Nätaggregat startar men inte dator

Permalänk
Medlem

Nätaggregat startar men inte dator

Hej.
Har problem med mitt nätaggregat. För en tid sen så la min dator av bara så där. Inget reagerade alls. Testade alla möjliga sorters konfigurationer för att utesluta saker som var sönder. Testade även att tjuvkoppla nätaggregat med ett gem. Nätaggregat startade och det gjorde att jag inte trodde nätaggregatet var sönder. Så jag köpte nya delar till en dator i form av chassi moderkort processor och minnen. Men nu visade det sig att det ära samma problem igen.ingenting händer.
Tror inte mina helt nya delar är sönder.
Kan nätaggregat vara sönder trots att det startar?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Nätdelen kan starta fast den är "defekt" den klarar bara inte av att leverera tillräcklig spänning och ström för att boota din dator.
Har du garanti kvar på din nätdel? om inte så kan du öppna upp den (tänk på att den ska vara spänningslös och rör inga komponenter med fingrarna utan endast med isolerade verktyg detta eftersom kondensatorer kan lagra spänning fast sladden är utdragen) och kolla om det finns så kallat buliga kondensatorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Hiper nätagg? Alla agg de gjorde var mer eller mindre lågbudgetbyggen. Även om jag inte minns just din modell som datordödare så har flera andra modeller varit kända för att grilla datorer, därför brukar forumet avråda från alla Hiper. Har du otur har du skadat dina nya delar också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aldabal:

Hej.
Har problem med mitt nätaggregat. För en tid sen så la min dator av bara så där. Inget reagerade alls. Testade alla möjliga sorters konfigurationer för att utesluta saker som var sönder. Testade även att tjuvkoppla nätaggregat med ett gem. Nätaggregat startade och det gjorde att jag inte trodde nätaggregatet var sönder. Så jag köpte nya delar till en dator i form av chassi moderkort processor och minnen. Men nu visade det sig att det ära samma problem igen.ingenting händer.
Tror inte mina helt nya delar är sönder.
Kan nätaggregat vara sönder trots att det startar?

Om det är ditt Hiper i signaturen...

SLÄNG bort det direkt.
Hiper är ökända för att krångla/dö, och ta massor av komponenter med sig i graven.
(Hiper gick sedermera i konkurs pga dessa problem. "Hiperskandalen")
#11626102

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis för flera år sedan som hade ett Hiper nätagg som gjorde att datorn inte gick att starta förrän efter ett par minuter.
Jag öppnade upp det och flera kondensatorer var buliga,vi bytte till ett annat märke och datorn startade direkt.

Permalänk
Medlem

Damn. Totalt missat. Det har fingerat bra i flera år. Då köper jag ett nytt helt enkelt då!

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Nytt nätaggregat men dator startar inte

Hej, gjorde en tråd tidigare idag om mitt nätaggregat och har nu köpt ett nytt nätaggregat. Men datorn fortsätter att trilskas. Har uteslutit grafikkort etc. Har tagit ut moderkortet och även satt det på bord för att ta bort chassit ur matchen. Till problemet, nätaggregat startar en liten stund likaså CPUfläkten kickar igång en kort stund. Har verkligen prövat allt men hittar inte problemet.
CPUfläkten kickar ca en sekund sen dör den. Likaså nätaggregat. Har prövat alla tips på nätet med sladdar, bort med minnen etc.
Vad kan vara fel?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

En kortslutning nånstans.. Har du distanser på mellan moderkortet och chassiplåten tex?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

En kortslutning nånstans.. Har du distanser på mellan moderkortet och chassiplåten tex?

Trött? Han skriver att han tagit ur det ur chassit.

TS: Lista alla komponenter, inklusive gamla och nya nätagget. Låter som det kan varar något fel på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Msi z87s02 intel 4771 corsair vengance 8gb. Gamla nätaggregat är i signaturen. Nya är ett corsair cx600
Min sista gissning är att det moderkortet då både processorfläkten och grafikkortet snurrar igång en liten stund

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

lossa 24-pin kontakten och kortslut den så får du en vink om nätagget funkar eller ej.

Finns massor av trådar om det om du söker , här är en http://learntocomputer.blogspot.se/2009/12/how-to-test-pc-pow...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

lossa 24-pin kontakten och kortslut den så får du en vink om nätagget funkar eller ej.

Finns massor av trådar om det om du söker , här är en http://learntocomputer.blogspot.se/2009/12/how-to-test-pc-pow...

Om man tjuvkopplar och psu inte går igång så kan man konstateraa att det är sönder ja! I detta fall kommer PSU troligen att snurra på vid en tjuvkoppling eftersom det ger startimpuls till datorn. Tjuvkopplingen säger då inte ett skvatt eftersom det kan ge spänning och viss effekt men inte orka med vid last. Så i princip är det ett värdelöst test då det inte kan påvisa ifall en PSU är hel.

Tittar vi på TS tidigare tråd så ser vi att han gjort precis detta med sitt gamla Hiper och det snurrade på. Att han fick rekommendationen att byta PSU i förra tråden ger jag fullt stöd då Hiper har ett väldigt brokigt förflutet. De brukade ha effekten att de skadade andra komponenter och det är troligt att det är just det som hänt med TS prylar. Sen finns ju alltid risken att han fått en ny PSU som är DOA, jag skulle dock se den risken som liten.

TS jag skulle råda dig att testa med minimalt antal delar som i följande inlägg. #10628468

Permalänk
Medlem
Skrivet av aldabal:

Hej, gjorde en tråd tidigare idag om mitt nätaggregat och har nu köpt ett nytt nätaggregat. Men datorn fortsätter att trilskas. Har uteslutit grafikkort etc. Har tagit ut moderkortet och även satt det på bord för att ta bort chassit ur matchen. Till problemet, nätaggregat startar en liten stund likaså CPUfläkten kickar igång en kort stund. Har verkligen prövat allt men hittar inte problemet.
CPUfläkten kickar ca en sekund sen dör den. Likaså nätaggregat. Har prövat alla tips på nätet med sladdar, bort med minnen etc.
Vad kan vara fel?

Har du tittat så du inte har böjda pinnar i sockeln/CPU ?

Permalänk
Medlem

Låter tyvärr som att något på ditt moderkort kortsluter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Trött? Han skriver att han tagit ur det ur chassit.

Ja, helt kortsluten själv igårkväll! Skulle gått o lagt mig istället..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

https://www.dropbox.com/s/5ls8omlkpfwjuda/2014-03-27%2012.12....
Det ser ut som jag lyckats böja pinnar i nedre vänstra hörnet. Fattar inte hur jag lyckat. Med det då jag var ytterst försiktig

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Du får ta en stiftpenna(blyerts) och försiktigt rätta till dom.

27. How to restore a damaged CPU or socket.
http://www.computershopper.com/feature/75-pc-building-tips-cp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aldabal:

https://www.dropbox.com/s/5ls8omlkpfwjuda/2014-03-27%2012.12....
Det ser ut som jag lyckats böja pinnar i nedre vänstra hörnet. Fattar inte hur jag lyckat. Med det då jag var ytterst försiktig

Har sett exempel tidigare där ganska vana byggare lyckats, det är ju jäkligt känsligt så inte alls konstigt egentligen. De flesta jag läst om har lyckats bra med ovanstående råd att kröka tillbaka stiften med en stiftpenna. Lycka till och hoppas detta löser dina problem, och se till att skrota ditt gamla Hiper just in case!

Skrivet av lacrits:

Ja, helt kortsluten själv igårkväll! Skulle gått o lagt mig istället..

Jag vet precis hur det känns. Men va fasen man kan inte alltid vara 100%, som tur är så är det alltid någon som reagerar på forumet ifall man stjälper ur sig något riktigt galet. Vart ju inte så farligt i detta fallet å andra sidan, och för övrigt brukar jag uppskatta dina inlägg här på forumet. Jag suger åt mig som en svamp ska du veta!

Permalänk
Medlem

Ingen lycka med att böja tillbaka stiftet som var böjt. Däremot så märkte jag nu att fyra stift verkar vara kortare än resten av stiften. De är kvar i samma vinkel vilket jag kan tycka tyder på att det vár så från början.

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aldabal:

Ingen lycka med att böja tillbaka stiftet som var böjt. Däremot så märkte jag nu att fyra stift verkar vara kortare än resten av stiften. De är kvar i samma vinkel vilket jag kan tycka tyder på att det vár så från början.

Det finns ibland någon som hävdar att de fått en CPU med böjda pins från butik, men aldrig sett något om att det bevisats. I vilket fall är det extremt ovanligt när man köper nytt, och reklamation brukar aldrig gå att åberopa. Det vanligaste problemet är tyvärr att det orsakas vid monteringen av kund och det vet butiken mycket väl. Sitter man där utan att få det som godkänd reklamation av butik, så har man ju bara alternativen att köpa nytt eller att försöka reparera skadan.

Ibland kan stiften gå av när man försöker räta ut dem om de är svårt böjda som dina. Vägrar butiken reklamation så har du å andra sidan inte något egentligt val än att prova, men gör det med största försiktighet. Att de verkar kortare kan ju bero på att de är kraftigt böjda, åtminstone ser jag 4 stift på bilden som är rejält stukade även om bilden är lite grynig. Alltid tråkigt när detta händer.