Permalänk
Medlem

Microsoft lumia 950

Hej!!

Hade tänkt att skaffa mig en lumia 950 då jag inte gillar android längre. Frågan lyder:
Skall man beställa mobilen från microsofts egna hemsida där microsoft display dock ingår utan extrakostand? (3,500 kr.)
Eller ska man köpa på blocket (enbart telefonen för runt 2500 ~ 3000kr) och sedan köpa docken?

Dock är det många som inte vill skicka iväg mobilen med blocket paketet :/

Tips på vad man ska göra?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lumia 950 DS i förra veckan, som uppgradering från Lumia 930. Det är inget fel på L930, men vilken trevlig telefon den där L950 är. Hel nöjd!

Jag hade under en tid funderat på olika alternativ & hållt koll på marknaden. Förra veckan så var en ny DS (Dual Sim) nere på 2780kr. Så jag slog då till hos Orange Store. nu 2800kr.
http://store.orange.com/se/mobiltelefoner/olasta-telefoner/mi...
Leverans på mindre än 24h. De verkar ta telefonerna från Expansys. Men med fri expressfrakt.

(Orange Store & Expansys, Lumia 950 är troligen "avsedda" för Frankrike, så OOB experience wizard med W10M OS startar med Frankrike som land & språk, men det ändrar man direkt till vad man själv vill & sedan är det inga konstigheter. Finns även en Fransk nyhetsapp. Men den är bara att avinstallera. I övrigt vanilla W10M. Så inget att bli rädd för.)

För denna peng & en DS så tvekade inte jag. Inte lönt att köpa privat utan garantier. En SS (Single Sim) från MS Store med Display-Dock (DD), visst. Hade varit nice med en DD, men känner inte behovet för min del just nu. DS var viktigare. DD kan man ju alltid köpa till billigt (begagnad) när man känner för det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3351599

Så go for it.

Börja med en WDRT (Windows Device Recovery Tool) via USB, så din 950 får senaste f/w. Sen starta igång & se till att den blir uppdaterad till Aniversary Update 1607 (Redstone1), därefter factory reset & en ny clean OOB config. Sen har du en fantastisk start med en super trevlig smartphone.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

@frav: Hej, Har ingen nytta av en dual sim. Tror det får bli en vanlig lumia 950. Tack för att du svara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Börja med en WDRT (Windows Device Recovery Tool) via USB, så din 950 får senaste f/w. Sen starta igång & se till att den blir uppdaterad till Aniversary Update 1607 (Redstone1), därefter factory reset & en ny clean OOB config. Sen har du en fantastisk start med en super trevlig smartphone.

Måste jag följa denna process om jag köper hos microsoft store?

Permalänk
Medlem

Jag köpte från Elgiganten, sen så var det en app installerad som heter "Lumia offers". Där kunde jag få en kod så att jag fick dockan gratis från MS.

Jag vet inte om det är så fortfarande. Hur som helst så har jag använt dockan två gånger i verkligheten...

Permalänk

@Wpox: För att få senaste firmware så kör direkt när du får telefonen så slipper du göra backups och sen återställa telefonen. När du installerar nya firmware från device recovery tool så återställs den och allt tas bort.

Permalänk
Medlem

Jag har en display dock om du är intresserad. Ouppackad. När jag köpte min så fick man de gratis med på köpet, och den har varit på hyllan sedan dess. Aldrig provat den ens.. telefonen är kraschad och nu har jag android så jag lär inte behöva den. Har en svart baksida i nyskick också, jag hade ett mozo skal hela tiden förutom första veckan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Supportar microsoft display uttaget som används på t.ex. macbook air? Det jag menar är om den där adaptern som behövs för att t.ex. visa upp en powerpoint på projektorn går att använda på display docken.

Permalänk
Skrivet av Wpox:

Supportar microsoft display uttaget som används på t.ex. macbook air? Det jag menar är om den där adaptern som behövs för att t.ex. visa upp en powerpoint på projektorn går att använda på display docken.

Du kan koppla in princip vad som helst med USB-C-kontakt i 950:an. USB-C-till-VGA, USB-C-nätverkskort, USB-C-hubbar, möss, tangentbord, med flera. NexDock, Minix Neo C, HP Elite X3-dockan, etc, är testade och verifierade med 950:an.

Du kan också köra Continuum via Miracast. I senaste Windows 10-uppdateringen så kan du köra Continuum från mobilen genom datorn - för de som vill det.

I kommande W10M-uppdateringarna så kommer det komma stöd för att automatiskt koppla upp sig mot Miracast när sådana finns inom räckvidd, omskalningsbara fönster som på vanliga Windows, pinna applikationer till windowsbaren, samma notifikationsfält som vanliga Windows 10, etc. http://www.windowscentral.com/windows-10-redstone-2

Permalänk
Medlem

Hej,

Har endast behov av följande appar: Facebook & Messenger, Skype, mobilt bank id & swish. Finns dessa hos lumia 950? (Är inte behov utav appar förutom dessa ovanför).

Innan jag beställer min lumia 950; Hur mycket drar batteriet vid natten, utan glance (always on the screen) Vill inte komma försent till skolan, hört att lumian slutar med 0% över en natt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wpox:

Hej,

Har endast behov av följande appar: Facebook & Messenger, Skype, mobilt bank id & swish. Finns dessa hos lumia 950? (Är inte behov utav appar förutom dessa ovanför).

Innan jag beställer min lumia 950; Hur mycket drar batteriet vid natten, utan glance (always on the screen) Vill inte komma försent till skolan, hört att lumian slutar med 0% över en natt.

Apparna du räknar upp finns.

Min 950 drar cirka 5% batteri på natten med Glance aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Apparna du räknar upp finns.

Min 950 drar cirka 5% batteri på natten med Glance aktiverat.

Okej, nice! Hur funkar det med snabbladdning? Hur snabbt kommer man upp till 50%?

Edit: Hur säkert är windows hello? Tänker mest på om "mitt ansikte" lagras på telefonen som någon kan komma åt eller något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wpox:

Okej, nice! Hur funkar det med snabbladdning? Hur snabbt kommer man upp till 50%?

Edit: Hur säkert är windows hello? Tänker mest på om "mitt ansikte" lagras på telefonen som någon kan komma åt eller något.

Snabbladdningen fungerar utmärkt. Dock blir telefonen glödhet. Har inte tagit tiden men gissar på 20-25 minuter för halvt batteri.

Använde windows hello i början men det går ju mycket fortare att slå in pinkod så nu använder jag det ibland, mest för att visa andra.
Har man druckit många öl så ber telefonen dig att ta av glasögonen....
Vet ej om ansiktet sparas så någon kan komma åt informationen.

Permalänk

Ja runt 30 min för en halvladdning. Sjukt nice när man har lite brottom. Jag kör trådlös laddning på nätterna, den är segare men jag ska ingenstans på ett par timmar ändå :D. Antar att QI laddning är skonsammare mot batteriet. Sen är ju iris scanner mycket säkrare än fingeravtryck. Jag använder appen Enpass för att lagra alla mina lösenord, den har iris scanner som upplåsningsalternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Ska beställa lumia 950 hos microsoft nu. Är det någon garanti på produkten? Som t.ex. elgiganten, de erbjuder 1 års garanti. Hitta bara det här:

Citat:

F: Omfattas dina produkter av några garantier?

S: Många produkter i Microsoft Store kommer med tillverkarens garantier. För vissa produkter kan du dessutom köpa ett utökat serviceavtal eller drulleförsäkring för en extra avgift. Dessa kommersiella garantier gäller i tillägg till alla konsumenträttigheter eller garantier som du kan ha enligt lag. Se produktsidorna för specifik information om varje produkt. För ytterligare information, se Om kundgarantier och lagstadgade rättigheter.

Hittar inget "specifikt" på produktens sida, utan bara specs & omdömen o skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Hej,

Ska beställa lumia 950 hos microsoft nu. Är det någon garanti på produkten? Som t.ex. elgiganten, de erbjuder 1 års garanti. Hitta bara det här:
Hittar inget "specifikt" på produktens sida, utan bara specs & omdömen o skit.

Varför köpa hos Microsoft? Är ju 700:- billigare hos CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför köpa hos Microsoft? Är ju 700:- billigare hos CDON

Studentrabatt dvs 10% samt en display dock gratis.
= 3150 kr inkl rabatten.

Edit: Kan ju köpa den vita modellen för 2780 kr hos cdon. Att lägga 500 kr + frakt för en gammal display dock är inte värt.

Permalänk
Medlem

Microsofts support är rätt så.... aa. Någon här som säljer en display dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Någon här som säljer en display dock?

Det vet du ju, men vad vill du ge för den? Du får med en svart baksida också om du vill..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Fick min lumia 950 för en vecka sen. Om man öppnar telefonens skal och trycker försiktigt runt om kameran hör man ett tickande ljud. Är detta fabriksfel? Jävligt jobbigt, det lät aldrig så när jag fick den. Ibland kan man t.om. höra ett tickande ljud (detta ljudet försvann efter omstart).