Inspelning av högtalare - myt eller fakta?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja, Jag tänkte på Thiele och Small parametrarna, det är de som är grunden till alla beräkningar om man bygger högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fs
Also called F0, resonance frequency measured in hertz (Hz). The frequency at which the combination of the energy stored in the moving mass and suspension compliance is maximum, and results in maximum cone velocity. A more compliant suspension or a larger moving mass will cause a lower resonance frequency, and vice versa. Usually it is less efficient to produce output at frequencies below Fs, and input signals significantly below Fs can cause large excursions, mechanically endangering the driver. Woofers typically have an Fs in the range of 13–60 Hz. Midranges usually have an Fs in the range of 60–500 Hz and tweeters between 500 Hz and 4 kHz. A typical factory tolerance for Fs spec is ±15%.

Värt att tänka på. "A more compliant suspension" är precis vad som händer efter inspelning, medan "moving mass" är densamma. Detta leder till att Fs sjunker.

Cms, som parametern för "compliance" heter står det såhär om

Citat:

Measured in metres per newton (m/N). Describes the compliance (ie, the inverse of stiffness) of the suspension. The more compliant a suspension system is, the lower its stiffness, so the higher the Vas will be. Cms is proportional to Vas and thus has the same tolerance ranges.

Och Vas

Citat:

Measured in litres (L) or cubic metres, is a measure of the 'stiffness' of the suspension with the driver mounted in free air. It represents the volume of air that has the same stiffness as the driver's suspension when acted on by a piston of the same area (Sd) as the cone. Larger values mean lower stiffness, and generally require larger enclosures. Vas varies with the square of the diameter. A typical factory tolerance for Vas spec is ±20–30%.

Som ni ser, om CMS ökar lite så påverkar det en massa saker. Fs och Vas ändras. Lägg även märke till toleransspecsen, som är förhållandevis höga. Därför ska man, om man har möjlighet, alltid mäta sina element och inte lita för mycket på tillverkarspecsen. Mina 4" full-range element är uppmätta till 1.8% skillnad mellan dom två olika elementen vilket gör att dom låter i princip likadant och lådan är designad utifrån dom uppmätta parametrarna, bara detta gör en otroligt stor skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Den enda skillnaden är att den gröna har något lägre Cms än den gråa.
Nu kan ju inte WinISD räkna på hur mellanregister och så förändras när Fs, Cms och Vas är annorlunda men det går att ganska lätt föreställa sig att mellanregistret kommer att låta skarpare om Fs är högre än det borde vara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Vill inte lägga mej i diskutionen, men jag är övertygad att en högtalare kan låta annorlunda efter en viss tid. Är också lika övertygad att en kabel kan låta annorlunda beroende på vilket material det är i den guld /silver /koppar eller nåt annat. Tack för mej.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Är också lika övertygad att en kabel kan låta annorlunda beroende på vilket material det är i den guld /silver /koppar eller nåt annat. Tack för mej.

Men vilket material låter bäst då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Men vilket material låter bäst då?

Finns inget bäst. Kanske en kombination. Som sagt så orkar jag inte lägga mej i diskutionen.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Borde vara helt ointressant vilket material man har i kablarna så länge resistansen blir alltför stor.

Viktigare när att anslutningarna är bra.

Förstår mig inte riktigt på svindyra kablar före flera tusen kronor som använder vanliga bananer eller varianter på bananer.

Vad blir bättre än att klippa kabeln och avisolera, sedan koppla med skruvplint ? Möjligen lödning..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag tror på det när jag får se riktiga vetenskapliga data med någon vettig signifikans, att mäta enstaka gånger ger inte signifikans, iaf några hundra mätningar vid samma förhållanden ska det vara för att jag ska tro på det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag tror på det när jag får se riktiga vetenskapliga data med någon vettig signifikans, att mäta enstaka gånger ger inte signifikans, iaf några hundra mätningar vid samma förhållanden ska det vara för att jag ska tro på det.

http://www.diyaudio.com/forums/attachments/full-range/318253d...
Gul är före inspelning
Blå är efter

Ganska stor skillnad, skulle jag påstå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

En lärorik tråd och intressanta inlägg (med några undantag då).

