Asus återkallar MG279Q efter upptäckt i SweClockers testlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Skönt att man slipper sådana här problem med swiften

offtopic: swec fick va med på ett litet hörn med the big L himself

http://i.imgur.com/kkLp4Js.jpg

ah yeah

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

hehe såg att det var du som la upp den på LT forumet ^^

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

hehe såg att det var du som la upp den på LT forumet ^^

Yupp ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu diskuterar du utifrån någon form av ståndpunkt baserad utifrån förnuft.
Detta att det alltid är AMD:s fel, baseras givetvis inte via förnuftet.

Givetvis utgick jag från vad du säger, men du vet hur folk är i "allmänhet". Säger någon att det är skit, så ser eller hör folk bara det utan att ta reda på saken.
OT. Senast igår gick jag med ett större sällskap i Slottsparken i Malmö och vi såg Malmö live. Då sa en "vilket skit" den ene efter den andra sa likadant, fast jag tycker den är häftig och vad den står för, så höllt jag käften. Allt för allmänhetens trivsel, som sagt OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Men vafan, kunde de inte ha fixat det här innan de lanserade. Kan de verkligen ha missat det här när de testade skärmen?
Orkar inte vara utan min skärm men vill ändå ha den åtgärdad, kan man få en skärm från en fixad batch innan man skickar in den?

Måste ni på Sweclockers vara så förbannat professionella och testa produkterna så väl att ni hittar alla flaws

Deras valideringsprocess:

Skärm slås på.Video källa startar. Skärmen visar bild. OK! Godkänd.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, lite grann. Inga problem med att justera overdrive med Freesync igång och därför inga inga problem med eftersläp som det konstaterats med en del andra Freesync-skärmar.

Låter ju lovande. Vi får se om Asus eller någon annan tillverkare kan använda samma panel med en bättre scaler mer anpassad för variabla uppdateringsfrekvenser så blir det nog ett köp.

Förr eller senare måste Freesync mogna.

Permalänk
Medlem

Någon som vet Nvidias vallideringsprocess med 780ti i 144Hz 1440 skärmar i BF4. Utgick från att AMDs 290x med mantel aldrig når upp till dessa låga tider. Som svar på föregående talare. G-sync kom med 780 serien? Ändå ingen ursäkt till AMDs vallidering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu drar du in underleverantörer när det handlar om en slutprodukt. DET är ologiskt. Har man en testavdelning så testar man slutprodukten, och rimligtvis också ett funktionstest på specifikationerna på samtliga exemplar. Det förväntar sig kunden. Annars kan man inte skriva spec på kartongen. Då skulle det få stå "Har du tur uppfyller produkten specifikationerna på kartongen. Vi har ingen aning, vi har nämligen inte testat den" Och en sådant text skulle göra vilket företag som helst till allmänt åtlöje ganska omgående.

Riktigt uselt dessutom att man ska behöva "specialverktyg" för att uppdatera firmware om det nu är som du säger att misstag ända ut till slutkund är en risk de tar.

Flera personer har försökt förklara för dig men det är du som inte följer logiken.
Det jag skrev är inte alls ologiskt.
Jag kommer inte bry mig om att förklara det igen, du får avgöra om du vill läsa det igen eller om du känner dig nöjd med att tro något som flera andra är starkt övertygade om att det är fel, utan att analysera saken djupare.
Hade det varit ombytta roller hade jag gått igenom fakta en gång till, för jag gillar inte att leva med en falsk uppfattning av verkligheten.
(Kort tips: ASUS om-testar inte en produkt om inget har förändrats under deras kännedom - läs mitt inlägg igen.)
Men ditt senaste inlägg innehåller nya falska antaganden som vi kan gå igenom:

Du visar återigen din okunskap i området när du säger att man gör ett funktionstest på samtliga exemplar. Det gör man oftast inte för det är inte kostnadseffektivt! (Slutsatsen: du som kund har orealistiska förväntningar som tyvärr inte matchar verkligheten.) På den punkten så är det enda åtlöjet här det du gör av dig själv för att du med så kraftig övertygelse gör falska uttalanden om saker du egentligen bara gissat dig fram om, utan att besitta varken erfarenhet eller kunskap i ämnet. (Alla former av specifikationer i mer eller mindre alla industriella sammanhang bygger på sampling av "en representativ populationsmängd" och en lämplig person att fråga i sammanhanget är en professor i statistik som kan berätta mer om hur man ska välja en sådan population.)

