Ubuntu Server 14.10 MailUtils/postfix skickar ej mail

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server 14.10 MailUtils/postfix skickar ej mail

Hej,

Jag har har satt upp en server hemma och försöker få igång MailUtils/postfix. Jag vill enbart kunna skicka mail från servern utåt. Har tillåtit port 25, 587 och 465 i routern.

Även i brandväggen på servern så är det allow på allt ut. Så det borde inte bli blockerat (har även testat att öppna brandväggen helt)...

Dock när jag tittar i loggfilerna så ser jag detta:

Mar 17 20:45:17 _DOMÄN-NAMN_ postfix/pickup[11724]: 81074260B87: uid=1001 from=<_USERNAME_@_DOMÄN-NAMN_> Mar 17 20:45:17 _DOMÄN-NAMN_ postfix/cleanup[11866]: 81074260B87: message-id=<20150317194517.81074260B87@_DOMÄN-NAMN_.se> Mar 17 20:45:17 _DOMÄN-NAMN_ postfix/qmgr[11725]: 81074260B87: from=<_USERNAME_@_DOMÄN-NAMN_>, size=328, nrcpt=1 (queue active) Mar 17 20:45:47 _DOMÄN-NAMN_ postfix/smtp[11851]: connect to mxcluster1.one.com[91.198.169.8]:25: Connection timed out Mar 17 20:46:17 _DOMÄN-NAMN_ postfix/smtp[11851]: connect to mxcluster2.one.com[91.198.169.9]:25: Connection timed out Mar 17 20:46:17 _DOMÄN-NAMN_ postfix/smtp[11851]: 81074260B87: to=<_MOTTAGAR@MAIL_>, relay=none, delay=60, delays=0.02/0/60/0, dsn=4.4.1, status=deferred (connect to mxcluster2.one.com[91.198.169.9]:25: Connection timed out) Mar 17 21:02:31 _DOMÄN-NAMN_ postfix/smtp[11900]: connect to mxcluster2.one.com[91.198.169.9]:25: Connection timed out

Så det ser lite konstigt ut, men vill inte exponera dessa uppgifter.
Har ersatt de riktiga uppgifterna med:

_USERNAME_ = användaren på servern _DOMÄN-NAMN_ = serverns namn _MOTTAGAR@MAIL_ = mottagarmailen

Så jag får "Connection timed out" och vet inte varför. Har suttit ett bra tag och försökt luska ut det, men lyckas f*n inte (ursäkta franskan)...

Kan någon hjälpa mig?

EDIT: har en Zyxel NBG5615 som router.

Tack
Robbin

Permalänk
Medlem

Alla tjänsteleverantörer har blokerat port 25 utåt för att minska spammail från privata abonomang. Du behöver därför skicka mail genom din tjänsteleverantörs smtp server.

Leta reda på vilken smtp server du ska använda och konfigurera den sedan relay server i postfix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letrix:

Alla tjänsteleverantörer har blokerat port 25 utåt för att minska spammail från privata abonomang. Du behöver därför skicka mail genom din tjänsteleverantörs smtp server.

Leta reda på vilken smtp server du ska använda och konfigurera den sedan relay server i postfix.

Wow! Tack för snabbt svar

Hum.. Har tankar på att sätta upp en egen mailserver, men inte i dagsläget. Någon vägledning hur jag gör det?
Eller iaf hur konfigurerar jag "relay server i postfix" med de smtp uppgifter jag vill använda?

Permalänk
Medlem

Du ska konfigurera postfix att använda en "smart host", alltså din leverantörs SMTP-server. Telia t.ex. har smtprelay1.telia.com.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kör sudo dpkg-reconfigure postfix så får du lite hjälp med att ställa in det.

Annars är det bara att googla. Postfix och mail är inga enkla grejer att ställa in på ett korrekt och säkert sätt.

Här har du något att börja med:
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/postfix.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kör sudo dpkg-reconfigure postfix så får du lite hjälp med att ställa in det.

Annars är det bara att googla. Postfix och mail är inga enkla grejer att ställa in på ett korrekt och säkert sätt.

Här har du något att börja med:
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/postfix.html

Blir morgonläsning på tunnelbanan! Tackar!

Skrivet av saturday_sun:

Du ska konfigurera postfix att använda en "smart host", alltså din leverantörs SMTP-server. Telia t.ex. har smtprelay1.telia.com.

Perfekt, tack för info och snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Fortsättning följer:

Har nu lokaliserat konfigfilen (sudo nano /etc/postfix/main.cf) för postfix och lagt till [smtp.bredband.net] som relayhost. Nu står det inte Connection timed out i loggarna.

Nu står det:

Mar 18 22:27:04 _DOMÄN-NAMN_ postfix/qmgr[2037]: 3BE93260B8A: removed Mar 18 22:27:04 _DOMÄN-NAMN_ postfix/local[2083]: 61F62260B8C: to=<_USERNAME_@_DOMÄN-NAMN_>, relay=local, delay=0.01, delays=0/0/0/0.01, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to mailbox) Mar 18 22:27:04 _DOMÄN-NAMN_ postfix/qmgr[2037]: 61F62260B8C: removed

Det står nu (delivered to mailbox) vilket i mitt tycke ska vara "levererat till mottagern"? Men har inte fått några mail ännu, kan det ta tid innan allt fungerar eller har jag missat något?

EDIT: har endast öppnat port 25, borde väll räcka?

/Robbin

Permalänk
Medlem

Skickar du ett någelunda korrekt mejl? Vad har du för avsändardomän respektive mottagardomän? Man kan hamna i spamfilter och skräpkorgar om domänen ägs av en annan server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skickar du ett någelunda korrekt mejl? Vad har du för avsändardomän respektive mottagardomän? Man kan hamna i spamfilter och skräpkorgar om domänen ägs av en annan server.

Hej vet faktiskt inte riktigt hur jag ska sätta upp konfig filen för postfix. Ska man använda en e-postadress som man skapar via bredbandsbolaget eller ska man sätta upp något på min server?

Jag har satt upp att servern ska skicka säkerhetsnotiser (mail) när det görs en uppgradering på servern och fick ett mail från root@mindomän.se. Men de andra mailen jag skickar ut vill inte alls... Använder inte dessa samma typ av mailmotor/program för att göra utskick. Vad är en korrekt meijl i dina ögon?
Kan någon ge ett exempel på hur configfilen ska se ut för postfix?

Min server heter "domännamn" utan ".se"

Här är min konfigfil (/etc/postfix/main.cf)

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version # Debian specific: Specifying a file name will cause the first # line of that file to be used as the name. The Debian default # is /etc/mailname. #myorigin = /etc/mailname smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu) biff = no # appending .domain is the MUA's job. append_dot_mydomain = no # Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings #delay_warning_time = 4h readme_directory = no # TLS parameters smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key smtpd_use_tls=yes smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache # See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for # information on enabling SSL in the smtp client. smtpd_relay_restrictions = permit_mynetworks permit_sasl_authenticated defer_unauth_destination myhostname = domänman.se alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases mydestination = domänman.se, namnpåburken, localhost relayhost = [smtp.bredband.net] mynetworks = 127.0.0.0/8 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128 mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + inet_interfaces = all inet_protocols = ipv4 myorigin = /etc/mailname

i filen "/etc/mailname" så står mitt det "domännamn.se"
och i filen "/etc/aliases" "root"

vad gör jag för fel?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Hej vet faktiskt inte riktigt hur jag ska sätta upp konfig filen för postfix. Ska man använda en e-postadress som man skapar via bredbandsbolaget eller ska man sätta upp något på min server?

Jag har satt upp att servern ska skicka säkerhetsnotiser (mail) när det görs en uppgradering på servern och fick ett mail från root@mindomän.se. Men de andra mailen jag skickar ut vill inte alls... Använder inte dessa samma typ av mailmotor/program för att göra utskick. Vad är en korrekt meijl i dina ögon?
Kan någon ge ett exempel på hur configfilen ska se ut för postfix?

