Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Permalänk

Enligt min erfarenhet sä brukar samma spel se mycket bättre ut i directx än i opengl. Det kanske har att göra med hur mycket energi utvecklarna lägger på det, men jag har ändå bilden av att directx är bättre. Är det så, ni som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Kul att alla anhängare till Linus lilla hippie-system får något nytt att kraxa om.

Skrivet av FribBe:

Hippie-system? Nu får du gärna förklara dig.

Don't feed the troll, det är uppenbart att han vill få igång en debatt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

om opengl och linux blir et realistiskt alternativ, så blir det byte "direckt", det är bara directx som är anledningen till att hålla kvar vid win.
(ja, det fungerar, dock provade jag på att få igång win. live i helgen....)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tycker det här är riktigt bra nyheter. Hade gärna arbetat mer med linux men det behövs fler program och spel, och jag tror att om spelmarknaden växer så kommer programmarknaden växa också. Så jag hoppas innerligt att valve lyckas. Dessutom innebär det att de allra flesta Source-spelen kommer gå att porta till Linux hyfsat smidigt. Och det finns ju ett par spel som baseras på den motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Enligt min erfarenhet sä brukar samma spel se mycket bättre ut i directx än i opengl. Det kanske har att göra med hur mycket energi utvecklarna lägger på det, men jag har ändå bilden av att directx är bättre. Är det så, ni som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är mer tvärt om.

OpenGL har fler features än DirectX för att göra saker.

Shaders i OpenGL är mer generella (även om de jobbar på det i directX)

Textursupporten har historiskt varit bättre i opengl, även om inte många direkt använder de mer esoteriska texturmoderna.

Det enda DirectX alltid har varit bättre på är supporten för XBox. Och, ja, jag har skrivit program till båda API:erna. DirectX är direkt plågsamt, och ligger oftast flera år efter OpenGL.

Permalänk
Medlem

Klart L4D2 "är snabbare" på Linux än Windows, Valve har börjat satsa hårt på att lura sina konsumenter till att använda det osäkra och virus-öppna OSet Linux.
Valve kommer förlora pengar på att Windows 8 har en egen inbyggt butik, de kommer förlora pengar på Steam, och därav så kommer Valve gör allt ifrån att optimera sina spel tills att ljuga om prestandan mellan OS för att de ska lura fler till Linux.

slutet
Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Klart L4D2 "är snabbare" på Linux än Windows, Valve har börjat satsa hårt på att lura sina konsumenter till att använda det osäkra och virus-öppna OSet Linux.
Valve kommer förlora pengar på att Windows 8 har en egen inbyggt butik, de kommer förlora pengar på Steam, och därav så kommer Valve gör allt ifrån att optimera sina spel tills att ljuga om prestandan mellan OS för att de ska lura fler till Linux.

Och vilket företag i hela it-branchen kan rädda oss från dessa onda andar?!:O

Inte säker om du är ironisk eller bara anti?..

citat
Permalänk

Allt är snabbare i Linux, ingen nyhet direkt. Trevligt att Valve går ut med det då dom har lite större genomslag i media(Hello artikel på Swec)

Googla lite snabbt så hittar ni mängder mera ingående och oberoende tester, som alla visar samma sak. Även 3D är snabbare i Linux.

Vem är förvånad? Microsoft har inte ens nån konkurrens, dom skiter väl fullständigt i om inte directX är så optimerat som det skulle kunna vara. Så länge pengarna rullar in så är det ingen idé att spendera mängder med på pengar på optimeringar och utveckling i nån större skala.

Permalänk
Medlem

Med tanke på mobilernas framfart och hur mycket kraftfullare de blivit senaste året kommer nog de flesta spel anpassas för OpenGL

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Klart L4D2 "är snabbare" på Linux än Windows, Valve har börjat satsa hårt på att lura sina konsumenter till att använda det osäkra och virus-öppna OSet Linux.
Valve kommer förlora pengar på att Windows 8 har en egen inbyggt butik, de kommer förlora pengar på Steam, och därav så kommer Valve gör allt ifrån att optimera sina spel tills att ljuga om prestandan mellan OS för att de ska lura fler till Linux..

