga konflikter.

Så ser det ut i den stora riktiga världen.

Beträffande Kogan: En smart reklam kupp! Hans företag har blivit en av Australiens mest kända över en natt!

du har så rätt ang xp men jag har nog aldrig sett någon Nisse på snickeriet använda sin hjullastare för att beställa datordelar från Australien

Permalänk
Medlem

OT:

Skrivet av Luxor ABC80:

Orsak: Bokföring program från början av 90-talet som inte fungerar i Windows 7.

XP mode har jag använt då jag ställts inför samma problem. Enda problemet jag haft är USB som inte kan automountas, vilket gjort att skrivare inte funkat. Dock funkar ju nätverk och jag har istället lagt till skrivaren som en nätverksskrivare. Såvida det inte är någon speciell USB-sak som behövs så märker användaren ingen skillnad utan startar programmet som vilket annat program.

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

På jobbet gick vi från IE7 till IE8 för bara några månader sedan.

Chrome är jag inget fan av heller, tycker det är konstigt den vuxit så mycket.

Finnes till Mac, Windows och Linux. Många vill ha samma webbläsare i läsplattan som i netbooken och som i Macbooken och som i laptopen. En webbläsare oavsett vilken plattform. Sedan har chrome ett rykte om sig att vara säkert.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det är hemskt att företag kan vara så sega med något så enkelt.

Jag tycker det är normalt att företagen själva prioriterar hur de använder sina IT-resurser.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Skulle du vilja ta beslutet för en större IT-avdelning att uppgradera till en nyare webbläsare och garantera att alla interna applikationer som körs i ett företag kommer funka klockrent med en nyare version? Låt oss säga att varje timme nedtid innebär ett par miljoner i förlust. Skulle inte tro det

Skrivet av FANTEN:

Tjo,
Jag håller med dig om att ett sånt här beslut och implementation inte görs över en fikarast men den IT-ansvarige som aldrig tar det beslutet borde definitivt se sig om efter ett annat jobb. Han gör helt enkelt inte sitt jobb. IE7 är apgammal och vida känd för sina brister. Att börja testa så att applikationer funkar i nyare webläsare borde ha gjorts för längesen.

På mitt jobb skulle man häromdagen uppgradera webbläsarna från IE7 till nåt nyare, framgick inte vad. Jag vet inte hur de lyckades, men nästan alla telefoner slutade fungera då, så de fick skjuta på uppgraderingen...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengenocide:

Om det inte är så "bara" att uppgradera så är det väl inte några problem att betala 6.8% straff för att man är tekniskt handikappad och inte kan trycka på "Ja" 4 gånger?

Varför bara beskatta de som är tekniskt handikappade?

Det finns säkert en hel hoper andra "diagnoser" som kan beskattas!

Vi väntar på dina förslag!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Snarare tvärtom, straffskatt för alla som inte kan skriva sidor som fungerar utan JS. Större säkerhetshål får man ju leta efter.

Fast ne, nu vet du inte vad du pratar om. Finns fler och mer betydande säkerhetshål i själva webbläsaren än JavaScript per se.

Permalänk
Medlem

Men... Jag använder IE7 på jobbet. Då måste det ju vara bra!
200 miljarder i omsättning ger hög standard på teknik! Eller kanske inte

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av aztrix:

Därav jag sa sluta.

My b dawg ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har kyl/frys som jag fick med lägenhetsköpet som nog närmar sig 10år, en Gorenje som jag inte ser varför jag skulle byta?
Min motorcykel däremot, den du, den är från 87, går som en klocka och är bara helt underbar
Varför skulle jag vilja köpa en nyare modell för att få mer kostsam elektronik på köpet?

Håller med dig helt. Håller inte en spis eller frys i 10 år så är det dåligt.

Har själv förresten en bil som är 14 år snart och som funkar alldeles utmärkt.
Moderna bilar i all ära, men de flesta är bara tråkiga och inger ingen vidare körkänsla.

