Bästa mini-ITX chassi med plats för GTX970

Permalänk
Medlem

Bästa mini-ITX chassi med plats för GTX970

Hej!

Jag har tänkt att bygga ihop en ny dator åt flickvännen.

Det jag har satt som krav är att den ska vara så liten som möjlig men fortfarande ha plats för grafikkort som tex 970 Strix på 31 cm.

De lådor jag har sneglat på främst är:
Bitfenix Prodigy och Bitfenix Prodigy M. Dessa tycker jag dock är i största laget.
Fractal Design Node 304 White. Detta verkar vara rätt intressant, kanske inte så innovativt.
Silverstone SG08. Det använder jag mig själv av och är ett rätt trevligt chassi, men tänkte om det kanske finns något roligare? ^^
Silverstone RVZ01. Detta chassit är det jag har fastnat mest för, det är litet och har plats för fullstora grafikkort. Det jag ser som största nackdelen dock är att man måste köpa SFX-nätagg vilket gör att man mer eller mindre bara har Silverstones egna nätaggregat på 650W för 1300kr att välja på.

Har ni några bättre förslag så är de varmt välkomna!

Tack på förhand!
//
Oskar

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

MSI GTX 970 är kompaktare med en längd på 267mm.

Jag sitter lite i samma sits och vill ha en liten låda men ändå kraftfullt innehåll. Har också haft funderingar på Fractal Design Node 304 och nu även kollat på Corsair Carbide Air 240 som även stödjer mATX, och således dubbla GPU om man skulle vilja det.

Permalänk
Föredetting

Hur mycket diskar behöver du? CM Elite 120 Advanced är fullt tillräckligt om du kör sluten vattenkylning och tar bort hårddiskburen. Gjorde det själv förra året, ser ut såhär:

Har du mycket diskar är det förstås inte optimalt, men ett par SSDs skruvar man lätt fast i botten eller i sidopanelerna med lite vilja.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

själv köpte jag CM elite 130, säger bara UNDVIK!

stoppade i en 4690K, med en seidon 120v kylare samt ett r9 290 tri-x OC.
precis inget ljud stannar i chassit utan du får leva med allt oljud rakt ut som om chassisidan vore öppen.

hade nog köpt ett bitfenix prodigy eller fractal node idag om jag haft cash över.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Kan enbart tala för 1 chassi, då jag bara själv testat 1.. Node. Gillar skarpt. Lyckats lösa en rätt trevlig kabeldragning, en TYST rigg (med rätt komponenter..) och personligen tyckte jag det var innovativt, dock var det ju mitt första mITX-bygge.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan enbart tala för 1 chassi, då jag bara själv testat 1.. Node. Gillar skarpt. Lyckats lösa en rätt trevlig kabeldragning, en TYST rigg (med rätt komponenter..) och personligen tyckte jag det var innovativt, dock var det ju mitt första mITX-bygge.

wow, har du bilder? själv fick jag en kalldusch med ett semimodulärt nätagg och fick pressa in kablar varthän de fick plats...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

wow, har du bilder? själv fick jag en kalldusch med ett semimodulärt nätagg och fick pressa in kablar varthän de fick plats...

http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/746/Sb4H6K.jpg

Har några bilder från bygget, men inga just nu från färdig produkt. Alltså jag har inte gjort något extremt.. Men lyckades klämma fast mycket kablar mellan ram och nätagg, så de höll sig utmed 'golvet' så att säga. Om det önskas så kanske jag orkar lösa en bild eller två nån kväll.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Kanske ett Lian Li PC-TU200A OM du vill ha en mer portabel lösning fast med en saftigare prislapp

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI GTX 970 i min Node 304, det får plats men mycket större skulle jag inte chansa på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag har ett MSI GTX 970 i min Node 304, det får plats men mycket större skulle jag inte chansa på.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/89776/node3.jpg

Vad har du för nätagg - inte något modulärt verkar det som?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozoom:

Hej!

Jag har tänkt att bygga ihop en ny dator åt flickvännen.

Det jag har satt som krav är att den ska vara så liten som möjlig men fortfarande ha plats för grafikkort som tex 970 Strix på 31 cm.

De lådor jag har sneglat på främst är:
Bitfenix Prodigy och Bitfenix Prodigy M. Dessa tycker jag dock är i största laget.
Fractal Design Node 304 White. Detta verkar vara rätt intressant, kanske inte så innovativt.
Silverstone SG08. Det använder jag mig själv av och är ett rätt trevligt chassi, men tänkte om det kanske finns något roligare? ^^
Silverstone RVZ01. Detta chassit är det jag har fastnat mest för, det är litet och har plats för fullstora grafikkort. Det jag ser som största nackdelen dock är att man måste köpa SFX-nätagg vilket gör att man mer eller mindre bara har Silverstones egna nätaggregat på 650W för 1300kr att välja på.

Har ni några bättre förslag så är de varmt välkomna!

Tack på förhand!
//
Oskar

Rekommenderar ett node starkt! Det går att lösa kabeldragningen helt ok, lägger man ett par 100 kr på vettiga fläktar så blir det nästan helt knäpptyst också.

Skrivet av ksw:

wow, har du bilder? själv fick jag en kalldusch med ett semimodulärt nätagg och fick pressa in kablar varthän de fick plats...

http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/746/Sb4H6K.jpg

Du får utnyttja HDDburarna/mellanrummet mellan PSU och vägg

Exempel med det gamla ICKE-modulära 750W Med 8x Sata, 6x Molex och 2x PCI-E kablar(Panik köpte en PSU nrä den jag tänkte köpa utgick):

Dold text
Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |