RMA och Corsairs "livstids garanti"

Permalänk
Medlem

RMA och Corsairs "livstids garanti"

Sitter med fyra (4) stickor CM2X2048-8500C5D som la av en sticka efter en annan i mitt gamla system. Efter en uppgradering lade jag dem bara åt sidan men för några veckor sedan tog jag itu med att fixa en RMA för att nyttja den livstids garanti vi ju faktiskt betalar för när vi väljer Corsair. När jag köpte stickorna betalade jag ungefär 200 euro, men det var ju en stund sedan nu. Jag förväntade mig inte direkt att det skulle finnas likadana minnen i lager och var helt öppen för att ersättas med motsvarande produkt eller en mindre nedgradering i och med att prestandan på minnen ökat och DDR2 är ute sen länge. När jag fick svar från supporten erbjuds jag EN (1) sticka CMX2GX3M1A1333C9 till ett värde av 199:-. Hörde av mig till supporten för att se om det inte blivit fel i kommunikationen någonstans men nej det stämde fint. Som ersättning för mina fyra stickor Dominator som jag gett motsvarande 1800:- för (med livstids garanti) får jag en sticka av deras billigaste budgetalternativ värde 199:-, vilket i princip motsvarar frakten för att skicka ner mina Dominator till Nederländerna.

Jag är lite fundersam på vad Corsair Sverige har att säga om saken. Vad är poängen med att erbjuda livstids garanti om den inte hedras med annat än kompromisser och fulspel i mitt fall? Supporten menar att minnet jag erbjuds är "bättre" än mina Dominator vilket jag anser vara ett ganska ruttet sätt att se på det. Motsvarande minne idag är ju nuvarande Dominator-serien och motsvarande minne för det jag erbjuds nu hade ju på den tiden varit något budgetalternativ.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Nu jobbar jag ju inte åt Corsair, vilka du nu egentligen direkt vill fråga.

Men vanligtvis vad jag minns angående "livstids garanti" så brukar det vara under livstiden på produktens existens på marknaden.
Dvs så så fort produkten inte längre tillverkas så är "livstids garantin" slut. Dock köper man en gammal produkt som är helt ny från en leverantör så har man ju så klart den vanliga garantin även om tillverkaren slutat tillverka produkten.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

tycker iaf garantin borde täcka så att du får ut samma mängd minne om du hade 4 stickor misstänker jag att du åtminstonne hade 4gb ram.

så tycker 2 stickor a 2gb vore i sin ordning som ersättning eller vad som nu blir motsvarande samma mängd minne.

du kan nog inte räkna med att få ett par dominator tillbaks efter så lång tid utan erbjuder dig troligen vad de har liggande på lager kvar sen ddr2 slutade tillverkas även om de är tillverkaren kan de inte trolla med knäna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Tim_Beluga: Udda policy men vi får se vad Corsair säger, om de har lust att svara dvs.

@Rouge of Darkness: Storleken på minnet står i namnet. I mitt fall CM2X2048, dvs 2GB per sticka. Så 8GB totalt.

Jag kan förstå att de inte har råd att matcha produkterna med motsvarande produkt idag även om jag tycker att en garanti ändå ska vara en garanti precis som den fungerar i alla andra fall. Om jag köper en i7a på 3GHz med livstids garanti känns det orimligt att jag blir erbjuden en G3258 i utbyte för att den har motsvarande eller högre klockfrekvens (3,2GHz). Så ser jag på ärendet.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Syntheslizer:

Sitter med fyra (4) stickor CM2X2048-8500C5D som la av en sticka efter en annan i mitt gamla system. Efter en uppgradering lade jag dem bara åt sidan men för några veckor sedan tog jag itu med att fixa en RMA för att nyttja den livstids garanti vi ju faktiskt betalar för när vi väljer Corsair. När jag köpte stickorna betalade jag ungefär 200 euro, men det var ju en stund sedan nu. Jag förväntade mig inte direkt att det skulle finnas likadana minnen i lager och var helt öppen för att ersättas med motsvarande produkt eller en mindre nedgradering i och med att prestandan på minnen ökat och DDR2 är ute sen länge. När jag fick svar från supporten erbjuds jag EN (1) sticka CMX2GX3M1A1333C9 till ett värde av 199:-. Hörde av mig till supporten för att se om det inte blivit fel i kommunikationen någonstans men nej det stämde fint. Som ersättning för mina fyra stickor Dominator som jag gett motsvarande 1800:- för (med livstids garanti) får jag en sticka av deras billigaste budgetalternativ värde 199:-, vilket i princip motsvarar frakten för att skicka ner mina Dominator till Nederländerna.

Jag är lite fundersam på vad Corsair Sverige har att säga om saken. Vad är poängen med att erbjuda livstids garanti om den inte hedras med annat än kompromisser och fulspel i mitt fall? Supporten menar att minnet jag erbjuds är "bättre" än mina Dominator vilket jag anser vara ett ganska ruttet sätt att se på det. Motsvarande minne idag är ju nuvarande Dominator-serien och motsvarande minne för det jag erbjuds nu hade ju på den tiden varit något budgetalternativ.

Hejsan,

Du får väldigt gärna PMa mig ditt ticket-nummer från supporten så ska jag kolla närmare på vad vi kan erbjuda dig i utbyte.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan