Permalänk

Pc för archicad og revit

Hej!

Jag har tänkt köra en del 3d-modelleringar i Revit primärt, utöver det kan jag tänka mig att använda maskinen som filserver (hårddiskar för det ändamålet tar jag inte med här), nätsurfing, se film etc.

Går det att köra på det inbyggda grafikkortet, eller måste jag ha ett ordentligt? Hoppas att jag kan klara mig till en början och investera i grafikkort om några månader.

Krav till maskinen i övrigt är att den är tyst, storlek är inte så jätteviktigt, men om nån har tips på en mindre setup, så lyssnar jag gärna!

Tack på förhand

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3728412/revit-archicad-pc

Permalänk

Jag glömde förresten understryka att jag försöker göra detta så billigt som möjligt! Blir det för dyrt, så blir det ingen dator

Väldigt glad för alla råd jag kan få!

Permalänk

Bör jag överväga andra moderkorts-prosessorkominationer? Dvs finns det andra med goda nog prestanda men som är billigare?

Permalänk
Hjälpsam

Antar att du valt det moderkortet för att du behöver Wifi?
Du behöver inte ens i närheten av 650W när du inte ens har nått Grafikkort.

Kna inte det programet "Revit" alls men om det gillar många CPu kärnor är ju AMD FX-8320 ett alt
Grafikkortet blir samma svar tyvärr, vet inte om Revit har nytta av GPU

Permalänk
Medlem

Om du inte har planer på att överklocka eller har annan speciell anledning till att du valde just det moderkortet, så tror jag att kan du spara 700 kr på att välja ASUS H87-PLUS ATX eller ASUS H87-PRO ATX istället. De pengarna skulle du kunna lägga på att gå upp till en i7 4770, vilket är trevligare vid rendering, förutsatt att Archicad och Revit nyttjar alla tillgängliga trådar vid rendering. Alternativ köpa en annan tyst processorkylare eller bara låta pengarna stanna kvar i plånboken.
Jag har ingen koll på om det inbyggda grafikkortet räcker till att driva dessa program, det beror ju på hur komplexa scener du jobbar med. Men det är ju lätt att senare trycka i ett grafikkort, så om ingen här säger annorlunda så tycker jag att du ska prova först. Hyfsade grafikkort går nog att få tag på begagnade till bra pris om du vill spara en slant. Många uppgraderar nog nu under hösten inför BF4...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

Takk så mycket för svaren!

Skrivet av thli72:

Antar att du valt det moderkortet för att du behöver Wifi?
Du behöver inte ens i närheten av 650W när du inte ens har nått Grafikkort.

Kna inte det programet "Revit" alls men om det gillar många CPu kärnor är ju AMD FX-8320 ett alt
Grafikkortet blir samma svar tyvärr, vet inte om Revit har nytta av GPU

Revit och archicad gillar många kärnor, tips på bra nog moderkort till FX-8320? Läste att det lämpar sig för överklockning, stämmer det?
Har du tips om annat nätaggregat? Tippar att jag skaffar mig ett grafikkort senare som sagt.

Skrivet av JimboSwe:

Om du inte har planer på att överklocka eller har annan speciell anledning till att du valde just det moderkortet, så tror jag att kan du spara 700 kr på att välja ASUS H87-PLUS ATX eller ASUS H87-PRO ATX istället. De pengarna skulle du kunna lägga på att gå upp till en i7 4770, vilket är trevligare vid rendering, förutsatt att Archicad och Revit nyttjar alla tillgängliga trådar vid rendering. Alternativ köpa en annan tyst processorkylare eller bara låta pengarna stanna kvar i plånboken.
Jag har ingen koll på om det inbyggda grafikkortet räcker till att driva dessa program, det beror ju på hur komplexa scener du jobbar med. Men det är ju lätt att senare trycka i ett grafikkort, så om ingen här säger annorlunda så tycker jag att du ska prova först. Hyfsade grafikkort går nog att få tag på begagnade till bra pris om du vill spara en slant. Många uppgraderar nog nu under hösten inför BF4...

Ok, så H87 är ett lika bra kort? Överklockning, kräver det mycket utrustning? Tänker på vattenkylning och sånt.

Hur mycket väsnas prosessorkylaren? Bör jag skaffa en annan om jag vill ha en tyst maskin? Väsnas fläktarna på grafikkorten?

Begagnat Grafikkort var förövrigt en väldigt god idè!!

Permalänk

JimboSwe, du skriver att i7 4770 är trevligare vid rendering. på vilket sätt?

Permalänk
Hjälpsam

En AMD variant, o bara för den va så mycket billigare slängde jag med en CPU kylare o dubbelt så stor SSD samt "gold" PSU
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3864211/2013-09-10

Annars är ju som sagts ovan H87 o 4770 en fin kombo

Permalänk
Skrivet av thli72:

En AMD variant, o bara för den va så mycket billigare slängde jag med en CPU kylare o dubbelt så stor SSD samt "gold" PSU
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3864211/2013-09-10

Annars är ju som sagts ovan H87 o 4770 en fin kombo

Intressant! Behöver jag något annat/mer för att överklocka 8320?