Dom får lura mig hur mycket dom vill, bara jag får steam till linux och slipper windows så är jag nöjd. Vet inte vad Gabe gjort dig personligen, men han och Valve har gjort många roliga titlar, gjort det möjligt att spela andra roliga titlar på steam utan skiva, gjort det möjligt att modda HL2 (garry's mod, AoC, PVK etc etc), pumpat ut roliga spel och byggt upp en väldigt stor community för PC. Kom gärna med källor på att linux är ett "virus-öppet" OS innan du spottar ut skit överallt bara för att du föredrar det blåfärgade OS'et.

citat
Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Bättre texturer och kvalité på DX väl? OpenGL känns så 90-tal xD

..... >.> Mhm, där ser man

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer fler spel till Linux sidan också, slipper jag köpa en Windows licens till varje dator, blir lite billigare med en Windows burk och en/två linux burkar. Hade dock inte skadat om Adobes programvara även fanns till Linux.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Enligt min erfarenhet sä brukar samma spel se mycket bättre ut i directx än i opengl. Det kanske har att göra med hur mycket energi utvecklarna lägger på det, men jag har ändå bilden av att directx är bättre. Är det så, ni som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men du har fel! OpenGL is more powerful than DirectX! Snabbare,snyggare!! och uppdateras antagligen oftare?
Dessutom kör man OpenGL i mer professionella riggar för CAD tex, vilket kanske inte har med detta att göra men i alla fall.

Här kan du läsa lite i kommentarerna,Videon jämnför OpenGL med DX ,men vissa klagar på att det inte är en sjyst jämförelse som du ser i kommentarsfältet och jag förstår varför om du läser!
http://www.youtube.com/watch?v=HC3JGG6xHN8

Här kan du läsa lite
http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and...

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Ingen nyhet direkt spel som funnits både i Windows och Linux har alltid gått snabbare i Linux, även WoW i wine gjorde det. Men det krävs att man har ett Nvidia kort i datorn, de har de enda bra drivarna till Linux.

Jag är ganska skeptisk mot att Ubuntu som det nu handlar om redo för den stora massan av gamers, det saknas mycket programvara som spel entusiaster använder till windows för tillfället, det har inte funnits nått behov av sånt. Och grafik drivrutinerna är långt ifrån mogna för spel, förutom kanske Nvidias, fast dom vill alltid gå sin egen väg.

Vilka program är det som saknas menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Hippie-system? Nu får du gärna förklara dig.

Windows är mainstream, Linux har relavitv få användare därav ses de som non-mainstream. Det får folk att dra slutsatser om att personer som kör linux har ett starkt behov av att vara väldigt individuella!

Inget illa ment etcetc

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Skön tråd, folk klagar på Microsoft och att det är så instängt och bloatat, har ni glömt att Valve bara utvecklar för Ubuntu (Steam funkar bara på Ubuntu)? Ubuntu är något av det mest bloatade som hänt operativsystem i modern tid (för att inte snacka om deras totala hjärnsläpp när dom skulle göra om desktopen) (Jag kör själv massor av Linux så har inget emot det i sig, för er som tror det).

Fråga någon som faktiskt utvecklar i OpenGL (inte ES etc) om hur roligt det är och hur välskrivet och konsekevent API't är (it's not) jämfört med DirectX. Givetvis kan företag som Valve och ID lägga mängder med tid på något sådant bara för att dom tycker det är roligt (Carmack tycker inte ens att OpenGL är bättre[1]), men hur många speltillverkare tror ni har den kapaciteten (hint: hur många spel och engine updates släpper Valve och ID?).

Det finns fördelar med stängda system såsom DirectX, och det är att saker och ting händer snabbt, OpenGL påminner lite om politik, alla ska säga något om allt och allting blir en kompromiss.

Kort och gott är dessa benchmarks helt meningslösa, jämför OpenGL med DX11 i featureset och prestanda, först då kan det bli intressant.

[1] http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/03/11/carmack-direct... (I denna artikeln hävisar dom även till AMD som säger att OpenGL bara släpat efter DirectX i 10års tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Windows är mainstream, Linux har relavitv få användare därav ses de som non-mainstream. Det får folk att dra slutsatser om att personer som kör linux har ett starkt behov av att vara väldigt individuella!

Inget illa ment etcetc

Så det får mig att dra slutsatsen om att alla som använder windows har ett starkt behov på att vara exakt som alla andra, medans de som använder mac har ett starkt behov på att slösa på alla deras pengar?

Nej. Det vet du nog själv att så där är det antagligen inte.

Skrivet av vampire-x:

Skön tråd, folk klagar på Microsoft och att det är så instängt och bloatat, har ni glömt att Valve bara utvecklar för Ubuntu (Steam funkar bara på Ubuntu)? Ubuntu är något av det mest bloatade som hänt operativsystem i modern tid (för att inte snacka om deras totala hjärnsläpp när dom skulle göra om desktopen) (Jag kör själv massor av Linux så har inget emot det i sig, för er som tror det).

Bloatat linux? Du menar programpaketet som följer med? Va, hur menar du nu? Vilka program som följer med till Ubuntu skulle du kalla bloatware?

Unity har förövrigt blivit mycket snabbare sedan det intruducerades i 11.10 och mer användarvänligt med ex HUD och bättre linser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Så det får mig att dra slutsatsen om att alla som använder windows har ett starkt behov på att vara exakt som alla andra, medans de som använder mac har ett starkt behov på att slösa på alla deras pengar?

Nej. Det vet du nog själv att så där är det antagligen inte.

Jag försökte bara förklara hur personen kan ha tänkt när han skrev att det är ett hippie-system, det är inte nödvändigtvis min åsikt...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Jag försökte bara förklara hur personen kan ha tänkt när han skrev att det är ett hippie-system, det är inte nödvändigtvis min åsikt...

Haha, aha. Förlåt måste jag säga till dig isåfall!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Bloatat linux? Du menar programpaketet som följer med? Va, hur menar du nu? Vilka program som följer med till Ubuntu skulle du kalla bloatware?

Unity har förövrigt blivit mycket snabbare sedan det intruducerades i 11.10 och mer användarvänligt med ex HUD och bättre linser.

Eftersom det bygger på Debian så blir svaret "allt som följer med utöver det som finns i en debian base install", vilket är den del Unity ser och beter sig fortfarande som om 10 olika designers skulle få lika mycket att säga till om och alla gick i helt skilda riktningar.

Permalänk
Skrivet av kira9204:

http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and-not-DirectX
OpenGL har alltid varit bättre och snabbare än än Direct 3D. Tekniker som "tesselation" osv som Direct 3D utvecklare brukar skryta om fanns redan i OpenGL 3 år tidigare! Faktiskt så fanns det tekniker för det längre bak än så.
Draw calls är också ganska mycket snabbare i allmänhet i OpenGL.
Det finns 3st anledningar till att Direct X är såpass stort som det är:
1. Microsoft's tunga marknadsföring och attacker med FUD (fear, uncertainty and doubt) där man starkt attackerat OpenGL utvecklare. Dem har tom hotat om att ta bort möjligheten till APIt i och med lanseringen utan Windows Vista.
2. Ännu mera ful och falsk marknadsföring, låt mig citera:
"The launch strategies for Windows Vista and Windows 7 were both accompanied with an immense marketing push by Microsoft for DirectX, in which they showed 'before' and 'after' screenshots of the different DirectX versions. Many gamers now think that switching from DirectX 9 to DirectX 10 magically transforms graphics from stupidly dark to normal (as in the comparison above), or from Halo 1 to Crysis. Game journalists proved that there was no difference between Crysis DX9 and DX10, and that its "DX10" features worked fine with DX9 by tweaking a config file."

Jag vet inte hur ofta jag måste trycka ned alla Direct X fanboys med detta. DIRECT 3D ÄR ETT API. Om jag skulle programmera Tetris i Direct 3D 11 så skulle jag få världens snyggaste Tetris? Nej du, det funkar absolut inte så. Du kan göra spel x i D3D9 många gånger snyggare än y i D3D11, det handlar bara om hur bra du är på att programmera, optimera och använda APIt.

3. Dokumentation. Här har visserligen Microsoft gjort ett väldigt bra jobb, men det finns gott om dokumentation om OpenGL också. Köp en bok, läs guider osv osv.

Det är väl i övrigt ganska självklart att det är enklare att optimera någonting för något som är öppet än stängt? I OpenGL så har du ju total insikt i hur allt fungerar och kan optimera koden utefter behov.

Tack för att du skrev detta. Jag postade länken men orkade inte ta upp alla punkterna utan lät folk läsa.

Men om jag inte minns fel så är det väl ingen större skillnad på drawcalls sen dx10. men i alla fall.

Jag som programmerare letade efter bra nybörjardokumentation för dx och kom in på msdn. Förstod verkligen inte mycket, det var skrivit för de som redan kan exakt allt annat inom programmering och alla förkortningar, fraser, etc.. Sen hittade jag dokumentation för OpenGL. Och nu 3 månader senare jobbar jag på ett ganska avancerat Tower Defence spel.

Hoppas jag slipper lära mig dx

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Skön tråd, folk klagar på Microsoft och att det är så instängt och bloatat, har ni glömt att Valve bara utvecklar för Ubuntu (Steam funkar bara på Ubuntu)? Ubuntu är något av det mest bloatade som hänt operativsystem i modern tid (för att inte snacka om deras totala hjärnsläpp när dom skulle göra om desktopen) (Jag kör själv massor av Linux så har inget emot det i sig, för er som tror det).

Fråga någon som faktiskt utvecklar i OpenGL (inte ES etc) om hur roligt det är och hur välskrivet och konsekevent API't är (it's not) jämfört med DirectX. Givetvis kan företag som Valve och ID lägga mängder med tid på något sådant bara för att dom tycker det är roligt (Carmack tycker inte ens att OpenGL är bättre[1]), men hur många speltillverkare tror ni har den kapaciteten (hint: hur många spel och engine updates släpper Valve och ID?).

Det finns fördelar med stängda system såsom DirectX, och det är att saker och ting händer snabbt, OpenGL påminner lite om politik, alla ska säga något om allt och allting blir en kompromiss.

Kort och gott är dessa benchmarks helt meningslösa, jämför OpenGL med DX11 i featureset och prestanda, först då kan det bli intressant.
[1] http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/03/11/carmack-direct... (I denna artikeln hävisar dom även till AMD som säger att OpenGL bara släpat efter DirectX i 10års tid).

Betan funkar på alla debian derivat enligt källor.
Men annars kan du ju bara packa upp .deb filen, lägga filerna i rätt mappar och köra det i vilken version som helst av linux som har steams dependencies och samma version av GCC installerat. lätt som en plätt. Anledningen att de valt ubuntu .deb:ar är att ubuntu har fasta releasedatum och de behöver inte göra så många paket för att det ska funka. Finns gott om ubuntuderivat som MINT och andra som kan köra paket direkt från ubuntu PPA's. Och enligt försäljningen av humble bundle för linux så är det med enorm marginal .deb användare som köpte spelen och därför mer intressant för Valve. Helt förståeligt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Skön tråd, folk klagar på Microsoft och att det är så instängt och bloatat, har ni glömt att Valve bara utvecklar för Ubuntu (Steam funkar bara på Ubuntu)? Ubuntu är något av det mest bloatade som hänt operativsystem i modern tid (för att inte snacka om deras totala hjärnsläpp när dom skulle göra om desktopen) (Jag kör själv massor av Linux så har inget emot det i sig, för er som tror det).

Fråga någon som faktiskt utvecklar i OpenGL (inte ES etc) om hur roligt det är och hur välskrivet och konsekevent API't är (it's not) jämfört med DirectX. Givetvis kan företag som Valve och ID lägga mängder med tid på något sådant bara för att dom tycker det är roligt (Carmack tycker inte ens att OpenGL är bättre[1]), men hur många speltillverkare tror ni har den kapaciteten (hint: hur många spel och engine updates släpper Valve och ID?).

Det finns fördelar med stängda system såsom DirectX, och det är att saker och ting händer snabbt, OpenGL påminner lite om politik, alla ska säga något om allt och allting blir en kompromiss.

Kort och gott är dessa benchmarks helt meningslösa, jämför OpenGL med DX11 i featureset och prestanda, först då kan det bli intressant.

[1] http://www.bit-tech.net/news/gaming/2011/03/11/carmack-direct... (I denna artikeln hävisar dom även till AMD som säger att OpenGL bara släpat efter DirectX i 10års tid).

Det finns en hel uppsjö olika linuxdistributioner och vissa har en hel del skit som följer med, andra har bara precis det som behövs för att det ska fungera samt allt därimellan. Skillnaderna är inte så store förutom pakethanterare och medföljande mjukvara. Så att köra Steam i Gentoo Linux, Debian, Fedora, Red Hat eller något annat bör inte vara några problem.

Jag har ingen jättekoll på OpenGL och DirectX vad gäller hur de fungerar för programmeraren men jag har nu hört både att OpenGL är först och nu att det bara följer efter. Visst att DX ändrar en del mellan versioner som förhindrar mycket bakåtkompatibilitet men det gjorde väl OpenGL med nu sedan version 3 som kom omkring DX10? Läste att de skulle städa upp för att kunna konkurrera med DX angående hur rent och enkelt det ska vara att skriva saker med det.

Skrivet av SebboD:

Om folk litar på en såhär tunn artikel så börjar man fundera över vad det är för folk som hänger på SweC. Som artikelförfattaren sa så har Valve och alla stora spelutgivare allt att vinna på en Win8-flopp. Att de sedan inte ger en mer bevis och går in närmare på vilka grafiska skillnader som kan påträffas gör bara deras påstående ännu mer suspekt. Om nu OpenGL ger bättre prestanda med samma bildkvalité så är det väl bara att de slopar DirectX i alla framtida titlar, eller??

Du missar poängen med det de gjort. De har visat att Linux kan prestera lika bra som Windows gällande spel. Valve skrev även (kan ha varit som svar på en kommentar på sidan) att de tror att de kan optimera DX versionen mer för att få likvärdig FPS även där för Windows. Men ser man till deras OpenGL-version av spelet nu så verkar Linux lite vassare. Det betyder inte att man med säkerhet kan säga att OpenGL skulle vara bättre än DX.

Skrivet av alexbriss:

Left 4 Dead och alla de där Source-spelen finns ju för Mac, alltså måste de ha portats till OpenGL för länge sedan.

De svarade på en kommentar i deras blogg att de använt sig av Mac-versionen i OpenGL för att ta fram Linux-versionen. Sen har de optimerat den för Linux eftersom de bara fick omkring 6 fps eller nåt i första försöket.
-

Som flera skrivit vore det intressant att få veta vilken version av OpenGL de använder. Om DX-versionen är för DX9 så fungerar den på äldre grafikkort medan nyare versioner av OpenGL har liknande krav som DX10 eller DX11. Annars tycker jag det är riktigt intressant. Har använt Linux som mitt primära OS i flera år nu och som flera säger är spel en av få anledningar till att jag alls dual-bootar med Windows ibland. Så det här är mer än välkommet. Sen får vi ju se hur många spel som faktiskt skrivs om för Linux. Alla Valves titlar bör väl göra det men andra utvecklare är nog inte lika pigga. Dock finns redan ett par av de spel på Steam redan som Linux-varianter. Så det kommer antagligen inte bara vara deras egna titlar som släpps i början, får man hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Yay för linux MEN," Eftersom utvecklarna inte kan använda samma grafikbibliotek i Linux är det möjligt att det finns visuella skillnader som påverkar prestandan."

Tror fortfarande detta påverkar en hel del.

Taget från kommentarer på deras blogg:
"In the past some of the better known Linux game ports ran slightly faster with OpenGL but sacrificed some features like reflection and bloom that their D3D renderers had. Is the Source port renderer on par feature wise?
Reply
Valve Linux team says:
August 2, 2012 at 2:54 pm
The Linux version of Left 4 Dead 2 has all graphical features enabled. Obviously, there are still some bugs we are working on but overall, the stability and quality of the rendering is on par with the Windows version."

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Många som inte riktigt förstår vad Torvalds har/hadde för problem med NVIDIA.

Uppenbarligen har dock Valve fått ett Nvidia-kort att funka utmärkt under Linux.

Permalänk
Medlem

Det här är bra. Originalartikeln skriver även att Valve satt litet press på AMD och nVidia för att få till bra drivrutiner.

Det är bra eftersom att spelutvecklarna äntligen ser till att ge linuxdistarna en ärlig chans. För ett par år framåt kan vi förhoppningsvis se att man verkligen försöker.

Det finns såklart ingen garanti för gott resultat: spelutvecklarna kan lika gärna dra slutsatsen att linux som plattform inte är tillräcklig. Men då är det iaf en slutsats baserad på en ärlig satsning, inte ren spekulation.

Förhoppningsvis smittar detta av sig så att även ljud-hanteringen i linuxbaserade system får sig en rejäl översyn ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars:

Det här är bra. Originalartikeln skriver även att Valve satt litet press på AMD och nVidia för att få till bra drivrutiner.

Det är bra eftersom att spelutvecklarna äntligen ser till att ge linuxdistarna en ärlig chans. För ett par år framåt kan vi förhoppningsvis se att man verkligen försöker.

Det finns såklart ingen garanti för gott resultat: spelutvecklarna kan lika gärna dra slutsatsen att linux som plattform inte är tillräcklig. Men då är det iaf en slutsats baserad på en ärlig satsning, inte ren spekulation.

Förhoppningsvis smittar detta av sig så att även ljud-hanteringen i linuxbaserade system får sig en rejäl översyn ...

Förhoppningsvis kanske vi får bort sådanna här buggar eller att de iallafall fixas snabbare: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1MTk

Citat:

David Airlie published this NVIDIA hack today to a mailing list (the exploit is attached there as a single C file). Airlie isn't the original author of this hack but rather the code was passed onto him by an anonymous user(s). The code was forwarded to NVIDIA Corp more than one month ago, but the official NVIDIA Linux proprietary driver developers have yet to act on the vulnerability. As a result, it was decided to release this to the public. Now maybe NVIDIA will take care of it since this 760 lines of C code can provide root access to a system running the NVIDIA binary blob.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Uppenbarligen har dock Valve fått ett Nvidia-kort att funka utmärkt under Linux.

Uh, vilket är självklart? Att få NVIDIA fungera i Linux har inte varit problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Uh, vilket är självklart? Att få NVIDIA fungera i Linux har inte varit problemet.

Vad var problemet isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Vad var problemet isåfall?

Linus upskattar inte att samma binärblob som används på windows används på Linux. Utan källkod eller hårdvarudokumentation.

Det har inget med funktionen att göra, det är ganska exakt samma drivrutiner som på windows, det handlar om politik och filosofi.