Ska man fortsätta med Windows 10?

Permalänk
Medlem

Ska man fortsätta med Windows 10?

Tja.
Installerade Windows 10 för en vecka sedan och tyckte att det var riktigt snyggt och verkar välbyggt.
Har tidigare suttit på Windows 7, och det har fungerat perfekt i många år.

Läste redan i somras om att Win10 spionerade på sina användare. Efter att man börjat titta i inställningar så hittar man mycket som går att bocka av. Än så länge helt ok.

Har installerat några enstaka program, men redan nu är det 58 processer igång när jag startar datorn.
Visst inget problem då datorn klarar det utan problem, men jag tycker Windows 10 verkar ha väldigt mycket onödigt i.

Jag förstår att dom byggt systemet för att passa på stationär/laptop/tablet/smartphone, men varför kan man inte bara få välja vad man vill lägga in.

Jag själv vill inte ens ha "Store". Jag är kanske gammalmodig, men vill jag ha ett program så går jag till tillverkarens sida och laddar hem programmet.

Som "Candy Crush Soda". Varför ska detta vara installerat från böran? Eller som offline kartor. Allt vore så mycket enklare om man själv fått välja vid installationen vad man vill ha.

Står nu i valet om man ska gå tillbaka till Win7, eller om man ska börja rensa bort allt onödigt ur Win10.
Visst Win7 kanske också spionerade, men det var ändå ett mycket stabilt system utan massa extra junk.

Har sett program som DWS "Destroy Windows Spying", men vet inte hur bra dom fungerar.

Vad tycker ni om Windows 10. Ska man behöva leva med allt detta extra som är inlaggt från början?

Tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Känner du ett okontrollerbart begär efter DX12? Om ja så behöver du W10 om nej så behöver du det inte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Detta med spioneri är överdrivet tycker jag. Liknande händer överallt på internet. Dessutom kan Windows 7 också spionera. Om du är nöjd med Windows 10 så är det bara att fortsätta använda det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

ta bort det ! ta bort ditt konto också på telefonen, gmail konton hotmail ja allt du har igentligen. man måste ju kunna känna sig säker...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tanken med tråden var inte om att Microsoft spionerar.
Givetvis tycker jag det är fel att dom gör det, och givetvis förstår jag att dom gör det i vinstsyfte.

Frågan var mer riktad med att dom lagt in så extremt mycket"skit" i detta OS som annars känns riktigt bra. Som "get Office", "Get Skype", och alla dom andra små apparna.
Hur många som sitter med en stationär kommer använda kartor? Vill man hitta adressen så kommer man troligtvis att gå in på hitta/eniro och kolla.

Är det värt besväret att ta bort att dåligt för att köra win10, eller ska man gå tillbaka till win7 som är äldre, men att slippa mycket sånt.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Tanken med tråden var inte om att Microsoft spionerar.
Givetvis tycker jag det är fel att dom gör det, och givetvis förstår jag att dom gör det i vinstsyfte.

Frågan var mer riktad med att dom lagt in så extremt mycket"skit" i detta OS som annars känns riktigt bra. Som "get Office", "Get Skype", och alla dom andra små apparna.
Hur många som sitter med en stationär kommer använda kartor? Vill man hitta adressen så kommer man troligtvis att gå in på hitta/eniro och kolla.

Är det värt besväret att ta bort att dåligt för att köra win10, eller ska man gå tillbaka till win7 som är äldre, men att slippa mycket sånt.

Du kan enkelt ta bort alla appar i start menyn så att det liknar Windows 7.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@xciso: Ja det är lite lustigt att folk klagar så de kräks på diverse bloatware men på Win 10 är det tydligen helt ok...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Lego Master

Jag vet inte om det är skillnad på Home- (eller vad det heter nuförtiden för konsumenter) och Pro-versionerna, men samtliga mina Win10-licenser som jag dagligen använder är Pro, och dessa har jag inte haft några problem med, varken med förinstallerade spel eller kartor eller något av det du nämner som bloat.

Office och Skype kör jag redan, så nån reklam för dessa ser jag inte.