Köpte mina golvhögtalare 2007, Billiga Netonnet Centrum Oberon 100 golvhögtalare som jag inte hade någon förstärkare till, förutom en Denver DVD-Microstereo.
Minns att jag var otroligt missnöjd med dem för de lät lika dåligt som de högtalarna som följde med mikrostereon. Ingen bas, ingen diskant och grötigt.
Fast efter några dagar, orkade till med Denver stereon få bas och diskant ur golvhögtalarna.

Fast riktigt bra lät de inte förrän en kraftigare förstärkare ersatte Denvern

Nu när de använts nästan dagligen i över 7 år, tycker jag att basen låter riktigt "slappigt",
Det är svårt att beskriva ljud. istället "toff" så låter de mer "tjoff" som ett exempel bara.
Kan det vara slitage, normalt åldrande?
Fast gillar fortfarande diskant och mellanregistret ljudet från de gamla högtalarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad de flesta verkar misssa är att en kondensator i ett delningsfilter inte släpper strömmen helt linjärt när den är splitter ny. Den pulserar. Det är knappt märkbart, men just för en högtalare spelar det roll. Efter 2-5 min drift är dock materialet "satt" och ger en jämn linjär ström. SAmma sak med upphängningen av membran, Där förändras molekylerna för första gången vid drift, och efter några minuter rör det sig mer homogent. Allt detta lärde jag mig av en dokorand i audio när jag drev HI-FI-butiken här i stan i början av 90-talet. Och visst hade han rätt, en ospelad högtalare lät kall och fattig, men redan efter ett par minuter på 20% av nominell effekt så lät det mjukare och...bättre.

Edit: samma doktorand hjälpte dåtidens bil-ljud-kung "Dr Backe" att spela bäst och vinna allt, överallt, även internationellt. Sedermera sålde vi Dr. Backes baslådor som oftast spelade röven av alla andra. Oj vilka minnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Nu när de använts nästan dagligen i över 7 år, tycker jag att basen låter riktigt "slappigt",
Det är svårt att beskriva ljud. istället "toff" så låter de mer "tjoff" som ett exempel bara.
Kan det vara slitage, normalt åldrande?
Fast gillar fortfarande diskant och mellanregistret ljudet från de gamla högtalarna.

Ingen aning, inga värstinggrejor direkt så med så pass "billiga" grejor så kan det väl kanske vara något slags slitage. Annars så kanske det är rumsakustiken som spökar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Palmez:

Vad de flesta verkar misssa är att en kondensator i ett delningsfilter inte släpper strömmen helt linjärt när den är splitter ny. Den pulserar

Det där är ju lite intressant. Kan komponenterna i ett delningsfilter påverka ljudet. Ja vi snackar om exakt samma delning men med olika komponenter.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Om man vänder plus och minus OLIKA på högtalarna får man dåligt ljud..

Detta eftersom de helt plötsligt spelar i motfas istället.

kanske det som hänt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Det där är ju lite intressant. Kan komponenterna i ett delningsfilter påverka ljudet. Ja vi snackar om exakt samma delning men med olika komponenter.

Ja

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Ja... jag vet att det är så, ville bara kolla. Har lött ihop ett gäng delningsfilter främst då till PA bruk.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Ja... jag vet att det är så, ville bara kolla. Har lött ihop ett gäng delningsfilter främst då till PA bruk.

atty löda själv är rena döden. Även när du lött själv så har du mer fluss än du tror i tråden. När du lött för 6 kvadrat kan en mm bestå av endast 1 mm äkta ledare. Man ska aldrig löda själv.

Edit: om man kan mäta upp sina lod, så är det en sak, men de flesta kan inte mäta ampere-styrka i eget lod.

Permalänk
Medlem

inspelning behövs ofta ja, hur man gör är upp till var o en. elementen är så stela när dom är nya, blir ett mer bekvämare ljud efter en stund när dom börjar bli lite mjuka o kan röra sig obehindrat osv, visst beror på högtalare..skit ger skit längre fram oxå:P

Bas hörs det tydligare på, min sub lät inte alls när man fick hem den fast man läst att den skulle vara riktigt bra, fick maxa den för att ens höra lite dunka i början så gott som, men sen kanske efter en vecka (kanske spelat ett par tim varje dag då) så då vaknade den rejält, behövdes inte mkt kraft o rutorna hemma dansade som bara den, vart grym skillnad..o det är ingen placebo, ingen omöblering elr flyttande av bas osv..allt var lika sen första dagen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Innspelning gör skillnad, hur stor skillnaden blir är olika från högtalar till högtalar(element och konstruktion), vad andra tror o tycker är inte så interessant när jag vet att jag märker skillnad på mina högtalare.

Samma med högtalarkabel och signalkabel där det också finns skillnad på hur det låter, beroande på (igen) konstruktion och material.

Det blir som allt annat, vissa ser knappast skillnad på 720p och 1080p, andra 30fps och 60 fps etc, vi är olika och uppfattar saker på olika sätt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arne Anka:

Det där är ju lite intressant. Kan komponenterna i ett delningsfilter påverka ljudet. Ja vi snackar om exakt samma delning men med olika komponenter.

Skrivet av Kalium:

Ja men det är inget magiskt med det, men visst har komponenterna andra egenskaper som parasiterar, man bör se alla komponenter som RCL, om man bara ser det som att komponenten har en egenskap och byter mot nått annat med tex samma kapacitans så påverkas ju R och L också i kretsen som helhet, så man kan byta mot en annan kondensator med samma C men samtidigt kanske få en förändring av R&L och då ändrar man filtrets funktion, polariserade elektrolyter är dessutom polariserade, de har olinjära egenskaper om man kör ac genom dem, det är därför det finns bipolära som är bättre lämpade för filter för det kan bli svårt att hitta plastkondingar i passande värden utan att ruinera sig.

Så här ser ett riktigt filter ut när man har med värdena på "parasitegenskaperna" som påverkar resultatet om man är noggrann och bra program som lspcad kan räkna med dem så att resultatet blir bra i praktiken och inte bara blir ett " skolboksfilter"

Kablar kan vara olika, men det bästa är att räkna med kabelns egenskaper när man gör länken, man kan göra det så det inte påverkar ljudet hörbart i princip oavsett vilken kabel man väljer, bara man tar hänsyn till egenskaperna och designar efter det, sedan att hifibranchen har ett rabiat hat mot en kabelstandard för att kunna fortsätta sälja "dyrkabel" är en annan sak, men tekniskt så funkar det och en del har ju gjort försök även inom highend hifin som Krell med sitt CAST.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här snubben har mätt på ett antal högtalarelement och resultatet är entydigt: http://www.gr-research.com/myths.htm
Högtalarens fysiska egenskaper förändras med minskande Fs, Qts och Vas som följd.

Säkerligen märkbart i några fall, i andra fall kanske inte märkbart.
Färdiga högtalare kan säkerligen ha testats i många timmar och där är skillnaderna säkert mindre.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Den här snubben har mätt på ett antal högtalarelement och resultatet är entydigt: http://www.gr-research.com/myths.htm
Högtalarens fysiska egenskaper förändras med minskande Fs, Qts och Vas som följd.

Säkerligen märkbart i några fall, i andra fall kanske inte märkbart.
Färdiga högtalare kan säkerligen ha testats i många timmar och där är skillnaderna säkert mindre.

Det där stämmer bra med mina erfarenheter också, det är en fullt mätbar skillnad och den blir mindre och mindre efter några dygns drift, jag har inte mätt på en massa element på det sättet men jag tror det där är rätt representativt oavsett vad man mäter på och som jag tidigare skrivit, inspelning innebär en verklig förändring, men däremot tror jag inte på de som hävdar extremt långa tider och jag har inte sett någon visa en mätning på att det tex sker ändringar av T/S efter flera månader så i de tidsperpektiven så blir det myter för mig, åtminstone till någon visar mätningar som tyder på annat.
Men att spela in råelement i en vecka är vettigt, efter det är det svårare att visa att något verkligen förändras och då går man över till tillvänjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där stämmer bra med mina erfarenheter också, det är en fullt mätbar skillnad och den blir mindre och mindre efter några dygns drift, jag har inte mätt på en massa element på det sättet men jag tror det där är rätt representativt oavsett vad man mäter på och som jag tidigare skrivit, inspelning innebär en verklig förändring, men däremot tror jag inte på de som hävdar extremt långa tider och jag har inte sett någon visa en mätning på att det tex sker ändringar av T/S efter flera månader så i de tidsperpektiven så blir det myter för mig, åtminstone till någon visar mätningar som tyder på annat.
Men att spela in råelement i en vecka är vettigt, efter det är det svårare att visa att något verkligen förändras och då går man över till tillvänjning.

Jag tror att en del papperskoner kan påverkas även flera hundra timmar efteråt. Som jag har sagt tidigare, tänk en bok. Hur känns sidorna när den är sprillans ny och hur känns dom efter du läst den några gånger? Ganska stor skillnad skulle jag påstå och detta nämns i diyaudio tråden jag länkade förut.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tror att en del papperskoner kan påverkas även flera hundra timmar efteråt. Som jag har sagt tidigare, tänk en bok. Hur känns sidorna när den är sprillans ny och hur känns dom efter du läst den några gånger? Ganska stor skillnad skulle jag påstå och detta nämns i diyaudio tråden jag länkade förut.

Det ställer jag mig lite tveksam till. Om det sker en förändring är det nog inte till det bättre utan en försämring av materialet.
Inte direkt så att det är helt obehandlat papper i högtalarkonen, så en jämförelse med ett bokpapper köper jag inte riktigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Denna tråd skulle lika gärna kunna heta "Inslitning av mekaniska komponenter, myt eller fakta".

Men den skulle säkert vara lika menlös då, då folk upplever att deras bilar i GTA4 går lika bra då dom är nya som efter några timmar. Och närmare mekaniska komponenter än så kommer dom flesta här aldrig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är lite undrande till papperskoner jag också, det som händer vid inspelning har nog ganska lite med konen att göra, det är spindeln, talspolen och kantupphängningen som ändras och finns det nån bra högtalare som har en ren pappkon idag, de allra flesta är coatade på nått sätt numera.
Skulle papper påverkas så borde det snarast bli mjukare, konen skulle deformeras mera och böjas mera när talspolen trycker på, det borde innebära mer dist i så fall om konmaterialet inte följer talspolens rörelser, man vill ju normalt sett ha en så styv kon som möjligt för att reducera att konformen påverkas när talspolen rör sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Denna tråd skulle lika gärna kunna heta "Inslitning av mekaniska komponenter, myt eller fakta".

Men den skulle säkert vara lika menlös då, då folk upplever att deras bilar i GTA4 går lika bra då dom är nya som efter några timmar. Och närmare mekaniska komponenter än så kommer dom flesta här aldrig.

Så vad du menar är att saker och ting går bättre med mekanisk inslitning?
Kanske, som en liten sidenote så långtidstestade en motorcykeltidning (jag glömt namnet på) en Kawasaki Z1000 under 4000 mil.
De mätte effekten vid 100 mil och sedan vid 4000 mil. Faktum är att effekten hade ökat märkbart, typ 6-8 hästar om jag inte minns fel!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är lite undrande till papperskoner jag också, det som händer vid inspelning har nog ganska lite med konen att göra, det är spindeln, talspolen och kantupphängningen som ändras och finns det nån bra högtalare som har en ren pappkon idag, de allra flesta är coatade på nått sätt numera.
Skulle papper påverkas så borde det snarast bli mjukare, konen skulle deformeras mera och böjas mera när talspolen trycker på, det borde innebära mer dist i så fall om konmaterialet inte följer talspolens rörelser, man vill ju normalt sett ha en så styv kon som möjligt för att reducera att konformen påverkas när talspolen rör sig.

http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-EL70-data-080909.pdf

Bara ett exempel...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Dom sträcker ut sig, alltså förändras egenskaperna även om man stämmer om den.
Bytte strängar på farsans gamla Washburn Eagle för något år sedan. Nu är jag ingen musiker och hör knappast någon skillnad på sådant, men jag var tvungen att stämma om strängarna varje dag, och än idag om man ska ta fram guran och plinka lite så måste den stämmas om helt.

Måste du stämma om varje dag är det dags att byta både strängar och gitarr, något är fel. Speciellt om det är en gitarr med fast stall, så mycket ska inte hända på en dag.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men "normalt papper" är det knappast frågan om, det står i databladet att det gjuts i 7 steg i multipla gjutformar, det låter som en lite mer invecklad process än att spruta pappersmassa på en form och processen lär innebära att de använder nån sorts lim/bindemedel för att få lagren att hänga ihop, pappersfibrerna är knappast ensamma i en sån kon och de hade nog principiellt kunnat bytas ut mot tex glasfiber.
Konen verkar bestå av olika lager med pappersfiber och nått lim som håller ihop dem, men allt är väl en definitionssak vad man kallar ren papperskon, det är lite som att kalla en limträbalk för trä, för limträ har ganska olika egenskaper än massivt trä av samma sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.