Vad Fungerar Inte I Windows Mobile 10?

Permalänk
Avstängd

Använde windowsluren jag har försökt sälja på marknaden här i 1 vecka.

Så förbannat dålig interface, appar kraschar ofta, spotify är som första betan på android fast sämre, animationer går långsamt. I webbläaren är sökfältet därnere så jag med mina tjocka fingrar klickar på windowsknappen istället hela tiden. Utbudet appar är dåligt, apparna som finns är dåliga, hemskärmen är skit.

Jag fick den här telefonen av min bror som vägrade använda den och köpte sig en Nexus 5X istället.

2/5

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Så skönt att det finns ios, android, windows, blackberry för de som vill använda dessa. Det går att finna problem i alla olika system om man bara vill. Men det finns även positiva sidor.

Skriver man liknande som t.ex. lakej nu gjorde, om android & ios, ja då blir det försvarskrig. Lägg ner med tramset & så får alla olika inriktningar på fanatiker använda vad de känner sig bäst hemma med. Sandlåda, hink & spade... Olika personer har olika behov.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Frågan borde vara "vad fungerar i windows phone", och om man är nöjd med svaret bör man köpa.

Permalänk
Avstängd

@frav: Kan du ge ett konkret exempel på något som microsofts telefoner gör bättre? Om vi då förutsätter att den inte kraschar en enda gång under förloppet.

Jag hade fortsatt använda telefonen om jag inte lyckats laga min Nexus 6, men det är bara att erkänna. Det ligger flera år efter gällande användarvänlighet, interface och appar. Speciellt då även appar som finns på iOS och Android men är SÅ dåliga på W phone.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

@lakej: Flera år efter i användarvänlighet? Min 3 åriga son kan navigera runt på telefonen. Hur lätt ska det vara?

Permalänk
Medlem

@jdarchini: men hans 0-åring kanske kan navigera ios/android.. så det så!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

@jdarchini: men hans 0-åring kanske kan navigera ios/android.. så det så!

Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Java/flash?

Fungerar websidor som kör java o flash på w10 mobile/edge?

Permalänk

@robie76:

Java fungerar inte, det stödjer inte ens Chrome. Android, iOS eller WM10 stödjer inte flash.

Permalänk
Medlem

Har kört på windows i ganska många år nu. Provade en android och var nära att kasta skiten i ån. Köpte en Lumia 950 som har fungerat felfritt till skillnad från Sony x5c som var en mardröm från dag ett med krashande appar och omstarter.

Mycket nöjd Lumia-ägare och saknar bara en app från swedbank. Det kanske kommer en snart enligt deras support.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

@Storage Jar: Har du testat "Bankappen"? Den är UWA också så den fungerar på PC med

Permalänk
Medlem

@jdarchini: Nja provade bankhubben för något år sedan på min 930 men tyckte inte den räckte till då. Har kört genom websidan sen dess. Det är lite omständligt när man ska logga in men annars duger det så länge.

Får testa Bankappen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

@Storage Jar: Det ska nog hänt en hel del sedan dess. Den ser riktigt nice ut när jag använder det på min win10 burk hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Det ligger flera år efter gällande användarvänlighet, interface och appar. Speciellt då även appar som finns på iOS och Android men är SÅ dåliga på W phone.

En fråga bara, hur exakt mäter man användarvänlighet och interface?
Appbristen är det ingen som säger emot, det är och har varit deras största akilleshäl.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

@RVX:

Tex hem-fältet i botten som ligger utan ordentliga kanter mot sökfält i IE.

Vet inte hur många gånger jag råkade klicka på knapparna istället för att använda funktioner i apparna.

Det är bara ett moment av allt jag ogillade.

Bra att ni är nöjda, absolut, men TS frågar vad som inte fungerar så jag ger mina åsikter också. Sen får man väl läsa av det som man vill.

+ Batteritid
+ känns bra i handen
+ skärmen

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@Bruce Wayne:

Tex hem-fältet i botten som ligger utan ordentliga kanter mot sökfält i IE.

Vet inte hur många gånger jag råkade klicka på knapparna istället för att använda funktioner i apparna.

Det är bara ett moment av allt jag ogillade.

Bra att ni är nöjda, absolut, men TS frågar vad som inte fungerar så jag ger mina åsikter också. Sen får man väl läsa av det som man vill.

+ Batteritid
+ känns bra i handen
+ skärmen

Edge's största irritationsmoment är utan tvekan adressraden som är i nederkant istället för i toppen, annars fungerade den väl, även om jag känner igen mig i det du beskriver.
Nu vet jag inte vilken modell du hade, men batteritiden på min 1020 höll lätt2 dagar, men det är väl olika från modell.
Hoppas dom får fart på appsidan igen, för då byter jag direkt
Som sagt, det finns pros and cons.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av lakej:

@Bruce Wayne:

Tex hem-fältet i botten som ligger utan ordentliga kanter mot sökfält i IE.

Vet inte hur många gånger jag råkade klicka på knapparna istället för att använda funktioner i apparna.

Det är bara ett moment av allt jag ogillade.

