Ljud via HDMI fungerar inte

Permalänk

Ljud via HDMI fungerar inte

Hej.

Idag köpte jag en 10 meters HDMI kabel som jag dragit tvärs över vardagsrummet för att använda min TV skärm att spela på. Bilden dyker upp fint och monitorn dyker upp under "Ställ in digitalljud" i Nvidias kontrollpanel, men i själva windows inställningarna så hittar den inte TVn att använda som primär enhet.
Jag vill alltså att ljudet ska följa med igenom kabeln, och det ska ju inte vara några problem?

Jag har har ett separat ljudkort i datorn men de tänkte jag inaktivera de gångerna jag lirar på TVn för att då aktivera TVns högtalare.

Har jag missat något? Är de strul med Nividas fina drivrutiner eller vad kan vara problemet tror ni?

Kör ett GTX 780.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Jag har en NUC som tycker att det inte finns några högtalare att spela upp på om jag inte startar tv'n innan datorn, säger inte att det är ditt problem men kan la va värt ett test.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på volymikonen och klicka på uppspelningsenheter. Kolla om rätt enhet är inställt.

Permalänk

Löst nu. Problemet var drivrutinerna. Var tvungen att göra en "clean install" sen dök alla enheterna upp där igen.
Innan dök inte ens dessa enheter upp, även när man tog "visa inaktiverade". Anyway, det är löst.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |