Bästa programmet att spara lösenord i?

Permalänk
Medlem

Bästa programmet att spara lösenord i?

Hallå! Letar efter ett program som jag kan ha mina lösenord i, vill självklart ha ett med säkerhet på och gärna gratis. Vill inte ha dem på papper då jag byter dessa väldigt ofta. Någon som vet något bra?

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hjärnan.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Mjo, det är det jag försöker med, tänkte dock mer ifall hjärnan inte riktigt skulle fungera på det sätt jag vill, så dessa lösenord försvinner.

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder LastPass
Det är ett addon och finns till flera olika webläsare

Permalänk
Medlem

Jag kör också LastPass, fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Någon valfri tung och bra kryptering bara. Truecrypt är väl vanligt?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Lastpass är väldigt smidigt.

Permalänk

1password, väldigt kraftfullt

Permalänk

Går att spara alla lösenord i en textfil och kryptera den med truecrypt så kommer du behöva ett starkt lösenord för att komma åt de andra. Men kolla gärna andra förslag som kanske verkligen är gjorda för att spara lösenord.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spara dem rekommendera jag KeePass Password Safe. Ligger på sourceforge.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

1password tycker jag är bra, smidigt att generera unika lösenord för varje tjänst/site. Ganska dyrt att köpa tyvärr, men ändå värt det.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, KeePass, integreras med Chrome

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

LastPass.. integreras med allt!

Permalänk
Medlem

Jag gillar också KeePass, inte bara till lösenord för webbplatser utan det går ju bra att lägga annan information som man vill ha koll på, t ex PUK till mobilen, kodlås. Man ställer in de villkor man vill ska gälla för lösenordet, t ex längd och tillåtna specialtecken, så genererar KeePass ett nytt lösenord varje gång man skapar en ny post. Keepass lagrar allt i en databas som är krypterad med ett lösenord man bestämmer själv, så ett lösenord måste man komma ihåg. Man trycker Ctrl+Alt+A för att fylla i användarnamn+lösenord+Enter-tangent (konfigurerbart) på en webbsida.

Gratis och öppen källkod: http://keepass.info/
Version 1 och 2 är mer som två varianter och jag har den enklare varianten (version 1).
Portable om man vill ha den med sig på ett USB-minne.
Finns porteringar gjorda av andra till iPhone, Android mm och man lär kunna lägga databasen i t ex en dropbox-mapp för synkronisering.

Permalänk
Medlem

Röstar på keypass grymt smidigt och lättanvänt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Byt till något av dessa så kan du alltd g00gla: Vad hade jag för lösen?

1. password
2. 123456
3. 12345678
4. abc123
5. qwerty
6. monkey
7. letmein
8. dragon
9. 111111
10. baseball
11. iloveyou
12. trustno1
13. 1234567
14. sunshine
15. master
16. 123123
17. welcome
18. shadow
19. ashley
20. football
21. jesus
22. michael
23. ninja
24. mustang
25. password1

Använda ett fristående program (som kräver ett eget lösen hoppas jag) verkar ju bara ett till hål i skallen.

Elle?

Skål Kosmonauter!!

Permalänk
Medlem

KeyPass

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag genererar "säkra" lösenord med http://angel.net/~nic/passwdlet.domain.html

finns som offline plugin till chrome !
behöver jag bara kunna ett lösenord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kör KeePass om du vill slippa ha programmet körandes i bakgrunden hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hur kan vågar ni använda addons till lösenord?!:O

Själv skriver jag allt i en word dokument, sedan lägger jag in de i 2 olika USB minnen, ett som jag sprarar på ett säkert ställe i huset. Och en annan som jag bär runt med mig, nyckelringen. OCh den som jag bär runt med mig är även lösenord skyddad med ett lösenord jag har skrivet i min mobil som en kontakt. Ett vanligt mobilnummer, men de nummret finns inte, utan de 5 siffror i de nummret är lösenordet till USB minnet!:)

Good luck HACKING!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur kan vågar ni använda addons till lösenord?!:O

Själv skriver jag allt i en word dokument, sedan lägger jag in de i 2 olika USB minnen, ett som jag sprarar på ett säkert ställe i huset. Och en annan som jag bär runt med mig, nyckelringen. OCh den som jag bär runt med mig är även lösenord skyddad med ett lösenord jag har skrivet i min mobil som en kontakt. Ett vanligt mobilnummer, men de nummret finns inte, utan de 5 siffror i de nummret är lösenordet till USB minnet!:)

Good luck HACKING!

Hur orkar man? med alla verifieringsgrejjer nu för tiden så pallar man ju fan knappt logga in själv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur kan vågar ni använda addons till lösenord?!:O

Själv skriver jag allt i en word dokument, sedan lägger jag in de i 2 olika USB minnen, ett som jag sprarar på ett säkert ställe i huset. Och en annan som jag bär runt med mig, nyckelringen. OCh den som jag bär runt med mig är även lösenord skyddad med ett lösenord jag har skrivet i min mobil som en kontakt. Ett vanligt mobilnummer, men de nummret finns inte, utan de 5 siffror i de nummret är lösenordet till USB minnet!:)

Good luck HACKING!

KeePass är ingen add-on till en webbläsare utan ett fristående program. Varför skulle det vara sämre bara för att funktionen ligger i en add-on?
KeePass databas är som sagt krypterad så lösenorden i KeePass-databasen är ju lika väl skyddade som dina lösenord i din krypterade Word-fil.

5 siffror är ett rätt svagt lösenord, tar inte många minuter att pröva sig fram med rätt datorprogram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Hur kan vågar ni använda addons till lösenord?!:O

Själv skriver jag allt i en word dokument, sedan lägger jag in de i 2 olika USB minnen, ett som jag sprarar på ett säkert ställe i huset. Och en annan som jag bär runt med mig, nyckelringen. OCh den som jag bär runt med mig är även lösenord skyddad med ett lösenord jag har skrivet i min mobil som en kontakt. Ett vanligt mobilnummer, men de nummret finns inte, utan de 5 siffror i de nummret är lösenordet till USB minnet!:)

Good luck HACKING!

För LastPass har ett eget lösenord, och på det kan du koppla en YubiKey.
Man kan förövrigt blockera inloggning från länder, känns som en försvinnande andel som skulle ha sitt ursprung i Sverige.

Permalänk
Medlem

3 ord: Safe in Cloud. Nuff' said!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebban:

Hur orkar man? med alla verifieringsgrejjer nu för tiden så pallar man ju fan knappt logga in själv..

kanske de:p men jag vågar inte men program och annat ...Har en stor rädsla för Key-loggers..

Skrivet av CeciliaB:

KeePass är ingen add-on till en webbläsare utan ett fristående program. Varför skulle det vara sämre bara för att funktionen ligger i en add-on?
KeePass databas är som sagt krypterad så lösenorden i KeePass-databasen är ju lika väl skyddade som dina lösenord i din krypterade Word-fil.

5 siffror är ett rätt svagt lösenord, tar inte många minuter att pröva sig fram med rätt datorprogram.

5 siffror för mitt USB minne..Och ingen vet att de är siffror eller något annat...Och för att få de måste man knocka mig till döds för att få USB minnen med mina hemnycklar samt allt annat...Så de händer aldrig..

Behöver inte ens ett lösen för mitt minne...men wtf, medans man håller på så vf inte:) Så datorprogram kommer aldrig USB komma i närheten av..

Skrivet av El_Raspberry:

För LastPass har ett eget lösenord, och på det kan du koppla en YubiKey.
Man kan förövrigt blockera inloggning från länder, känns som en försvinnande andel som skulle ha sitt ursprung i Sverige.

Vet inte, litar inte på några dator relaterade lösenords minnen...

Permalänk

Säkerhetsexpert beskriver LastPass: http://www.youtube.com/watch?v=r9Q_anb7pwg LastPass startar 52:45

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

kanske de:p men jag vågar inte men program och annat ...Har en stor rädsla för Key-loggers..

5 siffror för mitt USB minne..Och ingen vet att de är siffror eller något annat...Och för att få de måste man knocka mig till döds för att få USB minnen med mina hemnycklar samt allt annat...Så de händer aldrig..

Behöver inte ens ett lösen för mitt minne...men wtf, medans man håller på så vf inte:) Så datorprogram kommer aldrig USB komma i närheten av..

Vet inte, litar inte på några dator relaterade lösenords minnen...

Om du är rädd för keyloggers ska du väl inte skriva in lösenord i ett Word-dokument och inte heller skriva in dem på en webbsida. Båda delarna är ju mycket lätta att snappa upp av en keylogger.

Aldrig hört talas om rån under vapenhot?

Det finns ju färdiga program som prövar sig fram, börjar med en bokstav eller en siffra och sedan lägger på ett tecken i taget. Om man skriver in 5 slumpmässiga siffror på https://passfault.appspot.com/password_strength.html#menu så får man följande svar:
This password needs more strength
Time to crack: less than 1 day.

Tillägg:
Ett sådant här lösenord: 1xm3JUztKsU4pM22Nuwm
Time To Crack: 588197781184435 centuries

Den typen av lösenord genererar Keypass åt mig, ett unikt för varje webbplats.
Och jag skulle ju aldrig nöja mig med att Keypass-databasen skyddades av bara 5 tecken utan 10 tecken får det ju vara om det ska bli någon rimlig säkerhet.

Permalänk
Medlem

KeePass + Dropbox

Har det installerat hemma, på jobbet, på telefonen och på plattan. Klockrent!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

För LastPass har ett eget lösenord, och på det kan du koppla en YubiKey.
Man kan förövrigt blockera inloggning från länder, känns som en försvinnande andel som skulle ha sitt ursprung i Sverige.

För att det finns proxy servrar i sverige? Ingen kompetent hacker skulle stoppas av det

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Om du är rädd för keyloggers ska du väl inte skriva in lösenord i ett Word-dokument och inte heller skriva in dem på en webbsida. Båda delarna är ju mycket lätta att snappa upp av en keylogger.

Aldrig hört talas om rån under vapenhot?

Det finns ju färdiga program som prövar sig fram, börjar med en bokstav eller en siffra och sedan lägger på ett tecken i taget. Om man skriver in 5 slumpmässiga siffror på https://passfault.appspot.com/password_strength.html#menu så får man följande svar:
This password needs more strength
Time to crack: less than 1 day.

Tillägg:
Ett sådant här lösenord: 1xm3JUztKsU4pM22Nuwm
Time To Crack: 588197781184435 centuries

Den typen av lösenord genererar Keypass åt mig, ett unikt för varje webbplats.
Och jag skulle ju aldrig nöja mig med att Keypass-databasen skyddades av bara 5 tecken utan 10 tecken får det ju vara om det ska bli någon rimlig säkerhet.

Kanske de...Men jag är fortfarande old school...kört på detta sätt i över 8år, aldrig blivit hackad:)