Jag håller dock med om att de tester de utförde, vilket man normalt utför med sampling på ett antal produkter relativt totala tillverkade mängden som enligt statistiken ger mest effekt relativt kostnad för testning och sannolikhet för felprocent som är acceptabla, inte var tillräckligt utförliga - där har ASUS misslyckats. (De har helt säkert haft ett test för att skärmen visar en bild vid 144Hz, men inte ett tillräckligt bra test för att upptäcka att den hoppar över vissa frames - där blir det bakläxa!)

All industri är en risk. En kalkylerad risk där mycket av framgångarna bygger på hur bra man är på matte. Det är inte den som gör det mest rigorösa jobbet som vinner, det är den som med avancerad matte och mätningar kan få ett så bra resultat som möjligt för minst möjliga kostnad. I allmänhet är din sista mening bara nonsens, men testningsmetoderna jag nämnde ovan bygger enkelt uttryckt på att man bestämmer en viss felfrekvens som är acceptabel, och applicerar matte för att avgöra hur mycket testning som behövs för att statistiskt nå det kravet. (Den acceptabla felfrekvensen väljs på ett sådant sätt att de fel som uppstår är tillräckligt få för att det ska vara billigare att fixa dem än att testa alla produkterna. Att exponera en kontakt för omprogrammering av firmware vore självklart inte kostnadsoptimalt.)

Varsågod. Lite mer kunskap i området som du saknade.
(Jag kan i framtiden rekommendera uttryck som "det verkar för mig konstigt om" eller "jag tror inte att".)

Om du vill ha lite plåster på såren så älskar jag 8-bit musik och har köpt alla dina album för jag tycker de är bra.
Jag är inte den trevligaste pricken man kan stöta sig med, ej heller helt 100% arsle, men min sympati begränsas av att din situation är självförvållad.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Någon som vet Nvidias vallideringsprocess med 780ti i 144Hz 1440 skärmar i BF4. Utgick från att AMDs 290x med mantel aldrig når upp till dessa låga tider. Som svar på föregående talare. G-sync kom med 780 serien? Ändå ingen ursäkt till AMDs vallidering.

Va?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hjälpsam

Vi skojade om att det alltid är AMDs fel eftersom en del stollar här på Sweclockers ville skylla att Asus MG279Q, bara klarar Freesync mellan 35-90 Hz, på AMD.
Men det här är fan inte roligt längre, kan ni inte tänka själva? skärmen är antagligen också TCO-certiferad, är detta TCOs fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi skojade om att det alltid är AMDs fel eftersom en del stollar här på Sweclockers ville skylla att Asus MG279Q, bara klarar Freesync mellan 35-90 Hz, på AMD.
Men det här är fan inte roligt längre, kan ni inte tänka själva? skärmen är antagligen också TCO-certiferad, är detta TCOs fel?

Tycker dem verkar beskylla AMD för att skärmen inte klarar 144Hz också

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jesusbarnet:

Tycker dem verkar beskylla AMD för att skärmen inte klarar 144Hz också

Ja tyvärr, det är inte klokt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Flera personer har försökt förklara för dig men det är du som inte följer logiken.
Det jag skrev är inte alls ologiskt.
Jag kommer inte bry mig om att förklara det igen, du får avgöra om du vill läsa det igen eller om du känner dig nöjd med att tro något som flera andra är starkt övertygade om att det är fel, utan att analysera saken djupare.
Hade det varit ombytta roller hade jag gått igenom fakta en gång till, för jag gillar inte att leva med en falsk uppfattning av verkligheten.
(Kort tips: ASUS om-testar inte en produkt om inget har förändrats under deras kännedom - läs mitt inlägg igen.)
Men ditt senaste inlägg innehåller nya falska antaganden som vi kan gå igenom:

Du visar återigen din okunskap i området när du säger att man gör ett funktionstest på samtliga exemplar. Det gör man oftast inte för det är inte kostnadseffektivt! (Slutsatsen: du som kund har orealistiska förväntningar som tyvärr inte matchar verkligheten.) På den punkten så är det enda åtlöjet här det du gör av dig själv för att du med så kraftig övertygelse gör falska uttalanden om saker du egentligen bara gissat dig fram om, utan att besitta varken erfarenhet eller kunskap i ämnet. (Alla former av specifikationer i mer eller mindre alla industriella sammanhang bygger på sampling av "en representativ populationsmängd" och en lämplig person att fråga i sammanhanget är en professor i statistik som kan berätta mer om hur man ska välja en sådan population.)

Jag håller dock med om att de tester de utförde, vilket man normalt utför med sampling på ett antal produkter relativt totala tillverkade mängden som enligt statistiken ger mest effekt relativt kostnad för testning och sannolikhet för felprocent som är acceptabla, inte var tillräckligt utförliga - där har ASUS misslyckats. (De har helt säkert haft ett test för att skärmen visar en bild vid 144Hz, men inte ett tillräckligt bra test för att upptäcka att den hoppar över vissa frames - där blir det bakläxa!)

All industri är en risk. En kalkylerad risk där mycket av framgångarna bygger på hur bra man är på matte. Det är inte den som gör det mest rigorösa jobbet som vinner, det är den som med avancerad matte och mätningar kan få ett så bra resultat som möjligt för minst möjliga kostnad. I allmänhet är din sista mening bara nonsens, men testningsmetoderna jag nämnde ovan bygger enkelt uttryckt på att man bestämmer en viss felfrekvens som är acceptabel, och applicerar matte för att avgöra hur mycket testning som behövs för att statistiskt nå det kravet. (Den acceptabla felfrekvensen väljs på ett sådant sätt att de fel som uppstår är tillräckligt få för att det ska vara billigare att fixa dem än att testa alla produkterna. Att exponera en kontakt för omprogrammering av firmware vore självklart inte kostnadsoptimalt.)

Varsågod. Lite mer kunskap i området som du saknade.
(Jag kan i framtiden rekommendera uttryck som "det verkar för mig konstigt om" eller "jag tror inte att".)

Om du vill ha lite plåster på såren så älskar jag 8-bit musik och har köpt alla dina album för jag tycker de är bra.
Jag är inte den trevligaste pricken man kan stöta sig med, ej heller helt 100% arsle, men min sympati begränsas av att din situation är självförvållad.

Önskar jag kunde ha din text som okomprimerad signatur

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske, men grymt jobb av Thomas och Sweclockers.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

ASUS visste om problemet med skärmarna och hoppades bara på att det inte skulle upptäckas. Det var därför dom var så snabba på att kalla tillbaka produkten och direkt komma med en enkel fix som firmware uppdatering. Det var en chansning från deras sida att tjäna enkla pengar.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Först Swift med skärmar som dör nu denna dom inte ens fixar 144hz. Tillbaka till ritbordet kanske ASUS?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför dom inte nöjde sig med 120 Hz. Det är bra nog. Tror det skulle vara svårt att i en dubbelblind jämförelse, säkert skilja 144 hz mot 120 hz.
Det luktar PR-beslut från Asus sida.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Ok? De åtgärdar problemet och nu skiter du i produkten helt?

Alright.

Meddela mig när de åtgärdar att Freesync bara fungerar i 35-90hz. Jag är trött på allt skit som har inträffat denna skärm. Sådant som man inte skall förvänta sig av en dyr high end-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om de inte fixar 144 Hz kan de ju åtminstone fixa freesync intervallet och sälja den som en 120 Hz. En sån skulle jag kunna tänka mig.

144 Hz...
Jisses, var inte 120 Hz "för mycket" för ögonen förr och nu ska "alla" ha 144 Hz ?

Och ja, jag drar alla över en kam! Det är så roligt när folk låtsas att de känner sig träffade av ordet "alla" när det uppenbarligen inte avser alla!

Det tråkiga är... Jag hade nöjt mig väl med 120Hz med den IPS panelen om Freesync hade fungerat hela vägen upp till 120Hz.

