Androids sökfunktion får svenskt talstöd

Permalänk
Melding Plague

Androids sökfunktion får svenskt talstöd

IT-giganten Google uppdaterar röstsökningen i mobila operativsystemet Android med stöd för 13 nya språk. Enligt företaget var just svenska en av de största utmaningarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Ska bli kul att testa

Permalänk
Inaktiv

Svenska språket är ju faktiskt ett svårt språk. Alla böjningar, grammatik och allt annat.

Permalänk

Lite off men använder folk detta ?

Är deet något man gör ofta tex går in på youtube så är väl bokmärke minst lika snabbt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Efter 10 försök med olika meningar så har den inte fått en enda mening helt rätt, den tar upp ca 30% av vad jag säger rätt.

Inte direkt jättebra, men kanske blir bra någon gång i framtiden.

Permalänk
Skrivet av moofius:

Efter 10 försök med olika meningar så har den inte fått en enda mening helt rätt, den tar upp ca 30% av vad jag säger rätt.

Inte direkt jättebra, men kanske blir bra någon gång i framtiden.

Ja det är nog mer som en bra början, Jag ser ingen anledning till att använda röststyrning i mobilen men blir det bra på svenska kanske jag ändrar mig om några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Riktigt nice, fungerar dock fruktansvärt dåligt men enligt Google så blir den bättre och bättre på att första språket ju mer som funktionen används, antar att Google samlar in data när Voice Search används och sedan analyserar den för att förbättra förståelsen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Svenska språket är ju faktiskt ett svårt språk. Alla böjningar, grammatik och allt annat.

Böjningar i svenska existerar ju knappt. Har hört från många flerspråkiga att svenska är bland de simplare språken att lära sig om man bortser från uttalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Svenska språket är ju faktiskt ett svårt språk. Alla böjningar, grammatik och allt annat.

Inte nog med det så låter ju svenska även riktigt monotont i andras öron, man uttalar inte orden/bokstäver på något speciellt sätt som man t.ex. gör i andra språk, utan det låter mer "dött/känslokallt".

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Svenska språket är ju faktiskt ett svårt språk. Alla böjningar, grammatik och allt annat.

Svenska är inte alls svårt jämfört med andra språk. Det svenska språket har ju bara två kasus jämfört med t.ex. tyskans tre, kroatiskans sju eller finska som har elva.. Alltså finns det inte så många böjningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Snack funkar lika bra som att låta katten prata in i den. Säger "två plus två är lika med fyra" så får den det till "superstroke polykemi sweden".

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Hedersmedlem

Svenska har fler vokalljud än många andra europeiska språk. Lägg till det lite diffusa och ibland dialektalt styrda sche-ljud, betoning som utan regelbunden regel förändrar ords betydelse, och jag förstår att det blir knepigt att få ihop det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Snack funkar lika bra som att låta katten prata in i den. Säger "två plus två är lika med fyra" så får den det till "superstroke polykemi sweden".

då har du nog missat att byta till svenska för googles röstinmatning. alternativt har du inte fått den svenska uppdateringen ännu. min telefon klarade den meningen utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har galaxy 3 och voice search uppdaterad, men ser inget om svenska där? Inte för att jag tror att ja kommer att använda funktionen så mycket, men såklart vill man testa

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: hittade nu, fungerade direkt och snabbt när jag sa tex Aftonbladet eller Sweclockers

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KimTjik:

Svenska har fler vokalljud än många andra europeiska språk. Lägg till det lite diffusa och ibland dialektalt styrda sche-ljud, betoning som utan regelbunden regel förändrar ords betydelse, och jag förstår att det blir knepigt att få ihop det.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg dessutom till maskulinum och femininum som helt saknar regler så blir det extra kul. Många andra språk har åtminstone lite grova regler så man kan gissa, till exempel i franskan där det brukar vara bra att gissa på femininum om ordet slutar på e.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Funkar då klockrent för mig iaf :)! Är ifrån Gävle, och "min" dialekt verkar den inte ha nå problem med.

Permalänk
Medlem

Så länge inte voice actions funkar så är det enligt min mening ganska värdelöst.
Det tillfället jag kan tänka mig att avända detta är när man sätter sig i bilen och vill navigera

kul dock att dom har tagit det största klivet, efter det här kan det ju inte vara så svårt att koppla vissa fraser till vissa program kan man tycka

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Böjningar i svenska existerar ju knappt. Har hört från många flerspråkiga att svenska är bland de simplare språken att lära sig om man bortser från uttalet.

Faktum är att Svenska faktiskt är ganska svårt att lära sig. Vi har en annorlunda meningsuppbyggnad jämnför med många andra språk. Sen är det lätt att göra sig förstådd på Svenska, men uppbyggnaden är svår att få in.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har galaxy 3 och voice search uppdaterad, men ser inget om svenska där? Inte för att jag tror att ja kommer att använda funktionen så mycket, men såklart vill man testa

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: hittade nu, fungerade direkt och snabbt när jag sa tex Aftonbladet eller Sweclockers

Hur gjorde du? Har kollat under" language", men svenska finns inte.

*edit*

Gick in på fel app, gick in på röstkommandon istället för google search.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Jag talar någon form av blanddialekt - uppvuxen i Malmö men med relativt rikssvenskt uttal. Är klart nöjd efter att min Desire HD klarat allt från "Gislöv" till "Typ-2 hjärtinfarkt" och "granulomatös polyangit" (söker på en hel del medicinska termer i plugget)

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Garanterat skånskan som har gjort det så jäkla svårt...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Inte nog med det så låter ju svenska även riktigt monotont i andras öron, man uttalar inte orden/bokstäver på något speciellt sätt som man t.ex. gör i andra språk, utan det låter mer "dött/känslokallt".

Det är inte den bilden jag fått. Mina vänner som talar spanska och polska tycker att vi svenskar nästintill sjunger när vi pratar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Faktum är att Svenska faktiskt är ganska svårt att lära sig. Vi har en annorlunda meningsuppbyggnad jämnför med många andra språk. Sen är det lätt att göra sig förstådd på Svenska, men uppbyggnaden är svår att få in.

Precis, slaviska språk brukar vända på det hela. "Den är gul" --> "Gul är den" ..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Det är inte den bilden jag fått. Mina vänner som talar spanska och polska tycker att vi svenskar nästintill sjunger när vi pratar.

haha min familj som är polsk samt även bekanta och vänner som är spanska tycker det låter så monotont och samma ton hela tiden

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Min legend har inte fått en enda mening helt korrekt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gling:

Garanterat skånskan som har gjort det så jäkla svårt...

Tycker det är svårare att höra vad lapplänningar säger Speciellt dom äldre människorna.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Fungerar si sådär. Kortare meningar (< 10 ord) fungerar nästan klockrent. Efter det verkar den sätta ihop tämligen lustiga kombinationer?
Vad gäller er som har problem, ni är inte från Stockholm antar jag? Skippa dialekten

Permalänk
Medlem

Inte lätt det här med krångliga språk eller dialekter

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Går det att av installera/inaktivera? så man slipper få upp skiten när man trycker på "hem" knappen?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|