Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Inte hängt med i utvecklingen på ett tag men har XBMC fått stöd för RARat material än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

Inte hängt med i utvecklingen på ett tag men har XBMC fått stöd för RARat material än?

En snabb googling säger mig ja, sedan åtminstone 2008.

Det gäller dock inte komprimerade filer utan enbart paketerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En snabb googling säger mig ja, sedan åtminstone 2008.

Det gäller dock inte komprimerade filer utan enbart paketerade.

okej, känns dock som att mycket av det rarade materialet är komprimerat.
Anledningen till att jag frågar är för att jag känner att jag måste skaffa mig något vassare än min Boxee Box, som förövrigt klarar av att spela upp alla typer av rarat material.
Det lutar alltså åt en HTPC med xbmc. Men har för mig att när jag körde raspbmc på min rpi så började den gnälla när den skulle scanna en rarad film.

Och sitta och packa upp allt har jag absolut inte lust med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

okej, känns dock som att mycket av det rarade materialet är komprimerat.
Anledningen till att jag frågar är för att jag känner att jag måste skaffa mig något vassare än min Boxee Box, som förövrigt klarar av att spela upp alla typer av rarat material.
Det lutar alltså åt en HTPC med xbmc. Men har för mig att när jag körde raspbmc på min rpi så började den gnälla när den skulle scanna en rarad film.

Och sitta och packa upp allt har jag absolut inte lust med.

Om du sitter på en linux burk så mins jag att jag hade en kommandrad som packade upp alla mina filer Kan ju ge det ett försök att hitta den raden igen, var ju inte superavancerad men det tog ju sin tid att packa upp allt. Hade samma problem som du en gång, sjukt drygt att packa upp alla rarade filer i en serie typ.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

okej, känns dock som att mycket av det rarade materialet är komprimerat.

Utan att säga för mycket, nej det är det ytterst sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Om du sitter på en linux burk så mins jag att jag hade en kommandrad som packade upp alla mina filer Kan ju ge det ett försök att hitta den raden igen, var ju inte superavancerad men det tog ju sin tid att packa upp allt. Hade samma problem som du en gång, sjukt drygt att packa upp alla rarade filer i en serie typ.

Går även att bara högerklicka på mappen som innehåller och packa upp alla filerna på en gång på så sätt, i Windows iaf.
I linux beror det väl på vilket GUI man använder tror jag. (men har ingen aning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Går även att bara högerklicka på mappen som innehåller och packa upp alla filerna på en gång på så sätt, i Windows iaf.
I linux beror det väl på vilket GUI man använder tror jag. (men har ingen aning)

nice! är det winrar då eller? Tar den typ undermappar, dvs typ serie1/säsong1/avsnitt1/fil.rar? Det skulle vara rätt sweet

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Utan att säga för mycket, nej det är det ytterst sällan.

Exakt., följer dom Scen-reglerna så får man inte komprimera då är det "Lagra" som gäller.

jag laddar bara Scen-realeser och har aldrig stött på att en film/serie har strulat med att visas i XBMC.

Permalänk
Skrivet av DeToXx:

okej, känns dock som att mycket av det rarade materialet är komprimerat.
Anledningen till att jag frågar är för att jag känner att jag måste skaffa mig något vassare än min Boxee Box, som förövrigt klarar av att spela upp alla typer av rarat material.
Det lutar alltså åt en HTPC med xbmc. Men har för mig att när jag körde raspbmc på min rpi så började den gnälla när den skulle scanna en rarad film.

Och sitta och packa upp allt har jag absolut inte lust med.

Med tanke på att Boxee är en fork av XBMC och med tanke på att de mest verkar fokuserat på media server-delen, enklare användning och den sociala biten känns det spontant som att det inte borde skilja speciellt mycket på den fronten.

Det är f ö betydligt vanligare att vissa typer av undertexter är komprimerade snarare än bara rarade vilket skulle kunna ställa till det* om man prompt måste ha just de undertexterna. För videouppspelning (speciellt av moderna/vanliga format) brukar XBMC faktiskt tugga det mesta.

*Behöver inte vara något jätteproblem det heller å andra sidan, frågan om man vill packa upp de aktuella filerna poppar upp första gången man bläddrar igenom den delen av biblioteket och gör man det då är det klart sen, tar ju inte vidare mycket plats i förhållande till videofilerna (storleksordningen 1:1000).

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Om du sitter på en linux burk så mins jag att jag hade en kommandrad som packade upp alla mina filer Kan ju ge det ett försök att hitta den raden igen, var ju inte superavancerad men det tog ju sin tid att packa upp allt. Hade samma problem som du en gång, sjukt drygt att packa upp alla rarade filer i en serie typ.

Inte för att gå allt för off topic men om man har applicationer om inte hanterar rarade filer finns det fuse baserade rarfs.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Om du sitter på en linux burk så mins jag att jag hade en kommandrad som packade upp alla mina filer Kan ju ge det ett försök att hitta den raden igen, var ju inte superavancerad men det tog ju sin tid att packa upp allt. Hade samma problem som du en gång, sjukt drygt att packa upp alla rarade filer i en serie typ.

Skrivet av Kilroy:

Går även att bara högerklicka på mappen som innehåller och packa upp alla filerna på en gång på så sätt, i Windows iaf.
I linux beror det väl på vilket GUI man använder tror jag. (men har ingen aning)

XBMC har stöd för rar-filer även i Linux.

Om man använder Ubuntu och laddar ner XBMC från Ubuntus förråd finns det inte stöd för att packa upp rar-filer i XBMC. Om man instället lägger in XBMCs egna repo och laddar ner programmet från dem så fungerar det. Att Ubuntus version inte har stöd för rar har med licensen för rarprogrammet att göra, som jag har förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

nice! är det winrar då eller? Tar den typ undermappar, dvs typ serie1/säsong1/avsnitt1/fil.rar? Det skulle vara rätt sweet

Ja.

Markera mappen du vill packa upp och välj "extract to" så scannar den igenom alla undermappar efter rar-arkiv och sedan väljer du var den ska lägga alla filer den packar upp.

EDIT: Förytldigande, göra detta i winrar, och inte i utforskaren t.ex. .)

Permalänk
Medlem

Hej!

Har fått ett litet problem, råkade dölja menyn settings på hemskärmen, är det någon som vet hur jag får tillbaka den? Använder mej av Raspberry Pi och tv´ns fjärr.

Permalänk

Dålig koll på Raspberryn men har du möjlighet att ansluta ett tangentbord borde "S" (shutdown menu, Keyboard controls [wiki]) ge dig tillgång till inställningarna igen.

Lite fler tips här från officiella forumet, en sökning på "accidentally hidden/disabled/removed settings/system menu from homescreen" eller liknande ge fler uppslag.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Tack snälla, ska provas :)[

QUOTE=Korkenzieher;14601450]Dålig koll på Raspberryn men har du möjlighet att ansluta ett tangentbord borde "S" (shutdown menu, Keyboard controls [wiki]) ge dig tillgång till inställningarna igen.

Lite fler tips här från officiella forumet, en sökning på "accidentally hidden/disabled/removed settings/system menu from homescreen" eller liknande ge fler uppslag.[/QUOTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Hej!

Har fått ett litet problem, råkade dölja menyn settings på hemskärmen, är det någon som vet hur jag får tillbaka den? Använder mej av Raspberry Pi och tv´ns fjärr.

System-->Utseende-->Skal, Inställningar, Hemfönster, Dölj huvudmenyknappar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Entusiast

Bara jag som har problem med scrapern? Themoviedb verkar inte vilja fungera som den ska. Den skapade lite dubbletter för mig av någon anledning så jag rensade biblioteket och nu finns det massa filmer som den helt vägrar att plocka in. Har testat att ändra namnet och fortfarande inget. Namnet är rätt för det ger rätt träff när jag söker direkt på sidan. Någon som har några tjuvknep?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Vilka skins använder folk här och varför föredrar ni just det?

Jag använde det som var standard i Frodo men tycker det är lite tråkigt och saknar lite funktioner som andra har som är båda bra, roliga och snygga.

Provade lite olika och fastnade lite för Hybrid som verkar bra men bara provat det ett par minuter.

Har kört Back Row i två eller tre versioner nu och jag tycker det fungerar bra. Ganska rent enkelt schema med rätt många möjliga layouter. Har hittat några som passar mig bra. Filmer har jag en lång rad som jag bläddrar i sidled med information om filmen ovanför. Inte så snabbt men rätt snyggt och enkelt. Ett problem verkar vara att utvecklaren har gått och blivit gammal och skaffar sig ett liv så att det inte kommer hända så mycket mer i framtiden.

Håller med om att Confluence inte är någon höjdare. Det fungerar men inte mycket mer än så. För plottrigt och grötigt och samtidigt begränsat. Inte så intuitivt. De skulle verkligen behöva designa om standardtemat till något mer användbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ladda ner svenska undertexter?
Funkar inte på det sättet som beskrivs i förstainlägget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

Hur kan jag ladda ner svenska undertexter?
Funkar inte på det sättet som beskrivs i förstainlägget..

Har diskuterats ett antal gånger senaste tiden.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Setup_subtitle_se...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Grymt! Tack!

Permalänk
Entusiast

Nu har något blivit väldigt galet här. Jag har inga sources inlagda vad jag kan se. La ju in ett antal mappar med olika typer av media för evigheter sedan om talade om för XBMC vilken typ varje mapp innehöll. Nu finns de inte längre. Verkar inte som om XBMC har en aning om var mina filer ligger men den lyckas ändå hitta nya TV-serier men missar helt de flesta filmerna. Ett par har den lyckats hitta av oklar anledning. Testade att köra ett plug-in som heter Missing Movie Scanner som säger att det inte saknas något vilket är fel.

Någon som känner igen felet för jag hittar inget på Google. Eller är det helt enkelt dags att avinstallera allt och börja om från början?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu har något blivit väldigt galet här. Jag har inga sources inlagda vad jag kan se. La ju in ett antal mappar med olika typer av media för evigheter sedan om talade om för XBMC vilken typ varje mapp innehöll. Nu finns de inte längre. Verkar inte som om XBMC har en aning om var mina filer ligger men den lyckas ändå hitta nya TV-serier men missar helt de flesta filmerna. Ett par har den lyckats hitta av oklar anledning. Testade att köra ett plug-in som heter Missing Movie Scanner som säger att det inte saknas något vilket är fel.

Någon som känner igen felet för jag hittar inget på Google. Eller är det helt enkelt dags att avinstallera allt och börja om från början?

Hade samma sak efter jag updaterat till v13.
Serier låg kvar men filmer var borta.
Men det var ju enkelt att ordna , lade till filmmappen igen så fungerade det.

Permalänk

Hejsan har hittat detta underbara film program som sorterar allt åt mig, DOCK så verkar inte fungera att skanna filer som jag vill. Har serie xxxx.s01.e02.720p (som ja rippat själv o döpt) , Om jag lägger den i en mapp som heter "ny mapp" hittas inte serie klippet, men ja döper ja den till precis samma namn som serien heter så hittas den direkt. Tycker ju att det smidigaste vore att kunna döpa en mapp till "serier" , utan att behöva skapa 27 under mappar...? Eller är det bara så programmet fungerar att söka?!?!?!??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Hade samma sak efter jag updaterat till v13.
Serier låg kvar men filmer var borta.
Men det var ju enkelt att ordna , lade till filmmappen igen så fungerade det.

Testade det inatt. De flesta filmerna låg kvar men inte alla. Fungerade efter att jag lagt in alla källorna igen. Databasen var tydligen kvar för den kommer ihåg vad jag sett och inte. Så det gick rätt smidigt tillslut. Var rädd att jag skulle behöva göra om allt från början. Det tar ju sån tid att lägga in större mängder media första gången när databasen ska byggas och allt scannas igenom och sedan ska man gå igenom och markera saker som sett igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har kört Back Row i två eller tre versioner nu och jag tycker det fungerar bra. Ganska rent enkelt schema med rätt många möjliga layouter. Har hittat några som passar mig bra. Filmer har jag en lång rad som jag bläddrar i sidled med information om filmen ovanför. Inte så snabbt men rätt snyggt och enkelt. Ett problem verkar vara att utvecklaren har gått och blivit gammal och skaffar sig ett liv så att det inte kommer hända så mycket mer i framtiden.

Håller med om att Confluence inte är någon höjdare. Det fungerar men inte mycket mer än så. För plottrigt och grötigt och samtidigt begränsat. Inte så intuitivt. De skulle verkligen behöva designa om standardtemat till något mer användbart.

Jag gillar dock Confluence men tycker det finns så många funktioner och snygga grejer som inte utnyttjas där så vill ha något lite mer flashy men samtidigt enkelt.

Filmerna hade jag sorterat på samma sätt i Confluence och har det på ett liknande sätt nu i Hybrid.
Ska kolla upp Back Row men det är lite gammalt som du säger och använder inte flera av dom nya funktionerna om jag fattat det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hejsan har hittat detta underbara film program som sorterar allt åt mig, DOCK så verkar inte fungera att skanna filer som jag vill. Har serie xxxx.s01.e02.720p (som ja rippat själv o döpt) , Om jag lägger den i en mapp som heter "ny mapp" hittas inte serie klippet, men ja döper ja den till precis samma namn som serien heter så hittas den direkt. Tycker ju att det smidigaste vore att kunna döpa en mapp till "serier" , utan att behöva skapa 27 under mappar...? Eller är det bara så programmet fungerar att söka?!?!?!??

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag har mina serier i en mapp som heter typ "serier", sen har jag undermappar i den som heter "namnet på serien", sen har jag undermappar där som heter "säsong 1" osv.
Filerna heter "seriens.namn.S01E01.avi" osv.
Det scannas och hittas rätt.

Tips på enkelt program för att döpa om många filer på en gång: http://www.fauland.com/af5.htm

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag har mina serier i en mapp som heter typ "serier", sen har jag undermappar i den som heter "namnet på serien", sen har jag undermappar där som heter "säsong 1" osv.
Filerna heter "seriens.namn.S01E01.avi" osv.
Det scannas och hittas rätt.

Tips på enkelt program för att döpa om många filer på en gång: http://www.fauland.com/af5.htm

Precis så som du har det, DÅ fungerar det.. men låt oss säga att jag har 20st episoder av olika serier, då orkar ja int skapa en mapp för varje serie avsnitt, och sedan lägga varje serie avsnitt i varje mapp. Jag Skulle vilja ha det såhär: Mappen Serie/serienamn.säsong.avsnitt.AVI , och sedan kunna gå direkt till TW-SHOW, och sedan välja serie. men gör jag så, då hittar inte programmet varje serie avsnitt. OM jag inte går vägen file->libary>väljer mappen där allt ligger och spelar upp så.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Precis så som du har det, DÅ fungerar det.. men låt oss säga att jag har 20st episoder av olika serier, då orkar ja int skapa en mapp för varje serie avsnitt, och sedan lägga varje serie avsnitt i varje mapp. Jag Skulle vilja ha det såhär: Mappen Serie/serienamn.säsong.avsnitt.AVI , och sedan kunna gå direkt till TW-SHOW, och sedan välja serie. men gör jag så, då hittar inte programmet varje serie avsnitt. OM jag inte går vägen file->libary>väljer mappen där allt ligger och spelar upp så.

Om du döper filerna till S02E13 eller 2x13 så kan alla ligga i samma mapp utan problem.

Permalänk

Säkert skrivit det förut men kör fortfarande med Aeon Nox, visserligen ganska tungdrivet men så länge prestandan finns där känns det ändå värt det. Nya versionen för Gotham ska tydligen vara lite mer avskalad och mindre krävande dock och kanske värd att testa.

Skrivet av Kevlarheart:

Precis så som du har det, DÅ fungerar det.. men låt oss säga att jag har 20st episoder av olika serier, då orkar ja int skapa en mapp för varje serie avsnitt, och sedan lägga varje serie avsnitt i varje mapp. Jag Skulle vilja ha det såhär: Mappen Serie/serienamn.säsong.avsnitt.AVI , och sedan kunna gå direkt till TW-SHOW, och sedan välja serie. men gör jag så, då hittar inte programmet varje serie avsnitt. OM jag inte går vägen file->libary>väljer mappen där allt ligger och spelar upp så.

Växlar det verkligen så mycket mellan vilka serier du följer att du behöver göra det mer än en gång i början och sen en gång för varje ny serie (undermappar för säsong behövs inte för XBMC:s del)? Eller är det att det blir bökigare att rensa bland avsnitt om de ligger i olika mappar?

Ett ev extrasteg vid nedladdning (dvs välja olika mappar för olika serier) känns inte så blodigt för att få till biblioteksfunktionerna.

I vilket fall så tror jag ingen av de nuvarande skraporna stödjer alla-på-en-gång-metoden. Det jobbas på ett mer flexibelt system men som det ser ut nu skulle det tydligen strula till logiken och leda till fler felidentifieringar då det varierar för mycket hur tv-serier namnges. Det lär inte vara klart förrän till nästa version dock.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"