Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vart befinner du dig när du fotograferar fåglar egentligen? På landet? I skogen? I någon central stad? Jag har tittat efter fåglar när jag väl är ute och fotograferar, men jag hittar typ inga.

Har tipsat om det tidigare i tråden (eller om det var i vårtråden?)
Kika fågelobservationer på:
http://artportalen.se/birds/default.asp
Alt.
Sätt dig på nåt bra ställe vid nån sjö (gärna åkermark runtom) och vänta...det går snabbt när det väl händer...
Ibland ser man även sådana här rackare:

Squirrel by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Skrivet av nex_73:

Sätt dig på nåt bra ställe vid nån sjö (gärna åkermark runtom) och vänta...det går snabbt när det väl händer...
Ibland ser man även sådana här rackare:
http://farm9.staticflickr.com/8031/7979252128_2c6d48724a_b.jp...

Squirrel by NeXur, on Flickr

Rolig ekorrbild även om den var aningens något oskarp.

En annan sak dock. Inte för att vara petig men eftersom många modifierar färgbalansen på sina bilder på sätt som jag inte alltid förstår så är jag mest nyfiken:

Jag tycker det är rätt mycket grönstick i den ekorrbilden, är det en tillfällighet eller är grön/magenta balansen ställd för att framhäva någonting speciellt? Isåfall vad? Jag har märkt att jag ibland inte förstår detta, men ibland ser jag också att det tillför något...tex att överdriva den lilla tendens som finns.

Jag hade för länge sedan grönstick på min skärm (som nu är åtgärdat sedan länge) men då utvecklade jag en överkänslighet för grönstick, det är nog därför jag städigt hakar upp mig på bilder med avvikande vitbalans. speciellt längs grön/magenta axeln, strikt uppvärmda eller nedkylda bilder utan att modifiera grön/magenta balansen gör jag ofta själv och det tycker jag inte är like estetiskt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Rolig ekorrbild även om den var aningens något oskarp.

En annan sak dock. Inte för att vara petig men eftersom många modifierar färgbalansen på sina bilder på sätt som jag inte alltid förstår så är jag mest nyfiken:

Jag tycker det är rätt mycket grönstick i den ekorrbilden, är det en tillfällighet eller är grön/magenta balansen ställd för att framhäva någonting speciellt? Isåfall vad? Jag har märkt att jag ibland inte förstår detta, men ibland ser jag också att det tillför något...tex att överdriva den lilla tendens som finns.

Jag hade för länge sedan grönstick på min skärm (som nu är åtgärdat sedan länge) men då utvecklade jag en överkänslighet för grönstick, det är nog därför jag städigt hakar upp mig på bilder med avvikande vitbalans. speciellt längs grön/magenta axeln, strikt uppvärmda eller nedkylda bilder utan att modifiera grön/magenta balansen gör jag ofta själv och det tycker jag inte är like estetiskt störande.

Lummig skog = Lång slutartid även på fullt öppen bländare = oskärpa (hann ej kompensera med högre ISO)
Är nog mest en tillfällighet med vit/färgbalansen, inget jag medvetet gjort då jag är färgblind
Men fördrar nog personligen lite mer varmare bilder än kalla (mer blåtonade) när det gäller djur/natur.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Dagens fynd: Forsaken i en oöppnad originalförpackning för 12 SEK.

Farsan testar HDR-funktionen i den sprillans nya Panasonic Lumix DMC-LX7. Jag saknar den funktionen i min LX3'a

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Test av 40mm macro

rose by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

100mm macro

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Var i Göteborg igår och passade på att ta med kameran, stannade på vägen men vädret var grådassigt, så det roligaste att fota var väl några japaner med kameror. Morgon och kvällsljuset var väl något bättre.

Permalänk
Medlem

Stötte på ett rådjur hos mina föräldrar idag.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk

Lördagsdryck

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Från Ängsjö, ett friluftsområde i Järfälla (straxt norr om Stockholm).

Canon 5D med Zeiss 50/1,4 @ 8, ISO 200, 1/320.

Canon 5D med Canon 17-40/4 @ 5,6 & 20mm, ISO 800, 1/80.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Rudbeckia by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ett första test att fotografera Vintergatan

Milky way by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Atomic connection, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

First take off, Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Dagens fynd: Forsaken i en oöppnad originalförpackning för 12 SEK.

http://gallery.erik-edgren.nu/photo/view/P1200187

http://gallery.erik-edgren.nu/photo/view/P1200180

http://gallery.erik-edgren.nu/photo/view/P1200152

Farsan testar HDR-funktionen i den sprillans nya Panasonic Lumix DMC-LX7. Jag saknar den funktionen i min LX3'a

http://gallery.erik-edgren.nu/photo/view/P1200171

Äsch. Ta 3 bilder på stativ. -1ev, normal ev och +1ev. Sätt ihop i nån program = HDR, men det kanske du redan visste

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Äsch. Ta 3 bilder på stativ. -1ev, normal ev och +1ev. Sätt ihop i nån program = HDR, men det kanske du redan visste

Det där visste jag redan Jag måste sätta ihop dessa 3 fotografierna i till exempel Photoshop och spara bilden på nytt. Då stämmer inte EXIF-informationen (informationen försvinner, med andra ord) och "allt" är förlorat, då mitt bildgalleri kräver den här informationen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Det där visste jag redan Jag måste sätta ihop dessa 3 fotografierna i till exempel Photoshop och spara bilden på nytt. Då stämmer inte EXIF-informationen (informationen försvinner, med andra ord) och "allt" är förlorat, då mitt bildgalleri kräver den här informationen.

Går det inte att göra en HDR-bild i PS, göra en kopia av en av originalbilderna, och sedan infoga den färdiga HDR-bilden ovanpå?
Du kommer ju ändå inte få "rätt" EXIF om du gör det med en funktion i en kamera, eller listas samtliga exponeringar då?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Va norrsken inatt. Skulle fota stjärnhimmel, men detta var intressantare!
Facebook kvalité på bilden.. har inte orkat ladda upp någon annan stans än.

Rekommenderar att ni tittar ut ikv runt mellan 22-24:00, norrskenet återkommer nog ikväll.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Waterdrops by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Går det inte att göra en HDR-bild i PS, göra en kopia av en av originalbilderna, och sedan infoga den färdiga HDR-bilden ovanpå?
Du kommer ju ändå inte få "rätt" EXIF om du gör det med en funktion i en kamera, eller listas samtliga exponeringar då?

Det gör det säkerligen, men jag anser att det är säkrare att ta ett HDR-fotografi direkt i kameran

Lite fler fotografier från västkusten:

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Var ute och lekte lite med ett Carl Zeiss Jena Biometar 80mm f/2.8

Rolig bokeh med vidöppen bländare:

rätt skarpt när man stoppar ner lite, f/5.6 eller så

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

På gränsen till höst.

034 by albinsson88, on Flickr

085 by albinsson88, on Flickr

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

JAS 39 Gripen by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Vart uppe i nordnorge och dokumenterat pilotlivet på wideroe. Läckert så långt uppe i norr!

Permalänk
Medlem

Lite höst.

Untitled by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

Roligt att se din typiska efterbehandlings-stil applicerad på fler typer av bilder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Breaking through by netzanette, on Flickr

Visa signatur