Permalänk
Hjälpsam

Är inte bra på klockning då jag inte behövet göra det (fy mig) men det skall gå fint att klocka med den CPUn o moderkortet o kylaren duger så länge du inte börjar tok klocka

Permalänk

Ok

Vet du vad jimboswe menade med att 4770 e trevligare vid rendering?
Och den processorfläkten du satte upp, ersätter den den befintliga fläkten? Väsnas processorfläkten? Grafikkortsfläkten?

Igen: Tack så mycket för svar!

Permalänk

Men f-n om jag satsar på amd måste jag ju skaffa grafikkort med en gång?

Permalänk

Hur kraftig PSU behöver jag om jag skaffar ett grafikkort och efterhand 4 hdd'er?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sulanbulan:

Hur kraftig PSU behöver jag om jag skaffar ett grafikkort och efterhand 4 hdd'er?

Beror ju helt på vilket grafikkort, men runt 600W så klarar du även lite tyngre kort

Skrivet av sulanbulan:

Men f-n om jag satsar på amd måste jag ju skaffa grafikkort med en gång?

Ja, kom på det senare men då va jag redan ute, en fördel till Intel där

Skrivet av sulanbulan:

Ok

Vet du vad jimboswe menade med att 4770 e trevligare vid rendering?
Och den processorfläkten du satte upp, ersätter den den befintliga fläkten? Väsnas processorfläkten? Grafikkortsfläkten?
Igen: Tack så mycket för svar!

Ja den ersätter den befintliga fläkten, varken AMD eller Intels stockfläktar är jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sulanbulan:

JimboSwe, du skriver att i7 4770 är trevligare vid rendering. på vilket sätt?

Det hänger på vilken renderare man använder i de där programmen. Jag kör 3ds max och använder man t.ex. Mental ray eller Vray så renderar man sina bilder med hjälp av "buckets". En X gånger X pixlars ruta som räknar ut en del av bilden och man får en bucket per tråd som processorn kör. Renderar man med två identiska processorer, med skillnaden att den ena kör fyra trådar och den andra åtta, så blir den med åtta trådar klar på halva tiden, på ett ungefär i alla fall. i5 4670K kör fyra trådar och i7 4770 åtta, samt har lite mer cache, så man kan mycket väl halvera renderingstiden med den. Ska man rendera mycket så kan det vara värt att lägga lite extra på processorn.
Jag var själv på väg att köpa i7 4770, men har förförts av tanken att rendera med 12 buckets, så det blir en i7 4930K inom kort om jag inte hinner ångra mig...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

A10-6800K

Skrivet av JimboSwe:

Det hänger på vilken renderare man använder i de där programmen. Jag kör 3ds max och använder man t.ex. Mental ray eller Vray så renderar man sina bilder med hjälp av "buckets". En X gånger X pixlars ruta som räknar ut en del av bilden och man får en bucket per tråd som processorn kör. Renderar man med två identiska processorer, med skillnaden att den ena kör fyra trådar och den andra åtta, så blir den med åtta trådar klar på halva tiden, på ett ungefär i alla fall. i5 4670K kör fyra trådar och i7 4770 åtta, samt har lite mer cache, så man kan mycket väl halvera renderingstiden med den. Ska man rendera mycket så kan det vara värt att lägga lite extra på processorn.
Jag var själv på väg att köpa i7 4770, men har förförts av tanken att rendera med 12 buckets, så det blir en i7 4930K inom kort om jag inte hinner ångra mig...

Ok, då tror jag att jag förstår, tack för bra svar! Men vad skiljer intels fyra kärnor och åtta trådar från amds åtta kärnor på 8320? Blir kärnor och trådar detsamma?

Hur står amds a-10 s6800k sig mot 8320 och 4670? Kan få tag i en begagnad för 5-600 spänn. Då får jag ju integrerad grafik. Tips på nåt skapligt, billigt moderkort till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sulanbulan:

Ok, då tror jag att jag förstår, tack för bra svar! Men vad skiljer intels fyra kärnor och åtta trådar från amds åtta kärnor på 8320? Blir kärnor och trådar detsamma?

Hur står amds a-10 s6800k sig mot 8320 och 4670? Kan få tag i en begagnad för 5-600 spänn. Då får jag ju integrerad grafik. Tips på nåt skapligt, billigt moderkort till den?

Jag har inte så bra koll på andra processorer än de Intel-processorer som jag själv tittat på senaste tiden, men i det här fallet så bör Intels åtta trådar kunna jämföras med AMDs åtta kärnor när det gäller att köra parallella processer. Men processorns konstruktion och hastighet den körs i påverkar effektiviteten. Intel har väl varit det självklara valet sedan något år tillbaka om man vill ha bäst prestanda. AMD har fått köra på mer prestanda per krona istället, men de är högre klockade, drar mer ström och kan behöva lite effektivare kylning. Tar man en titt på Sweclockers test så ligger Intel i topp för den här typen av beräkningar: http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/7#pagehead

Det är mycket möjligt att du kan få ihop ett bra AMD-paket istället som är riktigt prisvärt, men jag är inte rätt person att sätta ihop ett sånt.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

Fick tag i en begagnad burk

FX8350
Gigabyte 990fx-ud5
XFX HD 7950
16GB
Corsair obsidian 800D
Corsair AX850
128gb SSD

Men jag tycker att den väsnas lite Är det nåt jag kan göra åt det utan att det blir dyrt?