Schpelling
Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Lazaroth:

OT:

XP mode har jag använt då jag ställts inför samma problem. Enda problemet jag haft är USB som inte kan automountas, vilket gjort att skrivare inte funkat. Dock funkar ju nätverk och jag har istället lagt till skrivaren som en nätverksskrivare. Såvida det inte är någon speciell USB-sak som behövs så märker användaren ingen skillnad utan startar programmet som vilket annat program.

Har testat det men riktigt gamla dos prylar kan strula. Dos-boxen bättre men mycket mer komplicerad för "low tech level" användare.

Skrivet av Gibbe:

På mitt jobb skulle man häromdagen uppgradera webbläsarna från IE7 till nåt nyare, framgick inte vad. Jag vet inte hur de lyckades, men nästan alla telefoner slutade fungera då, så de fick skjuta på uppgraderingen...

Får otäcka flashbackar från mitt förra jobb. Samma problem finnes på mitt nuvarande men den biten är IT-Avdelningen på huvudkontorets problem. Tack gode gud för det!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

hahahaha dom måste skojja!

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

re

Anledningen till att stora företag och komuner & landsting sitter med IE 6 är alla dessa gamla system som har ett beroende till just IE 6.

Detta är även en anleding till att företag sitter med XP

Jag var med och migrerade ett företag med 400 anv från XP till Win 7 deras största problem var att deras Intranät lösning byggde på IE6 vilket var ett problem lösingen var att appvirtualisera IE 6.0.

Har för mig att dom nyligen sumpade IE6 dvs efter 3år är dom klara med det nya intrenätet och vad det nu mer var.

Detta var alltså på ett företag med 400 användare ta då och tänk hur det kan vara på de gigantiska internationella företagen med 2500 kontor och över 100000 användare det är inte bara att uppdatera.

Permalänk
Medlem

mina päron använder fortfarande IE...
har försökt få dom att byta men som visa är rädda för förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du har inte använt Chrome hör jag.

Jag har testat de flesta nätbläddrare som kommit och gått sedan milleniumskiftet (då jag läste webbdesign) saknaden efter Netscape är stor.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Tjo,
Jag håller med dig om att ett sånt här beslut och implementation inte görs över en fikarast men den IT-ansvarige som aldrig tar det beslutet borde definitivt se sig om efter ett annat jobb. Han gör helt enkelt inte sitt jobb. IE7 är apgammal och vida känd för sina brister. Att börja testa så att applikationer funkar i nyare webläsare borde ha gjorts för längesen.

Oftast är det dock inte IT-avdelningen som bestämmer, utan business. De gapar alltid högst och vinner alltid i längden, tyvärr. Men jag håller med dig, hade IT fått vara med i beslutsprocessen lite oftare så hade saker och ting antagligen sett annorlunda ut, mot det bättre.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Var med och migrerade en kommun förra året från novell till AD/Exchange/SCCM dom valde att behålla XP av två anledningar

1) System som var beroende av IE6
2) Skulle bli för stora förändringar för personalen räckte med Groupwise -> Outlook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Jag har testat de flesta nätbläddrare som kommit och gått sedan milleniumskiftet (då jag läste webbdesign) saknaden efter Netscape är stor.

http://netscape.se.malavida.com/d220-ladda-ner-windows varsågod. Du kan tacka mig sen.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Varför bara beskatta de som är tekniskt handikappade?

Det finns säkert en hel hoper andra "diagnoser" som kan beskattas!

Vi väntar på dina förslag!

Fo3

Saken är ju dock att detta företag förlorar pengar då de måste optimera en sida för en webbläsare för de tekniskt handikappade som inte ens klarar att klicka på de få knappar som krävs. Det finns ingen anledning att ta ut några andra avgifter då de andra inte kostar några mer pengar.

Permalänk
Medlem

Borde inte diskussionen ligga privatpersoner mer nära till hjärtat än den pågående debatten om företags IT infrastruktur osv? Det är ju förvisso relevant till ämnet här men sist jag kollade vänder sig Kogan till privatpersoner. Och privatpersoner har valet att uppdatera webbläsare varav företag inte kan på grund av många orsaker -> Egen tråd?