Ny dator har börjat frysa efter 5 veckor

Permalänk

Ny dator har börjat frysa efter 5 veckor

Hej
Jag har efter en dryg månads avändande börjat få problem med att min "nya" dator fryser (köpt av en kompis vars ekonmiska situation förändrades snabbt, delarna är några månader gamla). Den har tidigare fungerat perfekt i ca 5 veckor i sträck.

Problemet:
Min dator (en pc med W7) fryser fullständigt en stund, (5-30 minuter varierande) efter att jag har satt igång den, frysningen är fullständig, enda sättet att starta om datorn är att hålla inne power-knappen. Dvs ctrl alt del med mera fungerar inte. Precis innan/när datorn fryser sker en del av gångerna små grafik-glitchar, tex kan små färgade prickar dyker upp lite här och var. Om jag har mina högtalare inkopplade (till den analoga porten) så kommer ett högt "buzz sound" från dom, markant högre än tidigare ljudeffekter med mera. Detta ljud uppstår inte om jag använder mitt headset som har ett externt usb ljudkort.

Summering, min dator fryser fullständigt inom ca30 minuter av att jag startat den oavsett om jag använder den aktivt eller inte, och oavsett vad jag använder den till (dvs belastning av systemet verkar inte påverka öht). Innan problemen uppstod (igår) har den fungerat perfekt i ca 5 veckor i sträck.

Åtgärder jag redan provat:
Provat att installera om/ny drivrutiner för grafikkortet.
Använda det interna grafikkortet (och plockat ur det externa, självklart).
Blåsa min SSD och installera om W7. Inga andra hårddiskar ikopplade, ingen effekt (förutom att hela windows installationen gick perfekt, ca 1.5 timme).
Resetta bios genom att plocka ur batteriet
(Provat dessa återgärder i den här ordningen).

"Loggboken" säger bara att Windows stängts av inkorrekt, hittar ingen övrig information.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Intel Standards kylare
Moderkort: ASrock Z77 Pro4-M
Minne: 2x 4gig 1866mhz Patriot (corsair?)
Grafikkort: Gigabytes Radeon HD 7970
Hårddisk:
Nätaggregat: Corsair HX 550 W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Temperaturer: ca 70 grader på CPUn med full belastning

Permalänk

All hjälp och alla förslag mottages tacksamt.
PS Ja det är en legitim verifion av W7, som har verifierats och uppdaterats.

Permalänk
Medlem

Lägg en filt över den skämt åsido ^^ ingen aning om vad det kan vara då du gjort allt jag tänkt rekommendera..

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios?

Permalänk

Provadet att resetta bios, (tagit ur batteriet) och jag har ominstallerat windows, tror du fortfarande uppdatera bios bör kunna hjälpa AI3xswe?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett defekt moderkort jag. Grafiska fel tyder förstås på fel på GPU, men i övrigt så känns det så suspekt att man tänker moderkort.

Du har inte möjlighet att testa med ett annat grafikkort, alternativt moderkortets inbyggda för att se om samma fel kvarstår? (koppla ut det nuvarande grafikkortet)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har du kollat loggboken? står det något där som kan vara relaterat till ditt problem?

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Minnena kanske inte är 100% kompitabla med moderkortet? Strömspikar från ett halvt defekt nätqgg? ESD skador på minnen eller moderkort?

Testa med en annan w7 skiva, hade samma problem en gång i tiden och det var en w7 skiva som det var fel på eller DVD brännare, funkade perfekt när jag laddade ner en ISO och installerade med USB minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

MoNkeY-05 - Jag har provat med det interna grafikkortet istället, med mitt grafikkort urplockat. Hjälpte inte öht.

xerez99 - så långt min expertis gällande windows7 loggbok går har jag inte kunnat hitta ngn information utöver att w7 "har avslutats inkorrekt".

Permalänk
Medlem

ESD, antingen minnen eller moderkort.. Minnen brukar dock ge BSOD, moderkort däremot kan bete sig lite hur som helst!

Permalänk
Medlem

Ta och kör en Memtest, bara för att det är så enkelt att göra. Men det luktar defekt moderkort. Garantiärende! Skulle nog inte skada att ta och kolla så att alla distanser är monterade som de ska vara med, om din vän har byggt burken själv?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Allright så hittils är råden:
- prova att installera om W7 igen med en ny skiva. (Har använt denna 5 ggr tidigare utan problem, till olika datorer).
- modekortet är skadat/defekt - få det utbyt.
- ESD skador.