Jag skulle inte gå tillbaka till Win7 om så någon betalade mig för det, det är helt enkelt för mycket meck för lite extra privacy. Uppenbarligen använder dom inte datan till nåt annat än interna syften, för jag har inte märkt någon spamökning i mailboxen som används till MS-kontot, eller riktad reklam på hemsidor.

Funktionerna i Win10 passar mig utmärkt, jag stör mig på jobb (Win7) på att jag inte kan dela skärmen mellan 4 program på ett lätt sätt genom att slänga upp dem i hörnen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har du nån nytta alls av de nya fluffiga "funktionerna" i W10? Jag fann mig i en liknande sits för ett tag sedan, jag satt o försökte få bort allt bråte som fanns och krångla med att stänga av all skit..... Tills det gick upp för mig, va faan håller jag på med? Det är ju mycket enklare att bara bojkotta skiten och behålla 7an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag vet inte om det är skillnad på Home- (eller vad det heter nuförtiden för konsumenter) och Pro-versionerna, men samtliga mina Win10-licenser som jag dagligen använder är Pro, och dessa har jag inte haft några problem med, varken med förinstallerade spel eller kartor eller något av det du nämner som bloat.

Office och Skype kör jag redan, så nån reklam för dessa ser jag inte.

Jag skulle inte gå tillbaka till Win7 om så någon betalade mig för det, det är helt enkelt för mycket meck för lite extra privacy. Uppenbarligen använder dom inte datan till nåt annat än interna syften, för jag har inte märkt någon spamökning i mailboxen som används till MS-kontot, eller riktad reklam på hemsidor.

Funktionerna i Win10 passar mig utmärkt, jag stör mig på jobb (Win7) på att jag inte kan dela skärmen mellan 4 program på ett lätt sätt genom att slänga upp dem i hörnen.

Satt och försökte göra precis det när jag glömde bort att det var Windows 7 på den dator jag använde häromdagen.

Man blir verkligen snabbt invand vid nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Har du nån nytta alls av de nya fluffiga "funktionerna" i W10? Jag fann mig i en liknande sits för ett tag sedan, jag satt o försökte få bort allt bråte som fanns och krångla med att stänga av all skit..... Tills det gick upp för mig, va faan håller jag på med? Det är ju mycket enklare att bara bojkotta skiten och behålla 7an.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ta bort appar från start menyn tar ju bara några sekunder. Du överdriver hårt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Gör en lista för och emot. För mig blev listan mot väldigt lång, men listan för väntar fortfarande på sin första post. Det finns en del saker som skulle kunna vara intressanta långt fram, men återigen är det långt fram, inget i dagsläget.

Sen ser jag de påtvingade automatiska uppdateringarna som ett enormt bekymmer. Även om du kan kompromissa och leva med de uppoffringar som Win10 kräver, så kan allt vara ogjort imorgon. Ja, du kan stänga en del av det du inte vill ha - men på samma sätt slås eventuellt allt på igen i nästa uppdatering. För att inte tala om att det kan fortsätta i samma läskiga riktning som de vandrat på sistone.

Skrivet av Cooling23:

Att ta bort appar från start menyn tar ju bara några sekunder. Du överdriver hårt.

Fast det är ju bara en pytte pytte del av allt, för att inte nämna att start menyn fortfarande är hysteriskt sunkig även utan reklam och appar. Det finns vad jag förstår tredjeparts lösningar för att återigen få en fungerande startmeny, men redan där är det merarbete och då talar vi fortfarande bara om något så trivialt som startmenyn. Att ta bort den integritetskränkning man kan, cortana, lock screen, sökindexeringen och så vidare och så vidare tar betydligt längre tid, inte att för glömma att man aldrig vet hur länge det varar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Gör en lista för och emot. För mig blev listan mot väldigt lång, men listan för väntar fortfarande på sin första post. Det finns en del saker som skulle kunna vara intressanta långt fram, men återigen är det långt fram, inget i dagsläget.

Sen ser jag de påtvingade automatiska uppdateringarna som ett enormt bekymmer. Även om du kan kompromissa och leva med de uppoffringar som Win10 kräver, så kan allt vara ogjort imorgon. Ja, du kan stänga en del av det du inte vill ha - men på samma sätt slås eventuellt allt på igen i nästa uppdatering. För att inte tala om att det kan fortsätta i samma läskiga riktning som de vandrat på sistone.

Fast det är ju bara en pytte pytte del av allt, för att inte nämna att start menyn fortfarande är hysteriskt sunkig även utan reklam och appar. Det finns vad jag förstår tredjeparts lösningar för att återigen få en fungerande startmeny, men redan där är det merarbete och då talar vi fortfarande bara om något så trivialt som startmenyn. Att ta bort den integritetskränkning man kan, cortana, lock screen, sökindexeringen och så vidare och så vidare tar betydligt längre tid, inte att för glömma att man aldrig vet hur länge det varar.

Vad vill ni kunna göra med Start-menyn som inte går per default?

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Kör också med Windows 10 Pro, men jag fick alla småappar i början ändå. Avinstallerade alla jag kunde, resten lämnade jag kvar, orkade inte mixtra med Kommandotolken, blir oftast problem då.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Seziuo:

@Shudnawz: Kör också med Windows 10 Pro, men jag fick alla småappar i början ändå. Avinstallerade alla jag kunde, resten lämnade jag kvar, orkade inte mixtra med Kommandotolken, blir oftast problem då.

Word.

Det som stör mig absolut mest är det faktum att man har delat upp inställningarna mellan gamla kontrollpanelen och nya appen Inställningar. Jag får krupp på den skiten. Som väl är ska man inte in där så ofta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad vill ni kunna göra med Start-menyn som inte går per default?

Förmodligen ingenting. Allting går säkerligen att göra, men snäppet omständigare. Live tile funktionen är inget jag gillar, den är platskrävande och distraherande(framförallt vad gäller animerade "tiles"), även om du tar bort alla tiles så finns det nu en stor död yta. Man förlorar ytterligare utrymme genom att få se "recently added" och begynnelsebokstäver när man väl letar efter ett program man söker. Om du använder sökfunktionen är den som default bloatad med webresultat(Cortana i sin helhet är vad mig beträffar en helt meningslös funktion). Enkla saker så som "Run" finns inte tillgängligt, man kan lägga till den som en live tile - men det är också allt. Definitivt subjektivt, det finns säkert mängder av människor som älskar funktionerna och touch-fokuserade designen, men den ger inte mig något, därav förslaget om en pro/con lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Förmodligen ingenting. Allting går säkerligen att göra, men snäppet omständigare. Live tile funktionen är inget jag gillar, den är platskrävande och distraherande(framförallt vad gäller animerade "tiles"), även om du tar bort alla tiles så finns det nu en stor död yta. Man förlorar ytterligare utrymme genom att få se "recently added" och begynnelsebokstäver när man väl letar efter ett program man söker. Om du använder sökfunktionen är den som default bloatad med webresultat(Cortana i sin helhet är vad mig beträffar en helt meningslös funktion). Enkla saker så som "Run" finns inte tillgängligt, man kan lägga till den som en live tile - men det är också allt. Definitivt subjektivt, det finns säkert mängder av människor som älskar funktionerna och touch-fokuserade designen, men den ger inte mig något, därav förslaget om en pro/con lista.

Cortana ska väl som jag förstått det vara Microsoft's motsvarighet till Apple's Siri?

Men den svenska versionen är väl inte aktiv ännu? Sedan så fungerar Cortana ohyggligt dåligt jämfört med Siri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Tja.
Installerade Windows 10 för en vecka sedan och tyckte att det var riktigt snyggt och verkar välbyggt.
Har tidigare suttit på Windows 7, och det har fungerat perfekt i många år.

Läste redan i somras om att Win10 spionerade på sina användare. Efter att man börjat titta i inställningar så hittar man mycket som går att bocka av. Än så länge helt ok.

Har installerat några enstaka program, men redan nu är det 58 processer igång när jag startar datorn.
Visst inget problem då datorn klarar det utan problem, men jag tycker Windows 10 verkar ha väldigt mycket onödigt i.

Jag förstår att dom byggt systemet för att passa på stationär/laptop/tablet/smartphone, men varför kan man inte bara få välja vad man vill lägga in.

Jag själv vill inte ens ha "Store". Jag är kanske gammalmodig, men vill jag ha ett program så går jag till tillverkarens sida och laddar hem programmet.

Som "Candy Crush Soda". Varför ska detta vara installerat från böran? Eller som offline kartor. Allt vore så mycket enklare om man själv fått välja vid installationen vad man vill ha.

Står nu i valet om man ska gå tillbaka till Win7, eller om man ska börja rensa bort allt onödigt ur Win10.
Visst Win7 kanske också spionerade, men det var ändå ett mycket stabilt system utan massa extra junk.

Har sett program som DWS "Destroy Windows Spying", men vet inte hur bra dom fungerar.

Vad tycker ni om Windows 10. Ska man behöva leva med allt detta extra som är inlaggt från början?

Tack på förhand.

När det kommer till att stänga av Windows 10s spionfunktioner så är Barnacules den jag litar mest på på youtube. Han var anställd av MS under flera års tid men blev uppsagd när MS sade upp några tusen personer. Här är hans guide på hur man stänger av spion funktionerna: https://www.youtube.com/watch?v=u1kGMCfb2xw
Dock har MS sagt att man inte kan stänga av allt.

Skrivet av Cooling23:

Detta med spioneri är överdrivet tycker jag. Liknande händer överallt på internet. Dessutom kan Windows 7 också spionera. Om du är nöjd med Windows 10 så är det bara att fortsätta använda det.

Nej. Det är inte överdrivet. Jag var som du och brydde mig inte fram tills att Windows 10 lanserades. Men nu har de tagit bort den på många sätt enda säkra zonen när det kommer till teknik. Windows skrivbordet. Att telefonen eller webbläsaren spionerade var mindre av ett problem för de kunde inte se vilka program man körde eller vilka filer man hade. Dessutom fanns det alternativ till webbläsare som inte spionerade (Firefox etc).
Kul att du läst att Windows 7 också spionerar, förutom att du glömde läsa om hur lite det är jämfört med 10:an. Om man går ur CEIP så försvinner mycket av det. Dessutom fungerar Spybo-antibeacon på Windows 7. Jämför man bara hur mycket programmet ändrar i Windows 10 jämfört med 7 så ser man att det är en klar skillnad på hur mycket operativsystemen spionerar.

Skrivet av Oneone:

ta bort det ! ta bort ditt konto också på telefonen, gmail konton hotmail ja allt du har igentligen. man måste ju kunna känna sig säker...

Anar sarkasm. Jag brukar se en viss skillnad på en telefon där man är medveten att Google/Apple spionerar och precis som jag försökte förklara så var det mindre av ett problem när ens dator inte spionerade på en. Nu spionerar allt på en.

Skrivet av Cooling23:

Du kan enkelt ta bort alla appar i start menyn så att det liknar Windows 7.

Skrivet av Cooling23:

Att ta bort appar från start menyn tar ju bara några sekunder. Du överdriver hårt.

Ser fortfarande skitful ut i jämförelse med Windows 7s startmeny som jag fortfarande betraktar som den snyggaste Windows versionen "out of the box". Förövrigt så är fortfarande apparna installerade dessvärre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av TheNoNa:

Enkla saker så som "Run" finns inte tillgängligt, man kan lägga till den som en live tile - men det är också allt. Definitivt subjektivt, det finns säkert mängder av människor som älskar funktionerna och touch-fokuserade designen, men den ger inte mig något, därav förslaget om en pro/con lista.

Men "Run" startar du väl i allsin dar med Win+R?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Cortana ska väl som jag förstått det vara Microsoft's motsvarighet till Apple's Siri?

Men den svenska versionen är väl inte aktiv ännu? Sedan så fungerar Cortana ohyggligt dåligt jämfört med Siri.

Kan inte riktigt jämföra dem, då jag inte använder Siri heller. Och det är kanske lite där mitt problem ligger, jag har svårt för Apples ekosystem, på samma sätt som jag har svårt för Windows 8 och 10. Problemet är att Cortana är integrerat i en uppsjö andra funktioner, som till exempel edge - vilket i sig inte vore något problem - om det inte vore för att andra program sedan integrerar Edge eller funktioner därav. Det skall sägas att Cortana/Bing tydligen är ypperlig för porr, det är inget jag vågar uttala mig om men det kan ju förklara varför många gillar det.

Vad gäller svenska versionen har jag ingen aning, jag har aldrig använt någon svensk version av windows åtminstone inte längre än det tagit att installera något annat.

Permalänk
Medlem

@xciso:

du kan stänga och och begränsa "spioneriet" så pass bra att det är lika "tätt" som windows 7.. Finns massor guider på google

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men "Run" startar du väl i allsin dar med Win+R?

Eller ännu smidigare. Skriv kommandot direkt? Så här t.ex.

Permalänk
Medlem

Påtvingade uppdateringar är vad som fick mig att gå över till GNU/Linux.

Permalänk
Medlem

Nått som jag är besviken på är att man inte kan fjärrstyra W10 Home. Har det på en Intellsticka i TV:n. Där vore det bekvämt med fjärrstyrning när man behöver meka. Man kan ju alltid ta till VNC och liknade och hoppas på att det fungerar under W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Nått som jag är besviken på är att man inte kan fjärrstyra W10 Home.

Med Remote Desktop antar jag att du menar. Det går inte i W7 Home heller, dock, så ingen skillnad där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur mycket som helst som går att avinstallera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hur mycket som helst som går att avinstallera.

Tror det är hela poängen med tråden, ifall det finns någon anledning att inte avinstallera hur mycket som helst för att ersätta det med ett annat OS.

Skrivet av Shudnawz:

Men "Run" startar du väl i allsin dar med Win+R?

Det förutsätter att du överhuvudtaget har en windowstangent. Oavsett så är det en detalj, det är en post i listan av nackdelar. Det jag letar efter är poster till listan av fördelar, varför VILL jag använda W10?

Skrivet av Kaine_Uro:

Eller ännu smidigare. Skriv kommandot direkt? Så här t.ex.

Nu vet jag inte om det skett några förbättringar i det avseendet, det kan det mycket väl ha gjort. I windows 7 finns det mig vetterligen ingen funktion för att stänga av sökfunktionen om den inte hittar någon match direkt. Det vill säga om du till exempel stavar fel till en funktion får du upp ett sökfönster istället för ett felmeddelande. Finns det fler inställningsmöjligheter för den i W10 är det helt klart något att lämna i plusspalten.

Permalänk
Medlem

I princip alla OS har medföljande smörja att ta bort eller konfigurera om, men jag håller med om att det är extra mycket i Windows 10.

Vad gäller mer eller mindre onödiga bakgrundstjänster så är det rätt mycket i Windows 7 som standard också. Windows XP var bättre när det gäller den saken.

För min del är det dock inte där skon klämmer i huvudsak, utan framför allt spioneriet (som kan strypas ned ordentligt med t.ex. Shutup10, men det ska inte behövas tredjepartsprogram för detta - skäms MS!).

Jag kör bara Windows 10 på min bärbara, mest för test, och har inte uppgraderat någon av mina andra maskiner från 7:an ännu. Än så länge har Windows 10 inget som jag absolut måste ha, så jag har inte bråttom.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Att ta bort appar från start menyn tar ju bara några sekunder. Du överdriver hårt.

Om tror att det räcker med att dölja ett par appar i startmenyn så behöver du nog läsa på en aning mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Nu vet jag inte om det skett några förbättringar i det avseendet, det kan det mycket väl ha gjort. I windows 7 finns det mig vetterligen ingen funktion för att stänga av sökfunktionen om den inte hittar någon match direkt. Det vill säga om du till exempel stavar fel till en funktion får du upp ett sökfönster istället för ett felmeddelande. Finns det fler inställningsmöjligheter för den i W10 är det helt klart något att lämna i plusspalten.

Resultatet vid en felskrivning blir bara att inget dyker upp...