Min server heter "domännamn" utan ".se"

Här är min konfigfil (/etc/postfix/main.cf)

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version # Debian specific: Specifying a file name will cause the first # line of that file to be used as the name. The Debian default # is /etc/mailname. #myorigin = /etc/mailname smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu) biff = no # appending .domain is the MUA's job. append_dot_mydomain = no # Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings #delay_warning_time = 4h readme_directory = no # TLS parameters smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key smtpd_use_tls=yes smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache # See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for # information on enabling SSL in the smtp client. smtpd_relay_restrictions = permit_mynetworks permit_sasl_authenticated defer_unauth_destination myhostname = domänman.se alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases mydestination = domänman.se, namnpåburken, localhost relayhost = [smtp.bredband.net] mynetworks = 127.0.0.0/8 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128 mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + inet_interfaces = all inet_protocols = ipv4 myorigin = /etc/mailname

i filen "/etc/mailname" så står mitt det "domännamn.se"
och i filen "/etc/aliases" "root"

vad gör jag för fel?

Tack!

Kör du SSL måste du öppna port 465.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Hej vet faktiskt inte riktigt hur jag ska sätta upp konfig filen för postfix. Ska man använda en e-postadress som man skapar via bredbandsbolaget eller ska man sätta upp något på min server?

Jag har satt upp att servern ska skicka säkerhetsnotiser (mail) när det görs en uppgradering på servern och fick ett mail från root@mindomän.se. Men de andra mailen jag skickar ut vill inte alls... Använder inte dessa samma typ av mailmotor/program för att göra utskick. Vad är en korrekt meijl i dina ögon?
Kan någon ge ett exempel på hur configfilen ska se ut för postfix?

Min server heter "domännamn" utan ".se"

Här är min konfigfil (/etc/postfix/main.cf)

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version # Debian specific: Specifying a file name will cause the first # line of that file to be used as the name. The Debian default # is /etc/mailname. #myorigin = /etc/mailname smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu) biff = no # appending .domain is the MUA's job. append_dot_mydomain = no # Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings #delay_warning_time = 4h readme_directory = no # TLS parameters smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/ssl-cert-snakeoil.pem smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key smtpd_use_tls=yes smtpd_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtpd_scache smtp_tls_session_cache_database = btree:${data_directory}/smtp_scache # See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for # information on enabling SSL in the smtp client. smtpd_relay_restrictions = permit_mynetworks permit_sasl_authenticated defer_unauth_destination myhostname = domänman.se alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases mydestination = domänman.se, namnpåburken, localhost relayhost = [smtp.bredband.net] mynetworks = 127.0.0.0/8 [::ffff:127.0.0.0]/104 [::1]/128 mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + inet_interfaces = all inet_protocols = ipv4 myorigin = /etc/mailname

i filen "/etc/mailname" så står mitt det "domännamn.se"
och i filen "/etc/aliases" "root"

vad gör jag för fel?

Tack!

Tycker din konfiguration ser rätt ut
I programvaran som mejlar loggar ställer du in vad den ska använda för avsändaradress. Är det din egen domän borde det fungera. Du kan alltid testmejla med telnet https://technet.microsoft.com/en-us/library/aa995718%28v=exch...

Permalänk
Medlem

...eller maila echo@swip.net för att få fullständig spec och header i brödtextfältet

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

...eller maila echo@swip.net för att få fullständig spec och header i brödtextfältet

Tack! Testar.

Reslutat efter ha mailat echo@swipnet.se:

Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/smtp[5147]: 6D136260935: to=<echo@swipnet.se>, relay=smtp.bredband.net[195.54.106.231]:25, delay=12, delays=0.01/0/12/0.01, dsn=5.0.0, status=bounced (host smtp.bredband.net[195.54.106.231] said: 501 #5.1.3 Partial domain not allowed: '_DOMÄNNAMN_' (in reply to MAIL FROM command)) Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/cleanup[5139]: AEACD260936: message-id=<20150319192020.AEACD260936@_DOMÄNNAMN_.se> Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/bounce[5142]: 6D136260935: sender non-delivery notification: AEACD260936 Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/qmgr[2249]: AEACD260936: from=<>, size=2099, nrcpt=1 (queue active) Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/qmgr[2249]: 6D136260935: removed Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/local[5141]: AEACD260936: to=<_USERNAME_@_DOMÄNNAMN_>, relay=local, delay=0.01, delays=0.01/0/0/0.01, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to mailbox) Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/qmgr[2249]: AEACD260936: removed

Körde också mot echo@swip.net och fick samma resultat.