Skiter personligen i 144Hz vs 120Hz, men står det att skärmen ska göra 144Hz så av ren princip ska den självklart göra det.
Och det är konstigt att detta inte upptäckts, ja, men att de återkallar dem och fixar felet är iaf tecken på att Asus tar ansvaret för felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vad för swiftgrej? Måste ha missat detta.

Finns alla möjliga problem men själv har jag haft att delar av bilden blir korrupt när det är något ljust parti mot mörkt. Sen att bilden blinkar när FPSen är låg tex vid loadingscreens, eller att det hackar mycket. Finns fler fel som t ex grahnen kan berätta mer om.

https://www.youtube.com/watch?v=gm7lNyv-frk

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Deras valideringsprocess:

Skärm slås på.Video källa startar. Skärmen visar bild. OK! Godkänd.

Haha, stämmer nog i det här fallet

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ninjaflipp:

Ah, okej, intressant, tack. Äger också en Swift men upplever nästan inga problem alls med den turligt nog. Kan dock ha att göra med att jag spelar med G-sync av hela tiden.

RMA swift på webbhallen tog 1 vecka fick en nya så venne.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vilken floppskärm... Freesyncs begränsningar och nu detta

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Vilken floppskärm... Freesyncs begränsningar och nu detta

Fortfarande inte Freesyncs begränsningar om du läser på lite så är det Asus som valt det. Allt står redan i tråden.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan vara panelkvaliteten han menar. Jag har fem mer eller mindre regelbundet återkommande pixelfel på min – röda, gröna och blå; får knacka bort minst ett varje dag – och när jag skapade ett garantiärende "hade de inga i lager", så jag la det på is ett tag. (ÅF hjälper inte till utan hänvisar till Asus.)

Köpt från Dustin? Dom gillar att hänvisa en vidare till tillverkaren. Men om jag minns konsumentköplagen rätt så är egentligen ÅF tvungen att hantera returen - man ska inte behöva kontakta en tredje part själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

ASUS visste om problemet med skärmarna och hoppades bara på att det inte skulle upptäckas. Det var därför dom var så snabba på att kalla tillbaka produkten och direkt komma med en enkel fix som firmware uppdatering. Det var en chansning från deras sida att tjäna enkla pengar.

Ooh, verkligen intresserad av en utvecklad analys från dig om vad som har hänt. Asus har alltså på något sätt tjänat pengar på att dra sitt namn i smutsen och nu måste skeppa tusentals skärmar tillbaka till sig för att byta firmware och sedan skicka ut skärmarna igen till handeln.

Korkade inlägg i denna tråd är det verkligen inte ont om.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sebbepojken:

Köpt från Dustin? Dom gillar att hänvisa en vidare till tillverkaren. Men om jag minns konsumentköplagen rätt så är egentligen ÅF tvungen att hantera returen - man ska inte behöva kontakta en tredje part själv.

Nej, den är inte köpt där. Nu vet jag inte om det i själva verket är det du menar, men det är (väl?) ett garantiärende och ingen reklamation jag vill göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, den är inte köpt där. Nu vet jag inte om det i själva verket är det du menar, men det är (väl?) ett garantiärende och ingen reklamation jag vill göra.

Du reklamerar. De hanterar ärendet. Skillnaden på garanti, och reklamationsärende är ur ditt perspektiv obefintlig. Ur deras, är skillnaden huruvida de bryr sig om att försöka slingra sig från att behöver laga, eller ordna en ny produkt, eller ej.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm idag och kan inte välja 144.hz i nvidias kontrollpanel utan max 120 hz. när datorn bootar kör skärmen i 144 hz men då är skärmen helt röd tills windows startas och den går ner till 120 hz. så antar jag fick en icke uppdaterad skärm?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Bildexpert 📺

Det exemplar vi först fick in till Sweclockers beter sig fullt normalt i 144 Hz förutom själva frame-skippingen. Så ditt problem kan ligga någon annanstans, drivrutin, grafikkort, kabel eller ett helt "vanligt" fel på exemplaret. Så där är det antagligen värt att ta kontakt med butik eller ASUS själva för support.