Internet oanvändbart för hela familjen när min dator är på

Permalänk
Medlem

Internet oanvändbart för hela familjen när min dator är på

Hej, jag har införskaffat mig en ny dator från Komplett. Problem efter problem dyker upp och nu helt plötsligt så sänks internet (på alla datorer i mitt hus) från 13 mbit/s till 0,8 mbit/s men ENDAST när min dator är på. Stänger jag av min anslutning igen så funkar det kanon. Är riktigt missnöjd med denna datorn. Har inte laddat ner några program förutom World of Warcraft och Diablo 3 + AVG Free(men det avinstallerade jag för att kolla om det hade koppling till problemet). Det är inga program som körs i bakrunden och allt ser fint ut.

Vad kan orsaka problemet?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk

trådat eller trådlöst?

Trasiga nätverkskort kan skicka en massa lorttrafik som sänker nätet.

Permalänk
Medlem

Nätverksuppkoppling?
Operativsystem?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag kör genom sladd. Har verkligen ingen aning vad som kan orsaka problemet. ;s

Önskar bara att jag kunde skicka tillbaka datorn och få pengarna tillbaka, är grymt missnöjd. Men då ska de ha massa demonteringsavgifter och kan förmodligen inte ta emot hela datorn för de vill att man ska skicka in enskilda komponenter för genomsökning...

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av csholmq:

Nätverksuppkoppling?
Operativsystem?

Operativsystemet är Windows 8.
Vi betalar för 12-24mbit/s men har alltid haft runt 12-14. Vilket vi även har nu om man stänger av min dator.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

villken router/switch kör du på? samt vad för modem har du?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Inget program som ligger och laddar ner uppdateringar?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Inte så att du använder någpt program som laddar upp tex torrent program? Med maxad upp-hastighet på adsl kommer jag ihåg att internet gick segt som sirap

Permalänk
Medlem

Haft ett likadant problem bytte drivrutiner till nätverkskortet så funkade de som de skulle

Permalänk
Medlem

Tips !

Slå på datorn och kontrollera om nätverkshastigheten sänks INNAN Windows laddar eller om hastigheten påverkas negativt efter det att Windows laddat. För att kolla detta kan du exempelvis gå in i BIOS i datorn och därefter på en annan dator kolla nätverkstrafiken.

Påverkas trafiken när datorn är på men innan Windows laddat så är det sannolikt ett fysiskt fel i nätverkskortet (eller kablaget). Påverkas trafiken efter Windows laddat så är det sannolikt fel på någon drivrutin. Ta bort enheten i enhetshanteraren och installera därefter om drivrutinerna.

/Johan

Permalänk

Skulle testa följande

1, Byta kabel
2, Testa byta port på routern (har varit med om att en kontakt pajat)
3, Starta upp Windows i felsäkert läge med nätverk och se om det fungerar då
4, Starta upp datorn med Ubuntu Live CD och se om ditt nätverkskort hittas och om nätet blir slött då med

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Jag har ingenting på datorn installerat förutom World of Warcraft, Diablo 3 och Skype. Inte ett enda litet program, ingen utorrent eller något sånt.

Jag provade att dra ut och in sladden, då funkade det för huset en liten stund. Sedan förlorade vi sakta och sakta internethastigheten på alla datorer och nu efter några minuter är den nere på runt 1 igen.

Någon som vet ifall man kan skicka tillbaka hela datorn till Komplett eller ska de ha den i delar? Undrar också om man måste betala den demonteringsavgiften på 2k. Är grymt missnöjd och har ju ångerrätt, förväntade mig inte att de ska ha avgifter för det.

För mig var det en självklarhet att datorn ska fungera felfritt när de har byggt och testkört den.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Slå på datorn och kontrollera om nätverkshastigheten sänks INNAN Windows laddar eller om hastigheten påverkas negativt efter det att Windows laddat. För att kolla detta kan du exempelvis gå in i BIOS i datorn och därefter på en annan dator kolla nätverkstrafiken.

Påverkas trafiken när datorn är på men innan Windows laddat så är det sannolikt ett fysiskt fel i nätverkskortet (eller kablaget). Påverkas trafiken efter Windows laddat så är det sannolikt fel på någon drivrutin. Ta bort enheten i enhetshanteraren och installera därefter om drivrutinerna.

/Johan

Ska prova.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Efter att mitt internet varit aktiverat i ett par minuter har hastigheten sjunkit till 1mbit/s. Sätter jag snabbt ut och in kablen så höjdes det nu t.ex till 8mbit/s men kommer snart sänkas igen.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du specificera din dator och router/ switch /modem eller vad som nu finns i nätverket?
Vem har installerat datorn?
Har du installerat om nätverksdrivern?
Fungerar nätverket som det ska eller är det även fel internt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var att Blizzard använder P2P för wow-patcher, vilket får din lina att storkna. Snabb sökning säger att så är fallet eller åtminstone har varit så.

Din router har väl dioder som blinkar för aktivitet, både på porten du har datorn ansluten på, och för internettrafik. Tar högst några sekunder att se om det blinkar frenetiskt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Det är inte windows update som tankar hem en massa uppdateringar till nya burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Efter att mitt internet varit aktiverat i ett par minuter har hastigheten sjunkit till 1mbit/s. Sätter jag snabbt ut och in kablen så höjdes det nu t.ex till 8mbit/s men kommer snart sänkas igen.

Aktivitetshanteraren, kolla trafiken som går ut och in från datorn. kan slå vad att något står och laddar.

