Win 10 överskattat, återställde till 8.1

Permalänk
Avstängd

Win 10 överskattat, återställde till 8.1

Installerade Win 10 idag, och hade ganska höga förväntningar efter vad de flesta sagt. Men jag förstod inte alls tjusningen. Det första jag såg var Papperskorg-ikonen som såg ut som nåt slags Nintendo 64 ikon från 90-talet, och startmenyn var mest bara rörig. Trivs jättebra med Win 8.1 och det känns både snyggare och mer funktionabelt än Win 10, så jag återställde installationen till 8.1 igen och kommer fortsätta köra med det.

Någon annan som funnit Win 10 överskattat och blivit besvikna så ni återgått till Win 7 eller 8.1?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köpte en ny SSD strax innan Win10, inte för OS'et skull utan för att jag behövde mer plats till spel etc.

Men nu när Win10 kom så städade jag såpass att denna SSD blev tom igen, varpå operativsystemet installerades där.

... och då har jag kvar min gamla SSD med Win 7 på och alla inställningar/program etc.
Så går det lätt att byta tillbaka.

Skall dock ge Win10 en rejäl chans nu, så den andra disken skall inte ens vara inkopplad eller sitta i datorn. Får ge det några veckor, och bilda mig en uppfattning sedan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har kört win 10 från första publika betan, O visst va den lite annorlunda, Men som med alla ändringar, så lär man sig med tiden..
eftersom du inte skriver hur länge du provat, Så antar jag att det bara gick nån/några timmar ? På tok för lite för att ens (egentligen) kunna uttala sig om det imo..

Prova igen, Ge det lite tid, Så kommer du förstå varför det är bättre..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Återvända för att något ser fult ut?

8.1 är ju inte en direkt närhet av 7'an som 10an är, som en kombination av 8.1 och 7an.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Emmet45: 8 an suger ju så det blir 10 an för mig, hatar Metro inte en dag till tack

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i en annan tråd tycker jag att det är lite mycket " klick klick, där å där" innan man kommer fram till de man vill åt.
Ta tex den klassiska kontrollpanelen.

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Håller med lite granna, jag gillar mycket. Dock ogillar jag hur det från Windows 7 där allt var på "ett ställe" glider isär mot två mer och mer separerade interfaces. Ta tex nu Settings, som är stort och ganska bloatat, svårt att hitta det man vill sen gömmer sig alla finjustering kvar i Kontrollpanelen. Lika med nätverksinställningar osv. Tycker det är lite bökigt, man koller efter en funktion så visar det sig att den kan vara på ett annat ställa för samma område. Vore bättre om allt var på ett ställe enligt mig.

PS, gillar man inte startmenyn kan man köra Start8/10 fortfarande som är väldigt bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som jag nämnde i en annan tråd tycker jag att det är lite mycket " klick klick, där å där" innan man kommer fram till de man vill åt.
Ta tex den klassiska kontrollpanelen.

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Om du menar antal klick för att öppna kontrollpanelen så är det samma antal i 8.1 och 10.

Permalänk
Medlem

Du måste skämta. Den nya startmenyn är den bästa någonsin, fattar inte hur man kan tycka den är rörig och hellre använder W8...

Skrivet av bärplockaren:

Som jag nämnde i en annan tråd tycker jag att det är lite mycket " klick klick, där å där" innan man kommer fram till de man vill åt.
Ta tex den klassiska kontrollpanelen.

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Vill du ha den klassiska kontrollpanelen så sök bara på "kontrollpanelen" i startmenyn och fäst den sedan i taskbaren eller i startmenyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Menar du att köra Windows 8.1 med 10:ans startmenu, eller att använda Windows 8.1 startskärm i Win10? Om det är de senare så går det http://i.imgur.com/s8tHqjg.png

Permalänk
Medlem

Jag blev också besviken på 10 och gick tillbaka till 7. 10 är väldigt nedlåst och fler inställningar som varit i kontrollpanelen innan har flyttas över till System/Settings eller vad det nu heter i 10, vilket gör operativsystemet segregerat. Tyckte flytten av inställningar med 8 och Modern UI var illa men detta är värre.

Den nya start-menyn tyckte jag var grymt dålig så det blev classic shell 4.2.1 (stabila nuvarande version). Fungerade så länge man körde program men appar och det nya med 10 fungerade inget vidare.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Håller med lite granna, jag gillar mycket. Dock ogillar jag hur det från Windows 7 där allt var på "ett ställe" glider isär mot två mer och mer separerade interfaces. Ta tex nu Settings, som är stort och ganska bloatat, svårt att hitta det man vill sen gömmer sig alla finjustering kvar i Kontrollpanelen. Lika med nätverksinställningar osv. Tycker det är lite bökigt, man koller efter en funktion så visar det sig att den kan vara på ett annat ställa för samma område. Vore bättre om allt var på ett ställe enligt mig.

PS, gillar man inte startmenyn kan man köra Start8/10 fortfarande som är väldigt bekant.

Kan förstå vad du menar med att ha allt på samma ställe. Dock så tror jag att MS tanke med settings är att dem ville ta de vanligaste/enklaste inställningarna och lägga dom på ett ställe, som då blir lite enklare för gemene man att gå in och ändra i. Normalt så gillar ju inte "vanligt" folk att gå in i kontrollpanelen då den framstår som krånglig och "farlig". Med settings har dem bara plockat ut enklare saker som folk är vana att det ska finnas i en "settings" meny från tex. mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

8.1? Det är det absolut SÄMSTA OS'et ju? W7 är bra, W8.1 är sämst W10 är bra.

Känns snabbt och har fått ökad fps i spel generellt sett.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Menar du att köra Windows 8.1 med 10:ans startmenu, eller att använda Windows 8.1 startskärm i Win10? Om det är de senare så går det http://i.imgur.com/s8tHqjg.png

Den är inte som i 8.1. 8.1 har äkta fullskärmsmeny ingen halvblesyr. även så är det lite andra små skillnader. Föredrar 8.1 menyn över 10ans lilla och fullskärmsmeny, men nu startar jag program/appar mindre en 1% av min tid vid datorn så orka bry sig om en sådan liten skitsak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Jag återgick också till 8.1 när jag såg papperskorgen, det var inte alls som jag hade föreställt mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 10 fungerar avsevärt bra! Finns egentligen ingen anledning till att klaga. Startmenyn fungerar jättebra, visst man tycker att det borde finnas en möjlighet att välja bort metro helt och hållet, kanske möjligt senare?
Och papperskorgen ska du inte klaga över, den ser bra ut. Enda skillnaden på den mellan Windows 10 och 7 är att den nu istället är rektangulär...
Windows 7:

Windows 10:

Det var under de tidiga releaserna av Technical Previews som det fanns anledning till att klaga på att ikoner som soptunnan ser/såg dåligt ut, såg ut så här då:

Overall allt flyter på betydligt bättre, snabbare och "coolare" animationer gör att allt upplevs bättre. Har även märkt att multitasking blivit enormt mycket bättre, när man klickar windowstangent + tabb så hamnar de programmen som överblick på de skärmarna man använt de på. Detta är guldvärt iallafall för mig. Och virtuellt skrivbord är också bra att ha. Men allt är en smaksak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Gjorde en printscreen på mitt gamla skrivbord ifrån 8.1 och har nu den som bakgrund i Windows 10 så nu har jag den gamla papperskorgen igen kan man säga:)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonZes:

Om du menar antal klick för att öppna kontrollpanelen så är det samma antal i 8.1 och 10.

Då är det jag som inbillar mig att känns som mer.

Skrivet av Friterad:

Du måste skämta. Den nya startmenyn är den bästa någonsin, fattar inte hur man kan tycka den är rörig och hellre använder W8...

Vill du ha den klassiska kontrollpanelen så sök bara på "kontrollpanelen" i startmenyn och fäst den sedan i taskbaren eller i startmenyn

Det är fixat nu, mycket trevligare nu.
Vad är de du tycker att den nya startmenyn är den bästa någonsin?

Skrivet av Reyintaz:

Menar du att köra Windows 8.1 med 10:ans startmenu, eller att använda Windows 8.1 startskärm i Win10? Om det är de senare så går det http://i.imgur.com/s8tHqjg.png

Det hade jag totalt missa, hundra tack!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Jag har inte använt mig av Windows 8.1, men vill du åt kontrollpanelen så kan du högerklicka på flaggan, så har du kontrollpanelen där

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hade gärna sett att man kunde välja mellan win 8.1 och 10 startmenyn.

Det kan man väl? Bara att välja "visa start i helskärmsläge".

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv

Testade release candidate tidigare och avinstallerade efter alla problem. Det värsta jag var med om då var sökfunktionen. Sökindexering var totalt förstört. Man fick dubletter på filer vilket gorde det betydligt svårare att hitta det man var ute efter. Sökfunktionen visade även filformat som man inte tillät. Kombinera det med att den söker online så fick man en jävla massa irelevant skit när man sökte efter en fil på hårdisken.

Kort och gott så var sökfunktionen så dålig så att det gick mycket fortare att bläddra sig fram igenom alla mappar. Sök på windows 7 fungerade betydligt bättre, speciellt med indexering. Söker jag på till exempel "GameData" på min W7 laptop, så får jag inom 2 sekunder upp mappen GameData högst upp. Inga dubletter som i windows 10. GameData ligger på min D hårdisk och är en mapp i kerbal space program. I windows 10 så fick jag bläddra bland 300 resultat där majoriteten inte ens var i närheten av att heta GameData.... Slutade med att jag aldrig orkade gå igenom alla resultat när jag sökte.

Det var en jävla massa skit i windows 10 som jag inte kunde ta bort på startmenyn. Som tur var så gick det att byta ut start menyn i windows 10. Det enda positiva med w10 för mig var DX12. Det slutar nog med att jag dualbootar. Det finns inte en chans att jag kommer arbeta med Windows 10, förän de fixar problemen jag upplevde tidigare.

Permalänk

Tycker det bord vara (Kontrollpanelen) istället för (Inställningar) och (Den här datorn) istället för (Utforskaren) på startmenyn annars värkar W10 ganska schysst. stör mig lite på att när man drar saker till en annan skärm så vill den Maximera sig över halva skärmen, det kanske går att fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Den är inte som i 8.1. 8.1 har äkta fullskärmsmeny ingen halvblesyr. även så är det lite andra små skillnader. Föredrar 8.1 menyn över 10ans lilla och fullskärmsmeny, men nu startar jag program/appar mindre en 1% av min tid vid datorn så orka bry sig om en sådan liten skitsak.

Nja, men så fort man råkar trycka på windows knappen, eller någon app som är associerad till metro så startar fanskapet upp går ju typ inte att bli av med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbelias1:

Tycker det bord vara (Kontrollpanelen) istället för (Inställningar) och (Den här datorn) istället för (Utforskaren) på startmenyn annars värkar W10 ganska schysst. stör mig lite på att när man drar saker till en annan skärm så vill den Maximera sig över halva skärmen, det kanske går att fixa?

Den här datorn? Bara att fixa i inställningarna på Explorer.

Kontrollpanelen har du på högerklick på Start-ikonen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Installerade Win 10 idag, och hade ganska höga förväntningar efter vad de flesta sagt. Men jag förstod inte alls tjusningen. Det första jag såg var Papperskorg-ikonen som såg ut som nåt slags Nintendo 64 ikon från 90-talet, och startmenyn var mest bara rörig. Trivs jättebra med Win 8.1 och det känns både snyggare och mer funktionabelt än Win 10, så jag återställde installationen till 8.1 igen och kommer fortsätta köra med det.

Någon annan som funnit Win 10 överskattat och blivit besvikna så ni återgått till Win 7 eller 8.1?

körde Windows 10 TP 3 månader i slutet och någon månad i början och kommer definitivt inte installera det förrän jag blir tvungen för att komma åt DX12, det är så nerdummat och alla inställningar är nerlåsta och svåråtkomliga samt att du måste vara online och blir påtvingad uppdateringar.. njaa helst inte! Windows 7 for life! <3

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Windows 10 är fantastiskt. Kastade nyss backup-filerna för 8.1. Gillar att skärmsläckaren kör eyefinity

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Installerade det på min mediadator men jag är inte alls imponerad av det.

Min "huvuddator" får rulla vidare med Win 7. Möjligen att det blir bättre efter en servicepack.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den här datorn? Bara att fixa i inställningarna på Explorer.

Kontrollpanelen har du på högerklick på Start-ikonen.

http://i.imgur.com/4fsEUWm.png

Sweet, tackar!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är de du tycker att den nya startmenyn är den bästa någonsin?

Du kan ändra mycket mer, t.o.m storleken på den samt om du vill ha MUI liknande system i den eller ej. Alltså mycket mer valmöjligheter i W10 än tidigare så att både dom som föredrar det gamla och det nya kan använda samma OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Jag återgick också till 8.1 när jag såg papperskorgen, det var inte alls som jag hade föreställt mig.

Går det inte bara att klicka och byta Icon ??

Hmm testade i Win7, tydligen går det inte att bara klicka och byta.. lite kasst vart är valfriheten Microsoft!