Tips på subwoofer för att komplettera B&W 685 S2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden beror nog på att du bara har ett filter i stället för 2 i signalvägen, det blir helt enkelt lättare att justera in det.

Just det att inte vara låst vid en delningsfrekvens har sina fördelar
Vill man vara riktigt nerdig så testar man med pluggarna som finns till stativarna, kan göra under runt delningen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Har nu kopplat ihop allting via högnivå istället och jag kan bara säga, vilket lyft!

Nu har jag lyckats integrera subben riktigt bra med frontarna, det blev mycket mera samspelt på något vis. Egentligen borde det kanske inte vara sån skillnad men det blev helt klart en väldig skillnad. Möjligt att det fungerar lite sämre till film enligt vad jag läst, men huvudsaken var musiken och där är det klockrent. Har inte hunnit kolla på någon rulle med DTS/DTS-HD ännu så jag vet inte hur det fungerar där. Borde ju inte spela jättestor roll.

Kruxet var ju att försöka få "gapet" så litet som möjligt mellan där frontarna spelar jämfört med basen och det var betydligt lättare med högnivå istället. Även att få de helt i fas med varandra var lättare nu.

Tack för alla tips och hjälp på vägen!

Visst kan du förlora lite Umpf när det kommer till film, viktigare kanske att du har nått dit du ville!
Grattis

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Obs! Nu pratar jag om musik. I film behövs subbas.

Om du har ett normalt stort rum (säg 12-20kvm) klarar sig 685 mycket bra under rätt förutsättningar.

Slutsteg, dac, placering, stativ osv. Dessa saker skall göra att du får en torr o fin bas. Att tillsätta sub kommer bara göra allt sämre.
Speciellt en XTZ sub för 3000kr.

Jag har provat ett par 685 med en surround receiver för 13.000kr och när jag bytte till ett 2-kanal steg för samma pengar
så hörde jag STOR skillnad i basmängd och kvalitet. Så om du sitter på en Yamaha 773 är det helt uppåt väggarna.

Vi säger scenario 1. Vilket jag antar du har nu. Du driver dina 685 med en underdimensionerad förstärkare (både ström och kvalitets mässigt). Då kommer inte 685 bli bra bara för du tillsätter en sub. Du kommer fortfarande få skräp ljud ifrån 685 i 50hz+ området.
Att sen köpa en XTZ 10.16 och tro du ska få bra bas. Tyvärr.

Vi säger scenario 2.

Du har en bra DAC/försteg/whatever och ett stabilt 2-kanal steg (rotel/NAD/Advance m.m). Då kommer du ha en mycket fin bas
som du självklart har rätt att uppgradera med en sub. Men återigen. När du har kringelektronik för 25.000kr och får ut det mesta av 685orna. Vad ska du då ha för en bas för att matcha ljudet nu. Då kan du helt plötsligt glömma allt under 10.000kr för det kommer bara
försämra ljudbilden.

Jag har i samma rum (18kvm) provat 685 på bra elektronik och sedan parallellt testat dem emot ett par B&W 805 Nautilus.
Det är oroväckande hur bra 685 presterar och precis som när både 685 och 683 vann "Året's högtalare" i Engelsk press
dom åren de kom (gäller iof hela B&W 6-serie) så är enda negativa klausulen att man måste ha oftast dyrare elektronik än tänkt
för att få ut det mesta.

Lycka till i Hi-Fi djunglen. Men less is more oftast.

P.S Du kanske kan gå in på hifiklubben och få 685 s2 demat för dig på dyrare elektronik som får dom att sträcka på bena.
Så vet du för dig själv om du ska köpa en sub eller investera i dyrare elektronik.

Räcker Denon Pma50 för att driva dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Räcker Denon Pma50 för att driva dem?

Fullt ut, vet jag inte. Har för dålig koll på Denon/Marantz 2-kanal.

Men den gör garanterat underverk emot en Yamaha 773.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Och här väl jag länga in en brasklapp och påpeka att ljud är subjektivt, för AkUs upplevelser styrks inte precis utifrån vad man kan läsa från specar. Är grejerna i grunden välkonstruerade och med liten färgning så ska inte en transistorförstärkare påverka återgivningen särskilt markant under klippningsgränsen. Så nåt är det som är skumt.

Du @ripan_ måste helt enkelt testa själv på någe vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Och här väl jag länga in en brasklapp och påpeka att ljud är subjektivt, för AkUs upplevelser styrks inte precis utifrån vad man kan läsa från specar. Är grejerna i grunden välkonstruerade och med liten färgning så ska inte en transistorförstärkare påverka återgivningen särskilt markant under klippningsgränsen. Så nåt är det som är skumt.

Du @ripan_ måste helt enkelt testa själv på någe vis.

Klart han måste prova själv. Transistor eller ej. En Yamaha 773 är designad att driva 7 kanaler, en PM-50 2 kanaler.
Båda har lika dimensionerad strömförsörjning. Så något skiljer.

Kom ihåg jag provlyssnade på en högtalare i butik vid nylansering. Butiksägaren körde den med ett 2-kanals steg som vägde 5kg och gav 2x100watt på pappret. Sedan sa han till oss att han skulle visa oss hur bra det lät med en subbbas till. Så koppla han om på väggen. Mycket riktigt blev alla imponerade hur djupare basen blev och luftigare heller registret blev. Där fanns ingen subbas. Han hade kopplat om till ett 5ggr dyrare steg som vägde 25kg. Också 2x100watt. Men helt andra marginaler och dimensioner.

Det påståendet du gör med att det skall vara lika innan det klipper. Kanske i teorin. I praktiken låter varje slutsteg/förstärkare olika med varje högtalare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Klart han måste prova själv. Transistor eller ej. En Yamaha 773 är designad att driva 7 kanaler, en PM-50 2 kanaler.
Båda har lika dimensionerad strömförsörjning. Så något skiljer.

Kom ihåg jag provlyssnade på en högtalare i butik vid nylansering. Butiksägaren körde den med ett 2-kanals steg som vägde 5kg och gav 2x100watt på pappret. Sedan sa han till oss att han skulle visa oss hur bra det lät med en subbbas till. Så koppla han om på väggen. Mycket riktigt blev alla imponerade hur djupare basen blev och luftigare heller registret blev. Där fanns ingen subbas. Han hade kopplat om till ett 5ggr dyrare steg som vägde 25kg. Också 2x100watt. Men helt andra marginaler och dimensioner.

Det påståendet du gör med att det skall vara lika innan det klipper. Kanske i teorin. I praktiken låter varje slutsteg/förstärkare olika med varje högtalare.

Ja, det är klart att något skiljer. Jag vänder mig mot din svepande generalisering "Men den gör garanterat underverk emot en Yamaha 773". Det verkar dels ha att göra med tidigare erfarenheter (där ljudideal och rumspåverkan spelar in) samt resonemanget att en tvåkanalsförstärkare är bättre än en flerkanals-dito. Det enda man med säkerhet kan veta är att komponentkostnaden är högre för flerkanalaren, vilket är en ganska svag indikator.

Min skepsis bottnar kanske delvis i att jag aldrig upplevt något liknande som du skriver i din anekdot. Jag har inte heller märkt påtagliga skillnader mellan mina egna förstärkare, även om jag såklart vill att den dyrare ska låta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja, det är klart att något skiljer. Jag vänder mig mot din svepande generalisering "Men den gör garanterat underverk emot en Yamaha 773". Det verkar dels ha att göra med tidigare erfarenheter (där ljudideal och rumspåverkan spelar in) samt resonemanget att en tvåkanalsförstärkare är bättre än en flerkanals-dito. Det enda man med säkerhet kan veta är att komponentkostnaden är högre för flerkanalaren, vilket är en ganska svag indikator.

Min skepsis bottnar kanske delvis i att jag aldrig upplevt något liknande som du skriver i din anekdot. Jag har inte heller märkt påtagliga skillnader mellan mina egna förstärkare, även om jag såklart vill att den dyrare ska låta bättre.

http://www.ljudochbild.se/test/infinity-prelude-forty

Där är ett ljud och bild test på en känt rolig högtalare som visar helt olika sidor beroende på förstärkare.

Både du och T.S kan kontakta Hifi-Musik och få deras Test av Infinity Prelude 40 skickat till sig. Underhållande läsning
då han beskriver just vad som händer vid förstärkare byte. Att vid ren jämförelse så kändes det som någon ställde in 2st fristående
baslådor att ta hand om nedre registret.

B&W 685 anser jag är en högtalare (och sett samma sak i flera tester) där dom låter tråkiga och tunna i botten vid "normalt" dimensionerad elektronik. Medan vid lite starkare (läs dyrare) doningar så får dom ett helt annat basregister.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

http://www.ljudochbild.se/test/infinity-prelude-forty

Där är ett ljud och bild test på en känt rolig högtalare som visar helt olika sidor beroende på förstärkare.

Både du och T.S kan kontakta Hifi-Musik och få deras Test av Infinity Prelude 40 skickat till sig. Underhållande läsning
då han beskriver just vad som händer vid förstärkare byte. Att vid ren jämförelse så kändes det som någon ställde in 2st fristående
baslådor att ta hand om nedre registret.

B&W 685 anser jag är en högtalare (och sett samma sak i flera tester) där dom låter tråkiga och tunna i botten vid "normalt" dimensionerad elektronik. Medan vid lite starkare (läs dyrare) doningar så får dom ett helt annat basregister.

Ytterligheter. Den där högtalaren kanske råkade ha världens sämsta (läs: mest krävande) impedanskurva eller så var den första förstärkaren dålig i bemärkelsen att den färgade återgivningen på ett sätt som samverkade utomordentligt dåligt med högtalarens färgning.

Det enda man rimligen kan göra för att tackla sånt där, om man nu inte gillar själva letandet efter matchande - färgande - elektronik och högtalare, är att leta efter så neutrala återgivare som möjligt. I högtalarens fall bör man också söka en så lätt last som möjligt. Med dessa kriterier uppfyllda kan man därefter jobba med EQ. Därmed inte sagt att det är trivialt att hitta neutrala återgivare..

Dylika utfästelser om högtalare, att elektroniken är viktig, är dock en stark indikator att det är något lurt någonstans. Den fullständiga förklaringen är så klart mångbottnad, men det är givet att man inte ger sig själv bästa tänkbara möjlighet att faktiskt styra slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ytterligheter. Den där högtalaren kanske råkade ha världens sämsta (läs: mest krävande) impedanskurva eller så var den första förstärkaren dålig i bemärkelsen att den färgade återgivningen på ett sätt som samverkade utomordentligt dåligt med högtalarens färgning.

Det enda man rimligen kan göra för att tackla sånt där, om man nu inte gillar själva letandet efter matchande - färgande - elektronik och högtalare, är att leta efter så neutrala återgivare som möjligt. I högtalarens fall bör man också söka en så lätt last som möjligt. Med dessa kriterier uppfyllda kan man därefter jobba med EQ. Därmed inte sagt att det är trivialt att hitta neutrala återgivare..

Dylika utfästelser om högtalare, att elektroniken är viktig, är dock en stark indikator att det är något lurt någonstans. Den fullständiga förklaringen är så klart mångbottnad, men det är givet att man inte ger sig själv bästa tänkbara möjlighet att faktiskt styra slutresultatet.

Om du då menar på att en högtalare med dålig impendaskurva kräver en bra förstärkare så tror jag B&W 685 är en sådan typ av högtalare.
Inga B&W har varit anklade för att varit lättspelade.
I detta fallet är 685 nog en krävande högtalare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Fullt ut, vet jag inte. Har för dålig koll på Denon/Marantz 2-kanal.

Men den gör garanterat underverk emot en Yamaha 773.

Köpte nämligen en igår. Men tänkte byta till Nad c356bee. Tror du de blir bättre, eller måste jag ha ännu värre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du fått den PM-50 beg billigt ska du skippa NAD C356bee. Den behöver inte vara mycket bättre. Äldre betyder nödvändigtvis inte sämmre ( i hifi världen ibland tvärt om!!).

Det skall vara rejält värt att uppgradera för du ska plöja ner pengar.

Finns en del slutsteg på blocket.
NAD 208 / 216 THX / Silverline (S200 S300)
Primare
Harman Kardon Signature
Technics större grejer

Priser 2000-5000kr. Samtliga dom spelar lätt i klass med nya grejer för 10-20.000kr

Finns även Naim / Myrad / Bladelius/Advantec saker på blocket för under 10.000kr som kostat 40kkr+ nytt.

C356bee för 6495:- känns som en dålig deal. Speciellt när jag personligen vet att 685 kan visa bättre sidor med finare grejer.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Läste inte hela tråden ifall TS har köpt sin sub.
Kan annars rekommendera att slänga ett öga på Definitive Technology SuperCube 6000, ska vara en bra sub av det jag läst mig fram till.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag har en XTZ W10.16 och den är grym! Finns inte bättre i denna prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du fått den PM-50 beg billigt ska du skippa NAD C356bee. Den behöver inte vara mycket bättre. Äldre betyder nödvändigtvis inte sämmre ( i hifi världen ibland tvärt om!!).

Det skall vara rejält värt att uppgradera för du ska plöja ner pengar.

Finns en del slutsteg på blocket.
NAD 208 / 216 THX / Silverline (S200 S300)
Primare
Harman Kardon Signature
Technics större grejer

Priser 2000-5000kr. Samtliga dom spelar lätt i klass med nya grejer för 10-20.000kr

Finns även Naim / Myrad / Bladelius/Advantec saker på blocket för under 10.000kr som kostat 40kkr+ nytt.

C356bee för 6495:- känns som en dålig deal. Speciellt när jag personligen vet att 685 kan visa bättre sidor med finare grejer.

jag tror du har missförstått. Jag har köpt en https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-pma-50-di...

30 watt dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

jag tror du har missförstått. Jag har köpt en https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-pma-50-di...

30 watt dvs.

Aha, ja det har jag. Helt o hållet. Trodde han mena PM-50 ifrån 1991.

PMA-50 har jag ingen aning om. Helt noll koll. Men det måste gå att få provlyssna PMA-50 med 685 i butik iaf.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Aha, ja det har jag. Helt o hållet. Trodde han mena PM-50 ifrån 1991.

PMA-50 har jag ingen aning om. Helt noll koll. Men det måste gå att få provlyssna PMA-50 med 685 i butik iaf.

Jag ska byta till naden imorgon, då får jag lite mer watt. Bror köpte samma högtalare som jag men kör med En harman kardon och den ger mer tryck

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Jag ska byta till naden imorgon, då får jag lite mer watt. Bror köpte samma högtalare som jag men kör med En harman kardon och den ger mer tryck

Skickades från m.sweclockers.com

H/K är erkänt bättre dimensionerade jämfört med watten dom specificerar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Bra att veta är att XTC nyligen släppt en ny serie subwoofers som heter .17
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3342578,3342577

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

@AkUs: Förstår inte vad du menar. Är de mer watt än vad de säger?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Effektmässigt så specar H/K generellt sett sina förstärkare ganska lågt, gissningsvis för att siffran gäller vid en annan maxnivå för distorsion eller för att de använder en annan mätmetod jämfört med andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Vad jag menar är att idag är den tråkiga sanningen för watt att man idag belastar 1 kanal i 6ohm rak last och sätter en test ton på 1khz. Sen mäter man vad förstärkaren står pall.
Därför kan en 4000kr 7-kanal reciever säga att man har 7-kanaler på ca 100-120watt.
En förstärkare ifrån då NAD / Rotel / H/K kostar då dubbla pengarna för att ge samma effekt
på 2 kanaler. Varför? För dom garanterar watten även under svåra förhållanden (läs "äkta").

Alltså. Ser du en 2-kanal H/K som säger 2x55watt och en Yamaha reciever på 7x120watt.
Dom kostar samma pris och väger lika mycket. Då kan du generelt dra slutsattsen att
det är nog större risk det finns 55watt att tillgå oavsett situation på H/K än ifrån Yamahan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det brukar ju vara angivet vilken mätmetod som använts.
Jämförbara mätmetoder bör ge jämförbar effekt.

Om det dessutom är så att dom är stabila i lika låga impedanser, förutsatt att det går att tyda från specarna, ska dom nog vara jämförbara totalt sett.

Ett sak att gå på kan vara om det står angivet vilken effekt förstärkaren ger vid 8, 4, 2 och 1 Ohm, även om det såklart inte är så vanligt.
Om effekten fördubblas, eller åtminstone nästan, vid halverad last tyder det på att förstärkaren kommer hantera svåra laster bra.

Står det i specarna att stärkaren ger...:
100w vid 8 ohn
180w vid 4 ohm
200w vid 2 ohm
...kan du utgå från att den funkar fint till alla högtalare som inte någonstans dippar speciellt långt under 4 ohm. Om den någonstans kommer ner mot 2 ohm kommer förstärkaren få det svårt.

Som ett exempel bara.

Visa signatur

.:bjorn