Finns det ngt bra program för att försöka upptäcka t.ex. ESD skador?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream1917:

Allright så hittils är råden:
- prova att installera om W7 igen med en ny skiva. (Har använt denna 5 ggr tidigare utan problem, till olika datorer).
- modekortet är skadat/defekt - få det utbyt.
- ESD skador.

Finns det ngt bra program för att försöka upptäcka t.ex. ESD skador?

Ja ett memtest om det är minnena, men testa att installera Windows 7 med USB sticka istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Allright då blir det ett memtest. Tar och köper en ny USB sticka för 100kr så att jag vet att det inte blir ngt krångel pga sånt. (min nuvarande har nåt år på nacken).

Hur fixar jag enklast in en ny W7 installation på en USB sticka om jag får fråga? (annars googlar jag det bara, mest att era svar brukar vara bättre/tydligare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stream1917:

Allright så hittils är råden:
- prova att installera om W7 igen med en ny skiva. (Har använt denna 5 ggr tidigare utan problem, till olika datorer).
- modekortet är skadat/defekt - få det utbyt.
- ESD skador.

Finns det ngt bra program för att försöka upptäcka t.ex. ESD skador?

Tror det är minnena om du inte kan hitta ett samband mellan händelserna innan kernel error i loggboken. Prova andra minnen först, hjälper inte det kolla på första felet som uppstod innan krasch.

Testa dina minnen i annan dator om du kan oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Tror det är minnena om du inte kan hitta ett samband mellan händelserna innan kernel error i loggboken. Prova andra minnen först, hjälper inte det kolla på första felet som uppstod innan krasch.

Testa dina minnen i annan dator om du kan oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar med att testa minnena med memtest. Det som förvirrar mig med allt detta är att datorn verkligen fungerade perfekt i 5 veckor för att sedan balla ur såhär pass illa. ):

Permalänk
Medlem

En kamrat till mig hade exakt samma fel, en pin var böjd under cpu'n.

Permalänk
Medlem

Minnesproblem har vad jag erfar en tendens till - som tidigare nämnts - BSOD eller att maskinen inte startar överhuvudtaget.

Kanske är en long-shot men erfarenheter från liknande problem - inte exakt likadana som dina, men liknande har haft med moderkortet att göra.
Det som ligger närmst är att kolla att du inte har något som kortsluter moderkortet - även undersidan t.ex. en extra monteringsskruv som sitter fel.
Har även haft liknande problem när komponenter på moderkortet varit av dålig kvalitet - läckande/trasiga kondingar, men det var lääänge sen.

Lycka till

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stebo:

Minnesproblem har vad jag erfar en tendens till - som tidigare nämnts - BSOD eller att maskinen inte startar överhuvudtaget.

Kanske är en long-shot men erfarenheter från liknande problem - inte exakt likadana som dina, men liknande har haft med moderkortet att göra.
Det som ligger närmst är att kolla att du inte har något som kortsluter moderkortet - även undersidan t.ex. en extra monteringsskruv som sitter fel.
Har även haft liknande problem när komponenter på moderkortet varit av dålig kvalitet - läckande/trasiga kondingar, men det var lääänge sen.

Lycka till

Vid minnesfel kan allting hända, det är inte alltid det blir en BSOD. Har varit med om att det fryst och ljudet loopat med minnesfel lika gärna som fel drivrutiner eller korrupt hårddisk. Kan ju vara vad som helst i princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklast att föra över en win-iso till ett usb-minne så att det blir bootbart är wintoflash.
http://wintoflash.com/download/en/

Visa signatur

/Johan

Permalänk

Ny utveckling:
1: Min dator har börjat starta om fullständigt, och detta inom 1-2 minuter, ibland kraschar den under boot. Har provat ett dussin gånger, har också provat att koppla ur grafikkortet, utan effekt.

2: Hann aldrig köra klart ett memtest (dessa nya problem började innan jag hann köra det första gången). Men jag har hunnit köra ett memtest en bit, 2ggr. Första gången hann det ganska långt och hittade inga fel. Andra gången hann det knappt komma igång innan det hittade 242 errors, och 1 "conitigiuty error".

Just nu lutar jag mot att PSUn ballat ur alt modekortet, för jag har svårt att tro att Ram minnes fel bara uppstår ur tomma intet och sedan kraschar min dator under boot/memtest/i windows så att den antingen fryser helt eller startar om.

Så vad gör jag härnäst? provar att skaffa ny psu? ):

- Nähäpp nu har jag samma fel som tidigare igen. Inte gjort några ändringar, inte gjort något annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream1917:

Ny utveckling:
1: Min dator har börjat starta om fullständigt, och detta inom 1-2 minuter, ibland kraschar den under boot. Har provat ett dussin gånger, har också provat att koppla ur grafikkortet, utan effekt.

2: Hann aldrig köra klart ett memtest (dessa nya problem började innan jag hann köra det första gången). Men jag har hunnit köra ett memtest en bit, 2ggr. Första gången hann det ganska långt och hittade inga fel. Andra gången hann det knappt komma igång innan det hittade 242 errors, och 1 "conitigiuty error".

Just nu lutar jag mot att PSUn ballat ur alt modekortet, för jag har svårt att tro att Ram minnes fel bara uppstår ur tomma intet och sedan kraschar min dator under boot/memtest/i windows så att den antingen fryser helt eller startar om.

Så vad gör jag härnäst? provar att skaffa ny psu? ):

- Nähäpp nu har jag samma fel som tidigare igen. Inte gjort några ändringar, inte gjort något annorlunda.

moderkortet garanterat då, säkert böjda pins under CPU'n, montera loss och kolla samt kolla efter överflödiga distanser som nämndes tidigare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

moderkortet garanterat då, säkert böjda pins under CPU'n, montera loss och kolla samt kolla efter överflödiga distanser som nämndes tidigare

Ja kanske det, får ta och göra båda delar. Himla skumt dock, böjda pins osv borde väl ha märkts rätt snabbt?

Spelar eg ingen roll bara att börja prova. Jävla skit

Nåväl tack för alla svar, input och hjälp, kommer en uppdatering längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stream1917:

Ja kanske det, får ta och göra båda delar. Himla skumt dock, böjda pins osv borde väl ha märkts rätt snabbt?

Spelar eg ingen roll bara att börja prova. Jävla skit

Nåväl tack för alla svar, input och hjälp, kommer en uppdatering längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

nää, vissa kan ha böjda pins i 100 år utan att de någonsin upptäcks tills den dagen du använder precis den delen på cpu'n och då kommer problemen att fortsätta

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

nää, vissa kan ha böjda pins i 100 år utan att de någonsin upptäcks tills den dagen du använder precis den delen på cpu'n och då kommer problemen att fortsätta

Nu har jag kollat under CPUn, inga böjda pins där. Samt kollar transistorerna (rätt ord?) på modekortet och alla är hela. Känns ändå som att modekortet är den troligaste problem skaparen. Ska prova med annat RAM bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som du beskriver det skulle ja prova en annan psu och blir det inte bättre byta moderkort

Permalänk
Avstängd

prova att starta systemet utanför chassit samt med endast 1 ninnesmodul inkopplad.

Permalänk
Medlem

7970 i sc test drar 435w. O du har 550 w , kollat så nätagget funkar som det ska, vet ej hur strömstarkt corsair Hx serien är men det är väl ett av deras billigare serie , och som vanligt lägger folk sällan mycket pengar på psu. Ett nätagg som jobbar över 80-85% kan inte må bra i längden enligt mig iaf inte dom billigare nätaggen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

7970 i sc test drar 435w. O du har 550 w , kollat så nätagget funkar som det ska, vet ej hur strömstarkt corsair Hx serien är men det är väl ett av deras billigare serie , och som vanligt lägger folk sällan mycket pengar på psu. Ett nätagg som jobbar över 80-85% kan inte må bra i längden enligt mig iaf inte dom billigare nätaggen.

De är deras näst bästa serie nätagg och är silver eller guld certifierade och halvmodulära men det kan ändå vara nätagget men sannolikheten för de symptomen han får är extremt liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Alla mina problem verkar ha försvunnit efter att jag plockade ur det ena av mina 2 RAM minnen. Det känns absurt att alla dessa problem enbart verkar ha orsakats av 1 RAM minne som efter 4-5 veckor spontant gick sönder, men så verkar vara fallet.