Permalänk
Medlem

MSI GX70 funderingar

Hej!

Jag köpte nyligen en MSI GX70 laptop i hopp om att jag skulle kunna spela lite nyare spel, och har lite funderingar kring dens prestanda. Jag testade att sparka igång Battlefield 4 på den, då det stod på deras hemsida att datorn skulle klara medium->high, och det var inte ens spelbart på lägsta grafikinställningar (samma gäller Crysis 3 som var inkluderat). Jag har en stationär som har sämre specs än denna GX70 men som kan spela dessa spel på högre grafikinställningar.

Och om jag har förstått det rätt ska GX70 ha både ett Radeon 8650 OCH 8970 som den switchar till vid högre prestandakrav, AMD A10-5750 processor som ska daskas upp till 3,5GHz vid ansträngning samt 8 GB DDR3 minne. Min stationära har ett Radeon 7850 grafikkort, AMD Phenom II 720 på 3,0GHz samt 8GB DDR3 minne, varför den presterar bättre än en helt ny dator med bättre hårdvara i vet jag inte. Jag hade inga som helst förhoppningar på att den skulle kunna maxa alla dom nyaste spelen, men såhär ska det väl inte vara?

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar, Oskar

Permalänk
Medlem

Inte säkert den switchar gpu av sig sj så kolla det först.

http://www.youtube.com/watch?v=gBT4RSP86lY

Ca 1 min in så förklarar han

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 - AMD Phenom II 1090T @ 4,4Ghz
Sapphire 6970 @ CrossFire 930/1410Mhz
120Gb OCZ-AGILITY3, 16Gb G.Skill Ripjaws X

Permalänk
Medlem

CASE SOLVED!

Jag tittade runt på en del andra engelska forum där jag tillslut hittade en annan dåre som hade liknande problem som mig. Det där med att den ska switcha GPU och ha sig verkar inte fungera något vidare läste jag, så lösningen var att man fick ha "High performance" inställt på både profilerna PLUGGED-IN och BATTERY. Helt klart minuspoäng för AMD, buu!

Permalänk
Skrivet av loloskar:

CASE SOLVED!

Jag tittade runt på en del andra engelska forum där jag tillslut hittade en annan dåre som hade liknande problem som mig. Det där med att den ska switcha GPU och ha sig verkar inte fungera något vidare läste jag, så lösningen var att man fick ha "High performance" inställt på både profilerna PLUGGED-IN och BATTERY. Helt klart minuspoäng för AMD, buu!

Vad har du för temps på processorn? Min ligger runt 93... undrar om det är normalt. förmodligen inte?

Permalänk
Skrivet av Jlindholmen:

Vad har du för temps på processorn? Min ligger runt 93... undrar om det är normalt. förmodligen inte?

93c är definitivt i det övre gränslandet för vad som kan anses som hälsosamt för en processor, troligen också direkt skadligt om det ligger på den temperaturer under längre sessioner.

Permalänk

Ja den ligger stabilt strax över 90grader enligt HWtool...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

93c är definitivt i det övre gränslandet för vad som kan anses som hälsosamt för en processor, troligen också direkt skadligt om det ligger på den temperaturer under längre sessioner.

Skrivet av Jlindholmen:

Vad har du för temps på processorn? Min ligger runt 93... undrar om det är normalt. förmodligen inte?

Skrivet av Jlindholmen:

Ja den ligger stabilt strax över 90grader enligt HWtool...

90-95c är tyvärr normalt för GX70/GE70, dels för att kylarna är under dimensionerande samt enbart en radial fläkt men också pga kylpastan.
Jag har själv GE70 med i7 4700mq + GTX765m, Cpun landade runt 95c i fulload och GTX765m runt 92-93c, jag öppnade upp laptopen och hela Msis kylsystem är samma som man använde för 4år sedan, jag har ägt 4 olika Msi datorer från första i5an med GTX285 --> Sandybridge + gtx460, Ivy + gtx560 --> Haswell + GTX765m och dom har knappt ändrats alls.

Det jag gjorde när jag plockade isär hela laptopen var att byta ut kylpastan på cpun och gpun, jag tjänade runt 5c, så runt 90c som högst.

Är tyvärr normalt.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

90-95c är tyvärr normalt för GX70/GE70, dels för att kylarna är under dimensionerande samt enbart en radial fläkt men också pga kylpastan.
Jag har själv GE70 med i7 4700mq + GTX765m, Cpun landade runt 95c i fulload och GTX765m runt 92-93c, jag öppnade upp laptopen och hela Msis kylsystem är samma som man använde för 4år sedan, jag har ägt 4 olika Msi datorer från första i5an med GTX285 --> Sandybridge + gtx460, Ivy + gtx560 --> Haswell + GTX765m och dom har knappt ändrats alls.

Det jag gjorde när jag plockade isär hela laptopen var att byta ut kylpastan på cpun och gpun, jag tjänade runt 5c, så runt 90c som högst.

Är tyvärr normalt.

Hmm okej det va ju inga bra nyheter. Jag hade den modellen med med GTX 285 och i5 460M. Men där idlar den runt 50-60. Men 90 är väl att ta i..

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

90-95c är tyvärr normalt för GX70/GE70, dels för att kylarna är under dimensionerande samt enbart en radial fläkt men också pga kylpastan.
Jag har själv GE70 med i7 4700mq + GTX765m, Cpun landade runt 95c i fulload och GTX765m runt 92-93c, jag öppnade upp laptopen och hela Msis kylsystem är samma som man använde för 4år sedan, jag har ägt 4 olika Msi datorer från första i5an med GTX285 --> Sandybridge + gtx460, Ivy + gtx560 --> Haswell + GTX765m och dom har knappt ändrats alls.

Det jag gjorde när jag plockade isär hela laptopen var att byta ut kylpastan på cpun och gpun, jag tjänade runt 5c, så runt 90c som högst.

Är tyvärr normalt.

Låter illa, helt klart. Över 90c är fortfarande en oroväckande hög temperatur för en CPU. Att processorn endast kyls av en fläkt ska inte i sig vara ett problem, inte heller att den är av radialmodell. Orsak är nog troligen som sagt underdimensionerad kylfläns/koppar och/eller dålig eller felaktig ledningsförmåga och applicering av kylpasta. Jag skulle också rekommendera att man plockar lös processorn, rengör den och kylanorning från pasta och sedan applicerar ny fräsch pasta av högre kvalité.