Den översta raden är mest intressant. Det verkar vara felete på min konfig? Jag kan ju googla det, men om det är någon som vet så besparar jag mycket tid tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Tack! Testar.

Reslutat efter ha mailat echo@swipnet.se:

Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/smtp[5147]: 6D136260935: to=<echo@swipnet.se>, relay=smtp.bredband.net[195.54.106.231]:25, delay=12, delays=0.01/0/12/0.01, dsn=5.0.0, status=bounced (host smtp.bredband.net[195.54.106.231] said: 501 #5.1.3 Partial domain not allowed: '_DOMÄNNAMN_' (in reply to MAIL FROM command)) Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/cleanup[5139]: AEACD260936: message-id=<20150319192020.AEACD260936@_DOMÄNNAMN_.se> Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/bounce[5142]: 6D136260935: sender non-delivery notification: AEACD260936 Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/qmgr[2249]: AEACD260936: from=<>, size=2099, nrcpt=1 (queue active) Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/qmgr[2249]: 6D136260935: removed Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/local[5141]: AEACD260936: to=<_USERNAME_@_DOMÄNNAMN_>, relay=local, delay=0.01, delays=0.01/0/0/0.01, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to mailbox) Mar 19 20:20:20 _DOMÄNNAMN_ postfix/qmgr[2249]: AEACD260936: removed

Körde också mot echo@swip.net och fick samma resultat.

Den översta raden är mest intressant. Det verkar vara felete på min konfig? Jag kan ju googla det, men om det är någon som vet så besparar jag mycket tid tack på förhand!

Fanns en del om detta här.

http://wiki.ewon.biz/Support/06_Knowledge_Base/Z_Error_Code/2...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tycker din konfiguration ser rätt ut
I programvaran som mejlar loggar ställer du in vad den ska använda för avsändaradress. Är det din egen domän borde det fungera. Du kan alltid testmejla med telnet https://technet.microsoft.com/en-us/library/aa995718%28v=exch...

Vad bra. Har nu också öppnat upp port 456 för ssl, använder dock inte det i nuläget men är något jag vill sätta upp, något tips på var jag hittar en bra tut/guide?

Har inte användt telnet förut, orkar inte läsa Microsofts hjälp texter men ska defenivt ge det en changs när jag känner att jag har mer tid.

Tack för alla svar. Fortsätt kom med idéer om vad det kan vara..

Men tycker det fortfarande är konstigt att den mailar från root@domänman.se för att berätta att den har installerat ny version av PHP och inte att vanliga mailfunktionen fungerar. Men det finns säkert någon logik i det också någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Vad bra. Har nu också öppnat upp port 456 för ssl, använder dock inte det i nuläget men är något jag vill sätta upp, något tips på var jag hittar en bra tut/guide?

Har inte användt telnet förut, orkar inte läsa Microsofts hjälp texter men ska defenivt ge det en changs när jag känner att jag har mer tid.

Tack för alla svar. Fortsätt kom med idéer om vad det kan vara..

Men tycker det fortfarande är konstigt att den mailar från root@domänman.se för att berätta att den har installerat ny version av PHP och inte att vanliga mailfunktionen fungerar. Men det finns säkert någon logik i det också någonstans...

465 för SSL. Inte 456

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

465 för SSL. Inte 456

Haha sry, menade det. Skrev från huvudet och tänkte rätta i efterhand...

Det jag har satt upp för att få mail för mina säkerhetsuppdateringar är:

// Send email to this address for problems or packages upgrades // If empty or unset then no email is sent, make sure that you // have a working mail setup on your system. A package that provides // 'mailx' must be installed. E.g. "user@example.com" Unattended-Upgrade::Mail "minmottagar@mail.com";

Och det verkar fungera fint...

Permalänk
Medlem

Okej så med andra ord så fungerar det, och jag måste ange en "från" adress när jag skickar mail från min server manuellt?
Uppenbarligen så verkar det fungera när säkerhetsuppdateringar görs från mailaderssen "root@mindomän.se".
Ska testa med en avsändar adress. men vart kan jag specificera det utan att behöva sätta dit en sådan varje gång, om nu detta är fallet?

