Funderingar kring NAS...

Permalänk
Entusiast

Funderingar kring NAS...

Sitter i planer att smälla ihop en mediarigg till sovrummet och samtidigt ändra lite i/på mediariggen i vardagsrummet. Som det är nu så sitter det tre hårddiskar i mediariggen och en i spelriggen. Men funderar på om man ska slänga in samtliga i en NAS. Hade inte tänkt mig raid eller backup utan bara en ren lagringsenhet för åtkomst för samtliga datorer i hemmet och få bort de mekaniska diskarna ur alla datorer. Streama filmer/serier till övriga datorer på nätverket. Är NAS rätt alternativ i mitt fall och hur ser det ut med temperaturen i dessa? Blir det inte varmt att smälla in fyra diskar tätt ihop? Delning via nätverk för torrentprogram funkar väl precis som vanligt? Vad kan man mer behöva veta? Är jag på rätt spår eller är NAS helt fel för mig?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

En NAS verkar väl inte helt fel. Jag har haft både en egenbyggd NAS och har just nu en Synology. Båda har haft fläkt för att kyla diskarna. Sedan så har båda gått ner i standby när de inte använts. Så att det skulle bli för varmt skulle jag inte vara så rädd för. Diskar utvecklar bara en 4-5W när de arbetar och kanske 3W när de bara snurrar, så det är inga stora mängder värme som behöver kylas bort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast

Satt o kollade lite olika alternativ som passar plånboken. Hittade en Netgear för 1990 samt en qnap för 2990... finns det nån orsak för mig att välja det dyrare alternativet med vad jag tänkt ha den till?

http://www.inet.se/produkt/5402261/netgear-readynas-104

http://www.inet.se/produkt/4304573/qnap-ts-420

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Satt o kollade lite olika alternativ som passar plånboken. Hittade en Netgear för 1990 samt en qnap för 2990... finns det nån orsak för mig att välja det dyrare alternativet med vad jag tänkt ha den till?

http://www.inet.se/produkt/5402261/netgear-readynas-104

http://www.inet.se/produkt/4304573/qnap-ts-420

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du bara ha den att dumpa filer på så spelar det inte så stor roll.

Du skriver att du vill streama filmer, men jag tror du menar att du vill spela upp dem över nätverket, dvs komma åt utdelade filer genom XBMC eller liknande. Om du vill streama på riktigt och samtidigt koda om filmen (transcoding) så kommer du att behöva kliva upp rejält i pris. Mitt svar ovan baserar sig på detta.

En annan sak som kan skilja är överföringshastigheten. Bättre NAS'ar har oftast bättre tryck i överföringarna. Om du ska ha flera enheter (fler än två-tre) som kollar film samtidigt kan det vara värt att söka efter recensioner på de där två för att se vad de klarar av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Ska du bara ha den att dumpa filer på så spelar det inte så stor roll.

Du skriver att du vill streama filmer, men jag tror du menar att du vill spela upp dem över nätverket, dvs komma åt utdelade filer genom XBMC eller liknande. Om du vill streama på riktigt och samtidigt koda om filmen (transcoding) så kommer du att behöva kliva upp rejält i pris. Mitt svar ovan baserar sig på detta.

En annan sak som kan skilja är överföringshastigheten. Bättre NAS'ar har oftast bättre tryck i överföringarna. Om du ska ha flera enheter (fler än två-tre) som kollar film samtidigt kan det vara värt att söka efter recensioner på de där två för att se vad de klarar av.

Spela upp över nätverket är exakt vad jag menade, via XBMC. Mest troligt max två samtidigt... räcker kanske med den billigare då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Spela upp över nätverket är exakt vad jag menade, via XBMC. Mest troligt max två samtidigt... räcker kanske med den billigare då?

Den billigare lär klara dina krav galant.

Jag har själv spanat in den här för att göra backup på min NAS till en annan burk som jag tänkte ha stående hos mina föräldrar.
http://www.dustinhome.se/product/5010744992/buffalo-linkstati...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Se till så att du kan ha en mysql databas på servern så kan du hålla all media i sync. Är rätt så trevligt att stoppa en film i vardagsrummet och fortsätta spela den i sovrummet utan att behöva spola. Plus att veta vilka avsnitt man redan sett.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jojje_c1:

Se till så att du kan ha en mysql databas på servern så kan du hålla all media i sync. Är rätt så trevligt att stoppa en film i vardagsrummet och fortsätta spela den i sovrummet utan att behöva spola. Plus att veta vilka avsnitt man redan sett.

Låter trevligt, men detta är inget jag kan för fem öre. Krävs det större insatser och kunskap från min sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Låter trevligt, men detta är inget jag kan för fem öre. Krävs det större insatser och kunskap från min sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns någon guide hur man sätter upp det på xbmc wikin. När det väl är igång sköts resten av xbmc.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt denna bloggen så ska Buffalo Linkstation ha MySQL inbyggt.
http://josephlo.wordpress.com/2011/04/10/setting-up-the-buffa...

Till Netgear kan man ladda ner MySQL som en app till NAS'en.

QNAP'en skulle jag också kunna tänka mig fixar MySQL, eftersom QNAP and Synology är de som ligger längst framme med att köra olika servrar på NAS'ar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Enligt denna bloggen så ska Buffalo Linkstation ha MySQL inbyggt.
http://josephlo.wordpress.com/2011/04/10/setting-up-the-buffa...

Till Netgear kan man ladda ner MySQL som en app till NAS'en.

QNAP'en skulle jag också kunna tänka mig fixar MySQL, eftersom QNAP and Synology är de som ligger längst framme med att köra olika servrar på NAS'ar.

Tack för tipsen, blir nog netgear. Ska köpas en massa annat också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Nu är NAS'en up and running (det blev Netgear Readynas 104)... har äntligen lyckas pillra så att jag delar ut och hittar filmer till andra datorer på XBMC. Just i detta nu flyttas det data som bara den, ett par TB kvar

Nu körs väl NAS'en i JBOD som standard om jag förstått det rätt? Hur blir det då när jag slänger in nästa disk? Hade tänkt flytta över all data från en 3TB disk (disk 1)som är formaterad i NTFS till den nya 3TB-disken (disk 2) som jag slängde in direkt i min NAS. Bör jag formatera den gamla (disk 1) först i windows eller är det nåt som NAS'en sköter själv när jag sätter i den? För som jag förstått det så kör väl win och NAS olika filsystem. Kommer den gamla (disk 1) disken då att köras i JBOD tillsammans med den (disk2) som redan satt däri?

Ursäkta för en massa dumma frågor, men på det här området är jag verkligen så grön man kan bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

...Blir det inte varmt att smälla in fyra diskar tätt ihop? ...

Jag har en Synology DS412+II och där är vilotempen på 32°C. Vid arbete går det kanske upp i 38°C (minnet är lite vagt här) och det i pannrummet som har en rumstemperatur på > 25°C minst.

Bara så du får en uppfattning om temperaturer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net