Permalänk
Medlem

Digital Vibrance

vad är era åsikter ?
kör med digital vibrance på max 24/7 är beroende och helt fast vid de förstärkta färgerna vid spel och surfande , har dock på standard vid filmtittande.

bilden blir mindre verklighetstrogen helt klart men i mitt tycke finare för ögat om man gillar färger.
har använt det i väldigt många år och kan ej vara utan det vad tycker ni förstör det bilden totalt eller ?

tror det är många som inte ens testat eller känner till funktionen som både ATI och nvidia har det skader ju inte att testa

tipsade några kompisar om det och de tyckte det var som att köpa en helt ny skärm

har bäst effekt om du kör "default brightness/contrast" med din skärm

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk

Jag tycker allt blir för färgstarkt och fult. Räcker att jag drar på 10% så ser allt helt skevt ut Tycker det är extra jobbigt i spel då svarta områden blir så otroligt svarta, så man ser inte fiender innan det är försent i princip. Så nej, jag håller mig till verklighetstrogna färger

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk

Hur aktiverar man det? Funkar det på GTX 570 ?

Permalänk
Medlem

det funkar högerklicka på skrivbordet gå in på nvidia controllpanel sen klicka på display (+) och adjust desktop color settings.
har man aldrig testat det så kan 100% upplevas som för starkt då kan man ju pröva nått dygn med 60-75 och känna hur det känns och gillar man det så kan man öka eller om det känns fult så ställer man tillbaka.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det TOM med surround över flera skärmar

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Aldrig i livet jag har det på
Hatat det i åratal, ser förjävligt ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en färgkalibrator !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fick med diagram/"kvitto" på färdig kalibrerad skärm vid leverans (U2711) super fina färger som den är utan tvekan men mkt vill ha mer + att jag är van då jag använt digital vibrance i många många år.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Ruskigt mycket finare färger OM man gillar överdrivna färger.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Ägaren på ett internetcafe sa en gång till mig att det var dåligt för tft-skärmarna att använda digital vibrance. På den tiden körde jag CRT så brydde mig inte. Har dock för några år sedan bytt till LCD. Finns de någon sanning i detta?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

fick med diagram/"kvitto" på färdig kalibrerad skärm vid leverans (U2711) super fina färger som den är utan tvekan men mkt vill ha mer + att jag är van då jag använt digital vibrance i många många år.

Att skärmen är kalibrerad är i och för sig bra men om inte hela kedjan av hårdvara/mjukvara är kalibrerade ihop så är det du ser på skärmen inte nödvändigtvis det som programmet tror att den visar dig. Till och med ljuset i rummet påverkar det dina ögon ser på skärmen.