Förresten, blir trafiken på din dator också långsam?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Administrativ avgift

Inget fel hårdvaru mässigt är a Windows som tankar hem något eller liknande

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Enligt Aktivitetshanteraren - Nätverksanvändining i det aktuella, primära nätverket; 0.2 - 0.5 mbit/s
Vad betyder detta? Alltså snor inte min dator allt internet iallafall? Förstår ingenting.

WoW's peer to peer hade inget med saken att göra.

Trafiken på alla datorer blir långsamma. Även min.

Jag har inaktiverat och sedan aktiverat nätverkskortet igen. Jag har också kollat så jag har de senaste drivrutinerna vilket jag hade redan.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk

Är nog så att eran router eller vad ni än nu har kanske inte pallar med att både köra trådat + trådlöst på det viset ni gör.

Permalänk
Medlem

Det har alltid fungerat innan på min förra dator och vi har samma antal datorer i huset nu, så routern pallar.
Jag kan tillägga att jag haft datorn i 2 dagar och den första dagen fungerade allt perfekt.

Det var igår kväll och speciellt idag som det blev såhär segt.

En möjlig tanke är att när jag igår stängde av min dator så började Windows update installera lite, och sedan idag så segar jag ner internet för hela familjen. Men vad skulle dessa uppdateringar ha med det att göra?

Sedan händelsen att internet är segt har jag installerat Blacklight Retribution(ett spel) och AVG. Spelet har jag redan avinstallerat och AVG provade jag inaktivera och avinstallera. Installerade det igen och körde en scan på hela datorn och ingenting hittades.

Hur ska jag göra? Är inte tillräckligt erfaren med datorer för att göra mer än så här. Har provat det mesta jag kan, och det ni rådgivit mig. Komplett ska ju ha en demonteringsavgift på 2.5k och det har jag bara inte råd med. Vet inte vad jag ska göra just nu. De har även stängt under helgen så kan inte ringa dom. Förmodar att de skulle ta de flera veckor innan de har något svar, det är ju standard. Flera månader för en lösning..

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Netlimiter kan visa dig all trafik som går in och ut ur datorn. Installera det och visa en screenshot av hur det ser ut.
Om netlimiter inte visar något konstigt kan det vara fel på routern, nätverkskortet, eller drivrutinerna till nätverkskortet.
Testa datorn hemma hos en polare med liknande eller sämre internetanslutning.
Testa ansluta trådlöst om du har / kan låna en trådlös adapter.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Operativsystemet är Windows 8.
Vi betalar för 12-24mbit/s men har alltid haft runt 12-14. Vilket vi även har nu om man stänger av min dator.

Telia? Har ni ipTV så tar det typ 8mbit av eran lina också

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Det har alltid fungerat innan på min förra dator och vi har samma antal datorer i huset nu, så routern pallar.
Jag kan tillägga att jag haft datorn i 2 dagar och den första dagen fungerade allt perfekt.

Det var igår kväll och speciellt idag som det blev såhär segt.

En möjlig tanke är att när jag igår stängde av min dator så började Windows update installera lite, och sedan idag så segar jag ner internet för hela familjen. Men vad skulle dessa uppdateringar ha med det att göra?

Sedan händelsen att internet är segt har jag installerat Blacklight Retribution(ett spel) och AVG. Spelet har jag redan avinstallerat och AVG provade jag inaktivera och avinstallera. Installerade det igen och körde en scan på hela datorn och ingenting hittades.

Hur ska jag göra? Är inte tillräckligt erfaren med datorer för att göra mer än så här. Har provat det mesta jag kan, och det ni rådgivit mig. Komplett ska ju ha en demonteringsavgift på 2.5k och det har jag bara inte råd med. Vet inte vad jag ska göra just nu. De har även stängt under helgen så kan inte ringa dom. Förmodar att de skulle ta de flera veckor innan de har något svar, det är ju standard. Flera månader för en lösning..

Jag tror vi kan lösa detta i den här tråden.
Har du något installerat som heter Pando Media Booster?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Ska prova det någon tidigare sa om att jag skulle gå in i BIOS och se ifall internet segas ner innan Windows laddat eller efter. Jag kommer tillbaka med uppdatering.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag tror vi kan lösa detta i den här tråden.
Har du något installerat som heter Pando Media Booster?

Ja det har jag, och har ingen aning om vad det är för något eller varför det finns på min dator. Provade dock att inaktivera det och jag märkte ingen förändring. Bör jag avinstallera det och se om det hjälper?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka 13mbit nu på bredbandskollen när jag avslutade Pando Media Booster i aktivitetshanteraren!

Ska dock inte vara för glad än. Håller mig uppdaterad om internet segas ner om en stund igen. Bör jag avinstallera Pando Media Booster helt?

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Ja det har jag, och har ingen aning om vad det är för något eller varför det finns på min dator. Provade dock att inaktivera det och jag märkte ingen förändring. Bör jag avinstallera det och se om det hjälper?

Pando Media Booster är känt för att orsaka problem som dessa. Det följer med många spel, lägger sig i bakgrunden och pumpar nätverkstrafik.
Du kan enkelt se om detta är problemet, eller om något annat program slukar bandbredd med Netlimiter.

Skrivet av Sowz:

Bör jag avinstallera Pando Media Booster helt?

Ja.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna testa att koppla bort bootdisken i datorn och bara starta den utan att ladda os, om det då segar ner nätet efter en stund så har du nästan garanterat hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.