Dell U2711 - färgskiftningar. Reklamera?

Permalänk
Medlem

Dell U2711 - färgskiftningar. Reklamera?

Då farsan var på jakt efter en ny skärm passade jag på att "passa vidare" min gamla men på det hela taget rätt trevliga gamla HP med S-PVA-panel till honom. Mig själv belönade jag då med en U2711, som med sin breda färgrymd och IPS-panel borde vara perfekt för mig som sysslar mycket med bildhantering och grafik.

Men hur jag än vrider och vänder på det kommer jag inte ifrån färgskiftningar åt det grön-gula hållet framför allt i det nedre vänstra hörnet. Med min Spyder 4 har jag fått ihop en bra profil, men den mäter ju bara i skärmens mitt. Ansluter skärmen via displayport till riggen i sign om det skulle vara relevant.

På bilden syns skärmen visandes 50% i Photoshop CS6, avfotograferat något underexponerat och manuellt vitbalanserat till skärmens kalibrerade vitpunkt på 5800K, så det är ganska representativt. Ni som har en U2711 eller andra skärmar i liknande prisklass - ser det ut så här för er också? Eller skulle jag kunna ha något på fötterna för en reklamation?

Bild.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Hej

Jeg kan desværre ikke åbne det billede, du har tilføjet, men jeg vil meget gerne tage et kig på sagen, for dig.

Du skal blot sende mig dit servicetag + et nyt billede i en privat besked, så ser jeg om jeg evt. kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilden var inte så stor men är det där inte ojämn bakgrundsbelysning ? har du kollat om den är helt jämn i ljustyrka, hur ser det ut om du visar "svart"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skärmen är nerpackad och godkänd för återköp i dagsläget, men har ju helgen på mig att ändra mig om nåt sker.

En större bild kan ses här: http://fuskbugg.se/dl/ELAsbL/U2711stor-0620.jpg

Tänkte också i första hand på ojämn bakgrundsbelysning, men problemet är som mest påtagligt på ljusa/vita bakgrunder (min bakgrundsbild är till stor del 100% vit t ex, liksom Google.com i helskärm). Det syns inte strålande på bilden, men det som jag då märker är ett klart gul/grönt färgskift framför allt i nedre högra hörnet jämfört med centrum och ovanför/till vänster om centrum. Detta syns med blotta ögat, och man kan lite grovt notera att det saknas en del i den blå kanalen på bilden i dessa områden.

Kanske är jag för kräsen, men min gamla HP LP2465 var otroligt mycket mer jämn i färgtonen i alla fall...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G