Bra att ni är nöjda, absolut, men TS frågar vad som inte fungerar så jag ger mina åsikter också. Sen får man väl läsa av det som man vill.

+ Batteritid
+ känns bra i handen
+ skärmen

Testa att swipa uppåt i navigationsfältet så göms den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Testa att swipa uppåt i navigationsfältet så göms den

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, medveten om det
Det är väl mest en vanesak, att man skriver adressen i toppen så som på dom flesta andra webbläsare.
Men MS verkar ha fått för sig att den ska vara i botten, har en Zune HD hemma som man kan surfa med och den har samma layout.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@robie76:

Java fungerar inte, det stödjer inte ens Chrome. Android, iOS eller WM10 stödjer inte flash.

Flash fungerar vad jag vet fortfarande på Android med rätt webbläsare (exempelvis Dolphin Browser). Officiellt försvann däremot stödet vid Android 4.0.3. Även till iOS finns det webbläsare med stöd för Flash.

Hur det är med WM10 vet jag inte, men på WP8.1 har jag kört med UC Browser. Tror den har stöd för Flash? Borde även fungera under WM10 i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Flash fungerar vad jag vet fortfarande på Android med rätt webbläsare (exempelvis Dolphin Browser). Officiellt försvann däremot stödet vid Android 4.0.3. Även till iOS finns det webbläsare med stöd för Flash.

Hur det är med WM10 vet jag inte, men på WP8.1 har jag kört med UC Browser. Tror den har stöd för Flash? Borde även fungera under WM10 i sådant fall.

Dolphin måste du ju köra med Adobe Flash Player, och det är knappast optimalt med så gammal version. Fördelen är att det körs lokalt på telefonen. På iOS och WP/W10M får du lov att remota till en session eller använda en "webbläsare" där all rendering sker på deras servrar inklusive flash. UC kan väl inte köra flash utan plugin (och därav inte utan Android)? Puffin finns i vilket fall inte till W10M/WP. Vet inte om det finns något annat alternativ. Mitt tips är nog att köra RDP hem till stationära Windows-datorn eller dylikt om man måste ha flash, och det gäller i princip oavsett OS.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Dolphin måste du ju köra med Adobe Flash Player, och det är knappast optimalt med så gammal version. Fördelen är att det körs lokalt på telefonen. På iOS och WP/W10M får du lov att remota till en session eller använda en "webbläsare" där all rendering sker på deras servrar inklusive flash. UC kan väl inte köra flash utan plugin (och därav inte utan Android)? Puffin finns i vilket fall inte till W10M/WP. Vet inte om det finns något annat alternativ. Mitt tips är nog att köra RDP hem till stationära Windows-datorn eller dylikt om man måste ha flash, och det gäller i princip oavsett OS.

Dom flesta webbsidor har väl bytt till html5 nu, tror jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Edge's största irritationsmoment är utan tvekan adressraden som är i nederkant istället för i toppen, annars fungerade den väl, även om jag känner igen mig i det du beskriver.

Det tycker jag är en av de riktigt bra grejerna med Edge... Surfar ofta med en hand och då kan jag enkelt söka eller skriva en adress eftersom adressfältet ligger just i botten. När det ligger högst upp blir det mycket svårare att nå när man håller mobilen i en hand, iaf på lite större mobiler.

Kuriosa, när W10M enbart var beta släppte MS en eller ett par builds med adressfältet i toppen. Blev uppror i bland betatestarna...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

Dom flesta webbsidor har väl bytt till html5 nu, tror jag?

Stöter fortfarande på flash när man surfar på stationära, men en del tjänster som kräver flash player där har ju istället appar till telefonen, som ofta fungerar bättre än flash-lösningen vilket som. Få av dessa appar finns dock till WP/W10M. Har själv inget behov av FP i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det tycker jag är en av de riktigt bra grejerna med Edge... Surfar ofta med en hand och då kan jag enkelt söka eller skriva en adress eftersom adressfältet ligger just i botten. När det ligger högst upp blir det mycket svårare att nå när man håller mobilen i en hand, iaf på lite större mobiler.

Kuriosa, när W10M enbart var beta släppte MS en eller ett par builds med adressfältet i toppen. Blev uppror i bland betatestarna...

Ur den synvinkeln så finns det väl en poäng, om man kör one-handed. Jag testade själv en av betorna som du nämnde och tyckte det var toppen, synd att det inte höll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://mspoweruser.com/microsofts-skype-drops-support-80-win...

Återigen visar Microsoft att de är bäst på att pissa på sina mobilkunder. Med den historik de hittills visat skulle iaf inte jag köpa en windows-mobil med förhoppning om att app-utbudet blir bättre med tiden.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av RVX:

Edge's största irritationsmoment är utan tvekan adressraden som är i nederkant

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker tvärt emot, adressfältet i botten är en av de bättre grejerna med Edge.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag tycker tvärt emot, adressfältet i botten är en av de bättre grejerna med Edge.

Alla är vi olika.
Det jag störde mig mest på var att jag hela tiden kom åt win-knappen istället för menyraden.
Men i övrigt har jag inget negativt att säga om Edge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X