Hållbarhet på Äldre datorer

Permalänk

Hållbarhet på Äldre datorer

Jag tänkte bara bolla lite med er användare som använt datorer under 80 och 90 talet.
Jag vet inte om jag fått för mig detta men ibland känns det som att datorer och komponenter hade betydligt bättre kvalitet och livslängd förut.
Jag minns hur mycket tortyr jag utsatte min pentium 1 dator för. Hundratals bluescreens och många gånger bara dra ur elen ur väggen utan att tänka över det alls och trotts det rullar datorn på som den ska.

Så Var teknik utav bättre kvalitet förut vs nu eller är det bara en myt?

Ni kanske kan berätta lite om vad era datorer överlevt?

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Jag tänkte bara bolla lite med er användare som använt datorer under 80 och 90 talet.
Jag vet inte om jag fått för mig detta men ibland känns det som att datorer och komponenter hade betydligt bättre kvalitet och livslängd förut.
Jag minns hur mycket tortyr jag utsatte min pentium 1 dator för. Hundratals bluescreens och många gånger bara dra ur elen ur väggen utan att tänka över det alls och trotts det rullar datorn på som den ska.

Så Var teknik utav bättre kvalitet förut vs nu eller är det bara en myt?

Ni kanske kan berätta lite om vad era datorer överlevt?

Skulle säga att tekniken är mycket känsligare för att den är mycket mer på gränsen till vad tillverkningsprocesserna klarar av. På P1 tiden var det så pass lätt och billigt att utveckla en ny tekniknod så det fanns aldrig ett behov av att pressa den till gränsen.
Samtidigt finns där ungefär 1000ggr så många transistorer som kan ge upp i en modern CPU som i tex en Pentium 1 så det är klart det har blivit känsligare.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av gamla system, men kan dock säga att AMD:s Bulldozer tål att härdas, se signatur.
Lyckades ochså spränga ett nätaggregat, alla saker höll dock. http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Allt eftersom att tekniken blir mer avancerad, så blir den också mer känslig. Detta gäller inte bara datorer utan även t ex mobiltelefoner (jämför bara en gammal Nokia med den senaste pekskärmstelefonen...).

En kompis körde sin gamla Celeron (socket 370) helt utan kylning i flera år. Alltså ingen kylfläns över huvud taget. Helt naken CPU. Funkade felfritt.

Permalänk
Medlem

AMD Athlon Thunderbird 1.0 GHz, fläkten dog så den körde enbart på sin lilla kylfläns i en 20 minuter innan jag insåg problemet.
Tempgivaren i mitten av sockeln visade 92 grader, dock så överlevde den och körde fint i 4 år till som testmaskin, innan jag fasade ut den.

Toleranserna kanske var större förr när det gällde matning och klockpuls också kanske, de körde ju på mellan 3,3 och 5V (i486, i586) och jag tror Thunderbirden låg på knappt 2. Men stryktåliga och värmetåliga var de.

Och som lanbonden sa så är ju själva kretsarna många gånger mer minitaryiserade med lååångt fler transistorer etc.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det var skillnad. Kolla bara på antalet fungerande C64, AMIGA samt ATARI som fortfarande lever. Slaktade en tidig pentium för ca 2 år sedan och tog mig en titt på moderkortet. Det fanns inte en enda elektrolyt kondensator där. Min erfarenhet av den äldre generationen är att det fortfarande är psu som går först. Sen fanns det inte en massa fläktar som kunde gå sönder heller iofs.

Men mitt intryck var att de byggdes för att hålla länge. Konkurrensen såg annorlunda ut och man betalade mer för en dator än man gör idag.

Edit:
RHWarrior
Testade att höja från 3,3 till 5v på en k6-200mhz för att få den att bota på 300mhz. Den botade aldrig igen. Den var gammal då iofs. så det var en win/win. kunskap.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

AMD Athlon Thunderbird 1.0 GHz, fläkten dog så den körde enbart på sin lilla kylfläns i en 20 minuter innan jag insåg problemet.
Tempgivaren i mitten av sockeln visade 92 grader, dock så överlevde den och körde fint i 4 år till som testmaskin, innan jag fasade ut den.

Toleranserna kanske var större förr när det gällde matning och klockpuls också kanske, de körde ju på mellan 3,3 och 5V (i486, i586) och jag tror Thunderbirden låg på knappt 2. Men stryktåliga och värmetåliga var de.

Och som lanbonden sa så är ju själva kretsarna många gånger mer minitaryiserade med lååångt fler transistorer etc.

Skrivet av Obligatorisk:

Allt eftersom att tekniken blir mer avancerad, så blir den också mer känslig. Detta gäller inte bara datorer utan även t ex mobiltelefoner (jämför bara en gammal Nokia med den senaste pekskärmstelefonen...).

En kompis körde sin gamla Celeron (socket 370) helt utan kylning i flera år. Alltså ingen kylfläns över huvud taget. Helt naken CPU. Funkade felfritt.

Skrivet av hACmAn:

Det var skillnad. Kolla bara på antalet fungerande C64, AMIGA samt ATARI som fortfarande lever. Slaktade en tidig pentium för ca 2 år sedan och tog mig en titt på moderkortet. Det fanns inte en enda elektrolyt kondensator där. Min erfarenhet av den äldre generationen är att det fortfarande är psu som går först. Sen fanns det inte en massa fläktar som kunde gå sönder heller iofs.

Men mitt intryck var att de byggdes för att hålla länge. Konkurrensen såg annorlunda ut och man betalade mer för en dator än man gör idag.

Edit:
RHWarrior
Testade att höja från 3,3 till 5v på en k6-200mhz för att få den att bota på 300mhz. Den botade aldrig igen. Den var gammal då iofs. så det var en win/win. kunskap.

När började känsligheten öka märkbart på Datorkomponenter?
Fanns det någon övergångstid från Stryktåliga grejer till mindre stryktåliga... tex p2 ----> p3 eller p3 ----> p4 eller blev känsligheten först märkbar med dual core ankomst osv?

Vad är det för skillnad på elektrolyt kondensatorer och de som används idag?
Skulle man kunna löda av kondensatorer som användes i en p1 och löda dit dom på ett modernt moderkort (ifall värdena stämmer så klart)?

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

När började känsligheten öka märkbart på Datorkomponenter?
Fanns det någon övergångstid från Stryktåliga grejer till mindre stryktåliga... tex p2 ----> p3 eller p3 ----> p4 eller blev känsligheten först märkbar med dual core ankomst osv?

Vad är det för skillnad på elektrolyt kondensatorer och de som används idag?
Skulle man kunna löda av kondensatorer som användes i en p1 och löda dit dom på ett modernt moderkort (ifall värdena stämmer så klart)?

Från Pentium II till Pentium 4 var kvaliteten på elektrolytkondensatorer som sämst. Det går bra att byta gamla kondensatorer till nya så länge kapacitansen är detsamma, volten är samma eller högre, den interna resistansen är låg och den nya kondensatorn rent fysiskt passar, men det finns ingen anledning att återvinna gamla kondensatorer eftersom det går lätt att köpa helt nya av kvalitetsmärke. Jag bytte alla kondensatorerna i AT-PSU:n till min 486:a till Rubycon-kondensatorer häromåret och den fungerar minst lika bra som innan och kommer säkert att hålla i minst 10 år längre.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag har iaf en p3a som stått på dygnet runt sent typ 2007, stått på rätt mycket innan sedan typ 2000

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns även "nyare" datorer som är smått odödliga bara de behandlas någorlunda snällt. Min gamla server var en AMD Athlon 2500+, den gick mer eller mindre dygnet runt de sista fem åren den var i tjänst (byggd 2003, stängdes av i somras), det var i stort sett bara avstängning för flytt samt strömavbrott. Troligen skulle den glatt hoppa igång om jag stoppade i sladden idag.

Jag skulle tro att det går att hålla liv i saker som man köper i butik idag i minst 10 år också om de inte misshandlas medvetet. Sen finns det alltid prylar med mer eller mindre genomtänkta konstruktioner som kommer att självdö och prylar som behandlas så illa att de inte har en chans att klara sig ens halva sin tänkta livstid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dontmakeme:

Jag tänkte bara bolla lite med er användare som använt datorer under 80 och 90 talet.
Jag vet inte om jag fått för mig detta men ibland känns det som att datorer och komponenter hade betydligt bättre kvalitet och livslängd förut.
Jag minns hur mycket tortyr jag utsatte min pentium 1 dator för. Hundratals bluescreens och många gånger bara dra ur elen ur väggen utan att tänka över det alls och trotts det rullar datorn på som den ska.

Så Var teknik utav bättre kvalitet förut vs nu eller är det bara en myt?

Ni kanske kan berätta lite om vad era datorer överlevt?

Teknik var bättre förr ja helt klart.Det finns ett tänk hos the corporations som heter planerat åldrande.I början av 1900 talet när industrialiseringen tog fart så ville alla göra allt bättre och hållbarare.Men efter några decennium så kom bolagen på att sakerna bör inte hålla hur länge som helst för då får dom inte sälja något mer.
Det innebär att några promille av världens rikaste och mäktigaste familjer sitter med 80% av hela jordens resurser.Dom kallas i vissa kretsar för Illuminati.Och jag har läst tonvis med historia som backar upp det:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Teknik var bättre förr ja helt klart.Det finns ett tänk hos the corporations som heter planerat åldrande.I början av 1900 talet när industrialiseringen tog fart så ville alla göra allt bättre och hållbarare.Men efter några decennium så kom bolagen på att sakerna bör inte hålla hur länge som helst för då får dom inte sälja något mer.
Det innebär att några promille av världens rikaste och mäktigaste familjer sitter med 80% av hela jordens resurser.Dom kallas i vissa kretsar för Illuminati.Och jag har läst tonvis med historia som backar upp det:))

Hehe jo ja såg en dokumentär på svt om en glödlampa från början på 1900 talet som fortfarande är igång och fungerar fint
men datorer kom ju långt efter glödlampan... Jag menar en pentrium 1 kom ju 1994? eller 95?

Men visst känns allting mycket mer ömtåligt nu och man förväntar sig nästan att det ska / bör gå sönder efter ett tag

Permalänk
Medlem

Det var en annan hållbarhet förut men mycket handlar även om hur man hanterar sina saker.

Bästa exemplet jag har är en gammal 486:a på jobbet som används som styrdator för ett mikroskåp. Den gamla maskinen har stått igång nonstop bortsett flytt till nya lokaler sen 1990 och funkar än idag prima. Enda jag gjort är att blåsa ur dam emellanåt. Är ganska imponerande med tanke på att företaget flyttat 5-6 gånger och flyttfirmor, ja de är inte kända för varsamhet precis.

Permalänk
Medlem

Det är vida känt att dom flesta som gör elektronik skapar en produkt som har en viss livslängd då det är mer gynnsammt. Om saker aldrig skulle gå sönder så skulle dom helt enkelt inte sälja lika mycket (då folk skulle använda produkten år efter år efter år).
Tror det va mobiltelefoner det gällde när det uppdagades men tror det gäller det mesta inom elektronik.
Konspirationsteori eller inte så är jag inte så naiv att jag tror att dom vill sälja en produkt som håller i 10år+ (snarare 3)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Greetings chummer, welcome to the shadows

Permalänk
Medlem

Tja, jag har haft samma mobiltelefon (Sony Ericsson T100) sedan sommaren 2004, så lite drygt 9,5 år. Batteriet börjar bli dåligt, så jag funderar på att byta ut det istället för att byta telefon.

Permalänk
Medlem

Jag stängde av min gamla webbserver för någon månad sen och bytte mot en aningen nyare maskin.
Jag byggde maskinen1998 och det sitter en Celeron 466i den. Genom åren har den fått två nya PSU, lite mer minne och en extra hårddisk. Jag kollade systemloggen innan jag stängde ner maskinen och första entryt var från 2003 då jag installerade om den med nytt operativsystem
Det som imponerar mig mest är att systemdisken fortfarande fungerar. Minns inte nu hur gammal den är, men inte nyare än 2003 i alla fall, och då har den snurrat 24/7 sen dess med, för all del, lite avbrott på grund av flyttar och diverse strömavbrott.

Under den tiden har jag bytt min PC ett otal gånger, slängt ett par bärbara datorer, och en hel dröse mobiltelefoner...

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk

Vad ska man ha för komponenter för att något ska hålla så länge som möjligt då?
Vad för Capacitors? Vad är skillnaden mellan super capacitors och elektrolyt ( kollade lite på nätet men fick ingen tydlig detaljerad bild över vad det är för material osv som bygger upp skillnaden mellan dessa)

Webbserver används för att hosta sin egna hemsida eller används det som ftp server så att man kan komma åt sina filer var man än befinner sig?

Permalänk
Avstängd

Min gamla Amiga 1200 från 1992 med Commodore 1080s monitor rullar på som den gjorde när den var ny.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Vad ska man ha för komponenter för att något ska hålla så länge som möjligt då?
Vad för Capacitors? Vad är skillnaden mellan super capacitors och elektrolyt ( kollade lite på nätet men fick ingen tydlig detaljerad bild över vad det är för material osv som bygger upp skillnaden mellan dessa)

Webbserver används för att hosta sin egna hemsida eller används det som ftp server så att man kan komma åt sina filer var man än befinner sig?

Du kan söka på "low ESR" eller "motherboard" capacitors på Ebay. Sedan beställer man med samma kapacitans, volt och dimensioner som dina gamla kondensatorer. Det gäller om de gamla kondensatorerna är den vanliga typen med två ben. Är kondensatorerna ytmonterade är de mycket svårare att byta.

När du väl fått kondensatorerna från Ebay börjar det roliga. Först måste man kolla så man inte fått piratkopior, vilket man gör genom att kolla på tillverkarens hemsida om kondensatorns dimensioner, ventil och bottenplatta ser ut som de ska. Man får väldigt ofta piratkopior, kan tilläggas. Sedan testar man kondensatorerna med en kapacitans- och ESR-mätare för att se om de är inom specifikationerna. De gamla kondensatorerna ska man sedan också testa efter att man tagit loss dem, för att se i vilket skick de var.

Typ en sådan här kapacitansmätare kan man använda. Den är billig och bra: http://www.ebay.com/itm/9v-TRANSISTOR-TESTER-CAPACITOR-ESR-IN...

Till sist ska man löda loss de gamla kondensatorerna och sätta i de nya. Det kräver en hel del skicklighet och det är lätt att man skadar moderkortet. De finns guider på nätet som t ex på www.badcaps.net som beskriver i detalj hur man gör.

När man är klar sedan så är det bara att starta datorn. Ibland funkar den bättre, ibland märker man ingen skillnad och ibland funkar den sämre eller inte alls.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Vad ska man ha för komponenter för att något ska hålla så länge som möjligt då?
Vad för Capacitors? Vad är skillnaden mellan super capacitors och elektrolyt ( kollade lite på nätet men fick ingen tydlig detaljerad bild över vad det är för material osv som bygger upp skillnaden mellan dessa)

Webbserver används för att hosta sin egna hemsida eller används det som ftp server så att man kan komma åt sina filer var man än befinner sig?

Elektrolytiska kondensatorer har nackdelen att de kan torka ut och/eller börja läcka med ålder. Hög varme påskyndar händelseförloppet. Det finns en stor uppsjö av diverse märken som tillverkar dessa, de bättre brukar vara av Japansk härkomst men finns andra nationer gör sådana av likvärdig kvalitet och de har som regel bättre livslängd.

Solida kondensatorer har generellt bättre livslängd och värmetålighet än de "blöta" kondingarna.

Bättre kvalitet/livslängd och värmetålighet (plus elektriska toleranser etc) ju högre pris, därför återfinner man oftast de bättre grejorna i dyrare installationer vare sig det gäller moderkort/nätdelar eller förstärkare etc.

Vad solida kondingar innehåller i sig vet jag faktiskt inte (lol) men kryllar av kompetent folk här på Sweclockers som säkert kan ge en riktig genomgång.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Du kan söka på "low ESR" eller "motherboard" capacitors på Ebay. Sedan beställer man med samma kapacitans, volt och dimensioner som dina gamla kondensatorer. Det gäller om de gamla kondensatorerna är den vanliga typen med två ben. Är kondensatorerna ytmonterade är de mycket svårare att byta.

När du väl fått kondensatorerna från Ebay börjar det roliga. Först måste man kolla så man inte fått piratkopior, vilket man gör genom att kolla på tillverkarens hemsida om kondensatorns dimensioner, ventil och bottenplatta ser ut som de ska. Man får väldigt ofta piratkopior, kan tilläggas. Sedan testar man kondensatorerna med en kapacitans- och ESR-mätare för att se om de är inom specifikationerna. De gamla kondensatorerna ska man sedan också testa efter att man tagit loss dem, för att se i vilket skick de var.

Typ en sådan här kapacitansmätare kan man använda. Den är billig och bra: http://www.ebay.com/itm/9v-TRANSISTOR-TESTER-CAPACITOR-ESR-IN...

Till sist ska man löda loss de gamla kondensatorerna och sätta i de nya. Det kräver en hel del skicklighet och det är lätt att man skadar moderkortet. De finns guider på nätet som t ex på www.badcaps.net som beskriver i detalj hur man gör.

När man är klar sedan så är det bara att starta datorn. Ibland funkar den bättre, ibland märker man ingen skillnad och ibland funkar den sämre eller inte alls.

Skrivet av sgtprobe:

Elektrolytiska kondensatorer har nackdelen att de kan torka ut och/eller börja läcka med ålder. Hög varme påskyndar händelseförloppet. Det finns en stor uppsjö av diverse märken som tillverkar dessa, de bättre brukar vara av Japansk härkomst men finns andra nationer gör sådana av likvärdig kvalitet och de har som regel bättre livslängd.

Solida kondensatorer har generellt bättre livslängd och värmetålighet än de "blöta" kondingarna.

Bättre kvalitet/livslängd och värmetålighet (plus elektriska toleranser etc) ju högre pris, därför återfinner man oftast de bättre grejorna i dyrare installationer vare sig det gäller moderkort/nätdelar eller förstärkare etc.

Vad solida kondingar innehåller i sig vet jag faktiskt inte (lol) men kryllar av kompetent folk här på Sweclockers som säkert kan ge en riktig genomgång.

Tack så mycket för förklaringen
Jag läste någonstans att Volten inte spelar någon roll så länge den är samma eller högre än originalet man använde. Lite samma sak som att Amperen inte spelar så stor roll i ett nätagg bara det är samma eller högre?

Jo Jag får helt enkelt se ifall någon med djupare kunskap kan förklara på ett lätt sätt hur en kondensator fungerar och vad det är för material man använder samt hur man får de materialen att faktiskt hålla en laddning och vad som avgör hur mycket de kan hålla och hur länge ( långvarig laddning eller hög laddning med kort puls osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Tack så mycket för förklaringen
Jag läste någonstans att Volten inte spelar någon roll så länge den är samma eller högre än originalet man använde. Lite samma sak som att Amperen inte spelar så stor roll i ett nätagg bara det är samma eller högre?

Japp, så är det, se till att ha samma kapacitans/farad men volt ska vara samma eller högre. Har du för låg volt så kan du spränga kondingen. Vad jag förstått så mäter man kapacitans med farad, vanligen med måttet μF vilket står för microfarad. Men du har millifarads, nanofarads och picofarads etc oxå beroende på applikation.

Farad har något med hur mycket ström den kan leverera under en sekund eller hur det nu var, haha. Men Quota inte mig för sanningen inom detta ämne. Detta är dock något som är ganska basic för elektronikingenjörer och som kan fylla i mina extremt knapphändiga svar. lol

stavfel
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av Lakanman:

Min gamla Amiga 1200 från 1992 med Commodore 1080s monitor rullar på som den gjorde när den var ny.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/220679...

Nice det är så det ska vara Det är ju samma sak med gamla tv spels konsoller som använder casetter till spel de kommer ju rulla på i många år till och om något går fel är det väl bara byta ut någon kondensator och fortsätta köra på

Permalänk
Medlem

Visst är det nice att man med lite bakgrundskunskap som man kan hämta från sidor som denna eller liknande kan hjälpa en att hålla igång sina "dyrgripar" långt efter bäst före datum. Men vill ändå flika in en varning att gamla kondingar kan vara farliga, speciellt om man reparerar nätdelar eller liknande, och ge en en riktig kyss om man inte är försiktig trots att man har haft dem urkopplade från elnätet en längre stund.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Tack så mycket för förklaringen
Jag läste någonstans att Volten inte spelar någon roll så länge den är samma eller högre än originalet man använde. Lite samma sak som att Amperen inte spelar så stor roll i ett nätagg bara det är samma eller högre?

Jo Jag får helt enkelt se ifall någon med djupare kunskap kan förklara på ett lätt sätt hur en kondensator fungerar och vad det är för material man använder samt hur man får de materialen att faktiskt hålla en laddning och vad som avgör hur mycket de kan hålla och hur länge ( långvarig laddning eller hög laddning med kort puls osv

Haken är att ju högre volt en kondensator är specificerad för desto större är den. Det kan bli ganska trångt bland kondensatorerna på ett moderkort eller i ett nätaggregat och därför måste man vara noga när man köper dem så att de passar storleksmäsigt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att hårddiskar höll bättre förr. Det var dyra grejer så man lade väl ner lite energi på mekaniken.

Permalänk
Medlem

Dra ur elkabeln och allt funkade felfritt? Hur då? FAT32 var inte ens journalerat, och var du mitt i en skrivning kunde du få datafel på disken. Jag tror det är som med det mesta annat; nostalgin mörkar och tar bort mycket negativa minnen.

Komponenter var känsligare för ESD förr, också.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Dra ur elkabeln och allt funkade felfritt? Hur då? FAT32 var inte ens journalerat, och var du mitt i en skrivning kunde du få datafel på disken. Jag tror det är som med det mesta annat; nostalgin mörkar och tar bort mycket negativa minnen.

Komponenter var känsligare för ESD förr, också.

Jag vet att jag otaliga gånger dragit ur strömkabeln ur väggen då datorn låst sig (windows 98 eller win 95) och datorerna fungerade okej efteråt. Fungerade tills jag faktiskt slängde dom 10 år senare konstigt nog :S
Men det kanske inte sker någon skrivning då windows låst sig eller då man får bluescreen eller något annat som hände ofta på den tiden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iBigs:

Jag stängde av min gamla webbserver för någon månad sen och bytte mot en aningen nyare maskin.
Jag byggde maskinen1998 och det sitter en Celeron 466i den. Genom åren har den fått två nya PSU, lite mer minne och en extra hårddisk. Jag kollade systemloggen innan jag stängde ner maskinen och första entryt var från 2003 då jag installerade om den med nytt operativsystem
Det som imponerar mig mest är att systemdisken fortfarande fungerar. Minns inte nu hur gammal den är, men inte nyare än 2003 i alla fall, och då har den snurrat 24/7 sen dess med, för all del, lite avbrott på grund av flyttar och diverse strömavbrott.

Under den tiden har jag bytt min PC ett otal gånger, slängt ett par bärbara datorer, och en hel dröse mobiltelefoner...

Ahh gamla goda tiden,jag saknar min celeron 400A hette den vad som nästan gick att dra upp till dubbla frekvensen:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dontmakeme:

Hehe jo ja såg en dokumentär på svt om en glödlampa från början på 1900 talet som fortfarande är igång och fungerar fint
men datorer kom ju långt efter glödlampan... Jag menar en pentrium 1 kom ju 1994? eller 95?

Men visst känns allting mycket mer ömtåligt nu och man förväntar sig nästan att det ska / bör gå sönder efter ett tag

Jag hittade den,här ska ni se på grejer som håller grabbar det är annat än våran moderna shit:))

http://vimeo.com/15696220

god jul igen:)

Ursäkta mod för bumpen:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift