Permalänk
Medlem

Livs levande möss!!!

Tjena.
Har nu tröttnat på alla dessa små söta möss som har invaderat mitt förråd , dom är helt orädda också. Kommer du in och tänder ljuset sitter dom lugnt kvar och tittar på dig. Tömmer musfällorna varje kväll!!!Jag vill inte lägga ut gift då jag tycker det är ett onödigt lidande för dom små djuren. Kör med 4 stycken musfällor som jag har köpt på Jula , riktigt effektiva. " Mjölner "
Musfällan har tagit alla möss rakt över nacken , så jag hoppas dom dör direkt.
Har spikat upp musnät runt hela sockeln men ändå så kommer dom in?
Tänkte köpa en katt , men frugan är inte en katt människa
Har ni några förslag? Det börjar bli riktigt irriterande , då dom tuggar i sig allt. Även min fina fiske utrustning som nu står i vardagsrummet.
Är det någon som har testat en ultraljuds mojäng typ denna http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/ratt-musskramma
Tips och idéer är välkomna.
Lägger denna tråd i Hobby , då det har blivit en hobby för mig att jaga möss
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Har nu tröttnat på alla dessa små söta möss som har invaderat mitt förråd , dom är helt orädda också. Kommer du in och tänder ljuset sitter dom lugnt kvar och tittar på dig. Tömmer musfällorna varje kväll!!!Jag vill inte lägga ut gift då jag tycker det är ett onödigt lidande för dom små djuren. Kör med 4 stycken musfällor som jag har köpt på Jula , riktigt effektiva. " Mjölner "
Musfällan har tagit alla möss rakt över nacken , så jag hoppas dom dör direkt.
Har spikat upp musnät runt hela sockeln men ändå så kommer dom in?
Tänkte köpa en katt , men frugan är inte en katt människa
Har ni några förslag? Det börjar bli riktigt irriterande , då dom tuggar i sig allt. Även min fina fiske utrustning som nu står i vardagsrummet.
Är det någon som har testat en ultraljuds mojäng typ denna http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/ratt-musskramma
Tips och idéer är välkomna.
Lägger denna tråd i Hobby , då det har blivit en hobby för mig att jaga möss
Mvh / Mange

du behöver nog 2-3 katter lol xD

Permalänk

Bor du i hus eller bostadsrätt? Ring Anticimex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Har nu tröttnat på alla dessa små söta möss som har invaderat mitt förråd , dom är helt orädda också. Kommer du in och tänder ljuset sitter dom lugnt kvar och tittar på dig. Tömmer musfällorna varje kväll!!!Jag vill inte lägga ut gift då jag tycker det är ett onödigt lidande för dom små djuren. Kör med 4 stycken musfällor som jag har köpt på Jula , riktigt effektiva. " Mjölner "
Musfällan har tagit alla möss rakt över nacken , så jag hoppas dom dör direkt.
Har spikat upp musnät runt hela sockeln men ändå så kommer dom in?
Tänkte köpa en katt , men frugan är inte en katt människa
Har ni några förslag? Det börjar bli riktigt irriterande , då dom tuggar i sig allt. Även min fina fiske utrustning som nu står i vardagsrummet.
Är det någon som har testat en ultraljuds mojäng typ denna http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/ratt-musskramma
Tips och idéer är välkomna.
Lägger denna tråd i Hobby , då det har blivit en hobby för mig att jaga möss
Mvh / Mange

Du vill inte lägga ut gift, men du har att stort problem med möss. Då får du nog räkna med att ha möss...
Eller så jobbar du på med fällorna. (dom dör inte direkt där heller)
Att täta är bra, men då måste du täta överallt. En mus kommer in i ett 6-7mm litet hål.
De klättrar lodrätt på alla ytor i princip, förutom helt blanka, vilket knappt existerar.

Ofta så ingår det i hemförsäkringen att Anticimex kommer ut och tittar på problemet, då får du fällor och gift utav dom gratis.
Misstänker du att det kan vara råttor, så BÖR du höra av dig till Anticimex snarast, dom kan förstöra riktigt mycket.

Bor själv ett hus på landet, och varje år när bönderna skördar och harvar, så är det alltid möss som kommer in på min kallvind, det börjar ju bli kallt, så de vill ha värme(skydd) och mat.
I år fångade jag 18st, nu har det varit tyst i ca 1 månad.

Katt hjälper MASSOR. Bönderna har ju katter så det är en katt som besöker min tomt ibland och jagar, jag brukar mata den med grädde som belöning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

du behöver nog 2-3 katter lol xD

Japp

Skrivet av spicy_mama:

Bor du i hus eller bostadsrätt? Ring Anticimex

Bostadsrätt , har pratat med Anticimex och dom sa gift. Men det vill jag inte , har sett hur mössen på jobb lider.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Du vill inte lägga ut gift, men du har att stort problem med möss. Då får du nog räkna med att ha möss...
Eller så jobbar du på med fällorna.
Ofta så ingår det i hemförsäkringen att Anticimex kommer ut och tittar på problemet, då får du fällor och gift utav dom gratis.
Misstänker du att det kan vara råttor, så BÖR du höra av dig till Anticimex snarast, dom kan förstöra riktigt mycket.

Bor själv ett hus på landet, och varje år när bönderna skördar och harvar, så är det alltid möss som kommer in på min kallvind, det börjar ju bli kallt, så de vill ha värme(skydd) och mat.
I år fångade jag 18st, nu har det varit tyst i ca 1 månad.

Katt hjälper MASSOR. Bönderna har ju katter så det är en katt som besöker min tomt ibland och jagar, jag brukar mata den med grädde som belöning.

Vet inte hur många jag är upp i , men sen det börja bli kallt har jag tagit runt 2-4 varje kväll.
Jag vet att gift är effektivt men också ett hemskt lidande.
Råttor har jag inte än
Funderar på en sån ultraljuds mojäng och att lägga murbruk i alla hål och sprickor.
Det tradiga är att ingen annan granne har möss , kanske är nått speciellt med mitt förråd

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Testa några muskrämmor och placera så ljudet kan studsa på väggarna, mao så lite mjuka material som möjligt.

En musskrämma fungerar som ett hot i ett revir och kan ta några veckor innan det visar resultat.

Hade det i min krypgrund på förra kåken och det blev bättre.

En BRA musfälla är betydligt mer humant än glykol a la hink, gift eller andra liknande tortyrmetoder.

Antar att det finns absolut INGET ätbart i förrådet utan enbart prylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Vet inte hur många jag är upp i , men sen det börja bli kallt har jag tagit runt 2-4 varje kväll.
Jag vet att gift är effektivt men också ett hemskt lidande.
Råttor har jag inte än
Funderar på en sån ultraljuds mojäng och att lägga murbruk i alla hål och sprickor.
Det tradiga är att ingen annan granne har möss , kanske är nått speciellt med mitt förråd

Jo jag använder inte heller gift, men detta är bara pga att jag inte vill att dom går och dör någonstans i väggen och ligger och luktar.
Det finns en anledning till att Anticimex inte sätter ut "ultraljudsmojänger", dom fungerar inte.
Men är det inte allt för dyrt, testa.
Du bör ju kolla förrådet i sådant fall och försöka se varför dom vill in där.
Ska också försöka mig på att täta nästa sommar, uppe i nock samt gräva ner nät längs med grunden och mura igen.
Även om det inte fungerar helt så blir det säkert färre som kommer in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Är det någon som har testat en ultraljuds mojäng

För mig funkar de på stugan, sen jag började koppla in två stycken såna när jag bommar igen för vintern har jag inte haft några objudna vintergäster längre.

Förutom ett år när stugan stod tom ett tag innan jag kopplade in skrämmorna och en mus hann flytta in före det. Då fick jag sätta upp fällor för de var tydligen inte nog för att få en redan hemmastadd mus att ge sig av, så jag vet inte i ett sånt fall som ditt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Testa några muskrämmor och placera så ljudet kan studsa på väggarna, mao så lite mjuka material som möjligt.

En musskrämma fungerar som ett hot i ett revir och kan ta några veckor innan det visar resultat.

Hade det i min krypgrund på förra kåken och det blev bättre.

En BRA musfälla är betydligt mer humant än glykol a la hink, gift eller andra liknande tortyrmetoder.

Antar att det finns absolut INGET ätbart i förrådet utan enbart prylar?

Använder musskrämma uppe i stugan när vi inte är där. Innan hade vi möss som strök runt och några som lyckades komma in på något konstigt vänster. Efter köpet av den har vi inte sett till några spår alls av mössen sen skrämmorna inköptes. Så det är ett bra tips enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Använder musskrämma uppe i stugan när vi inte är där. Innan hade vi möss som strök runt och några som lyckades komma in på något konstigt vänster. Efter köpet av den har vi inte sett till några spår alls av mössen sen skrämmorna inköptes. Så det är ett bra tips enligt mig!

Härligt att höra , då ska jag inhandla en sån imorgon efter jobb.
Det finns inget ätbart , vi har städat och röjt så att där inte skulle va nån mat.
Fast det verkar som om mat för en mus , är allt som går att tugga i
Tack för alla svar , skönt att det inte bara finns dator ess på detta eminenta forum
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tänkte köpa en katt , men frugan är inte en katt människa

I samma stund som frugan din lägger in veto mot den lösning du föreslår så torde väl ändå problemet bli hennes att lösa!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Köp fler fällor och sätt ut är mitt tips, om du nu fångar 4/4 i fällorna dra upp det till 8 fällor och om du då får 8/8 köp några fler igen. Gift skulle jag inte använda pga risken att dem dör i väggar/tak och du får en stank/lukt istället...

Vi bor i bostadsrätt och har haft problem i källarna, men vi har satt upp sådana där "skrämmor" i nästan alla eluttag och det verkar faktiskt ha hjälpt mycket, så sätt in sådana i förrådet.

Annars får du väll försöka täta till ditt förråd HELT alltså ta en kväll och släpa ut allt från förrådet och gå runt väggarna, tak och lister och täta med ngt (silikon? spackel?) och täta noga runt dörren in till förrådet.

Förövrigt läste jag ngt häromdagen om möss i sin sommarstuga att man inte skulle lämna tvål, stearinljus och tvättsvampar framme för det gillar dem. Enda som skulle vara framme skulle vara sådant som inte går att tugga på alls, alltså metaller, porslin etc. Hårda saker.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Härligt att höra , då ska jag inhandla en sån imorgon efter jobb.
Det finns inget ätbart , vi har städat och röjt så att där inte skulle va nån mat.
Fast det verkar som om mat för en mus , är allt som går att tugga i
Tack för alla svar , skönt att det inte bara finns dator ess på detta eminenta forum
Mvh / Mange

Som någon skrev ovan kan det säkert stämma att resultat kan ta upp till två veckor (tror jag någon skrev). Detta är något jag inte har erfarenhet av eftersom vi satte upp dessa musskrämmor och åkte sedan bort från stugan oftast med månaders uppehåll.

Så om det stämmer så bli inte besviken efter första dagen! =D

Permalänk
Medlem

Hinkfälla, så slipper du tömma fällor hela tiden. Köp eller bygg själv så bestämmer du storleken på hinken/behållaren.

Ex: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

I samma stund som frugan din lägger in veto mot den lösning du föreslår så torde väl ändå problemet bli hennes att lösa!?

Hehe. Det tycker jag också men hon slår så jävla hårt

Skrivet av Extremaz:

Köp fler fällor och sätt ut är mitt tips, om du nu fångar 4/4 i fällorna dra upp det till 8 fällor och om du då får 8/8 köp några fler igen. Gift skulle jag inte använda pga risken att dem dör i väggar/tak och du får en stank/lukt istället...

Vi bor i bostadsrätt och har haft problem i källarna, men vi har satt upp sådana där "skrämmor" i nästan alla eluttag och det verkar faktiskt ha hjälpt mycket, så sätt in sådana i förrådet.

Annars får du väll försöka täta till ditt förråd HELT alltså ta en kväll och släpa ut allt från förrådet och gå runt väggarna, tak och lister och täta med ngt (silikon? spackel?) och täta noga runt dörren in till förrådet.

Förövrigt läste jag ngt häromdagen om möss i sin sommarstuga att man inte skulle lämna tvål, stearinljus och tvättsvampar framme för det gillar dem. Enda som skulle vara framme skulle vara sådant som inte går att tugga på alls, alltså metaller, porslin etc. Hårda saker.

Har inhandlat en påse murbruk och en ultraljudsmojäng. Så till helgen ska det tätas.

Skrivet av Forsgren:

Som någon skrev ovan kan det säkert stämma att resultat kan ta upp till två veckor (tror jag någon skrev). Detta är något jag inte har erfarenhet av eftersom vi satte upp dessa musskrämmor och åkte sedan bort från stugan oftast med månaders uppehåll.

Så om det stämmer så bli inte besviken efter första dagen! =D

Läste att det ibland kan ta upp till 1-2 veckor innan resultat , så det återstår att se hur det blir.

Skrivet av Danzle:

Hinkfälla, så slipper du tömma fällor hela tiden. Köp eller bygg själv så bestämmer du storleken på hinken/behållaren.

Ex: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-i...

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en sån hink med tipp bräda , blev ett jäkla körandes till skogen och tömma.
Man ska ju helst släppa ut dom på en radie av 1-2km.
Men effektiv det va den.
Vi får se hur det går med murbruk och ultraljud
Tack för alla svar.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

fyllt hålen jag hittat med murbruk blandat med glas kross de får dem att sluta försöka ta sig igenom.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

fyllt hålen jag hittat med murbruk blandat med glas kross de får dem att sluta försöka ta sig igenom.

Najs. Ska testa det.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Täta med fogskum det är giftigt och råttor/möss gillar det inte. Jag hade ringt Anticimex och bett om råd då de jobbar med just detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vi har haft tidigare problem med möss men efter installtionen av en ultralljuds-möjäng ( ) så har jag inte sett röken av dem. Problemet är att de flyttar till andra ställen då, så hela huset/lägenheten måste då ha såna!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Har själv lite problem med möss såhär på hösten. Jag använder mig av Racumin Pasta G.
Vet att du har skrivit att du inte vill använda gift av vissa orsaker, men om du är ute efter något som är väldigt effektivt samt smidigt att använda så kan jag rekomendera det

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Tjena , inga möss idag
Har nu installerat en ultraljuds mojäng.
@iFerz kan inte ha sådana inne i huset då vi har en " tjock " kanin som skuttar runt.
@Squedo Får se hur det blir efter helgen när jag har fyllt upp med murbruk , glaskross och ultraljud.
Annars får väl sista utvägen vara nått gift
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition