datorn startar om efter 2 sek efter hög smäll

Permalänk
Medlem

datorn startar om efter 2 sek efter hög smäll

Som rubriken lyder.
Jag kollade på film och plötsligt så small det av datorn, den slockna och det luktade bränt.
Satte på den igen och det enda den gör är att starta om sig sig var annan sekund typ..

Datorn är 1.5 år gammal men va ett moster på sin tid.
580gtx
I7 2600k
8gb vengance
Sabertooth 67p
180 sdd
750w agg

Tror ni att det kan va nätagget?
Och går det på garanti?

Innan detta problemet uppstod så startade datan om sig 1-2 gånger innan jag kom till Windows varje gång. Men det va inga problem med det då.

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk

Hade du överklockat nånting?

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Vad ör det för nättagregat du har?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Hur smart är det på en skala att välja att starta datorn efter nämnda smäll och efterföljande lukt innan du har konstaterat vad som gick sönder.

Permalänk
Medlem

Satte den på preformance på bios, istallet för normal.

Hur ska jag annars kunna veta vad det är som är fel om jag inte startar den?

Nätagget är ett chieftec 750w

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fc-inter:

Satte den på preformance på bios, istallet för normal.

Hur ska jag annars kunna veta vad det är som är fel om jag inte startar den?

Nätagget är ett chieftec 750w

Skickades från m.sweclockers.com

Lokalisera vartifrån lukten kommer, enklast genom att använda näsan.

Permalänk
Avstängd

Hade det varit nätaggregatet så borde datorn säga nada. Kan vara så att någon kanal på agget gått eller så är det en konding på plattan som gått. Har det varit en hög smäll så tror jag inte du behöver heta sherlock för att hitta felet om du öppnar datorn.

Men om nu datorn endast är 1,5 år gammal så borde du har garanti på det mesta. Öppna och titta efter bruna kondingar eller andra svarta märken på korten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Det kan vara en kondensator som "exploderat", antagligen i nätaggregatet då. Men ta och "lukta dig till" var det kommer ifrån.

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Medlem

Jag letade efter brända leder och så. HItta inget alls. Och när jag luktade så hade lukten spridit sig till hela datan. Så det gick inte att avgöra så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Fläkten snurrar fortfarande på nätagget.
Allt fungerar som det ska. Tills den startars om. Då lyser moderkortet rött

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Fläkten snurrar fortfarande på nätagget.
Allt fungerar som det ska. Tills den startars om. Då lyser moderkortet rött

Skickades från m.sweclockers.com

Läs av felkoden i manualen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kan inte göra det med mobilen. Lampan slår på efter att datorn stängs. Det e den längst upp till höger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Skrivet av Fc-inter:

Kan inte göra det med mobilen. Lampan slår på efter att datorn stängs. Det e den längst upp till höger

Skickades från m.sweclockers.com

Prova analogt papper.

Permalänk
Medlem

Men för fan, om den luktar bränt ska du absolut inte starta den igen.
Inte ens ha den ansluten till väggutaget. Att vi ens behöver berätta detta..

Jag tror inte att det är någon idé att försöka läsa av felkoder redan, det verkar vara relaterat till spänningsmatning.

Men okej, så här hade jag gjort:

1. Skruva ut ditt nätagg, lägg det i ett annat rum än datorn.

2. Studera datorn visuellt, kan du se något skadat? (kondensatorer, kopparbanor osv)

3. När nog tid (en timme eller fem) har förflutet, lukta igen på dator respektive nätagg.
Nu bör du kunna identifiera vad som stinker.

4a. Om det är nätagget så slänger/returnerar det och sätter in ett annat.
Gärna ett reserv-agg eller liknande, om det sker igen.

4b. Om det är datorn som luktar har du större problem, återkom till tråden då.

Det är inte omöjligt att nätagg dör av strömspikar utifrån, jag kör alltid datorn genom "filtrerande" grenuttag osv.

Permalänk

Att sätta på datorn igen efter en sådan händelse var ju inte så smart.. Gick inget sönder inget vid smällen så kan det nog mycket väl ha gjort det av att försöka starta den igen då något ju uppenbarligen fysiskt gick snett.

Gör som jory skriver och återkom. Om du inte känner att du klarar av felsökningen så gör du nog bäst i att lämna ifrån dig datorn till någon som kan.

Och ha den inte inkopplad mer i väggen nu.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag testade den inte direkt. DEt va efter ett tag.
Men jag ska testa med ett annat nätagg.
Men vet inget vad den lampan betyder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Jag testade den inte direkt. DEt va efter ett tag.
Men jag ska testa med ett annat nätagg.
Men vet inget vad den lampan betyder?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ingen manual till ditt moderkort? Om inte så kan du ladda ner en från tillverkarens hemsida, har du den så läs vad som står i den... Där finns all info som du behöver veta... Lycka till

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fc-inter:

Jag testade den inte direkt. DEt va efter ett tag.
Men jag ska testa med ett annat nätagg.
Men vet inget vad den lampan betyder?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen hävdar att det är bättre att vänta.
Lika dumt det.

Tips:
Läs reglerna om hur man skapar trådar. Man får inte dubbelposta som du har gjort.

Gör som Jory säger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu är jag snäll trots att du dubbelpostar och inte gör rätt för dig. Här är inlägget jag skrev i din andra tråd (som du uppenbarligen inte läser).

Det finns 4 lampor. DRAM_LED, CPU_LED, BOOT_DEVICE_LED och VGA_LED. "Längst upp till höger" låter som hörnet vid minnesplatserna. Alltså bör det vara DRAM_LED enligt vad jag kan tyda av bilden i manualen. Alltså är det förmodligen minnet som gått sönder. Har du flera moduler kan du testa ett i taget och hitta det som är trasigt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag har hittat problemet tror jag.
Efter att skruvat bort allt och testat på en annan dator så va Det inte nätagget.
Jag hittade "brännmärken" på moderkortet och det luktade starkast just där.
Platsen som är bränd är längst ner på moderkortet.
Och det sjuka är att det stället som brändes hade jag ingen kabel. Ska posta upp en bild och visa om det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag gjort två trådar. Det va för att ja hade tänkt radera den gamla men visste inte hur. Är inne genom mobilen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Kan du försöka lysa med en lampa direkt på stället där det är bränt och ta bild utan mobilens blixt så man ser ordentligt

Det ser ut som ett mörkt fält på PCIe-sloten, är det en skugga eller är det märket du nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Kan du försöka lysa med en lampa direkt på stället där det är bränt och ta bild utan mobilens blixt så man ser ordentligt

Det ser ut som ett mörkt fält på PCIe-sloten, är det en skugga eller är det märket du nämnde?

Det är ingen skugga, det är brännmärket.
Tyckte att det va konstigt att det brändes där när jag ändå inte hade något där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Avstängd

Försök ta en bättre bild, nog för att jag är nyvaken. Men ser absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

Jag har hittat problemet tror jag.
Efter att skruvat bort allt och testat på en annan dator så va Det inte nätagget.
Jag hittade "brännmärken" på moderkortet och det luktade starkast just där.
Platsen som är bränd är längst ner på moderkortet.
Och det sjuka är att det stället som brändes hade jag ingen kabel. Ska posta upp en bild och visa om det går

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog tyvärr du får titta dig om efter ett nytt moderkort. Ser inte tydligt nog på din bild, samt hittar inte någon tillräckligt bra bild på internet för att
kunna säga exakt vad för komponent som gett med sig. Därför blir gissningen tillsvidare att en konding gett med sig, bästa är om du kan ta en
närbild 10x10 cm över brännmärket. DVS en bild tagen rakt uppifrån. Lättare att se vad som strulat till det

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd

tänkte det när du sa att datorn startade om sig en eller 2 gånger innan den kom in i windows kunde vara att nätdelen redan där signalerade på att va trasig. när datorn small så kan det vara nätagregatet som small sen KAN det ha tagit med sig mer saker såsom i detta fall moderkortet.

hade detta varit jag hade jag antingen lämnat in den på service, om du inte har komponenter eller pengar så du kan köpa såsom moderkort o nytt nätagregat. eller så hade jag köpt hem dessa komponenter och testat minnen hårdisk och grafiken på nått som är nytt istället för som du nu får testa och inte vet vad som är fel.

jag hade ett OCZ nätagregat som stängde ner sig ibland redan där valde jag att införskaffa ett nytt för att förhindra just sånt här

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

[quote="Denkunnigee;13119108"]

ladda-upp.se/bilder/hevhsvanasofix/

Bild nr 2. Den brända punkten ligger mellan den vita grejen och den svarta Usbgrejen under, vänster om den svarta plastbiten.
Det luktar och ser ut som smält plast.

Så det är både nätagget och moderkortet?
Testade nätagget på en annan dator, och då så startade inte datorn om sig alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Jag menar inte att förlöjliga dig alls men har du använt spacers under moderkortet ? Det ser lite ut som när jag hade kondens på baksidan av moderkortet av fas-kylningen så det blev kortslutning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Fc-inter;13119946"]

Skrivet av Denkunnigee:

ladda-upp.se/bilder/hevhsvanasofix/

Bild nr 2. Den brända punkten ligger mellan den vita grejen och den svarta Usbgrejen under, vänster om den svarta plastbiten.
Det luktar och ser ut som smält plast.

Så det är både nätagget och moderkortet?
Testade nätagget på en annan dator, och då så startade inte datorn om sig alls

Skickades från m.sweclockers.com

Om nätagget fungerade i en annan dator så är det nog moderkortet som gett upp, finns iofs en chans att någon tillägskomponent (grafikkort,hårdisk,cpu) har gett upp och orsakat den eventuella kortslutningen på moderkortet, ganska liten chans tror ja i alla fall.

Kontakta dom du köpte datorn/delarna av och kolla om du fortfarande har garanti kvar. Vissa komponenttillverkare har generösa garantier, i bland ända upp till fem år

Lycka till och hoppas det löser sig, uppdatera tråden med resultat

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong