Allmänna frågor: event, nattöppet, kampanjer med mera

Permalänk
Webhallen
Skrivet av ågren:

Det finns alltid en likvärdig eller något bättre produkt. Om vi ska ta Komplett som exempel igen så kan man få en motsvarande produkt i en nyare produktserie om den äldre inte längre finns, tex. ett 960 istället för ett nytt 760.

Jag är medveten om att ni enligt KKL har rätt att välja att betala tillbaka pengarna istället för att erbjuda en likvärdig produkt men jag och säkert många andra tycker att det handlar om god affärssed och goodwill. Om ni inte har råd att erbjuda en likvärdig ersättningsprodukt vid ett eventuellt reklamationsärende kan man ju fråga sig varför ni ens säljer produkterna till det priset över huvud taget?

Ja visst, vad det gäller standardiserade datorkomponenter så finns det i princip alltid en likvärdig ersättare. Skillnaden kan vara i övergången mellan generationer av interfaces. (AGP till PCI Express, olika processor-socklar etc)
Vi säljer dock ca 50 000 olika artiklar varav bara några tusen ligger i de kategorier som vi talar om här på sweclockers.

Angående när det kan vara för kostsamt:
Vi fick tag på ett par hundra 5970 till ett helt löjligt pris. Vi sålde dem för 2500 (ordinarie hade varit 6000 kr).
Närmast motsvarande vid tillfället var 6990 för 6500 kr.
I det fallet börjar man närma sig oskäliga kostnader, när ersättningsprodukten är 2,5X så dyr som originalprodukten.

Men med det sagt: det är ju båda undantag.
Normalt sett får man som sagt bara en likvärdig produkt och allt är grönt.

Men med det sagt

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Jag beställde en figur i fredags runt 7 tiden och en figur i måndagskväll, den som jag beställde i måndags är skickad men inte den jag beställde tidigare? Jag kan även meddela att jag var inte den sista som beställde den figuren och kommer vara mycket arg ifall det nu visar sig att det är slut. Kan inte ens nå kundservice via telefon för jag blick klickad och har väntat i snart 4 dagar efter svar på email. Är ganska ledsen för det känns som att min order har blivit borttappad.

Permalänk
Medlem

Fick hjälp av suporten, efter försökt ringa till er i 4 timmar

Skrivet av Webhallen:

Din order finns att hämta i butiken, hämtmail gick ut idag strax efter lunch.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Fönsterbrädan:

Jag beställde en figur i fredags runt 7 tiden och en figur i måndagskväll, den som jag beställde i måndags är skickad men inte den jag beställde tidigare? Jag kan även meddela att jag var inte den sista som beställde den figuren och kommer vara mycket arg ifall det nu visar sig att det är slut. Kan inte ens nå kundservice via telefon för jag blick klickad och har väntat i snart 4 dagar efter svar på email. Är ganska ledsen för det känns som att min order har blivit borttappad.

Hej vilken figur, vilket ordernr osv?

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej vilken figur, vilket ordernr osv?

Hej, ringde kundservice igen och fick hjälp det ordnade sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönsterbrädan:

Hej, ringde kundservice igen och fick hjälp det ordnade sig!

Hur gjorde du det? Jag har försökt ringa kundtjänst hela dagen och blir bara bortkopplad hela tiden.

Permalänk
Medlem

Beställde ps4 bundle av er på BF, har du nån aning om när det kommer att skickas?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som jag tyvärr anar svaret på.

Köpte en Fractal Design S härom dagen och när jag kom hem visade det sig att en kompis kunde ordna med lite komponenter åt mig, bl.a. ett chassi.

Jag bokade varan på nätet men betalade i butik och jag hann tyvärr öppna kartongen, men jag tog aldrig ut chassit från plastpåsen den är i. Den är alltså helt orörd.
Kör webhallen stenhårt med att man inte får byta/lämna tillbaka en öppnad vara, eller brukar de vara lite sjyssta?

Jag har mailat kundservice men det verkar dröja innan svar kommer och det vore bra om jag kunde få veta så snart som möjligt.

Hur är era erfarenheter?

Skrivet av Toody:

Hur gjorde du det? Jag har försökt ringa kundtjänst hela dagen och blir bara bortkopplad hela tiden.

Skrivet av s1mon0o0:

Beställde ps4 bundle av er på BF, har du nån aning om när det kommer att skickas?

De verkar ha grymt mycket att göra nu (eller så sitter de på Bahamas) efter BF. Jag avbeställde en order imorse som jag hade lagt i söndags, den stod fortfarande under behandling.
Däremot är de snabba i Göteborg, någon halvtimme efter beställning fanns varorna att hämta

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen,

Om en vara varit inlämnad två gånger för samma fel och samma fel kan konstateras en tredje gång. Visst följer ni rådande praxis i branschen och häver köpet då?

Mvh/xTQ

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jag har en fråga som jag tyvärr anar svaret på.

Köpte en Fractal Design S härom dagen och när jag kom hem visade det sig att en kompis kunde ordna med lite komponenter åt mig, bl.a. ett chassi.

Jag bokade varan på nätet men betalade i butik och jag hann tyvärr öppna kartongen, men jag tog aldrig ut chassit från plastpåsen den är i. Den är alltså helt orörd.
Kör webhallen stenhårt med att man inte får byta/lämna tillbaka en öppnad vara, eller brukar de vara lite sjyssta?

Jag har mailat kundservice men det verkar dröja innan svar kommer och det vore bra om jag kunde få veta så snart som möjligt.

Hur är era erfarenheter?

De verkar ha grymt mycket att göra nu (eller så sitter de på Bahamas) efter BF. Jag avbeställde en order imorse som jag hade lagt i söndags, den stod fortfarande under behandling.
Däremot är de snabba i Göteborg, någon halvtimme efter beställning fanns varorna att hämta

Angående ångerrätten / öppet köp så verkar det som att der beror på hur du betalade, läs mer här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=302391&p=3...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Min order har stått som Behandlas/Packas sedan igår vid den här tiden. Är det rimligt att det tar så lång tid att packa ihop 7 artiklar, eller har den glömts av på något vis?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Min order har stått som Behandlas/Packas sedan igår vid den här tiden. Är det rimligt att det tar så lång tid att packa ihop 7 artiklar, eller har den glömts av på något vis?

Står på deras hemsida

"F.n. har vi förseningar på centrallagret pga. Black Friday-kampanjen. Logistikavdelningen jobbar hårt på att komma ikapp, tack för din förståelse!"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Står på deras hemsida

"F.n. har vi förseningar på centrallagret pga. Black Friday-kampanjen. Logistikavdelningen jobbar hårt på att komma ikapp, tack för din förståelse!"

Ja, det har jag sett. Inte riktigt min fråga dock. Min order är alltså inte bara beställd, utan dom har påbörjat behandling/packning. Verkar märkligt att det ska ta så lång tid.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Ja, det har jag sett. Inte riktigt min fråga dock. Min order är alltså inte bara beställd, utan dom har påbörjat behandling/packning. Verkar märkligt att det ska ta så lång tid.

Du tror inte detta hänger ihop?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Grattis till Prisjakts utmärkelse "Årets nätbutik Datorer och mobilt 2015" !

Permalänk
Medlem

Beställde några produkter på fredagskvällen, aviseringen visades inte als förrns dagen det hade anländ hos närmaste utlämningsställe alltså 3 arbetsdagar senare vilket inte va annat än förväntad!

Dock till min besvikelse fått ett exemplar Fhilips Fidelio x2 med en dåligt driver som gör att det knastrar i höger örat vid vissa tonlägen. Skickade ett mejl till dem tidigt på morgonen och är nyfiken hur detta kommer att gå. Svarstiden är tydligen 48 timmar.
Hade gärna skickat tillbaka produkten innan helgen och fått varan ersatt med ett fungerande exemplar utan defekt veckan efter.
Håller er uppdaterat.

Permalänk

@Webhallen:
Okej, fick inte så mycket hjälp, de skulle skicka den då jag ringde, i går förmiddag.. Men det har inte hänt något... väntat sen i fredags och blir bara rent av arg.. då saker jag beställde innan kom fram idag... ordernummer 7213757 och det är en Star Wars: Boba Fett - The Empire Strikes Back ArtFX+ ... Att jag ska behöva vänta så länge då jag lade min order så tidigt...

Permalänk

Försökt kontakta er på facebook och mail om mitt Bullets Or Blades bundle och orderbekräftelsen som jag saknar. Men utan svar. Vart ska man vända sig för sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Webhallen
Skrivet av xtQ:

Hej Webhallen,

Om en vara varit inlämnad två gånger för samma fel och samma fel kan konstateras en tredje gång. Visst följer ni rådande praxis i branschen och häver köpet då?

Mvh/xTQ

Japp.

Skrivet av djlasseman:

Min order har stått som Behandlas/Packas sedan igår vid den här tiden. Är det rimligt att det tar så lång tid att packa ihop 7 artiklar, eller har den glömts av på något vis?

Hej, vi har inte glömt den! Däremot var vi inte beredda på Black Friday i år. Tidigare år har Black Friday betytt för oss att vi har dubbelt så mycket att göra i typ tre dagar. I år har det betytt att vi har fem gånger så mycket att göra i fem dagar.
Trots massor av extrainsatt personal, beredande av nya arbetsytor etc så hinner vi inte med så snabbt som man kan önska. Någonstans på vägen har köordningen också tagit en smäll och vissa nyare ordrar går ut före äldre ordrar.
Vi kommer troligtvis komma ikapp typ "nu", om inte idag så i helgen.

jag kan inte annat än att be om ursäkt. Det är inte att vi försökt snåla på personal elle rnågot sådant, vi var bara inte beredda på att Black Friday i år skulle vara så SJUKT mycket intensivare än föregående år. (Det verkar som 2015 var året då alla i sverige upptäckte fenomenet "på riktigt")

Skrivet av SUMITOMO:

Grattis till Prisjakts utmärkelse "Årets nätbutik Datorer och mobilt 2015" !

Tack tack!!! Vi är väldigt stolta, första gången vi får utmärkelsen!

Skrivet av n0rp:

Beställde några produkter på fredagskvällen, aviseringen visades inte als förrns dagen det hade anländ hos närmaste utlämningsställe alltså 3 arbetsdagar senare vilket inte va annat än förväntad!

Dock till min besvikelse fått ett exemplar Fhilips Fidelio x2 med en dåligt driver som gör att det knastrar i höger örat vid vissa tonlägen. Skickade ett mejl till dem tidigt på morgonen och är nyfiken hur detta kommer att gå. Svarstiden är tydligen 48 timmar.
Hade gärna skickat tillbaka produkten innan helgen och fått varan ersatt med ett fungerande exemplar utan defekt veckan efter.
Håller er uppdaterat.

Hojta på mig via PM med ordernr om det dröjer!

Skrivet av Fönsterbrädan:

@Webhallen:
Okej, fick inte så mycket hjälp, de skulle skicka den då jag ringde, i går förmiddag.. Men det har inte hänt något... väntat sen i fredags och blir bara rent av arg.. då saker jag beställde innan kom fram idag... ordernummer 7213757 och det är en Star Wars: Boba Fett - The Empire Strikes Back ArtFX+ ... Att jag ska behöva vänta så länge då jag lade min order så tidigt...

Hej, som jag svarade djlasseman ovan så har vi haft extremt tryck på vårt lager. Dessutom hade vi också som nämnt problem med köordningen på ordrarna.
Dock har jag precis pratat med vår lagerchef och han sa att alla ordrar från 27:e blev redo igår och att de skickades igår/skickas idag. I ditt fall ser det tyvärr ut som om den inte skickas förrän idag.

Hemskt ledsen och ber verkligen om ursäkt. Vi kommer att lära oss av misstaget.

Skrivet av Heyimmvp69:

Försökt kontakta er på facebook och mail om mitt Bullets Or Blades bundle och orderbekräftelsen som jag saknar. Men utan svar. Vart ska man vända sig för sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej skicka ordernummer till mig via PM så kan jag kolla.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

"Dessvärre har den versionen blivit helt uppbokad och utgått från vårt sortiment. Om ni vill så kan vi invänta om det skulle vara någon som avbryter sin order, vilket gör att ni möjligtvis kan få varan.

Med vänliga hälsningar / Kind regards "

Förstod att det skulle krångla. Tror aldrig jag har haft en krångel-fri order från Webbis när det har varit nån rea. Det var angående Uncharted Collection PS4an.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej skicka ordernummer till mig via PM så kan jag kolla.

Har endast tillgång till kollinumret från telefonen, utöver det har jag endast fått en följesedel och den ligger hemma. Kan du ta fram något med hjälp av namn, nummer etc. eller ska jsg skicka in det senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Ja, det har jag sett. Inte riktigt min fråga dock. Min order är alltså inte bara beställd, utan dom har påbörjat behandling/packning. Verkar märkligt att det ska ta så lång tid.

Kan försöka göra en kort förklaring, då jag har jobbat med liknande saker på ett ställe:
"Folk" har övertro på hur "sytemen" funkar, man har sett de mest avancerade lager/fabriker där robotar scannar QR-koder i varenda steg så man kan följa saker i realtid. Såhär ser oftast inte den vanliga verkligheten ut.

Systemet jag vad med om:
Manuella "saker" skulle processas, 1 "orderfil" per beställning kan vi säga.

Flöde (väldigt förenklat):
1) Arbetare loggar in, klickar på att printa "order"
2) Arbetare processar order, kan ta allt från kanske 15 min till några timmar
3) Arbetare ska checka in / färdigställa order i systemet

Okej, väldigt lätt. Följs detta så kan man "utifrån" titta och se var en viss "order" är i flödet.

Men vad hände tror ni? Jo, arbetarna blev trötta på all overhead med att springa fram och tillbaka och göra steg 1-3 hela tiden.
Så vad dom istället började göra var att 08.00 på morgonen hämta ut nog med ordrar i steg 1 för att ha att göra hela dagen.
Sen så gjorde dom steg 3 i slutet av dagen.
Ibland så plocka dom även på sig för många ordrar, så att alla inte hanns med.
För att göra det hela ännu värre, så var websystemet -inte- realtids-syncat med order-process-systemet

Nu kanske webbis kör nått mer avancerad med handhållna scanners, vad vet jag?
Men det skulle ändå inte förvåna mig om flödet inte är mer avancerat att ett paket står på status "bahandlas/packas" från att den är betald tills att den skickas iväg. Alternativt att plocklistor printas varje morgon och att flödet jag beskrev ovan gäller.

Grejen är nog ändå att det -normalt sätt- ändå går såpass fort att "flödena" man har inte är dimensionerade/anpassade för sånna här toppar. Och som Webbis själva skrev så ska dom ju utvärdera och förbättra sig för framtiden.

Min order hos komplett stod som "under behandling" i 5 dagar, på en produkt som var i lager och hade 1-2 dagars leveranstid.
Samma sak där, hur svårt ska det vara att ta 1 vara ner i 1 kartong och klistara på 1 adresslapp? Överbelastning är enda rimliga förklaringen, och det är som jag alltid säger inte rimligt att företagen ska dimensionera för dessa toppar.

Det enda som jag faktiskt är irriterad på, är att "alla" verkar ha missat en väldigt enkel sak att implementera:
Ta hänsyn till antalet icke-levererade ordrar i systemet när man visar leveranstid.
Man borde ju ha relativt bra koll på hur många ordrar som packas och skickas per dag.
Om det då ligger 100 000 ordrar i systemet, och man vet att man packar 20 000 per dag, så kanske det är lite dumt att visa "1-2 dagar leverans" på sin hemsida?

Kan ju för övrigt säga att PostNord verkar blivit totalt sönderköttade likaså.
Har sen i måndags både haft problem med att öht kunna göra en pakettrack (timeout, server error, etc), och tracking på webben / sms-avisering laggar nått helt horribelt.
Fick igår kväll sms om att mitt paket X fanns att hämta, och imorse slog webtracken på att det var uthämtat.
I själva verket hämtade jag ut det i tisdags kväll....

Permalänk
Medlem

Måste också gratulera er för Årets nätbutik (Prisjakt). Det är ni verkligen värda!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@BasseBaba
Tack för utförlig förklaring om hur systemet fungerar.
Jag var inne i butiken på Sveavägen och kollade med dom, det var något liknande dom gav till svar. Plocklistan är utskriven i en hög, inte nödvändigtvis så att dom börjat plocka just min order.
Jag åkte till Upplands Väsby igår och hämtade sakerna, så jag kan montera nya datorn i helgen.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Mocka:

Måste också gratulera er för Årets nätbutik (Prisjakt). Det är ni verkligen värda!

Tackar ödmjukast!

Skrivet av djlasseman:

@BasseBaba
Tack för utförlig förklaring om hur systemet fungerar.
Jag var inne i butiken på Sveavägen och kollade med dom, det var något liknande dom gav till svar. Plocklistan är utskriven i en hög, inte nödvändigtvis så att dom börjat plocka just min order.
Jag åkte till Upplands Väsby igår och hämtade sakerna, så jag kan montera nya datorn i helgen.

Sanning med modifikation. Plocklistesystemet kunde inte hantera antalet ordrar och helt plötsligt knuffade nya ordrar bort de gamla i turordningen. Har aldrig hänt oss förut så vi var inte ens medvetna om att någon sådan brist existerade i våra system.
Så vi hade några timmar av confusion när kunder hörde av sig och sa att de hade beställt i fredags men inte fått sina varor ännu medan kunder som beställt på måndagen hade fått sina grejer redan.

Skitdumt och beklagligt men som sagt, det ser ut som om vi i princip är tillbaka på banan igen här!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

@Webhallen:
Ok, fint att ni fick en brist uppdagad. Kommer säkert rulla bättre nästa år vid denna tid.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Tackar ödmjukast!

Sanning med modifikation. Plocklistesystemet kunde inte hantera antalet ordrar och helt plötsligt knuffade nya ordrar bort de gamla i turordningen. Har aldrig hänt oss förut så vi var inte ens medvetna om att någon sådan brist existerade i våra system.
Så vi hade några timmar av confusion när kunder hörde av sig och sa att de hade beställt i fredags men inte fått sina varor ännu medan kunder som beställt på måndagen hade fått sina grejer redan.

Skitdumt och beklagligt men som sagt, det ser ut som om vi i princip är tillbaka på banan igen här!

vill inte vara negativ men min order har ännu inte blivit skickad, förstår att ni har det körigt... vill bara inte att det skall försvinna eller glömmas bort då ni sade att många skickades idag / igår.. Då det fortfarande står att mitt blir behandlat/packat. Förstår förseningen men att få höra att "vi fixar din order direkt" kanske tre gånger nu från både telefon och facebook så blir man lite besviken, även om man hörde det för kanske tre dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönsterbrädan:

vill inte vara negativ men min order har ännu inte blivit skickad, förstår att ni har det körigt... vill bara inte att det skall försvinna eller glömmas bort då ni sade att många skickades idag / igår.. Då det fortfarande står att mitt blir behandlat/packat. Förstår förseningen men att få höra att "vi fixar din order direkt" kanske tre gånger nu från både telefon och facebook så blir man lite besviken, även om man hörde det för kanske tre dagar sedan.

Samma hände mig jag la order den 21 nov i onsdags efter att 3 ggr ilika dagar blivit lovad och garanterad leverans den dagen avboka jag orden istället. Om kundtjänst inte kan garantera vad de säger till kund så säg inte att det ska fixas !!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Hej, har erbjudandet om fri frakt med PayPal tagit slut? Det står något om maxantal men det kommer fortfarande reklam för dealen.

PS. Stort grattis till utmärkelserna!

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Samma hände mig jag la order den 21 nov i onsdags efter att 3 ggr ilika dagar blivit lovad och garanterad leverans den dagen avboka jag orden istället. Om kundtjänst inte kan garantera vad de säger till kund så säg inte att det ska fixas !!!!

Skickades från m.sweclockers.com

förstår helt, kunde gör samma saken men vill inte att denna perfekta julklapp till min pojk ska komma ur händerna.