Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat att uppgradera sin 12.04 till 14.04? Hur har det gått? Framför allt: Har någon testat att uppgradera 12.04 med Xmonad?

Jag kör 12.04 med Xmonad, och vis av erfarenhet brukar det strula som tusan vid uppgraderingar... Jag orkar inte sitta och hacka igång det igen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Men gällande mitt tidigare problem och grafikdrivrutiner... kan det vara så att detta löser sig framöver så att jag bara kan aktivera proprietära drivrutinerna om någon vecka och sedan starta om utan problem? Lär ju inte våga testa det nu på ett tag ifall att allt krashar igen. Visst går det fort att installera om, men det är ju ändå en del annat som ska ställas in efter ominstallation, så jag vill inte vara med om det här igen.

Törs man testa om typ 2 veckor?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Yes har testat och fungerar riktigt bra hittills dock installerat idag.

Låter bra!

Då blir det uppgradering, så fort jag kommer hem efter påsk.
Kör 13.10 nu, tycker nog det har varit den sämsta xubuntu versionen jag kört.
Har varit för många småbuggar, som varit klart störande.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att 14.04 endast bootar till en lila skärm. 13.10 bootade utan problem. Någon som vet vad det kan vara?

Bootar jag i recovery så får jag upp en initramfs-prompt.

Jag kör dual-boot med Win 8.1 och installationen av Ubuntu är ren. Datorn är Asus U36SD laptop med Intel Core I5 och Nvidia 520M kombinerat med ett intel-grafikkort.

EDIT: Gjorde en ny installations-usb och nu fungerar det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga till mina problem att spela upp videos via VLC har fått systemet att frysa några gånger, inte permanent utan i några sekunder och sedan krashar VLC och jag får skicka felrapport. Kanske har att göra med att jag inte kör en riktig proprietär drivrutin kanske?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Är det någon som har testat att uppgradera sin 12.04 till 14.04?

Dist-upgrade? Det har väl aldrig någonsin funkat. Backa upp dina filer & gör en ren installation.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyberzero:

Är det någon som har testat att uppgradera sin 12.04 till 14.04? Hur har det gått? Framför allt: Har någon testat att uppgradera 12.04 med Xmonad?

Jag kör 12.04 med Xmonad, och vis av erfarenhet brukar det strula som tusan vid uppgraderingar... Jag orkar inte sitta och hacka igång det igen.

Exporterat min 12.04.4-partition från jobbdatorn till VirtualBox, har mååånga grejer installerat och ~20 PPA's. Kommer göra en test-uppgradering i veckan så får vi se hur det går - kör Unity. Lär inte uppgradera skarpt förrens 14.04.1 släpps dock.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Dist-upgrade? Det har väl aldrig någonsin funkat. Backa upp dina filer & gör en ren installation.

För mig brukar det inte vara några problem. Om man får en lyckad uppgradering tenderar att bero på hur mycket tweaks och tredjeparts-program man kört in.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Dist-upgrade? Det har väl aldrig någonsin funkat. Backa upp dina filer & gör en ren installation.

Det har alltid fungerat för mig. `do-release-upgrade` är rekommenderade sättet att uppgradera Ubuntu. Ifall det uppstår något bekymmer så är ren ominstallation troligen ändå mer jobb än att lista ut vad som felar.

Som nämnts tidigare i tråden så kommer LTS-installationer med 12.04 inte annonsera om den nya versionen förrän 14.04.1 släpps.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

har kört upgradering på 4 burkar nu funka klockrent,

men på mail server m,m till firman väntar jag lite, tills man har tid undsätta i värsta fall

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Har precis installerat Trusty Tahr, vilket också är första gången jag använder Linux (Kraschad hårddisk. Hade en extra liggandes och, tja, gratis är ju oerhört gott när man är student.). Har plockat ned Steam från Ubuntus egna programportal, men när jag ska starta det så kommer Terminal upp och promptar efter mitt inloggs-lösen för att installera lite extra bitar. Problemet är att Terminal inte vill erkänna att jag faktiskt har ett tangentbord och därmed helt sonika skiter i att jag trycker på tangenterna. Hur gör jag för att banka vett i skallen på Terminal?

