Vilken bank har bäst/stabilast IT-system?

Permalänk
Medlem

Vilken bank har bäst/stabilast IT-system?

För något år sedan verkade det som Nordea drabbades av något IT-haveri var och varannan vecka.
Har alltid haft Swedbank och nästan aldrig drabbats av några problem, men idag har de som bekant haft problem. Visste inte om jag skulle kunna köpa någon lunch eller behöva svälta idag (hade inga kontanter), och när jag kom hem nu ikväll och skulle göra ett köp online visade det sig att de *fortfarande* har problem, nästan 24 timmar efter att felet upptäcktes. Om jag skulle ta 24 timmar på mig att fixa en driftstörning på jobbet skulle jag få sparken..och då har vi inte så kritiska system som en bank...

Eftersom inga banker erbjuder något vettig ränta längre kan man ju lika gärna välja bank efter vilka tjänster de har. Så är det någon bank som utmärker sig för att ha moderna och stabila IT-system, som inte går ner stup i kvarten, som har en bra internetbank med vettig design och funktioner o.s.v. Eller kör alla banker gamla mainframes från 70-talet och en hemsida som ser ut som den designades 1996?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skandiabanken tycker jag, galet stabilt. Aldrig haft problem under 10 år.

Permalänk
Medlem

Va? Nordea och Swedbank är inte bra?

Osäkert om du skulle ha råd med lunch, men råd med nytt hus hade man idag.

Nordnet/Avanza tror jag har vanliga internetbanktjänster utöver sin investeringsniche? Kanske i kombination med nåt kreditkort med nån sorts bonus/poäng?

Permalänk
Medlem

Swedbank har jag aldrig haft några problem med.

Permalänk
Inaktiv

Alla system kan ju gå ned oavsett deras tidigare "Track-record". Jag har alltid förundrats varför folk satsar allt på ett enda kort. Jag har minst 3 st bankkort, 3 st kreditkort och lite kontanter så att man är garderad. Forex Bankkort är gratis, så skaffa åtminstone det och ha det som reservkort.

Permalänk

säger också Swedbank haft dem sen någon gång innan stenyxan uppfans typ.

hade nordea på företagskontot men de la jag ner å bytte till swedbank ganska fort då de va alltid något krångel med dem...

även haft handelsbanken men inte aktivt använt mina konton där sen 97 typ.

var och tog ut mina sista pengar jag hade där innan jul.

de ska dock ha en eloge till bra support då kontot jag hade där skulle ha ca 10 laxar och hade en gammal bankbok till kontot so tur var.

kontot hade blivit borttaget någon gång under deras digitaliserieng när bankböcker fasades ut.

eller ja det fanns kvar att ett konto hade existerat i deras dator men inte längre och iom att det inte använts sedan 97 kollade hon sista utbetalning från kontot och saldo på det i sitt arkiv och fick ut pengarna efter ett par timmar tack vare att jag hade kvar min ostansad gammal bankbok till kontot och det fanns ingen dokumentation på att pengarna någonsin flyttats från kontot fick t.om. ut räntan för tiden mellan sista datumet 1997 i bankboken fram till dec 2016.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@Pepsin: Hade inga problem med internet köp under dagen, använder Swedbank.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Allt utan Swedbank, varje gång det är något så är det dom som är utsatta

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det finns inget dom ät bäst, stabilast eller säkrast. Beror på sammanhang, nuvarande prestanda. Vilka som letar efter fel mm.
Man måste skilja på statistisk och verklighet.
Det kan förändra från en dag till en annan. Hittar någon ett säkerhetshål eller det blir fel i en servehall eller en eller flera blir arbetslösa som kan både ditten och datten då kan det bli mycket fel.
Men veta att det ska bli så, ja ... och hos vem.
Sen kan vi ta statisitk. Innan Tsunamin i puket så var det inte sannolikt. Efter ansåg vissa att det inte kan hända på så och så många år, för det är ju inte sannolikt att det händer på ca så många år. Men om man kollar på den andra sanolikheten, så blir det, Ja vi har korekt data de senaste tusen åren och nu hände det och det inebär att det händar oftare än vi trodde. Så du ska nog inte lita på statisitik då det kommer till it säkerhet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har man ett kreditkort (eller det mesta utom electron eller dom där ungdomskorten, allt med upphöjda siffror) så ska bankens strul inte
påverka dig nämvärt. Det är oftast bara onlinekorten som lägger ner om kommunikationen mot banken upphör (antigen pga affärens fel eller banken).

Kreditkort (med eller utan kredit) gör ju att du kan handla offline.

Permalänk
Avstängd

Se till att ha lite kontanter på dig. Då är du inte utlämnad till IT-systemens nycker utan kan även klara sådana problem. Några hundralappar eller så kommer man långt med

Synd att alla börjar bli rädda för kontanter...

Permalänk

Har haft Nordea från dom hette Nordbanken (Nördbänken) tills för ett år sen ungefär, bytte till Danske då och dom verkar helt klart bra änsålänge, flyttade allt dit utom bolånet, men kommer nog flytta det med snart, dom har en rabatt på bolånet på 1.29% om man är med i rätt fakförbund, vilket jag än, och har inte hittat bättre ränta någonannanstans. Sparkonto kör jag på SBAB då dom faktiskt har liiiite ränta på sparkonton.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Se till att ha lite kontanter på dig. Då är du inte utlämnad till IT-systemens nycker utan kan även klara sådana problem. Några hundralappar eller så kommer man långt med

Synd att alla börjar bli rädda för kontanter...

Jag kör också med kontanter som reserv, typ 500kr är alltid bra att ha.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken är bra, kan inte minnas att det någonsin har varit problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Allt utan Swedbank, varje gång det är något så är det dom som är utsatta

Har själv alltid haft Swedbank och aldrig drabbats personligen då de haft problem.

Sedan så har de andra bankerna också varit drabbade emellanåt.

Permalänk
Medlem

Har både Avanza, Swedbank och Santander. Stabilast är nog Swedbank, Avanza är snyggast och smidigast, Santander är väldigt rörig, kraschar och startar konstiga instanser.

Vad gäller up time och säkerhet har jag inte haft problem med nån, men det säger ju inte så värst mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Se till att ha lite kontanter på dig. Då är du inte utlämnad till IT-systemens nycker utan kan även klara sådana problem. Några hundralappar eller så kommer man långt med

Synd att alla börjar bli rädda för kontanter...

Tyvärr så hjälper det inte när man handlar i butiker som inte längre accepterar kontanter. Vilket bara blir fler och fler.

Sedan så finns det inte alltid möjlighet att göra en betalning "offline" med korten, vilket annars är en helt ok lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

De var ju ganska tydliga med att det gick att betala med kort i butik/restauran/etc. redan på morgonen, så den verkliga risken för att du skulle få svälta var ju egentligen otroligt liten om du inte tänkte ta ut pengar för att sen betala en kebab kontant.

Haft Swedbank och SEB sen urminnes tider och av dem två har Swedbank fungerat bäst, rent tekniskt och har aldrig drabbats av något kritiskt.

Permalänk
Medlem

Det här var ganska intressant, nån spärr hade försvunnit för hur mycket pengar du kan ta ut från ditt konto, antar att bankkortet hade tappat kopplingen till bankkontot eller liknande, men folk ser det som en möjlighet att skapa minussaldo på sitt konto. För de måste ju använda sitt bankkort för uttaget?
Hur tänker man då? Gratis pengar?
Swedbank ba "ööö du vet väl att du kommer att behöva betala tillbaka pengarna inkl straffavgift när systemet är igång igen".

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-bevakar-bankom...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det här var ganska intressant, nån spärr hade försvunnit för hur mycket pengar du kan ta ut från ditt konto, antar att bankkortet hade tappat kopplingen till bankkontot eller liknande, men folk ser det som en möjlighet att skapa minussaldo på sitt konto. För de måste ju använda sitt bankkort för uttaget?
Hur tänker man då? Gratis pengar?
Swedbank ba "ööö du vet väl att du kommer att behöva betala tillbaka pengarna inkl straffavgift när systemet är igång igen".

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-bevakar-bankom...

Jag har alltid kunnat övertrassera kortkontot vid bankomatuttag med mitt VISA-kort. Dock bara med ca 500 kr.

Lite som en kostnadsfri kredit faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det här var ganska intressant, nån spärr hade försvunnit för hur mycket pengar du kan ta ut från ditt konto, antar att bankkortet hade tappat kopplingen till bankkontot eller liknande, men folk ser det som en möjlighet att skapa minussaldo på sitt konto. För de måste ju använda sitt bankkort för uttaget?
Hur tänker man då? Gratis pengar?
Swedbank ba "ööö du vet väl att du kommer att behöva betala tillbaka pengarna inkl straffavgift när systemet är igång igen".

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-bevakar-bankom...

Du tror att de mänskorna tänker alls?

Permalänk

Ni som rekommenderar Swedbank hur kan ni?

Dom har problem minst en gång i månaden.

Själv tycker jag Handelbanken är skit stabilt, aldrig haft problem och aldrig hört att dom har problem heller och deras mobil app är 10/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Eller kör alla banker gamla mainframes från 70-talet

Ja alla banker kör mainframe, eller snarare alla större banker. Då tänker jag inte på bara Sverige utan hela världen. Sedan så är 70-talet fel, de första kom på 50-talet.... Och använde hålkort....

Och jag kan sätta pengar på att problemet inte är Mainframe relaterat.

//Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ni som rekommenderar Swedbank hur kan ni?

Dom har problem minst en gång i månaden.

Själv tycker jag Handelbanken är skit stabilt, aldrig haft problem och aldrig hört att dom har problem heller och deras mobil app är 10/10

Jag har Handelsbanken, och jag har inte haft några problem med de. Mobilappen uppdateras också ofta och med bra funktioner. Jag gillar Handelsbanken skarpt. Sedan att jag har 5 kontor inom en radie på typ 5 KM (i Stockholm) gör inte saken bättre. Sedan är väl typ Handelsbanken en av de få banker som tar emot sedlar o sätta in på konton på deras kontor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Lego Master

Kör själv Länsförsäkringar som bank. Dom uppdaterade sin internetbank för ett tag sen, känns mycket modernare nu. Apparna funkar bra med, utom den till W10M... >_<

Har inte upplevt några problem med vare sig internettjänster eller kortköp de 2.5 åren vi varit kunder hos dem.

Sen har jag backup-kreditkort på annan bank, utifall det trots allt skulle hända nåt. Men kontanter har jag ännu inte sett till att ha liggande i madrassen. Kanske vore nåt, när man ändå ska rusta upp beredskapen för 72h utan el och vatten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Administrativ avgift

Bara jag som har ca 500kr i 10:or ligger i bilen? ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kanske de blir lite mycket text men...men.
Kan ju börja med att säga att jag haft sparbanken tidigare och även swedbank gått ifrån det för jag ansåg att det fanns banker som hade bättre appar som hade stabilare system och som helt enkelt passade mig bättre.
Även andra familjemedlemmar och kollegor går sakta ifrån sparbanken/swedbank.

Själv skaffade jag mig Länsförsäkringar och är väldigt nöjd och deras app, jag har för mig också är utsedd till bland de mest användarvänlige appen när det kommer till bank.

Jag valde att samla allt mitt där efter att jag köpte en bil som försäkrade hos länsförsäkringar så blev det att flytta banken dit och sedan hemförsäkringen och nu slutligen även sätta upp ett isk sparande på 500kr i månaden.

Vad det ovan gjorde är att jag får 25% rabatt på alla mina försäkringar, alla i mitt hushåll (jag och min flickvän) får gratis bank tjänster.
Detta var också positivt nu när jag startat enskild firma eftersom jag fick rabatt på bankdelen där med samt rabatt på försäkring på min firmabil.

Tycker appen samt hemsidan e smidig och fungerar bra, man har bra översyn på allting från lån till sparande till försäkringar vad man har för rabatter vad man har för utgifter på olika kontot vad som ska dras varifrån osv är bara väldigt nöjd.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Tyvärr så hjälper det inte när man handlar i butiker som inte längre accepterar kontanter. Vilket bara blir fler och fler.

Dags att sluta handla i sådana idiot-butiker då. Att det blir fler och fler är för att folk inte bryr sig om att kontanthanteringen försvinner och det är ganska oroande i sig. Visst är det bekvämt med elektroniska betalningar oftast men att inte ha ett vettigt back-up-system (läs: kontanter) är ju bara korkat. Men bankerna (och underligt nog även politikerna) kommer nog att få som de vill, slippa kontanter för att maximera sina vinster.

Permalänk
Medlem

Helt klart Swedbank, där kan man ju hämta ut hur mycket pengar som helst........

Nordea är ju helt klart bäst, kört i 3 år nu och har aldrig problem med något längre längre. Smidigt med konton, efaktura anslutning, fonder mm. Riktigt nöjd.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz