Permalänk

OCZ Trion 150

Yo!

Ska köpa nya SSD till min dator. Tänkte mig två stycken av denna modell: "OCZ Trion 150". En för OS och en för lagring.
Är OCZ Trion 150 något att ha tro?

Tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast

Ska vara en helt OK disk, samtidigt som deras garanti på disken verkar vara väldigt bra.
Finns en recension här.

Det finns också billigare SSDer, exempelvis denna för 499kr, har dock ingen personlig erfarenhet av Kingston SSDer.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Ska vara en helt OK disk, samtidigt som deras garanti på disken verkar vara väldigt bra.
Finns en recension här.

Det finns också billigare SSDer, exempelvis denna för 499kr, har dock ingen personlig erfarenhet av Kingston SSDer.

Alright.

Finns någon guide som visar specifikt hur man installera två SSD? Jag vet hur man installerar en, men är inte säker på hur man gör när det är två... Provade YouTube, men utan att hitta något.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Alright.

Finns någon guide som visar specifikt hur man installera två SSD? Jag vet hur man installerar en, men är inte säker på hur man gör när det är två... Provade YouTube, men utan att hitta något.

Precis som att installera två hårddiskar eller valfria lagringsenheter. Se bara till att ha den som Windows ska installeras på inkopplad via SATA kabeln, den som du ska använda som lagringsenheten kan du koppla ur tills Windows är installerat. Det är inte svårare än så.

Skulle disken inte finnas i "Den här datorn" så får du bara gå in i Diskhanteraren -> Disken i fråga -> Gör en partition.

Lycka till

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Precis som att installera två hårddiskar eller valfria lagringsenheter. Se bara till att ha den som Windows ska installeras på inkopplad via SATA kabeln, den som du ska använda som lagringsenheten kan du koppla ur tills Windows är installerat. Det är inte svårare än så.

Skulle disken inte finnas i "Den här datorn" så får du bara gå in i Diskhanteraren -> Disken i fråga -> Gör en partition.

Lycka till

Vad innebär den markerade delen i ditt inlägg?

Permalänk
Entusiast

@Krigarvarg: Om du har 2 SSD enheter, exempelvis såhär:

SSD#1 (Windows) C://
SSD#2 (Lagring/Spel) - D://

För att underlätta installationsprocessen och för att undvika eventuella problem i efterhand, se till att endast SSD#1 är inkopplad till moderkortet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

@Krigarvarg: Om du har 2 SSD enheter, exempelvis såhär:

SSD#1 (Windows) C://
SSD#2 (Lagring/Spel) - D://

För att underlätta installationsprocessen och för att undvika eventuella problem i efterhand, se till att endast SSD#1 är inkopplad till moderkortet.

Ah, ok. Då förstår jag. Ska SSD2 kopplas in i moderkortet efter jag installerat Windows på SSD1?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Ah, ok. Då förstår jag. Ska SSD2 kopplas in i moderkortet efter jag installerat Windows på SSD1?

Precis, helt rätt.
Det här klarar du, väldigt simpelt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Precis, helt rätt.
Det här klarar du, väldigt simpelt.

Hehe. Första gången som jag faktiskt installerar TVÅ SSD i samma dator.
Spelar det någon roll vilken SATA-port jag kopplar in SSD2 i?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Hehe. Första gången som jag faktiskt installerar TVÅ SSD i samma dator.
Spelar det någon roll vilken SATA-port jag kopplar in SSD2 i?

Det beror på moderkort, men se till att båda SSD enheterna är kopplade till en SATA6 Gb/s port med Intel kontroller.
Ge mig namnet på moderkortet så ska jag försöka luska ut exakt vilka portar det är åt dig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Det beror på moderkort, men se till att båda SSD enheterna är kopplade till en SATA6 Gb/s port med Intel kontroller.
Ge mig namnet på moderkortet så ska jag försöka luska ut exakt vilka portar det är åt dig.

Gigabyte Z170-HD3-CF (U3E1) heter kortet.

Permalänk
Entusiast

@Krigarvarg: Det verkar som att samtliga SATA portar går till Intel kontrollern på moderkortet, så det ska vara lugnt.
Vill du kontrollera själv så står det i manualen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

@Krigarvarg: Det verkar som att samtliga SATA portar går till Intel kontrollern på moderkortet, så det ska vara lugnt.
Vill du kontrollera själv så står det i manualen.

Härligt, härligt. Så då kan jag i princip koppla in i närmaste port då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Härligt, härligt. Så då kan jag i princip koppla in i närmaste port då.

Ja.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Tack så mycket för hjälpen! Ska installera allt imorgon så hör jag av mig om hur det gick

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Tack så mycket för hjälpen! Ska installera allt imorgon så hör jag av mig om hur det gick

Inga problem, bara att återkomma om något skulle gå åt pipan.
Lycka till!

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Inga problem, bara att återkomma om något skulle gå åt pipan.
Lycka till!

Mvh,
Patrik

En snabb fundering bara:

Är en Samsung 750 EVO MYCKET snabbare än en OCZ Trion 150?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

En snabb fundering bara:

Är en Samsung 750 EVO MYCKET snabbare än en OCZ Trion 150?

Nja, det beror på vad man gör, men den är generellt sätt snabbare, ja. Frågan är dock om du ens märker det i vardaglig användning och om du anser att det är värt priset.

Jämförelse hos Anandtech finns här.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Nja, det beror på vad man gör, men den är generellt sätt snabbare, ja. Frågan är dock om du ens märker det i vardaglig användning och om du anser att det är värt priset.

Jämförelse hos Anandtech finns här.

Anledningen till att jag frågar är för att jag kan hämta ut OCZ Trion 150 imorgon på morgon, men Samsungen måste beställas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Anledningen till att jag frågar är för att jag kan hämta ut OCZ Trion 150 imorgon på morgon, men Samsungen måste beställas.

Du lär bli nöjd vilken du än väljer, enligt Anandtech så är diskarna ganska likvärdiga, prestandamässigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Du lär bli nöjd vilken du än väljer, enligt Anandtech så är diskarna ganska likvärdiga, prestandamässigt.

Awesome. Testar med OCZ Trion 150 då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Awesome. Testar med OCZ Trion 150 då.

Du lär bli nöjd.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Du lär bli nöjd.
Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, lyckats trycka in och installera Windows 10 på första disken. Men när jag ska initiera disken jag ska installera spel på så måste jag välja mellan MBR och GPT. Vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Yo!

Ska köpa nya SSD till min dator. Tänkte mig två stycken av denna modell: "OCZ Trion 150". En för OS och en för lagring.
Är OCZ Trion 150 något att ha tro?

Tacksam för svar!

Har haft en 480GB sådan som test disk ett tag nu, och den är helt okej. Man kan typ översvämma dem med jobb ganska enkelt (typ ladda ner ett spel från steam...), men i det stora hela är de faktiskt ganska stabila. De kan, i vissa situationer, bli så överlastade att de "pausar" skrivningen, men det krävs en hel del. Min disk hade en del problem i början med detta, men verkar ha bättrat sig lite.

Har nu lyckats få den att nå 99% liv kvar, och får väl se hur fort den når 95% eller så. Notera att jag gör detta med stor mängd skrivning, då jag har förbrukat typ 1-2 års användning på några månader, i test syfte. Den fungerar som den ska än iaf, med typ 15TB skrivning (ca).

Där är markant skrivprestanda skillnad mellan Trion 150 och bättre diskar som 850 EVO (tom 840 EVO faktiskt), men Trion disken har stabil läsprestanda, stabil långtidslagring av data och verkar tåla en hel del skrivning, så för kostnaden är den helt klart okej.

Jag hade dock inte använt en SSD för ren lagring än... inte pga denna disk inte kan, utan pga det är dyr lagring

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Okej, lyckats trycka in och installera Windows 10 på första disken. Men när jag ska initiera disken jag ska installera spel på så måste jag välja mellan MBR och GPT. Vilken ska man välja?

GPT är ett nyare och generellt sätt bättre format, med bl.a stöd för större lagringsenheter osv.
Kör på GPT.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

GPT är ett nyare och generellt sätt bättre format, med bl.a stöd för större lagringsenheter osv.
Kör på GPT.

Tack så mycket för all din hjälp! Diskarna är installerade och rullar på för fullt. Installerar lite spel på sekundära disken nu, och ska se hur det ter sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krigarvarg:

Tack så mycket för all din hjälp! Diskarna är installerade och rullar på för fullt. Installerar lite spel på sekundära disken nu, och ska se hur det ter sig.

Inga problem, bara höra av dig om du stöter på patrull.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

OCZ Trion 150 2,5" SSD 240 GB
549kr till söndag 24/7 kl. 23:59
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-s...

Visa signatur

// Fredrik