Sitter på en några år gammal Vaio-laptop. 4 GB RAM, separat AMD-grafik, nyinstallerad OCZ Vertex 3 SSD (hade en liggandes) och annat grejs om det nu hjälper i analysen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eringax:

Har precis installerat Trusty Tahr, vilket också är första gången jag använder Linux (Kraschad hårddisk. Hade en extra liggandes och, tja, gratis är ju oerhört gott när man är student.). Har plockat ned Steam från Ubuntus egna programportal, men när jag ska starta det så kommer Terminal upp och promptar efter mitt inloggs-lösen för att installera lite extra bitar. Problemet är att Terminal inte vill erkänna att jag faktiskt har ett tangentbord och därmed helt sonika skiter i att jag trycker på tangenterna. Hur gör jag för att banka vett i skallen på Terminal?

Sitter på en några år gammal Vaio-laptop. 4 GB RAM, separat AMD-grafik, nyinstallerad OCZ Vertex 3 SSD (hade en liggandes) och annat grejs om det nu hjälper i analysen.

Det är bara att skriva ditt lösenord och sedan trycka på Enter. Av säkerhetsskäl skriver terminalen inga tecken på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det är bara att skriva ditt lösenord och sedan trycka på Enter. Av säkerhetsskäl skriver terminalen inga tecken på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha! Där ser man. Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man behöver inte installera om, ctrl-alt-F1 så kommer man till en kommandorad(eftersom det är X som har kraschat) därifrån kan man mecka vidare ...
(enklast är dock att sätta i ett Nvidia-kort, då fungerar det mesta automagiskt)

nja... de där förbannade grafikkorten som ska stänga och slå på GPUn hela tid beroende på belastning är fruktansvärda och funkar dåligt.

förr fick jag mycket problem med AMD/ATI kort men inte nu längre den senaste tiden har allt bara funkat, där i mot laptops med nvida kort får jag bara mer och mer problem med. på en stationär dator funkar nvida säkert lika bra som alltid (har ingen koll på dem).

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Sitter nu och game:ar i steam i 14.04. Mycket nöjd:)

Permalänk

Hur funkar Ubuntu idag? Tror jag körde en sväng på 7-8.0 Tiden? Iaf för ett gäng år sedan.

Har en halvhyfsad dator i dagens mått med AMD CPU och GPU.
Mycket smidigt att göra en övergång från XP (erhmm) ?
Funkar stödet för att ansluta diskenheter/mobiltelefoner osv?
Hur är stödet för 3D filmer?
Något man bör tänka på?
Spelar i stort sett ingenting utom UT 99 och det rullade såvitt jag vet perfekt när jag har testat Ubuntu tidigare. Surfar och laddar upp bilder på nätet bara.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Hur funkar Ubuntu idag? Tror jag körde en sväng på 7-8.0 Tiden? Iaf för ett gäng år sedan.

1 Har en halvhyfsad dator i dagens mått med AMD CPU och GPU.
2 Mycket smidigt att göra en övergång från XP (erhmm) ?
3 Funkar stödet för att ansluta diskenheter/mobiltelefoner osv?
4 Hur är stödet för 3D filmer?
5 Något man bör tänka på?
6 Spelar i stort sett ingenting utom UT 99 och det rullade såvitt jag vet perfekt när jag har testat Ubuntu tidigare. Surfar och laddar upp bilder på nätet bara.

1, GPU är lite YMMV, de har haft lite problem med folk som försökt installera AMDs egnare drivare via ders Restricted Drivers/Sources men ingen aning hur det är nu, förmodligen fixat.

2, Beror på, Ubuntu/Linux har en annan filosofi hur saker skall fungera så du kommer behöva förstå att du installerar program i en pakethanterare istället för att gå ut på nätet och tanka etc. Samt andra saker som filstruktur etc.

3, Varierar inte testat på Ubuntu ett tag nu men senast har jag för mig att MTP installerades automatiskt men annars så funkar det perfekt efter att man installerat rätt paket. Har du Iphone så får du nog bråka med Itunes om den inte är jailbreakad.

4, Faktiskt ingen aning. Det är något du borde titta på i så fall i VLC eller XBMC

5, Undvik installera program utifrån deras hanterare specielt drivrutiner etc. Va med på att det är annorlunda OS det är ingen direkt kopia utan ett helt annat OS.

6, Då bör det göra fortfarande.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har kört 3D-film i VLC i 12.04 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Hur funkar Ubuntu idag? Tror jag körde en sväng på 7-8.0 Tiden? Iaf för ett gäng år sedan.

Funkar stödet för att ansluta diskenheter/mobiltelefoner osv?

Skrivet av Commander:

3, Varierar inte testat på Ubuntu ett tag nu men senast har jag för mig att MTP installerades automatiskt men annars så funkar det perfekt efter att man installerat rätt paket. Har du Iphone så får du nog bråka med Itunes om den inte är jailbreakad.

Kan bara dela med mig av mina erfarenheter och det är att allting funkar out of the box idag.
Alla möjliga möss och tangentbord fungerar så klart, även om man har extra knappar. I alla fall de Microsoft och Logitech produkter jag använt.
Sedan har jag testat flera scanners, skrivare, webkameror, Androidtelefoner USB-headsets, Blåtandsenheter, externa ljudkort och allt har fungerat utan problem med Ubuntu 13.x och 14.04

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Det har alltid fungerat för mig. `do-release-upgrade` är rekommenderade sättet att uppgradera Ubuntu. Ifall det uppstår något bekymmer så är ren ominstallation troligen ändå mer jobb än att lista ut vad som felar.

Som nämnts tidigare i tråden så kommer LTS-installationer med 12.04 inte annonsera om den nya versionen förrän 14.04.1 släpps.

Kan nämna i efterhand att `do-release-upgrade` även denna gång fungerade utan problem på en Ubuntudator jag uppgraderade nyligen.

Den enda överraskningen var att LightDM (?) nu även startade en inmatningsmetodsväljare som lade sig i systemfältet. När jag kollade detta nya verktyg så såg jag att det som standard använde Ctrl+Space som tangentbordsgenväg för att byta inmatningsmetod i en fördefinierad lista. Eftersom jag bara hade en metod definierad så hände ingenting när jag tryckte detta, men problemet var att jag sedan tidigare använde denna tangentbordsgenväg för att byta panel i Tmux, vilket inmatningsmetodsväljaren då alltså "skuggade". Det gick dock att ändra detta direkt i gränssnittet för inmatningsmetodsväljaren, varpå Tmux kunde agera ostört igen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Den enda överraskningen var att LightDM (?)

LightDm har dem kört sedan 13.xx, men jag har upptäcket att gnome-shell nu finns i standard repo och när man installera det kan man även väja GDM som start om man vill.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Gjorde en do-release-upgrade, från 13.10 och det vägrade funka. Bytte sedan till manjaro när jag ändå höll på. Har alltid mina filer på en egen partion för /home och alla program jag behöver installera tar ju inte så lång tid med ett enkelt kommando. Kommer nog byta tillbaka till ubuntu vid första tecken på bekymmer med manjaro. Trodde ALDRIG jag skulle säga det när jag förstå gången provade unity, men det är en riktigt nice DE, som windows borde ha gjort. Hade hemskt gärna kört den i arch eller vilken annan dist som helst. Men Canonical måste ju isåfall göra det lite mer portabelt...

(Manjaro är typ arch fast lika enkelt att installera som ubuntu och man har alltid senaste version av allt, om det hjälper någon)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Trodde ALDRIG jag skulle säga det när jag förstå gången provade unity, men det är en riktigt nice DE, som windows borde ha gjort.

Jag håller med. När Ubuntu började med det var det väldigt mycket gnäll, men jag tycker faktiskt om det.
Sitter man annars på Windows kan det kännas lite bakvänt med fönsterknapparna upp till vänter, men man vänjer sig. Mac-användare borde det däremot passa bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillezz:

Gjorde en do-release-upgrade, från 13.10 och det vägrade funka. Bytte sedan till manjaro när jag ändå höll på. Har alltid mina filer på en egen partion för /home och alla program jag behöver installera tar ju inte så lång tid med ett enkelt kommando. Kommer nog byta tillbaka till ubuntu vid första tecken på bekymmer med manjaro. Trodde ALDRIG jag skulle säga det när jag förstå gången provade unity, men det är en riktigt nice DE, som windows borde ha gjort. Hade hemskt gärna kört den i arch eller vilken annan dist som helst. Men Canonical måste ju isåfall göra det lite mer portabelt...

(Manjaro är typ arch fast lika enkelt att installera som ubuntu och man har alltid senaste version av allt, om det hjälper någon)

Unity för Arch finns i AUR: https://aur.archlinux.org/packages/unity

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bejje:

Installerade nyss det (3ggr) och allt funkar bra förutom att det inte går att installera AMD/ATI properitära drivutiner via "software and updates" och "additional drivers.
Har testat installera först fglrx och startade om, då krashade allt och Ubuntu vägrade starta. Försökte att starta upp i low graphics mode och lite annat, men inget hjälpte. Installerade då om och testade istället fglrx-updates, men det blev precis samma sak. Nu har jag installerat om yutterligare en gång och kör med standarddrivrutinen. Lite tråkigt då jag vill kunna spela spel med så bra prestanda som möjligt.

Finns det något annat bra sätt att installera drivrutinerna?
Någon annan som fått samma problem med AMD drivrutinerna?

Detta är inte ett Ubuntu-fel, det är ett fel i samspelet (eller brist på samspel) mellan de delarna för ATI/AMD GPUer som sköts av kärnan ihop med de proprietära drivarna, länk. Problemet är löst i 3.14, så förhoppningsvis kommer fixen bakporteras till 3.13 (LTS versioner brukar i.o.f.s. uppdatera kärnan efter något år, men lite väl länge att vänta kanske).

Många ATI/AMD GPUer modeller strular tyvärr när man kör Linux, har du en kombination som fungerar så skatta dig lycklig. Vi kör rätt många Ubuntu-system på jobbet och ett tag kom Dells stationära modeller med AMD GPUer, de fungerar långa stunder utan problem, men då och då frös hela desktop:en med hård reset som enda "lösning", detta med de öppna drivarna. Slutade med att vi bytte ut grafikkorten i alla dessa system mot Nvidia-kort, har man möjlighet att välja fritt och tänker använda datorn för kontorsarbete så är Intel GPUer alltid att föredra då de fungerar helt felfritt out-of-the-box.

Ska också påpekas att det endast är AMDs GPUer som fungerar dåligt, AMDs CPUer fungerar helt perfekt under Linux, faktum är att Linux-kärnan verkar bättre hantera AMDs "modul-design" än vad Windows gör när man tittar på relativ prestanda mellan AMD / Intel. Fram till Core2 släpptes körde vi nästan uteslutande AMD CPUer på jobbets Linux-servers/desktops (med Nvidia GPUer) och det fungerade alltid perfekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

(vet att tråden är för Ubuntu, men eftersom spelande och drivers alltid kommer upp...)
Vill man spela i Linux är det alltid en fördel att ha senaste kernel, drivers osv.

Kör själv Arch, det gör allting jag skulle kunna tänka mig behöva. Alltid senaste av allt, snabbt och enkelt. Det tog ett tag att installera och lära sig, men aldrig haft problem när det väl var färdiginstallerat.

Manjaro är en distro baserad på Arch fast lite släpande release av uppdateringar (tänkt att förhindra problem vid uppdateringar), även lättare att komma igång med. Har inte personligen använt den, men Arch är ju riktigt solitt och jag hör bra saker om Manjaro.

Arch/Manjaro har väldigt bra communities också tycker jag, men man behöver nog vara redo på att lära sig några saker innan man sätter igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är inte ett Ubuntu-fel, det är ett fel i samspelet (eller brist på samspel) mellan de delarna för ATI/AMD GPUer som sköts av kärnan ihop med de proprietära drivarna, länk. Problemet är löst i 3.14, så förhoppningsvis kommer fixen bakporteras till 3.13 (LTS versioner brukar i.o.f.s. uppdatera kärnan efter något år, men lite väl länge att vänta kanske).

Många ATI/AMD GPUer modeller strular tyvärr när man kör Linux, har du en kombination som fungerar så skatta dig lycklig. Vi kör rätt många Ubuntu-system på jobbet och ett tag kom Dells stationära modeller med AMD GPUer, de fungerar långa stunder utan problem, men då och då frös hela desktop:en med hård reset som enda "lösning", detta med de öppna drivarna. Slutade med att vi bytte ut grafikkorten i alla dessa system mot Nvidia-kort, har man möjlighet att välja fritt och tänker använda datorn för kontorsarbete så är Intel GPUer alltid att föredra då de fungerar helt felfritt out-of-the-box.

Ska också påpekas att det endast är AMDs GPUer som fungerar dåligt, AMDs CPUer fungerar helt perfekt under Linux, faktum är att Linux-kärnan verkar bättre hantera AMDs "modul-design" än vad Windows gör när man tittar på relativ prestanda mellan AMD / Intel. Fram till Core2 släpptes körde vi nästan uteslutande AMD CPUer på jobbets Linux-servers/desktops (med Nvidia GPUer) och det fungerade alltid perfekt.

Så med andra ord så borde jag inte ge mig på att testa lägga in drivrutinerna ännu en gång ännu? Vet inte hur länge jag orkar vänta faktiskt. Blir det ingen lösning på det här snart så skiter jag i det och slänger in Mint så fort senaste versionen kommer ut mot slutet av maj och hoppas att det inte strular lika mycket där.

Kan tillägga att jag inte alls haft några problem med AMDs drivrutiner ihop med Ubuntu under de senaste åren. Har alltid funkat klockrent så långt tillbaka som proprietära drivrutiner har erbjudits för automatisk installation i Ubuntu. Men det ska väl vara först gången för det också...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bejje:

Så med andra ord så borde jag inte ge mig på att testa lägga in drivrutinerna ännu en gång ännu? Vet inte hur länge jag orkar vänta faktiskt. Blir det ingen lösning på det här snart så skiter jag i det och slänger in Mint så fort senaste versionen kommer ut mot slutet av maj och hoppas att det inte strular lika mycket där.

Det som triggar buggen finns tydligen från Linux-kärna 3.10 till 3.13, så alla distributioner som inte kör dessa kärnor borde fungerar om du inte har problem i normalfallet. Tydligen är det inte lika vanligt att man triggar buggen i 3.10 till 3.12, men problemet finns där.

Detta problem är rapporterat till Canonical så man tycker att de borde fixa det. Kör inte Mint med samma kärnor som Ubuntu?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som triggar buggen finns tydligen från Linux-kärna 3.10 till 3.13, så alla distributioner som inte kör dessa kärnor borde fungerar om du inte har problem i normalfallet. Tydligen är det inte lika vanligt att man triggar buggen i 3.10 till 3.12, men problemet finns där.

Detta problem är rapporterat till Canonical så man tycker att de borde fixa det. Kör inte Mint med samma kärnor som Ubuntu?

OK, finns det någon info om när nyare kernel kommer till Ubuntu 14.04? Har 3.13 just nu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bejje:

OK, finns det någon info om när nyare kernel kommer till Ubuntu 14.04? Har 3.13 just nu.

Enda gången som det kan överhuvudtaget kan komma på fråga att byta kärna är vid släpp av 14.04.x, men har för mig att man historiskt har man inte uppgraderat kärna vid x=1.

Faktum är att även 12.04 kan vara drabbad då 12.04.4 (senaste versionen) använder Linux 3.11, men det var enligt bug-rapporten inte lika vanligt att felet visade sig där (låter som ett race där det bara händer ibland, men sannolikheten ökade väldigt mycket med 3.13).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man kan väl uppgradera kärnan själv och testa, om den inte fungerar så har man ju den gamla kvar att välja i GRUB.

En guide jag hittade, har inte testat detta själv, kör inte Ubuntu för tillfället.

http://www.phoronix.com/scan.php?px=MTY1NTU&page=news_item

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)