"Check the encoded "Email From", "Destination" and "CC" email addresses. Check for spaces in the address and remove them." står det om just detta error...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Fortsättning följer:

Har nu lokaliserat konfigfilen (sudo nano /etc/postfix/main.cf) för postfix och lagt till [smtp.bredband.net] som relayhost. Nu står det inte Connection timed out i loggarna.

Nu står det:

Mar 18 22:27:04 _DOMÄN-NAMN_ postfix/qmgr[2037]: 3BE93260B8A: removed Mar 18 22:27:04 _DOMÄN-NAMN_ postfix/local[2083]: 61F62260B8C: to=<_USERNAME_@_DOMÄN-NAMN_>, relay=local, delay=0.01, delays=0/0/0/0.01, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to mailbox) Mar 18 22:27:04 _DOMÄN-NAMN_ postfix/qmgr[2037]: 61F62260B8C: removed

Det står nu (delivered to mailbox) vilket i mitt tycke ska vara "levererat till mottagern"? Men har inte fått några mail ännu, kan det ta tid innan allt fungerar eller har jag missat något?

EDIT: har endast öppnat port 25, borde väll räcka?

/Robbin

Loggen indikerar att mailet levererats lokalt, dvs till samma maskin som skickade den. Detta för att du skickar till en domän som mailservern själv anser vara ägaren (myhostname, mydestination) till och inte som en annan destination. Mailet går alltså inte ut över nätet över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Loggen indikerar att mailet levererats lokalt, dvs till samma maskin som skickade den. Detta för att du skickar till en domän som mailservern själv anser vara ägaren (myhostname, mydestination) till och inte som en annan destination. Mailet går alltså inte ut över nätet över huvud taget.

Tack iXam,

Jag har nog suttit och använd fel mail kommando...

echo testing | mail -s blabvalalalasla mottagarepost@mail.com

Jag testade att skriva:

sendmail mottagarepost@mail.com

Och då verkar det fungera.

Känner mig lite dum faktiskt... Nu fungerar det som det ska och jag kan skicka mail från min server.

Tack för all hjälp från alla och ursäkta omständigheterna.

MVH
Robbin

Följdfråga: Varför fungera inte mitt första kommando som förväntat? Ser massor av exempel på nätet som säger att det är så man ska skicka för att skicka allt i en och samma rad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Vad bra. Har nu också öppnat upp port 456 för ssl, använder dock inte det i nuläget men är något jag vill sätta upp, något tips på var jag hittar en bra tut/guide?

Har inte användt telnet förut, orkar inte läsa Microsofts hjälp texter men ska defenivt ge det en changs när jag känner att jag har mer tid.

Tack för alla svar. Fortsätt kom med idéer om vad det kan vara..

Men tycker det fortfarande är konstigt att den mailar från root@domänman.se för att berätta att den har installerat ny version av PHP och inte att vanliga mailfunktionen fungerar. Men det finns säkert någon logik i det också någonstans...

I ditt fall kör du mot en relay och då måste den med stödja ssl. För internt på servern är det grovt overkill med ssl.

Jag brukar alltid testa/felsöka smtp-servrar med telnet, samt använda microsofts material som referens till vad jag ska skriva eftersom den kommer först på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I ditt fall kör du mot en relay och då måste den med stödja ssl. För internt på servern är det grovt overkill med ssl.

Jag brukar alltid testa/felsöka smtp-servrar med telnet, samt använda microsofts material som referens till vad jag ska skriva eftersom den kommer först på google.

Tanken är att jag ska skicka till en exterm e-postadress och då kan det väll vara bra med ssl? Kör redan SSL med riktigt cert på min domän.se så antar att man använder samma cert för att komma igång detta?

Ett annat problem har dykt upp nu och det rör väll inte direkt Postfix. Jag har satt upp så jag att jag ska få ett mail till en gmail adress om det är någon som försöker ta sig in på servern med felanv, dock så står det när jag loggar in:

mail: cannot send message: Process exited with a non-zero status

har googlat lite och hittar inget speciellt. Vet någon vad det betyder?

Permalänk
Medlem

Som jag sa så stödjer troligen inte din relay ssl. Förövrigt går den mesta smtptrafiken okrypterad mellan server <> server, men desto vanligare klient>server